Skip to content

راه‌ های کاهش هزینه برش لیزر؛ مدیریت هزینه‌ها در فرآیند برش لیزری

آموزش

برش با استفاده از تکنولوژی لیزر یکی از کارآمدترین روش‌های برش است که دقت و سرعت بالایی را فراهم می‌کند و برای برش متریال‌های گوناگون فلزی و غیرفلزی استفاده می‌شود. این فرآیند، با تمام مزایایی که دارد، هزینه‌های بالایی نیز به همراه دارد که ممکن است یکی از چالش‌های اصلی برای کسب و کارها باشد.

در این مقاله، شرکت روتک به بررسی راه‌ های کاهش هزینه برش لیزر و مدیریت هزینه‌ها در این فرآیند می‌پردازد؛ بنابراین، اگر تمایل دارید با راهکارها و روش‌های مناسب آشنا شوید، تا انتها همراه ما باشید. 

آشنایی با برش لیزری

در صنعت امروزی یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها و موضوعات در شرکت‌ها و کمپانی‌های صنعتی مختلف، پیدا کردن روش‌هایی برای برقراری تعادل بین هزینه‌ها با ارائه خدمات و محصولات تولیدی است؛ بنابراین در روش‌هایی مثل برش لیزری که کاربردهای فراوانی دارد، انتخاب راهکارهای مناسب و مدیریت هزینه‌ها در فرایند برش لیزری، به طور چشمگیری نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه برش لیزر دارد.

دستگاه برش لیزری یکی از دستگاه‌های دقیق و کاربردی است که با استفاده از نرم افزار لیزر و کنترل پنل در هدایت پرتو لیزر و برش نقش مهمی دارد. در فرایند برش لیزری اپراتور یا تکنسین طرح مدنظر را از طریق نرم‌افزار دستگاه لیزر را برای حرکت کردن روی متریال مدنظر تنظیم می‌کند. (برای دانلود نرم افزار لیزر به صورت رایگان روی لینک کلیک کنید.)

پس از انجام تنظیمات، پرتو لیزر روی سطح متریال حرکت می‌کند تا بخش مورد نظر را ذوب و در نهایت تبخیر و برش دهد. روش کار در این دستگاه بر اساس حرکت روی محورهای X، Y و Z است. بر این اساس دستگاه توانایی کنترل سرعت، تمرکز نور، تنظیم شدت پرتو لیزر بر روی متریال و … را دارد.

در برش فلزات، پرتو لیزر با تمرکز بر یک ناحیه مشخص و با استفاده از یک لنز با کیفیت با دقت بسیار بالایی فرآیند برش را آغاز می‌کند. در این روش برش لیزری با قطر پرتو کم انجام و با ایجاد عرض دهانه برش، برش را از جایی بجز لبه کار شروع می‌کند. (لنز دستگاه لیزر را مشاهده کنید.)

مطالعه مقاله: بهترین مارک دستگاه برش لیزر

کاهش هزینه برش لیزر

راه‌ های کاهش هزینه برش لیزر؛ مدیریت هزینه‌ها در فرآیند برش با تکنولوژی لیزر

از آنجایی که کاهش هزینه برش لیزر، نیازمند به آشنایی و رعایت یکسری نکات است، در ادامه به بررسی راه‌ حل‌ها و استراتژی‌های کاربردی برای کاهش هزینه برش لیزر می‌پردازیم:

استفاده از نیروی متخصص

دستگاه برش لیزری یک روش تخصصی است که باید توسط تکنسین‌ها یا افراد با مهارت بالا انجام شود. استفاده از افراد کاربلد و متخصص در مواردی مثل کاهش پرتی متریال، عدم نیاز به سرویس زودهنگام، پیشگیری از خرابی دستگاه، تهیه برش‌های باکیفیت و دقیق در نهایت کاهش هزینه برش لیزر نقش مهمی دارد. برای مطالعه دستگاه برش لیزر چیست روی لینک کلیک کنید.

ایجاد چک لیست طراحی

برای تولید سفارش‌های کوچک، ابتدا باید یک چک لیست برای طراحی‌ها و فلزهای مورد استفاده تهیه کرد و سپس به بررسی ساخت و پردازش قطعات مورد نیاز پرداخت؛ زیرا طراحی‌های کوچک هزینه‌های زیادی را به دنبال ندارند و بالتبع تعمیر و بازسازی آن‌ها نیز بسیار آسان است و نسبت به قطعات دیگر هزینه کمتری را نیز ایجاد می‌کند. قبل از آغاز ساخت، باید به نوع فلز مورد استفاده توجه کرد؛ زیرا نوع فلز ممکن است تأثیر زیادی بر طراحی نهایی داشته باشد و مقاصد مورد نظر نیز ممکن است تغییر کند.

بهترین روش برای کاهش هزینه برش لیزر، انجام نمونه‌های آزمایشی است که می‌تواند در مدیریت بهتر عملکرد کمک کرده و امکان تغییرات را فراهم کند.

با استفاده از این روش‌ها می‌توان هزینه و زمان برش را بهینه کرده و بهره‌وری تولید را افزایش داد؛ همچنین شروع کار با انجام سفارش‌های کوچک و آزمایشی می‌تواند به نقش مهم و کمک کننده‌ای در کسب تجربه و اطمینان برای ورود به پروژه‌های بزرگ‌تر داشته باشد.

بیشتر بدانید: علت دوده زدن دستگاه لیزر

تهیه نمونه اولیه

یکی از بهترین راه‌ حل‌ها برای کاهش هزینه برش لیزر، ایجاد یک نمونه اولیه با استفاده از متریال‌های غیر ضروری، اضافی یا ارزان قیمت مثل مقوا است. برای این کار می‌توان پیش از شروع پروژه تولید مشکلات احتمالی طراحی را بشناسید و با رفع اشکالات موجود، دقت برش لیزری را افزایش و  از تهیه نمونه‌های نامناسب و هدر رفت متریال جلوگیری شود.

استفاده از متریال مناسب

یکی دیگر از راه‌ حل‌های کاهش هزینه برش لیزری، انتخاب متریال‌هایی با ضخامت و قطر متناسب است؛ این کار علاوه بر کاهش هزینه برش لیزری در بهتر شدن کارایی برش، افزایش سرعت کار و افزایش دقت دستگاه نقش دارد و به عنوان یکی از روش‌های مهم و کلیدی در کاهش هزینه‌ها شناخته می‌شود.

بهینه کردن روش برش

یکی از مهم‌ترین پارامترها برای کاهش هزینه برش لیزر، بهینه کردن مسیر برش و کاهش خطوط اضافی و منحنی است. از آنجایی که در فرآیند برش لیزری، انتخاب مسیر خطوط به صورت طولانی می‌تواند هزینه و زمان برش را بیشتر کند، بهینه‌سازی برش لیزری یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش هزینه است.

در این روش با استفاده از ترکیب لبه‌های برش نزدیک به یکدیگر می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد؛ برای حذف خطوط اضافی و همپوشانی‌ها می‌توان از نرم‌افزارهای طراحی دقیق و کاربردی استفاده کرد (خطوط باید به صورت مجزا ولی منطبق بر هم نباشد). انجام و رعایت این تکنیک‌ها می‌تواند بهینه‌سازی برش لیزری را انجام دهد و هزینه و زمان تولید را نیز کاهش دهد.

بررسی ضخامت متریال

همانطور که اشاره شد، یکی دیگر از مهم‌ترین موارد تاثیر گذار بر کاهش هزینه برش لیزر، استفاده از متریال مناسب در ضخامت و قطر مشخص است. از آنجایی که متریال و ضخامت آن بر سرعت و کیفیت نهایی برش به صورت مستقیم تاثیرگذار است، بهتر است تا به ضخامت و نوع متریال مدنظر توجه شود و براساس نیازها یا بر اساس نوع عملیات لیزری، مورد استفاده قرار بگیرد.

دستگاه برش لیزر فلزات قادر به برش اکثر فلزات مانند فولاد، آلومینیوم، مس و برنج و … است و با انتخاب ضخامت برش بهینه برای هر فلز می‌تواند برش‌هایی باکیفیت بیشتر را ارائه کند.

از آنجایی که برش ورق‌های فلزی ضخیم و متراکم با طراحی پیچیده ممکن است سرعت کار را کاهش دهد اما انتخاب فلز مناسب برای هدف و عملکرد، به عنوان یک آیتم مهم و کلیدی در تعیین هزینه‌های برش لیزری مهم است.

بررسی و تنظیم هد دستگاه برش لیزری

در روند برش، هد لیزر یکی از قطعاتی است که می‌تواند قطعات مختلف را برش دهد و به صورت خودکار قادر است تا از برخورد ورق با قطعه کار جلوگیری کند که این اتفاق باعث افزایش زمان برش و کاهش بهره وری نهایی می‌شود.

برای حل این مشکل و بهینه سازی هد دستگاه برش، مسیرهای طراحی (که اغلب مسیرهای طولانی و بلندی هستند) را با استفاده از لیفت هد دستگاه بهینه سازی می‌کنند؛ این کار در کاهش زمان برش و افزایش بهره وری دستگاه تاثیر قابل توجهی دارد.

براین اساس چنانچه پروژه مدنظر بدون لیفت برش صورت بگیرد، مسیر طراحی به صورت یکپارچه خواهد بود که این اتفاق در نهایت منجر به کاهش زمان صرف شده، قرارگیری لیفت هد دستگاه در کمترین مقدار و ایجاد بیشترین مسیر اشتراک با دیگر قطعات می‌شود.

بیشتر بخوانید: تنظیمات دستگاه برش لیزر

دسته بندی قطعات با ویژگی‌های متناسب

در بررسی روند برش لیزری، روش‌هایی وجود دارد که باعث افزایش کارایی دستگاه و بهینه سازی روند برش می‌شوند؛ آشنایی با این روش‌ها می‌تواند نقش مهمی در صرفه جویی متریال، کاهش هزینه برش لیزر و انجام فرآیند به بهترین و دقیق‌ترین شکل ممکن باشد. شناخت روش‌های مختلف برش لیزری و استفاده از روش‌های مرتبط، همچنین در کاهش ضایعات و صرفه جویی در وقت و زمان نیز کاربردی است.

برون سپاری

برون‌سپاری یا Outsourcing به بخش از عملکرد شرکت‌ها گفته می‌شود که در آن یک بخش از فعالیت‌های یک سازمان یا کسب و کار توسط شرکت‌های دیگر، به عنوان یک شریک خارجی، به منظور بهبود کارایی، صرفه‌جویی در هزینه، تخصص و تجربه بیشتر و تمرکز بر فعالیت‌های اصلی سازمان یا کسب و کار انجام می‌شود.

این روش به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که بخشی از فعالیت‌های خود را به دیگران برون‌سپاری کرده و به جای آن به فعالیت‌های اصلی و استراتژیک خود متمرکز شوند. روش برون سپاری یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش هزینه برش لیزر است.

مطالعه بیشتر: عوارض دستگاه برش لیزر برای اپراتور

راه‌ های کاهش هزینه برش لیزر؛ مدیریت هزینه‌ها در فرآیند برش با تکنولوژی لیزر

چرا برش لیزری!

روش برش لیزری یک فناوری جدید و مدرن است که با توجه به مزایای متعددی که دارد، همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه حل‌های برش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به علت برتری روش برش لیزری نسبت به دیگر روش‌های برش می‌پردازیم:

سرعت بالا

دستگاه برش لیزری با سرعت بسیار بالایی نسبت به دیگر روش‌های برش، قادر است تا قطعات را در مدت زمان کمتری به تولید برساند.

دقت بالا

دستگاه برش لیزری توانایی برش با دقت بسیار بالا را دارد و این امکان را برای تکنسین‌ها ایجاد می‌کند تا قطعات دلخواه را مانند طرح مدنظر برش دهند. چنانچه از تکنسین‌ها یا اپراتورهای باتجربه برای برش لیزری استفاده شود، کاهش هزینه برش لیزر به شکل چشمگیری دیده می‌شود.

تطبیق پذیری

برش لیزری بر روی متریال‌هایی مثل فلزات مختلف، چوب، پلکسی، کاغذ، ام دی اف، گلاس و … قابل اجرا است و با توجه به این ویژگی در صنایع مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. (برای مشاهده دسته بندی دستگاه‌ برش لیزر غیر فلزات روی لینک کلیک کنید.)

اتوماسیون

از آنجایی که دستگاه برش لیزری، کمترین نیاز به نیروی کار را دارد و بیشتر عملکرد آن اتوماتیک است، در نتیجه در کاهش هزینه برش لیزری نقش مهمی خواهد داشت.

عملکرد آسان

دستگاه برش لیزری انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و قادر است تا پس از هربار برش و بدون نیاز به تعویض قطعه متفاوت عمل کند و به راحتی با تنظیمات اولیه، هر طرحی را روی متریال مدنظر ایجاد کند. (برای طرح لیزر رایگان روی لینک کلیک کنید.)

بیشتر بخوانید: گاز کمکی برای دستگاه برش لیزری

چرا برش لیزری!

معرفی دستگاه برش لیزری

معرفی دستگاه برش لیزری

 جمع بندی موضوع راه‌ های کاهش هزینه برش لیزر

روش برش لیزری یک روش مناسب و کاربردی برای برش متریال‌های مختلف است. این روش کاربردی نیز مثل همه روش‌های برش علاوه بر مزایا، دارای معایبی مثل هزینه‌های خرید و نگهداری بالایی است.

راه‌ های کاهش هزینه برش لیزر شامل استفاده از دستگاه‌های با انعطاف پذیری بالا بدون نیاز به تعویض ابزار، بهره‌گیری از دقت بالا برای کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری، استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک برای کاهش نیاز به نیروی انسانی و انتخاب دستگاه‌های مناسب برای مواد مورد استفاده می‌شود.

همچنین، از تطبیق پذیری بالای برش لیزری بر روی انواع مواد مختلف برای افزایش کاربرد و بهره‌وری استفاده می‌شود. از مشاوره متخصصین در این زمینه نیز می‌توان برای بهبود روش‌ها و کاهش هزینه‌ها بهره برد.

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی راه‌ های کاهش هزینه برش لیزر پرداختیم.

شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه برش لیزری را تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید بهترین دستگاه برش لیزر

چرا باید از روش برش لیزری استفاده کرد؟

سرعت بالا
دقت بالا
تطبیق پذیری
اتوماسیون
عملکرد آسان

راه‌ های کاهش هزینه برش لیزر چیست؟

استفاده از نیروی متخصص
ایجاد چک لیست طراحی
تهیه نمونه اولیه
استفاده از متریال مناسب
بهینه کردن روش برش
بررسی ضخامت متریال

ارسال دیدگاه

captcha