Skip to content

آشنایی با کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودروسازی

آموزش

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین صنایع در اقتصاد هر کشوری، که تاثیر گسترده‌ای بر توسعه و پیشرفت اقتصادی دارد، صنعت خودروسازی آن کشور است. با توجه به پیشرفت این صنعت در جوامع مختلف، نیاز است تا با استفاده از ابزار‌ها و تکنولوژی‌های جدید چالش‌ها و موانعی ممکن را حذف کنیم تا در نهایت به عملکرد بهتری برسیم.

یکی از ابزارهای جدید و کاربردی در صنعت خودروسازی که نقش مهمی در پیشرفت و گستردگی این صنعت داشته است، دستگاه فایبر مارکینگ است. دستگاه فایبر مارکینگ با امکانات و قابلیت‌های منحصر به فرد خود، نقش بسیار مهمی در تولید و علامت‌گذاری قطعات خودروها دارد.(حکاکی لیزری روی فلز چیست)

در این مطلب از شرکت روتک قصد داریم تا شما را با کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودروسازی آشنا کنیم؛ بنابراین اگر دوست دارید تا بیشتر با نقش، کاربردها، ویژگی‌ها و معایب و مزایای این دستگاه آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

دستگاه فایبر مارکینگ چیست؟

یکی از دستگاه‌های کاربردی در صنعت است که از پرتو پرقدرت لیزر برای حکاکی، مارکینگ و نشانه گذاری روی سطوح مختلف استفاده می‌کند. این دستگاه مانند دستگاه برش لیزر فلزات از فیبر نوری برای افزایش دقت، صحت و کیفیت حکاکی استفاده می‌کند.

با استفاده از دستگاه لیزر فایبر می‌توان بر روی متریال مختلف مانند فلزات، پلاستیک، سنگ، پلکسی و سایر متریال‌ها حکاکی و نشانه‌گذاری دقیق انجام داد. این دستگاه به دلیل قابلیت‌های متنوع و دقت بالا، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو
کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ 

با توجه به کاربردی بودن این دستگاه در بخش‌های مختلف صنعتی و غیر صنعتی، امروزه از دستگاه فایبر مارکینگ در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود:

  • صنعت خودروسازی
  • صنعت پزشکی
  • صنعت داروسازی
  • تولید بارکدهای آلومینیومی
  • مارک کردن PCB
  • صنعت مدار مجتمع
  • صنعت الکترونیک و کامپیوتر
  • صنایع فلزی
  • ساخت ادوات مخابراتی
  • سخت افزارهای کامپیوتری
  • مارک کردن قطعات الکتریکی
  • مارک کردن زیورآلات و لوازم جانبی
  • ابزار آلات صنعتی
  • تابلو سازی
  • وسایل نظامی
  • لوازم جانبی 
  • حکاکی روی فلزات مختلف
  • حکاکی روی پلاستیک‌ها
  • صنعت دکوراسیون و تولید محصولات دکوراتیو
  • صنعت تبلیغات
  • پردازش ورق‌های فلزی
  • صنعت نور، نورپردازی و روشنایی
  • تولید تجهیزات آشپزخانه و لوازم خانگی
  • بسته بندی و برچسب زنی
  • علامت گذاری و مارکینگ روی قطعات صنعتی مختلف
  • صنایع غذایی و …

برای آشنایی با کاربرد حکاکی لیزری روی انگشتر روی لینک کلیک کنید.

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو
کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

معرفی اجزای مختلف دستگاه فایبر مارکینگ

دستگاه حکاکی لیزر روی فلز شامل سه بخش اصلی است؛ این سه بخش امکان ایجاد حکاکی‌های دقیق و صحیح را در اشکال مختلف و روی سطح فلزات و حتی غیر فلزات فراهم می‌کنتد:

سیستم لیزر

پرتو لیزر با توان و قدرت مشخصی برای حکاکی یا مارکینگ تولید می‌شود. لیزرهای قابل استفاده در این دستگاه معمولا از جنس سورس لیزر هستند.

سیستم فوکوس

با استفاده از عدسی‌های مختلف، شعاع لیزر با قطر و تمرکز بیشتر، بر روی سطح فلز حرکت می‌کند. از این سیستم برای تمرکز شعاع لیزر بر روی سطح متریال‌های فلزی استفاده می‌شود.

دستگاه کنترل کامپیوتری

در دستگاه کنترل کامپیوتری، تصاویر و الگوها به کامپیوتر فرستاده یا وارد شده و با استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط، الگوها و تصاویر و …حکاکی شروع می‌شود. این دستگاه معمولا برای کنترل حرکت شعاع لیزر بر روی سطح متریال مد نظر کاربرد دارد.

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو
کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، دستگاه فایبر مارکینگ در بخش‌های متنوعی کاربرد دارد که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو است. در ادامه به بررسی جایگاه دستگاه فایبر مارکینگ در این بخش می‌پردازیم. 

صنعت خودروسازی از فناوری مارکینگ با استفاده از نشانگر لیزری فیبر برای نشانه‌گذاری قطعات مختلف خودروها استفاده می‌کند. این موضوع شامل مواردی مثل مارکینگ اجزای کمربند ایمنی با اطلاعات مانند کشور مبدا، شماره سریال و بارکد، مارکینگ دکمه‌ها و اجزا مختلف در داشبورد برای قابلیت مشاهده در روز و شب، مارکینگ سرامیک‌های استفاده شده در شمع، علامت‌گذاری بر روی بلوک‌های موتور، سنسورها، شماره VIN شاسی و قطعات موتور سیکلت است.

همچنین از دیگر کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو می‌توان به استفاده از دستگاه برش لیزری برای پردازش قطعات فلزی خودرو، از جمله درهای خودرو، لوله‌های اگزوز و ترمز که امکان دقت بالا و کارایی برتر را فراهم می‌کند، نیز اشاره کرد.

این فناوری نسبت به روش‌های سنتی مانند برش پلاسما، دقت و کارایی بیشتری دارد و به این امکان را ایجاد می‌کند تا قطعات خودرو از ایمنی و بهره وری بالاتری برخوردار باشند.

حکاکی با استفاده از تکنولوژی لیزر بر روی قطعات مختلف خودرو از جمله کلید، آینه، دنده، قطعات آلومینیومی و آهنی داخل خودرو، اجزای موتور، اجزای کمربند ایمنی و دکمه‌های داشبورد نیز انجام می‌شود. این فرآیند شامل حکاکی لوگو و نام برند ماشین، طرح‌های مختلف، اطلاعات مانند کشور مبدا، شماره سریال و بارکد، و همچنین سایر متریال مانند سرامیک‌های استفاده شده در شمع خودرو می‌شود.

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو
کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

نحوه کارکرد دستگاه لیزر فایبر مارکینگ

دستگاه فایبر با استفاده از قدرت و توان نور لیزری، حکاکی و مارکینگ سطوح مختلف را انجام می‌دهد. این دستگاه‌ها، از خصوصیات تنظیم‌ پذیری پرتو لیزر، برای برش و حکاکی استفاده می‌کنند و به عنوان نور قابل انعطاف در صنعت تبلیغات بسیار مهم هستند.

دستگاه فایبر از فیبرهای نوری برای انتقال نور لیزر به سر نازل استفاده می‌کند. ساختار دستگاه شامل قسمت‌های مکانیکی و دیجیتالی است که در هماهنگی با یکدیگر، طرح حکاکی را ایجاد می‌کنند.

بیشتر بدانید: حک لوگو روی فلز

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو
کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو: حکاکی لیزری

استفاده از دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودروسازی باعث افزایش دقت، سرعت و کیفیت عملیات بر روی قطعات می‌شود و بهبود قابلیت شناسایی و ایمنی آنها را تضمین می‌کند.   برخی از موارد استفاده از دستگاه فایبر مارکینگ برای قطعات خودرو عبارتند از:

علامت‌گذاری و شناسایی

استفاده از فایبر مارکینگ برای علامت‌گذاری و شناسایی قطعات خودرو از جمله شماره‌ها، برندها، کدها و اطلاعات فنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حکاکی و برش دقیق

دستگاه فایبر مارکینگ برای انجام حکاکی دقیق قطعات فلزی و غیر فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شامل حکاکی بر روی قطعات فولادی، آلومینیومی، چرمی و …

تولید علائم ایمنی

استفاده از فایبر مارکینگ برای تولید علائم ایمنی مانند علامت‌های ایمنی، و رمزگذاری بر روی قطعات خودرو.

کنترل کیفیت

حکاکی دقیق و یکنواخت فایبر مارکینگ بر روی قطعات خودرو برای انجام عملیات کنترل کیفیت قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تزیین و زیباسازی

استفاده از دستگاه فایبر مارکینگ برای تزیین و زیباسازی قطعات خودرو با طرح‌ها و دیزاین‌های متنوع و جذاب.

بیشتر بخوانید: حکاکی روی آلومینیوم

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو
کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

مزایای استفاده از دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

مهم‌ترین مزایای دستگاه لیزر مارکینگ فایبر، انعطاف‌پذیری است؛ چرا که با توجه به تطبیق پذیری این دستگاه برای حکاکی روی متریال‌های مختلف، این دستگاه بهترین روش حکاکی و علامت‌گذاری در صنعت است.

در فرآیند حکاکی دستگاه فایبر مارکینگ می‌توان متن، عدد، آرم، کد و تصویر را با کیفیت بالا و روی متریال ایجاد کرد؛ این تغییر رنگ از روش‌های معمولی مارکینگ لیزری است که با گرم کردن متریال در نواحی دقیق، تحریک اتم‌ها و تبخیر قطعات، تغییر رنگ کنتراست با کیفیت بالا را بر روی متریال انجام می‌دهد.(دستگاه حکاکی لیزر چیست)

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودروسازی بیشتر از دیگر صنایع دیده می‌شود به طوریکه، صنعت خودروسازی، به عنوان یکی از بزرگترین مشتریان دستگاه‌های حکاکی لیزری یا فایبر مارکینگ شناخته می‌شود و از این فناوری برای حکاکی طرح‌ها و علائم مختلف بر روی قطعات خودرو استفاده می‌کند.

برخی دیگر از مهم‌ترین مزایای دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودروسازی شامل: 

  • عدم تماس مستقیم با سطح متریال
  • سرعت بالا در حکاکی و مارکینگ
  • ایمنی بیشتر
  • کیفیت بالاتر
  • مقاوم در برابر فشار، حرارت و شرایط سخت محیطی 
  • دقت و صحت بالاتر حکاکی به دلیل استفاده از فیبرهای نور و کاهش قطر پرتو لیزر 
  • امکان تنظیم و تغییر شدت پرتو لیزر در دستگاه فایبر مارکینگ با توجه به متریال مورد استفاده
  • قابلیت انجام کار روی متریال‌های مختلف فلزی و غیر فلزی
  • حکاکی یکدست بر روی قطعات و…

در نتیجه این فناوری در جهت بهبود در فرایند تولید و کیفیت نهایی قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو
کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

تاریخچه کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودروسازی

فناوری استفاده از لیزر، از دهه 1980 وارد صنعت خودروسازی شد و در دهه‌های بعد، کاربردهای گوناگونی از جمله جوشکاری، تولید کیسه هوا، جوشکاری اجزای موتور و هیدروفرمینگ قطعات در این صنعت گسترش یافت.

شرکت‌های بزرگ مانند فورد و فولکس‌واگن از سال‌های 1973 و 1993 به ترتیب از سیستم‌های جوش لیزر برای خطوط مونتاژ و ساخت بدنه خودروها استفاده کردند. از آن زمان، صنعت خودروسازی از تکنولوژی لیزر برای عملیاتی همچون برش، سوراخ‌کاری، علامت‌گذاری، تمیز کردن سطوح، ترکیب‌بندی و بازرسی کیفیت استفاده کرده است.

ویژگی‌های دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

دستگاه لیزر فایبر مارکینگ یک تکنولوژی جدید و پیشرفته است که ویژگی‌های برجسته‌ای دارد. این دستگاه دارای کیفیت پرتو عالی، سرعت بالای تکرار لیزر، طول عمر زیاد، امکانات فایبر مارکینگ، عدم نیاز به ولتاژ بالا، قابلیت پردازش متریالفلزی و غیرفلزی، اندازه کوچک، حکاکی بر روی سطوح سخت، عملیات بدون آسیب و سایش به محصول، مصرف کم برق و سیستم خنک‌کننده آب دارد.

این دستگاه از پرتو لیزر با قطر نازک برای پردازش مناطق کوچک توسط گرما استفاده می‌کند و بهره‌وری بالایی در پردازش ارائه می‌دهد.

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو
کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو: معرفی دستگاه

دستگاه لیزر فایبر مارکینگ 30/50/60w

یکی از دستگاه‌های فایبر مارکینگ در صنعت خودروسازی، دستگاه لیزر فایبر مارکینگ 30/50/60w است. این دستگاه در 4 سورس مختلف:

  • 30 وات با سورس Q
  • 30 وات با سورس QB
  • 50 وات با سورس QB
  • 60 وات با سورس QB

و سه توان 30، 50 و 60 وات برای حکاکی روی متریال‌های مختلفی فلزی و غیر فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دستگاه لیزر فایبر مارکینگ در ابعاد کوچک و وزن سبک، قابلیت استفاده در هر فضایی را داراست. این دستگاه قابلیت حکاکی طرح‌های گرافیکی با دقت بالا بر روی متریال مختلف را دارد و با اضافه‌کردن روتاری، می‌توان حکاکی روی اشیا با اشکال مدور را انجام داد.

دستگاه قادر به حکاکی گرافیکی مانند نوشته، نماد و الگو است. انتقال پرتو لیزر از منبع تولید لیزر توسط فیبر نوری به galvo انجام می‌شود و امکان حکاکی در طیف رنگی گسترده وجود دارد. دستگاه با قطعات با کیفیت و تکنولوژی بالا، نیاز کمی به سرویس و تعمیرات دارد. فرآیند حک دستگاه با طراحی در کامپیوتر و تنظیم پارامترهای توان، سرعت و فرکانس انجام می‌شود. استفاده از galvo باعث افزایش سرعت و دقت پرتو خروجی می‌شود و دستگاه قابلیت کارکرد 24 ساعته بدون وقفه در خطوط صنعتی را داراست.

دستگاه لیزر مارکینگ CO2 غیر فلزات

یکی دیگر از دستگاه‌های لیزر مارکینگ، دستگاه لیزر مارکینگ CO2 غیر فلزات است. این دستگاه در سه توان 50، 80 و 100 وات و با استفاده از تیوب لیزر CO2 کار می‌کند. این دستگاه در واقع نوعی دستگاه برش لیزر غیر فلزات​ است که برای حکاکی روی متریال‌های غیر فلزی مانند چرم/فوم، پارچه/نمد، شیشه و چوب خام (بدون روکش) و برش کاغذ، چرم/فوم و پارچه نیز کاربرد دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک سیستم نرم‌افزاری حرفه‌ای به کمک دستگاه، امکان حکاکی طرح‌ها و متن‌های دلخواه روی متریال‌های مختلف را فراهم می‌کند. استفاده از اشعۀ dot pointer باعث مشاهده دقیق محل برش و حکاکی و جلوگیری از هدر رفتن متریال می‌شود. دستگاه با توان‌های مختلف تیوب، کاربردهای گسترده‌تری برای حکاکی و برش دارد. سرعت بالای مارکینگ این دستگاه به کارایی آن افزوده و بهترین عملکرد را فراهم می‌کند. از مولد تیوب شیشه‌ای CO2 برای مارکینگ اجسام کوچک مانند وسایل تزیینی چوبی از جمله جعبه‌های زیورآلات، لوازم دکوری و گیفت‌های کاغذی استفاده می‌شود.

دستگاه مارکینگ پرتابل 30/50/60w

دستگاه مارکینگ پرتابل 30/50/60w یکی از بهترین دستگاه‌ها در زمینه حکاکی روی فلزات و تبلیغات است. این دستگاه برای حکاکی روی فلزات را از جمله طلا، نقره، استیل، آهن، برنج، مس، آلومینیوم، مولتی استایل، mdf روکش‌دار، پلکسی غیر شفاف، پلاستیک، پارچه جین، چرم، کاغذ و …مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

عملکرد 24 ساعته: دستگاه فایبر مارکینگ پرتابل قادر به حکاکی 100.000 ساعت اسمی با عملکرد 24 ساعته است.

اثر دائمی و پایدار: فرآیند حکاکی دستگاه فایبر مارکینگ پرتابل دائمی و پایدار است.

قابلیت حکاکی روی متریال‌های فلزی و غیرفلزی: دستگاه قادر به حکاکی نوشته، نماد، الگو و غیره بر روی متریال‌های مختلف است.

ساختار کوچک و یکپارچه: با ساختار کوچک، دستگاه کم‌فضا، حمل‌ونقل آسان و ذخیره فضای تولید را فراهم می‌کند.

مصرف انرژی کم و توان بالا: با تولید پرتو لیزر با توان 30/50/60 وات، دستگاه فایبر مارکینگ پرتابل مصرف انرژی پایین و توان بالایی دارد.

قابلیت کار با سورس‌های مختلف: دستگاه قابلیت کار با سورس‌های لیزر مختلف را دارد و بنابراین در صنایع مختلف قابل استفاده است.

دات پوینترهای نصب‌شده: دات پوینترها در دستگاه محل دقیق حکاکی طرح‌های گرافیکی را روی متریال مشخص مشخص می‌کنند.

کیفیت بالا و طول عمر بالا: با استفاده از قطعات با کیفیت بالا و تکنولوژی سورس فایبر، نیاز به سرویس و تعمیرات دستگاه کاهش می‌یابد.

دستگاه حکاکی لیزری دستی پرتابل RT30PM

این دستگاه نسل جدیدی از دستگاه‌های حکاکی و مارکینگ است که به صورت سیار روی فلزات مختلف عمل حکاکی و مارکینگ را انجام می‌دهد. این دستگاه قابلیت حکاکی و برش روی متریال‌‌هایی مثل فلزات مانند طلا، نقره، استیل، آهن، برنج، مس، آلومینیوم و همچنین غیر فلزاتی مانند مولتی استایل، mdf روکش‌دار، پلکسی غیر شفاف، پلاستیک، پارچه جین، چرم، کاغذ و … را دارد.

دستگاه حکاکی لیزری دستی قابلیت حکاکی بر روی قطعات و اجزای ماشین‌آلات بزرگ را به کاربران ارائه می‌دهد. این دستگاه با استفاده از سیستم گالوو دیجیتالی، قادر به حکاکی سریع و دقیق بر روی اجسام با ابعاد بزرگ‌تر است. منبع تولید لیزر دارای سیستم هوا خنک بوده و در شرایط محیطی سخت به خوبی عملکرد دستگاه را تضمین می‌کند. این دستگاه دارای باتری قابل شارژ است که امکان انجام عملیات حکاکی بدون نیاز به برق را فراهم می‌کند. همچنین دارای سیستم عامل و کامپیوتر لمسی داخلی با حافظه داخلی است که امکان ذخیره و اجرای طرح‌ها را فراهم می‌کند. دستگاه با استفاده از نور قرمز دات پوینتر، محل دقیق حکاکی را قبل از اجرای عملیات نمایش می‌دهد. این دستگاه امکان حکاکی بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر و از طریق WIFI/Bluetooth/USB را فراهم می‌کند. لنز با پوشش ضد انعکاسی و توان عملیاتی بالا، امکان حکاکی با دقت بالا را فراهم می‌کند. نرم‌افزار دستگاه از تصاویر و نرم‌افزارهای مختلف طراحی پشتیبانی می‌کند و قابلیت حک روی انواع متریال را دارد.

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو
کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

جمع بندی موضوع کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

همانطور که گفته شد، دستگاه فایبر مارکینگ یکی از بهترین دستگاه‌های صنعتی است. این دستگاه در صنعت خودرو و دیگر صنایع غیر مرتبط، کاربردهای فراوانی دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به افزایش سرعت و دقت، مقاومت در شرایط سخت، ایجاد طرح‌های ماندگار و دائمی، زیباسازی و تزیین، کنترل کیفیت و … اشاره کرد که با توجه به این کاربردها، دستگاه فایبر مارکینگ برای بهبود عملکرد و ایمنی قطعات خودرو، کنترل کیفیت و افزایش بهره‌وری در صنعت خودروسازی را فراهم می‌کند.

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو  پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه فایبر مارکینگ را انتخاب تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر و حکاکی مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو چیست؟

علامت‌گذاری و شناسایی
حکاکی و برش دقیق
تولید علائم ایمنی
کنترل کیفیت

ارسال دیدگاه

captcha