Skip to content

حکاکی روی آلومینیوم؛ بررسی اصول، روش‌های و تکنیک‌های حکاکی آلومینیوم

آموزش

حکاکی روی آلومینیوم یکی از فرآیندهای مهم و متنوع در صنایع مختلف است که امکان ایجاد طرح‌ها، نقش‌ها و حتی متون مختلف بر روی سطوح آلومینیوم را فراهم می‌کند.

یکی از راه‌های حکاکی روی آلومینیوم، استفاده از تکنولوژی‌ لیزر است که می‌تواند طرح‌های دقیق، زیبا و با کیفیت را ایجاد کند.

دستگاه حکاکی لیزری با استفاده از سورس فایبر، قابلیت حکاکی روی انواع فلزات از جمله آلومینیوم را دارد؛ حکاکی لیزری توسط کامپیوتر انجام می‌شود و با نرم افزاد EZCAD کار می‌کند. این دستگاه توسط پرتوی لیزر و بدون تماس ابزار با سطح قطعه انجام می‌شود و بر روی سطح فلزات تابیده و لایه نازکی از سطح کار را می‌سوزاند.

در این مطلب از شرکت روتک به بررسی کاربردها، فنون و تکنولوژی مورد استفاده در حکاکی روی آلومینیوم می‌پردازیم؛ پس اگر دوست دارید تا بیشتر درباره روش‌های حکاکی این فلز اطلاعات داشته باشید؛ همراه ما باشید.  

معرفی فلز آلومینیوم

آلومینیوم از جمله فلزات کاربردی در بخش‌های تولیدی و صنعتی است که به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مختلفی که دارد؛ در این صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فلز سبک با عدد اتمی 13 و نماد شیمیایی Al است که از مقاومت مناسبی برخوردار است. این فلز از خانواده فلزات آلکالین سبک است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین خصوصیات آلومینیوم می‌توان به سبکی، مقاومت در برابر خوردگی، خواص حرارتی و انعطاف‌پذیری اشاره کرد.

ویژگی‌های شیمیایی

آلومینیوم یک فلز خاکستری، سبک و مقاوم است که خواص خوبی در مقابل اکسیداسیون دارد و به خوبی با بسیاری از فلزات و ترکیبات شیمیایی واکنش می‌دهد.

ویژگی‌های فیزیکی

رنگ: نقره‌ای سفید

چگالی: حدوداً 2.7 g/cm³

نقطه ذوب: حدود 660 درجه سلسیوس

نقطه جوش: حدود 2519 درجه سلسیوس

خواص الکتریکی: مناسب در رسانایی الکتریکی

خواص حرارتی: توانایی انتقال حرارت بالا

بیشتر بخوانید: کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

Engraving on aluminum 02

حکاکی روی آلومینیوم چیست؟

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، آلومینیوم یکی از فلزات پرکاربرد است که از جایگاه بسیار خوبی در صنعت برخوردار است. با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی که فلز آلومینیوم دارد، این فلز یکی از بهترین فلزات برای حکاکی انتخاب شده است.

دستگاه حک لیزری روی فلز آلومینیوم با استفاده از دستگاه‌های مخصوص لیزری انجام می‌شود. پس از حکاکی لیزری، آلومینیوم تقریبا به رنگ سفید تغییر رنگ می‌دهد و عمق پیدا می‌کند. برای جلوگیری و حل این مشکل از نوع دیگری از آلومینیوم بنام آلومینیوم آنادایز شده استفاده می‌کنند.

استفاده از آلومینیوم آنادایز کمک می‌کند تا اختلاف رنگی بین حک قطعه و پس زمینه کار ایجاد شود تا در نهایت حکاکی بهتر باشد. البته حکاکی روی آلومینیوم روش‌های مختلفی دارد اما در روش حکاکی لیزری روی آلومینیوم چون روی متریال عمق ایجاد می‌شود، ممکن است پس از مدتی به دلیل وجود شیارها، رنگ تیره‌ای در درون شیارها ایجاد شود که وضوح آن را نیز بیشتر می‌کند.

بیشتر بدانید: حک لوگو روی فلز

حکاکی روی آلومینیوم
حکاکی روی آلومینیوم

آلومینیوم آنادایز یا آنادایزینگ آلومینیوم چیست؟

آنادایز یا آنادایزینگ آلومینیوم یک فرایند سطحی و الکترولیتی است که به روش الکترولیت اسید سولفوریک و در غلظت‌های مختلف بر روی آلومینیوم انجام می‌شود. در این فرایند، آلومینیوم با استفاده از الکترولیت و جریان الکتریکی تحت شرایط خاصی قرار می‌گیرد، که باعث ایجاد یک لایه حفاظتی و اکسیدی بر روی سطح آلومینیوم می‌شود.

این لایه اکسیدی علاوه بر ایجاد یک پوشش محافظتی بر روی آلومینیوم، به عنوان یک زیر پایه برای رنگ‌ آمیزی و چسبندگی بهتر نیز استفاده شده و مقاومت بالایی دارد.

فرایند آنادایز آلومینیوم به دلیل ایجاد یک لایه اکسیدی مقاوم، می‌تواند خواص مکانیکی، مقاوم در برابر خوردگی، سایش و زیبایی سطح آلومینیوم را افزایش دهد. این فرایند برای محصولات آلومینیومی که در معرض شرایط سخت محیطی یا استفاده در برنامه‌های زیبایی و ظاهری هستند، بسیار مفید است.

آلومینیوم آنادایز یا آنادایزینگ آلومینیوم به عنوان یک فرآیند پرکاربرد در صنایع متنوع مثل خودروسازی، الکترونیک، دکوراسیون و صنایع تولیدی است که ویژگی‌های جدیدی را به آلومینیوم اضافه می‌کند.

بیشتر بخوانید: حکاکی لیزری روی انگشتر

حکاکی روی آلومینیوم
حکاکی روی آلومینیوم

انواع روش‌های حکاکی روی آلومینیوم

همانطور که گفته شد، حکاکی روی آلومینیوم روش‌های مختلفی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

حکاکی به روش لیزری

امروزه متداول‌ترین و بهترین روش حکاکی روی آلومینیوم، حکاکی به روش لیزری است. از دستگاه‌های حکاکی لیزر فایبر 30/50/60 وات برای حکاکی روی آلومینیوم استفاده می‌شود که توسط کامپیوتر و با استفاده از نرم افزارهای خاص کار می‌کند.

دستگاه‌های حکاکی لیزری شرکت روتک قادر است تا با کیفیت بالا، حکاکی‌های مختلف را در طرح‌ها، نقش‌ها و ابعاد مختلف تولید کند.

از مزایای حکاکی لیزری روی آلومینیوم می‌توان به حکاکی زیبا و دائمی، سرعت بالا، عمق مناسب، ایجاد طیف رنگی متنوع، عدم نیاز به کاربرد فیکسچر و قابلیت انجام تمامی عملیات حکاکی از جمله آرم، لوگو، مشخصات فنی و شماره سریال با استفاده از نرم‌افزار مخصوص دستگاه اشاره کرد.

حکاکی به روش ضربه ای یا سوزنی

حکاکی به شیوه سوزنی، به وسیله یک قلم و با ضربات پیوسته و فرکانس بالا به سطح آلومینیوم، ممکن است و می‌تواند طرح‌ها و نقوش دقیقی را بر روی سطح آلومینیوم ایجاد می‌کند. این روش حکاکی زیبا و شکیل بدون نیاز به کامپیوتر بوده و مزایای زیادی دارد.

از مهم‌ترین مزایای این روش می‌توان به مواردی مانند عمق حکاکی تا 0.5 میلی‌متر، سرعت بالا و کمترین هزینه مصرفی و عملیاتی برخوردار است.

حکاکی به روش خراشی

حکاکی خراشی نیز مانند روش حکاکی ضربه‌ای است؛ اما با این تفاوت که این دو شیوه حکاکی در نحوه عملکرد قلم دستگاه تفاوت اساسی دارند. در حکاکی خراشی، قلم دستگاه در گوشت کار فرو می‌رود و در سطح کار خراش ایجاد می‌کند، که باعث انجام حکاکی به صورت کاملا بی‌صدا می‌شود.

حکاکی برجسته

یکی دیگر از روش‌های حکاکی، حکاکی برجسته یا امبوسر نام دارد. در این روش که بیشتر در حکاکی پلاک‌ها، مانند پلیت‌ها و پلاک‌هایی که از بین نرفتن حک برای آنها اهمیت زیادی دارد، استفاده می‌شود. این شیوه حکاکی برجسته معمولا برای حکاکی پلاک‌های مشخصات فنی خودرو، پلاک شهرداری، کد پستی و … استفاده می‌شود.

پلاک‌های توانیر (پلاک تیر برق) به دلیل برجستگی حک از شیوه امبوسر استفاده می‌کنند که دارای دید بصری بهتری است و این شیوه به عنوان ماندگارترین و غیر قابل تخریب‌ترین شیوه حک شناخته می‌شود.

از مزایای این شیوه حکاکی می‌توان به سرعت عمل بالا، کم صدا بودن، هزینه مصرفی پایین، حک ماندگار با دید بصری بالا و سهولت کار اپراتور اشاره کرد.

برای مطالعه مقاله حکاکی روی ام دی اف روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

حکاکی روی آلومینیوم
حکاکی روی آلومینیوم

کاربردهای حکاکی روی آلومینیوم

دستگاه حکاکی روی آلومینیوم با متمرکز شدن روی سطح کار فلز آلومینیوم می‌تواند آلومینیوم و دیگر فلزات را با بهترین و بالاترین دقت حکاکی کند. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین کاربردهای حکاکی روی آلومینیوم می‌پردازیم:

صنعت خودروسازی

در صنعت خودروسازی، حکاکی روی قطعات آلومینیوم برای برجسته کردن برند، شماره‌گذاری قطعات و طراحی‌های زیبا در داخل و خارج خودروها کاربرد دارد.

تبلیغات

در صنعت تبلیغاتی، حکاکی روی آلومینیوم برای ساخت تابلوها، نمایشگرها، پلاک‌ها و تابلوهای تبلیغاتی کاربرد دارد.

ساخت هدیه

یکی دیگر از کاربردهای حکاکی روی آلومینیوم در تولید هدایا و سوغات، حکاکی روی آلومینیوم برای ساخت هدایای شخصی و تولید یادگاری‌های با ارزش است.

شناسایی برند

ایجاد برند، هویت، کد QR، سیستم‌های ردیابی و سایر جزئیات را روی فلزات به صورت دائمی و ماندگار به طور قابل‌ملاحظه‌ای ساده می‌کند.

صنعت الکترونیک

در تولید قطعات الکترونیکی، حکاکی روی آلومینیوم برای برجسته کردن نام تولیدکننده، شماره مدل و دیگر اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حکاکی روی آلومینیوم
حکاکی روی آلومینیوم

بهترین دستگاه‌ها برای حکاکی روی آلومینیوم

حکاکی روی آلومینیوم
حکاکی روی آلومینیوم

جمع بندی موضوع حکاکی روی آلومینیوم

حکاکی روی آلومینیوم یک فرایند مهم و گسترده است که در صنایع مختلف از صنایع تبلیغاتی و خودروسازی تا صنعت الکترونیک استفاده می‌شود. این فرایند امکان تزیین، شماره‌ گذاری، نشانه گذاری و ایجاد زیبایی بر روی قطعات آلومینیوم را فراهم می‌کند.

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد آلومینیوم و امکانات حکاکی روی این متریال، این فرایند به تولید محصولات با کیفیت، زیبا و مقاوم کمک می‌کند و از آنجایی که حکاکی روی آلومینیوم می‌تواند به افزایش ارزش افزوده محصولات کمک کند، این فرایند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صنایع مختلف به عنوان یک روش موثر شناخته شده است.

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی موضوع حکاکی روی آلومینیوم پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه حکاکی روی آلومینیوم یا دیگر فلزات را انتخاب  تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌ برش لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.

حکاکی روی آلومینیوم چیست؟

دستگاه حکاکی لیزری با استفاده از سورس لیزر فایبر، قابلیت حکاکی روی انواع فلزات از جمله آلومینیوم را دارد.

ارسال دیدگاه

captcha