Skip to content

پرس برک دست دوم

آموزش

قبل از اینکه به نکات لازم برای خرید دستگاه پرس برک دست دوم بپردازیم، بهتر است با دستگاه پرس برک کمی آشنا شویم.

خم کاری ورق‌های فلزی یکی از مهم‌ترین کارها در بخش تولیدات و صنایع است. امروزه دستگاه‌های خم بسیار پیشرفته‌ای برای خمکاری قطعات تولید شده‌اند که یکی از پرکاربردترین این دستگاه‌ها، دستگاه پرس برک است.

دستگاه پرس برک یک ماشین‌ابزار است که برای خم کردن ورقه و صفحات فلزی تا ضخامت ۲۰ میلی‌متر استفاده می‌شود؛ پرس برک از یک قالب V یا U شکل و یک پانچ تشکیل شده است. فلزی که قرار است خم شود روی قالب قرار می‌گیرد و با پانچ پرس می‌شود که به این شکل، متریال مورد نظر، با زاویه‌ی مورد نظر خم می‌شود.

هر دستگاه پرس برک توانایی برش ورق‌های فلزی را با عرض و ضخامت مشخصی دارد که این مشخصات با توجه به نیازهای شما و نوع کار شما تخمین زده می‌شود؛ در واقع هر دستگاه یک دامنه مشخصی برای عرض کار و میزان قدرت اعمالی دارد.

دستگاه پرس برک دست دوم و کارکرده جزو ماشین‌آلاتی به شمار می‌روند که هنگام خرید آن باید دقت بیشتری داشت.

هر پرس برک تجهیزات مکانیکی هیدرولیکی و الکتریکی دارند که طبق برنامه خاصی فرایند پرس و خم کاری صورت می‌گیرد؛ این تجهیزات در عملکرد دستگاه بسیار تاثیر دارند، بنابراین قبل از خرید باید در نوع تجهیزات و برند آن‌ها وسواس بیشتری به خرج دهید.

اگر قصد خرید دستگاه پرس برک دست دوم را دارید، در این مقاله با نکات آن آشنا می‌شوید.

خم کاری چیست؟

به طور کلی به فرایند تغییر فرم ظاهری و خم کردن فلزات، خم کاری گفته می‌شود. این تغییر فرم‌ها دارای درجه و زاویه و خط خم است که با توجه به دستگاه‌های موجود تقریبا در هر زاویه، درجه و با هر نوعی شعاعی خمکاری ورق‌های فلزی امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مقاله سنبه ماتریس پرس برک روی لینک کلیک کنید.

چطور باید یک پرس برک دست دوم انتخاب کرد؟

قبل از انتخاب دستگاه پرس برک دست دوم، باید نوع فلزی که برای خم شدن مورد استفاده قرار گیرد را مشخص کرد؛ سپس باید ویژگی‌های خاصی که برای خم کردن یک قطعه نیاز است را در نظر گرفت.

از جمله این موارد عبارت‌اند از:

  • مقاومت کششی
  • ضخامت و طول فلز
  • طول خم یا تا کردن پرس برک
  • عرض V
  • شعاع داخلی قطعات
  • تناژ عملیات خم‌کاری با پانچ

پرس برک دست دوم

پرس برک دست دوم

برای مظالعه بیشتر روی لینک کلیک کنید: پرس برک چیست و چه کاربردی دارد؟

کدام نوع خم‌کاری را باید با دستگاه پرس برک دست دوم انتخاب کرد؟

خم کاری با هوا

در خم‌کاری با هوا، صفحه فلزی توسط انتهای پانچ و دو لبه‌ V خم می‌شود؛ در این نوع خم‌کاری فرایند بازگشت فنری روی قطعه مورد نظر ایجاد می‌شود.

با کمتر شدن نیروی فشار، ورق فلزی مثل یک فنر ارتجاعی، زمان برداشته شدن پانچ، به عقب حرکت می‌کند؛ در نتیجه باید زاویه‌ی خم‌کاری را با توجه به بازگشت فنری فلز و با احتساب حاشیه تنظیم کرد.

خم‌کاری Bottom

در خم‌کاری Bottom، ورق فلزی توسط پانچ با نیروی زیادی خم می‌شود که از پدیده بازگشت فنری جلوگیری کرده یا از آن می‌کاهد؛ در این روش ابتدا خم‌کاری با هوا شروع می‌شود و بعد با شکل‌دهی سرد در انتهای V ادامه می‌یابد.

بیشتر بدانید: آشنایی با تیغه پرس برک

در انتخاب یک پرس برک دست دوم، چه معیارهایی مهم است؟

بک گیج  (Back Gauge)

یک نوع گیج قابل تنظیم است که قطعه را با مرکز آوردن خط خم‌کاری روی بخش V شکل قالب، متوقف می‌کند؛ در این صورت قطعه مورد نظر در موقعیت صحیح، خم خواهد شد.

کنترل زاویه  (Angle Control)

از این ابزار برای جبران اشتباه و نبود دقت در استفاده از دستگاه پرس برک استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: خمکاری ورق نازک

انواع روش‌های خم کاری در صنایع

خم کاری گرم

یکی از روش‌های قدیمی و سنتی در خم ‌کاری ورق‌های فلزی، استفاده از دمای بالا است.

همان‌طور که می‌دانید فلزات با گرما دیدن، خاصیت پلاستیکی پیدا می‌کنند؛ در نتیجه قابلیت خمکاری در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. با گرم کردن می‌توان فلزات را به عملیات خم کاری نزدیک کرد و آن را به اشکال مختلف تبدیل کرد.

خم کاری با دستگاه پرس برک یا پرس برک دست دوم

یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های خمکاری با استفاده از دستگاه پرس برک که دارای قابلیت برنامه‌نویسی و قابلیت ورود اطلاعات مورد نیاز جهت خم کاری از قبیل زاویه خم، جنس ورق، شعاع خم و ضخامت آن است که به راحتی عملیات خمکاری فلزات را انجام می‌دهد.

استفاده از روش خمکاری محدودیتی برای ورق‌های فلزی با ضخامت‌های نازک را ندارد. دقت و سرعت بسیار بالای خمکاری موجب کاربرد این دستگاه در تولیدات انبوه شده است. 

برای مطالعه مقاله پرس برک ارزان روی لینک کلیک کنید.

6050713080080371963

سایر روش‌های خم کاری ورق فلز

از جمله سایر روش‌های خم کاری ورق‌های فلزی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • خم کاری v شکل
  • خم کاری فلنج
  • خم کاری برشی
  • خم کاری دورانی
  • خم کاری منحنی
  • خم کاری هوایی
  • خم کاری u (کانالی)

با توجه به نوع و شکل نهایی قطعه مورد نیاز، یکی از این روش‌ها را می‌توان برای خم کاری ورق‌های فلزی استفاده کرد؛ همچنین در این روش‌های خم کاری، شکل سمبه و پانچ با توجه به نوع ورق فلزی تغییر خواهد کرد.

بیشتر بدانید: کاربرد خمکاری ورق فلزی

کاربرد خمکاری با دستگاه پرس برک دست دوم

دستگاه پرس برک یا دستگاه پرس برک دست دوم علاوه بر خمکاری ورق‌های فلزی، توانایی انجام کارهای صنعتی دیگری را از جمله سوراخ کردن یا ایجاد شکاف روی ورقه‌ها یا صفحات فلزی را نیز دارد؛ در این دستگاه می‌توان شکافی با شکل دلخواه به وسیله چندبار پانچ کردن روی ورق ایجاد کرد.

با تعویض پانچ در این نوع از دستگاه‌ها می‌توان طرح‌های مشبک در اشکال مختلف روی ورق‌های فلزی ایجاد نمود؛ همچنین بعضی از دستگاه‌های خمکاری ورق فلزی، توانایی برش ورق‌های فلزی را نیز دارند و می‌توانند به صورت خطوط صاف و نواری برش ایجاد کنند.

موارد استفاده از دستگاه پرس برک دست دوم یا نو

با توجه به اینکه اکثر لوازم صنعتی از فلزات ساخته می‌شوند، در تولید آن دستگاه‌های خم کاربرد فراوانی خواهد داشت؛ از جمله این محصولات عبارت‌اند از: تابلو برق، تهویه مطبوع،

قطعات موتورسیکلت، قطعات قایق و کشتی، هود و گاز و آشپزخانه صنعتی، تولیدات دستگاه‌های ورزشی، ماشین‌های لباس شویی صنعتی و … .

این دستگاه در تولید محصولات فلزی در صنایع روشنایی، ساختمان، نظامی، صنایع الکترونیکی، لوازم خانگی، دامداری، کشاورزی، غذایی و… استفاده می‌شود.

خرید دستگاه پرس برک دست دوم

شرکت روتک با سابقه ی درخشان، سال‌ها در زمینه فروش انواع دستگاه برش لیزر، دستگاه حکاکی فلزات، جوش لیزری و همچنین دستگاه پرس برک فعالیت می‌کند؛ برای اطلاع از شرایط خرید و قیمت دستگاه برک خم با کارشناسان روتک با شماره 02148000090 تماس بگیرید.

در انتخاب یک پرس برک دست دوم، چه معیارهایی مهم است؟

بک گیج
کنترل زاویه

روش های خمکاری فلزات چیست؟

خم کاری v شکل
خم کاری فلنج
خم کاری برشی
خم کاری دورانی
خم کاری منحنی
خم کاری هوایی
خم کاری u (کانالی)