Skip to content

معرفی سنبه ماتریس پرس برک؛ ابزاری متفاوت برای بهبود عملکرد در صنعت خمش و لیزر

آموزش

امروزه علاوه بر کاربرد ویژه و مهم دستگاه برش لیزر در صنایع مختلف، خمش فلزات از اهمیت زیادی برخوردار است؛ دستگاه پرس برک از جمله دستگاه‌های کاربردی در این زمینه است.

سنبه ماتریس پرس برک که بیشتر با نام سنبه ماتریس شناخته شده است، یکی از مهم‌ترین، کاربردی‌ترین و قدرتمندترین ابزار‌ها برای خمش فلزات متعدد است به طوری که می‌توان گفت این دستگاه، یک دستگاه همه کاره در خمش انواع فلزات و آلیاژ‌ها است.

در این مطلب از شرکت روتک قصد داریم تا شما را با دستگاه سنبه ماتریس پرس برک و کاربرد آن در خم کاری آشنا کنیم؛ بنابراین اگر قصد دارید تا با ویژگی‌ها، کارکرد، کاربرد و دیگر بخش‌های این دستگاه آشنا شوید تا انتها همراه ما باشید.

مطالعه بیشتر: خمکاری ورق فلزی

سنبه ماتریس پرس برک چیست؟

سنبه ماتریس پرس برک (Press Brake) یکی از کاربردی‌ترین و پرقدرت‌ترین ابزار‌ها برای خم کردن آلیاژها و فلزات مختلف است که امروزه کاربرد زیادی در صنعت خمش دارد.

به طور کلی این دستگاه از دو جز سنبه و ماتریس تشکیل شده است:

سنبه

سنبه معمولا از جنس آلیاژ فولاد ساخته می‌شود در واقع برای خمش و خم کردن فلزات و آلیاژها استفاده می‌شود. بخش بالایی سنبه‌ها پس از ساخت و در عملیات حرارتی آبکاری می‌شود تا استحکام بالایی از لحاظ سایشی کسب کند.

ماتریس

ماتریس بخشی است که فلز را نگه می‌دارد و غالبا از جنس آلیاژ فولاد ساخته می‌شود. ماتریس در واقع تلرانس بین سنبه و ماتریس است و باید مقدار معینی باشد چرا که در غیر این صورت قطعه دلخواه ساخته یا تولید نمی‌شود. برای مثال اگر تلرانس زیاد باشد، قطعه به ماتریس وارد می‌شود و نه تنها خمش پیدا نمی‌کند، بلکه در اثر نیرو با کشش پاره می‌شود.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که سنبه و ماتریس با همدیگر کار می‌کنند و فعالیت سنبه ماتریس برک وابسته به این است که این دو قطعه در کنار هم کار کنند.

سنبه و ماتریس‌ها انواع مختلفی دارد که باید بسته به کاری انجام می‌دهیم از سنبه متناسب استفاده کنیم. از سنبه ماتریس برای ایجاد خمش‌های دقیق و یکدست در خم کاری استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: پرس برک دست دوم چیست؟

matrix mandrel press brake 02 1

معرفی انواع سنبه ماتریس و کاربرد آن در صنعت

مهم‌ترین کاربرد سنبه ماتریس دستگاه پرس برک، خم کاری و خمش فلزات است. به سبب استفاده صحیح از سنبه ماتریس در خم کاری در ابتدا باید سنبه متناسب با کار خود را انتخاب کنیم. به طور کلی انواع سنبه‌های صنعتی عبارت‌اند از:

  • سنبه ماتریس استاندارد: اگر قصد دارید که از سنبه ماتریس پرس برک برای ایجاد خم‌های ساده استفاده کنید، بهترین انتخاب این است که از سنبه ماتریس پرس برک استفاده کنید. در سنبه ماتریس استاندارد، زاویه خم و شعاع داخلی مشابه با هندسه سنبه ماتریس استاندارد است و سنبه حالت صاف و مستقیم دارد و با ایجاد خم‌های ساده به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید به راحتی باکس‌ها را تولید کنید.
  • سنبه ماتریس شعاعی: اگر به دنبال سنبه ماتریس‌هایی با دهانه بزرگ‌تر و شعاع داخلی بزرگتر هستید، سنبه ماتریس شعاعی بهترین انتخاب برای شماست. سنبه ماتریس شعاعی بیشتر برای خم کاری U شکل کاربرد دارند و می‌توانند هندسه‌های مختلفی نیز داشته باشند.
  • سنبه ماتریس کله غازی: برای ایجاد خم‌های تیز یکی از انتخاب‌های شما، استفاده از سنبه ماتریس کله غازی است. این سنبه ماتریس با زاویه 26، 28 و 30 درجه قادر است تا خم‌های تیز به منظور کاربردهای مختلف ایجاد کند. کاربرد سنبه ماتریس کله غازی تقریبا مشابه سنبه ماتریس خم تیز است.
  • سنبه ماتریس خم تیز: یکی دیگر از انتخاب‌های شما برای ایجاد‌ خم‌های تیر، استفاده از سنبه ماتریس خم تیز است. این سنبه بیشتر به منظور ایجاد خم‌های تیز و با زاویه 26، 28 و 30 درجه استفاده می‌شود. این سنبه با ایجاد خم‌هایی تیز کاربردهای مختلفی دارد؛ برای مثال از سنبه ماتریس خم تیز بیشتر برای برگرداندن لبه روی لبه و پیش خم استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: خمکاری ورق نازک چیست؟

سنبه ماتریس پرس برک
سنبه ماتریس پرس برک

کاربرد سنبه ماتریس پرس برک در خم کاری

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سنبه ماتریس پرس برک در خم کاری است؛ منظور از خم کاری در واقع قرارگیری ورق یا فلز مربوطه در درون شیار بین ماتریس و سنبه است. برای مطالعه پرس برک چیست روی لینک مقاله کلیک کنید.

در این روش ورق یا فلز را در فاصله بین سنبه و ماتریس قرار می‌دهیم و سپس با توجه به شکل دلخواه و مدنظر، فشاری متناسب را اعمال می‌کنیم تا با تغییر شکل به شکل مدنظر خود برسیم. توجه داشته باشید که بسته به سنبه، جنس فلز و ورق و میزان فشار و نیرویی که وارد می‌کنیم، خم‌های مختلفی ایجاد می‌شود.

برای آشنایی با تیغه پرس برک روی لینک مقاله کلیک کنید.

بررسی برند‌های تولید کننده سنبه ماتریس پرس برک

در حال حاضر در صورتی که قصد خم کاری روی آهن یا دیگر فلزات و آلیاژها را دارید، باید از سنبه ماتریس پرس برک استفاده کنید. سنبه ماتریس پرس برک در انواع مختلف داخلی و خارجی و در قیمت‌های مختلف به تولید می‌رسد:

  • سنبه ماتریس داخلی: در حال حاضر تعداد کمی از برندها و کمپانی‌های ایرانی قادر هستند تا سنبه و ماتریس با کیفیت و دقت بالا به تولید برسانند.
  • سنبه ماتریس خارجی: کشورهای ایتالیا و چین یکی از معروف‌ترین کشورها در بخش تولید سنبه ماتریس پرس برک هستند. یکی از معروف‌ترین برندهای ایتالیایی برند یورو استمپ یا Eurostamp است که با بیش از 50 سال سابقه در این صنعت و صنعت تولید قطعات و لوازم پرس برک، در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی را از آن خود کرده است.

بیشتر بدانید: پرس برک ارزان

بررسی مزایا و کاربردهای دستگاه سنبه ماتریس پرس برک

  • این دستگاه از دقت و حساسیت بالایی برخوردار است.
  • پس از یادگیری‌های ابتدایی و آموزش اولیه، کار کردن با این دستگاه بسیار ساده و آسان خواهد بود.
  • با کمک این دستگاه می‌توان فلزات و آلیاژهای مختلف را با متناسب با شکل مورد نظر و به صورت دقیقی خم کرد.
  • دستگاه سنبه ماتریس پرس برک نقش مهمی را در سرعت بخشیدن به کارها و صرفه جویی در هزینه‌ها ایفا می‌کند.
  • با توجه به تنوع سنبه دستگاه، در هنگام خرید با توجه به نوع و میزان خمی که در نظر دارید، بهترین سنبه را انتخاب کنید.

بیشتر بدانید: دستگاه برک خم

سنبه ماتریس پرس برک
سنبه ماتریس پرس برک

جمع بندی نهایی سنبه ماتریس پرس برک

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی دستگاه سنبه ماتریس پرس برک پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه لیزر را انتخاب  تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.

مطالعه بیشتر: کاربرد خمکاری ورق فلزی