Skip to content

دستگاه حکاکی لیزر چیست؛ روشی متفاوت برای حکاکی فلزات و غیر فلزات

آموزش

دستگاه حکاکی لیزر چیست؟ | در سال‌های اخیر و با توجه به نیازمندی در صنایع مختلف، دستگاه حکاکی لیزری به یکی از مفید‌ترین دستگاه‌ها در صنایع مختلف تبدیل شده است. این دستگاه با استفاده از تکنولوژی لیزر با دقت و کیفیت بالا، الگوها و طرح‌های مختلف و دلخواه را روی سطوح و متریال مدنظر حکاکی می‌کند.

این دستگاه لیزر فایبر با استفاده از پرتو لیزر و بدون هیچ نوع تماس فیزیکی قادر است تا حکاکی‌هایی با جزئیات ریز، طرح‌ها و نقوش مشخصی را در بیشترین سرعت و کمترین زمان ایجاد کند. این دستگاه از کاربردی‌ترین دستگاه‌ها در صنایع الکترونیکی، صنایع تبلیغاتی، طراحی محصولات، طراحی زیورآلات و انواع اکسسوری و … است.

در این مطلب از شرکت روتک قصد داریم تا شما را با سوال دستگاه حکاکی لیزر چیست؟ آشنا کنیم؛ بنابراین اگر دوست دارید تا درباره عملکرد و فرایند دستگاه حکاکی لیزر بیشتر بدانید، تا انتها همراه ما باشید. 

دستگاه حکاکی لیزر چیست؟

دستگاه لیزر حکاکی روی فلز یک ابزار پیشرفته و با استفاده از تکنولوژی لیزر برای حکاکی و برش روی متریال‌های مختلف فلزی و غیر فلزی است. این دستگاه با استفاده از یک پرتو لیزر بسیار نازک و قدرتمند، قادر به حکاکی با دقت و کیفیت بالا روی متریالی مانند انواع فلزات، چوب، پلاستیک، شیشه، سنگ، چرم و … است.

با استفاده از دستگاه حکاکی لیزر، می‌توان الگوها، نوشته‌ها، تصاویر، انواع بارکدها و به طور کلی طرح‌های مختلف را روی سطوح متریال‌ها حکاکی کرد. این دستگاه از دقت بسیار بالایی برخوردار است و به این دلیل می‌تواند حکاکی‌های مختلف را با پیچیده‌ترین طرح‌ها و در جزئی‌ترین حالت خود اجرا کند.

دستگاه حکاکی لیزر با سرعت عملکرد بالا و قابلیت تنظیم قدرت لیزری، این امکان را ایجاد می‌کند تا به جهت کاربردهای خلاقانه در صنایع مختلف نیز مورد استفاده قرار بگیرد. دستگاه حکاکی لیزر در صنایع مختلفی مانند صنایع چوب، فلز، تبلیغات، زیورآلات، صنایع الکترونیکی و طراحی محصولات استفاده می‌شود.

این دستگاه برای ساخت اشیاء و وسایل دکوراتیو، لوازم تزیینی، برندهای ثبت شده، تابلوها، اسامی، شماره‌گذاری قطعات و بارکدها نیز کاربرد دارد.

دستگاه حکاکی لیزر چیست
دستگاه حکاکی لیزر چیست

انواع دستگاه حکاکی لیزر چیست؟

دستگاه حکاکی لیزر چیست؟ اگر بخواهیم انواع دستگاه حکاکی لیزری را به دو دسته بندی مختلف تقسیم بندی کنیم، می‌توان دستگاه‌های حکاکی لیزر را به دو دسته فلزات و غیر فلزات تقسیم بندی کرد:

دستگاه حکاکی لیز فلزات 

دستگاه‌های حکاکی لیزری فلزات از لیزر فایبر استفاده می‌کنند که توانایی حکاکی و برش دقیق روی سطوح فلزی را دارد. این دستگاه‌ها با استفاده از پرتو لیزر فایبر با قدرت بالا، قادر به حکاکی نمادها، نوشته‌ها، طرح‌ها و الگوهای مختلف روی انواع فلزات و آلیاژها است.

دستگاه‌های حکاکی لیزری فلزات از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند و قادر به ایجاد حکاکی‌های با جزئیات بسیار ریز و پیچیده هستند؛ لازم به ذکر است که این دستگاه‌ها علاوه بر حکاکی معمولا توانایی برش فلزات را نیز دارند.

از دستگاه حکاکی لیزری فلزات در صنایع مختلفی مانند صنعت خودرو، صنعت ساختمان سازی، ساخت قطعات مختلف، ساخت زیورآلات، الکترونیک و … استفاده می‌شود.

دستگاه حکاکی روی لیزر از سرعت، دقت  عملکرد ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند بهترین انتخاب برای ایجاد حکاکی روی سطوح فلزی باشد.

از دستگاه حکاکی لیزر برای حکاکی روی متریال‌های فلزی نظیر طلا، نقره، آهن، برنج، مس؛ آلومینیوم، استیل و … استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: حکاکی لیزری روی فلز چیست؟ 

دستگاه حکاکی لیزر غیر فلزات

دستگاه‌های حکاکی لیزری غیر فلزات از لیزر CO2 استفاده می‌کنند و قادر به حکاکی و برش روی سطوح غیر فلزی مانند چوب، پلاستیک، شیشه، سنگ، چرم، کاغذ و متریال دیگر هستند.

دستگاه‌های حکاکی لیزری CO2 با تولید پرتوی لیزر با طول موج بالا، قادر به حکاکی و برش روی متریالی مانند چوب، پلاستیک، شیشه، مقوا و دیگر متریالی غیرفلزی است.

این دستگاه‌ها بیشتر در صنایع چاپ و تبلیغات، صنایع دستی، صنعت چوب مانند تولید مبلمان، و بخش‌هایی که به جزئیات بالایی نیاز دارند، استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: حکاکی لیزری روی انگشتر

دستگاه حکاکی لیزر چیست
دستگاه حکاکی لیزر چیست

تفاوت دستگاه حکاکی لیزر غیر فلزات و دستگاه حکاکی لیزر فلزات چیست؟

دستگاه حکاکی لیزر فلزات از سورس لیزر فایبر استفاده می‌کنند که قادر به حکاکی دقیق روی سطوح فلزی است. این دستگاه‌ها دارای قدرت و دقت بسیار بالایی است و می‌تواند با ایجاد حکاکی‌های جزئی، ریز و پیچیده به صورت بسیار مفید و کمک کننده عمل کند.

دستگاه حکاکی لیزر غیر فلزات از لیزر CO2 استفاده می‌کند و قادر به حکاکی و برش روی سطوح غیر فلزی مانند چوب، پلاستیک، شیشه، سنگ، چرم، کاغذ است. این دستگاه‌ها با تولید پرتوی لیزر با طول موج بالا یا بسیار کوتاه، قادر به حکاکی روی متریال غیر فلزی با دقت بالا هستند.

بعلاوه؛ دستگاه‌های حکاکی لیزری فلزات به دلیل استفاده از لیزر فایبر و دستگاه‌های حکاکی لیزری غیر فلزات به دلیل استفاده از لیزر CO2، تفاوت‌هایی در قدرت، سرعت و قابلیت تنظیم قدرت لیزر نیز دارند.

دستگاه حکاکی لیزر چیست
دستگاه حکاکی لیزر چیست

نحوه عملکرد دستگاه حکاکی لیزر چگونه است؟

دستگاه حکاکی لیزر فایبر یک روش نوین و کاربردی است که برای حکاکی روی انواع فلزات و غیر فلزات کاربرد دارد. در سیستم‌های فایبر، پرتو لیزر توسط منبع دستگاه حکاکی لیزر تولید می‌شود و سپس برای دریافت سرعت بالا از سیستم‌های حرکتی و مشخص شدن جهت تابش پرتو لیزر از لنزها استفاده می‌شود.

این روش از سرعت، دقت و کیفیت بالایی برخوردار است و نیاز به فیکسچر سازی ندارد؛ همچنین در این روش حکاکی به صورت یکپارچه و یکدست انجام می‌شود و هیچ نوع چند رنگی، رنگ پریدگی، سوختگی و ایجاد آلودگی صوتی مشاهده نمی‌شود. (برای مطالعه مقاله چاپ لیزری روی فلز چیست؟ روی لینک کلیک کنید.)

دستگاه حکاکی لیزر چیست
دستگاه حکاکی لیزر چیست

فرایند دستگاه حکاکی لیزر چیست؟

فرایند دستگاه لیزر حکاکی روی فلز (Laser engraving) شامل چند مرحله است:

تنظیم پارامترها

در ابتدا، پارامترهای مختلف دستگاه حکاکی لیزر شامل قدرت لیزر، سرعت حرکت پرتو لیزر، عمق حکاکی تنظیم می‌شود.

تهیه الگو یا طرح

برای شروع و ایجاد حکاکی، یک الگو یا طرح مورد نظر باید توسط تولید کننده یا مشتری تهیه شود.

قرار دادن متریال

سطحی که قرار است روی آن حکاکی انجام شود، باید در دستگاه حکاکی لیزر قرار گیرد. این ممکن است از جنس متریال‌های مختلف باشد.

عملیات حکاکی

پس از تنظیم پارامترها و قرار دادن متریال، دستگاه حکاکی لیزر، حکاکی را آغاز می‌کند. پرتو لیزر به صورت دقیق و هدفمند بر روی سطح متریال تابیده شده و با توجه به الگو یا طرح مورد نظر، حکاکی یا برش را انجام می‌دهد.

بعد از اتمام حکاکی، دستگاه حکاکی لیزر متوقف شده و قطعه حکاکی شده آماده می‌شود.

برای مطالعه مقاله حکاکی روی آلومینیوم روی لینک کلیک کنید.

دستگاه حکاکی لیزر چیست
دستگاه حکاکی لیزر چیست

کاربردهای دستگاه حکاکی لیزر چیست؟

دستگاه حکاکی لیزر به عنوان یک ابزار چند منظوره و دقیق، در صنایع مختلف برای حکاکی، برش و ایجاد طرح‌های دلخواه استفاده می‌شود. از این دستگاه در بخش‌های صنعتی و غیر صنعتی مختلفی استفاده می‌شود:

فلزات

دستگاه حکاکی لیزر برای حکاکی و برش فلزات مانند فولاد، آلومینیوم و مس استفاده می‌شود. این کاربرد در صنایع تولید قطعات خودرو، ساخت قطعات و ساخت و طراحی زیورآلات بسیار کاربردی است.(کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو)

چوب

دستگاه حکاکی لیزر برای حکاکی الگوها، طرح‌ها و متون روی سطح چوب استفاده می‌شود. از این کاربرد در صنایع تولید مبلمان، درب و پنجره، و صنایع دکوراسیون چوبی و … استفاده می‌شود.

تبلیغات

دستگاه لیزر حکاکی روی فلز برای حکاکی الگوها و طرح‌ها بر روی متریال مختلف مانند شیشه، سنگ، پلیمر و چوب در صنعت تبلیغاتی کاربرد دارد.

خدماتی

حکاکی بارکد با استفاده از دستگاه حکاکی لیزر، امروزه مهم‌ترین کاربرد دستگاه حکاکی لیزر است. این دستگاه به صورت سریع و دقیق برای علامت‌گذاری و شناسایی محصولات مختلف، مدیریت انبارها و بسته‌ بندی ها، کنترل کیفیت و ردیابی محصولات حکاکی بارکد‌ها را انجام می‌دهد.

بارکدهای حکاکی شده با لیزر علاوه بر دوام بالا، مقاومت زیادی در برابر فرسایش و خرابی دارند و امکان خواندن آنها با دستگاه‌های اسکنر بارکد آسان‌تر و سریع‌تر است.

برای حک لوگو روی فلز روی لینک مقاله کلیک کنید.

دستگاه حکاکی لیزر چیست
دستگاه حکاکی لیزر چیست

معرفی انواع دستگاه‌ حکاکی لیزر

دستگاه حکاکی لیزر روی فلز دسکتاپ RT30/50/60D

حکاکی لیزر روی فلز دسکتاپ یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های حکاکی در صنعت به ویژه برای کارخانه داران و تبلیغات است. این دستگاه توانایی حکاکی روی متریال‌های فلزی مثل طلا، نقره، استیل، آهن، برنج، مس، آلومینیوم و متریال‌های غیر فلزی مانند مولتی استایل، mdf روکش‌دار، پلکسی غیر شفاف، پلاستیک، پارچه جین، چرم، کاغذ و … دارد.

این دستگاه در سه توان 30، 50 و 60 وات به تولید می‌رسد و دارای دو سورس QB و Q است.

برای مطالعه مقاله حکاکی روی ام دی اف روی لینک مقاله کلیک کنید.

دستگاه حکاکی لیزر روی فلز پرتابل RT30/50/60P

دستگاه حکاکی لیزر روی فلز مدل پرتابل در ابعاد کارگیر 300*300 میلی‌متر در چهار نوع زیر ارائه می‌شود:

  • ۳۰ وات با سورس Q
  • ۳۰ وات با سورس QB
  • ۵۰ وات با سورس QB
  • 60 وات با سورس QB

از این دستگاه برای برش لیزری و حکاکی فلزاتی مثل طلا و نقره، مثل استیل، آهن، برنج، مس، آلومینیوم و نافلزاتی مثل mdf روکش‌دار، پلکسی غیر شفاف، پلاستیک، انواع پارچه چرم، کاغذ و …استفاده می‌شود.

دستگاه حکاکی لیزر روی فلز دستی RT30PM

دستگاه حکاکی لیزر دستی تنها برای حکاکی روی فلزات و غیر فلزات مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه نسل تازه‌ای از دستگاه‌های لیزری است که دارای توان 30 وات و محدوده حکاکی 110*110 است.

از این دستگاه برای حکاکی روی فلزاتی مثل طلا، آهن، استیل، نقره، آلومینیوم و نافلزات مثل پلکسی غیرشفاف، انواع پارچه، چرم، کاغذ و … استفاده می‌شود.

دستگاه حکاکی لیزر چیست
دستگاه حکاکی لیزر چیست

جمع بندی موضوع دستگاه حکاکی لیزر چیست؟

دستگاه حکاکی لیزر چیست؟ امروزه دستگاه حکاکی لیزر به یک ابزار قدرتمند در صنایع مختلف تبدیل شده است. این دستگاه که از قدرت، دقت و سرعت بالایی برخوردار است، می‌تواند حکاکی را با کیفیت بالا و جزئیات بسیار دقیق ایجاد کند.

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی دستگاه حکاکی لیزر چیست پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه برش لیزری را انتخاب تهیه کنید. برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان برای خرید انواع دستگاه لیزر حکاکی روی فلز می‌توانید با شماره 02148000090 با متخصصان فروش ما در روتک تماس حاصل فرمایید.

دستگاه حکاکی لیزر چیست؟

این دستگاه با استفاده از یک پرتو لیزر بسیار نازک و قدرتمند، قادر به حکاکی با دقت و کیفیت بالا روی متریالی مانند انواع فلزات، چوب، پلاستیک، شیشه، سنگ، چرم و … است.

انواع دستگاه حکاکی لیزر چیست؟

دستگاه حکاکی لیز فلزات 
دستگاه حکاکی لیزر غیر فلزات

ارسال دیدگاه

captcha