Skip to content

در نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری به چه نکاتی توجه کنیم؟

قطعات لیزر

فرآیند برش لیزری فلزات یک فرایند ترکیبی است؛ به این معنی که اشعه لیزر برای برش مناسب انواع ورق ها نیاز به ترکیب با مقدار معینی از گازهای مشخص را دارد که سر نازل ها نقش تعیین کننده ای در کنترل جریان این گازها بر عهده دارد.

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آیتم‌ها در عملکرد صحیح سیستم برش لیزری، انتخاب سر نازل برش لیزری مناسب است.

در همین راستا و در این مطلب از شرکت روتک قصد داریم تا شما را با بایدها و نبایدهای مهم در نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری آشنا کنیم؛ بنابراین اگر قصد دارید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری

یکی از مهم‌ترین قطعات در دستگاه برش لیزری (laser cutting)، نازل هد لیزر است. در طی فرآیند برش، نازل هد لیزر، پس از دریافت سیگنال‌های خازنی، آن را از طریق حلقه سرامیکی به پردازنده سیگنال ارسال می‌کند.

این اتفاق باعث می‌شود تا در طول فرآیند برش، دستگاه برش لیزر فاصله هد لیزر تا قطعه کار را به صورت کنترل شده حفظ کند.

در ادامه برای برش متناسب قطعه، گاز به سمت منطقه مورد نظر هدایت و با فشار بالایی که در محل اتصال خروجی ایجاد می‌کند، باعث افزایش سرعت برش می‌شود.

بیشتر بخوانید: تعویض آب دستگاه لیزر

نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری به چه مواردی وابستگی دارد؟

اگر به دنبال عملکردی صحیح و کاربردی از دستگاه برش لیزری هستید تا برشی با کیفیت و دقیق داشته باشید، باید به نحوه انتخاب و استفاده نازل برش آن و همچنین سورس لیزر فایبر بسیار دقت کنید.

در قدم اول و برای پیشگیری از هر مشکلی در برش باید در انتخاب و نحوه کارکرد نازل از تکنسین‌ها و افراد متخصص کمک بگیرید. در مرحله بعدی برای آشنایی با نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری به موارد زیر توجه کنید:

1- معرفی انواع نازل‌ها در برش لیزری

در دسته بندی کلی، نازل‌های برش لیزری به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • نازل‌های تک لایه: این دسته از نازل‌های برش با استفاده از گاز نیتروژن در ذوب و برش مواردی مثل فولاد ضد زنگ، برنج، آلیاژ آلومینیوم، استیل، گالوانیزه، مس و … کاربرد دارد.
  • نازل‌های دو لایه: دسته بعدی نازل‌های نازل‌های دو لایه هستند. نازل‌های دو لایه به طور معمول با استفاده از گاز اکسیژن به عنوان گاز کمکی برای برش اکسیداتیو نقش دارند. از نازل‌های دو لایه بیشتر برای برش فولاد کربن استفاده می‌شود.
laser cutting nozzle 02
نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری

2- عوامل و آیتم‌های مهم در انتخاب اندازه نازل برش لیزری

به طور کلی موارد زیر، نقش مهمی در نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری را ایفا می‌کنند:

  • حفظ متناسب جریان هوا به داخل نازل: از آنجایی که در هنگام برش، جریان هوا به داخل برش زیاد است، سرعت انتقال آن نیز بسیار بالا است. توجه داشته باشید که در نازل انتخاب شده باید توانایی ایجاد و حفظ جریان هوا وجود داشته باشد.
  • قطر نازل: اگر کیفیت و ضخامت برش برای شما بسیار مهم است پس باید در بررسی نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری به قطر نازل توجه ویژه‌ای داشته باشید چرا که قطر نازل برش باید با دقت و ضخامت مورد نیاز برش همخوانی صحیح داشته باشد. قطر نازل جریان گاز، منطقه انتشار و سرعت جریان گاز در برش متناسب و حذف مذاب و پایداری برش نقش مهمی خواهند داشت.
  • توان لیزر مصرفی: برای برش هر ماده‌ای، قدرت مشخصی تعریف شده است بنابراین در بررسی نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری بهتر است تا به توان لیزر مصرفی نیز بیشتر توجه کنید.
  • ضخامت صفحه: براساس ضخامت صفحه برش یا ضخامت ورق فلزی برش خورده، اندازه نازل نیز متغیر خواهد بود به طوری که هر چه ضخامت صفحه بیشتر باشد، نازل مورد استفاده نیز بزرگ‌تر، فشار تنظیمی شیر برقی کنترل گاز کمتر و در نهایت نیز سرعت برش نیز کمتر خواهد شد.

برای مطالعه مقاله دستگاه برش لیزر چیست روی لینک کلیک کنید.

laser cutting nozzle 03
نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری

3- بررسی قدرت نازل‌های مختلف

میزان قدرت نازل‌های برش لیزری یکی دیگر از مواردی است که نقش مهمی در نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری دارد. به طور کلی نازل‌ها از لحاظ قدرت به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

1- لیزرهایی با قدرت بیش از 6000 هزار وات( قدرت لیزر≤6000w)

از این دسته از لیزرها بیشتر برای برش انواع فولاد مثل فولاد ضد زنگ و فولاد کربن استفاده می‌شود. در برش فولاد کربن، نازل مورد نظر دو لایه و 1.0-5.0D است؛ این در حالی است که در برش لیزری فولاد ضد زنگ از نازلی تک لایه و WPCT با مشخصات معمولی استفاده می‌شود.

2- لیزرهایی با قدرت کمتر از 6000 هزار وات( قدرت لیزر ≥6000w)

قطر نازل برش این دسته از لیزرها بر اساس دو لایه یا تک لایه بودن متفاوت خواهد بود. در صورتی که قطر نازل برش دو لایه باشد، 1.0-4.5D خواهد بود اما برای نازل‌های تک لایه از نوع 1.0-4.0S است.

برای مطالعه تفاوت قدرت دستگاه در ضخامت های مختلف ورق ها روی لینک کلیک کنید.

نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری
نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری

نتیجه گیری نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری

به طور کلی می توان اظهار کرد که در انتخاب سر نازل مناسب جهت برش ورق های مختلف می توان از نازل های دو لایه برای استفاده از گاز اکسیژن و برش ورق فولاد کربن و از نازل های تک لایه برای استفاده از گاز نیتروژن  (و یا هوا) و برش ورق های فولاد ضد زنگ، استیل، گالوانیزه، آلومینیوم، مس و برنج استفاده کرد؛ همچنین برای برش ورق با ضخامت بالاتر می توان از سر نازل بزرگتر استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اجزای دستگاه برش لیزری

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی نحوه انتخاب و استفاده از نازل برش لیزری پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است.

در صورتی که قصد همکاری و آشنایی بیشتر را دارید، می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه لیزر را انتخاب  تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.