Skip to content

آشنایی با تنظیمات دستگاه برش لیزر؛ راهنمای کامل برای ایجاد تنظیمات اصولی

آموزش

در دنیای صنعت و تولید، دستگاه‌های برش لیزر از جمله تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای هستند که استفاده از آن‌ها برای برش متریال مختلف، از جمله فلزات، پلاستیک، چوب و … امکان‌پذیر است. برای بهره‌وری بیشتر و بهبود عملکرد دستگاه برش لیزر، نیاز به آشنایی با تنظیمات و پارامترهای مختلف آن است.

در این مطلب از شرکت روتک، قصد داریم تا به بررسی و آشنایی با تنظیمات دستگاه برش لیزر بپردازیم و در ادامه درباره شما را با پارامترهای اساسی مانند تنظیمات سرعت برش، توان لیزر، نوع لنز و فوکوس، تنظیمات فوکوس و… آشنا کنیم؛ بنابراین اگر دوست دارید تا به طور کامل با تنظیمات دستگاه برش لیزر آشنا شوید، همراه ما باشید. 

تنظیم اجزای دستگاه برش لیزر

دستگاه برش لیزری یکی از کاربردی‌ترین روش ها برای ایجاد برش‌های دقیق و بهینه روی متریال‌های مختلف فلزی، پلاستیکی، چوبی و … است. به جهت دستیابی به برش دقیق‌تر و بهتر، تنظیمات اجزای دستگاه برش اهمیت پیدا می‌کنند. (برای مراجعه به دستگاه برش لیزر چوب روی لینک کلیک کنید.)

با توجه به نوع متریال مورد استفاده، پارامترها تنظیم می‌شوند؛ البته برخی پارامترها به صورت پیش‌ فرض در دستگاه تنظیم شده و قابلیت تنظیم مجدد دارد. برخی از این تنظیمات عبارتند از سرعت اولیه برش که به سرعت شروع کار دستگاه و سرعت حرکت هد و نازل اشاره دارد. درصورت استفاده از سرعت بالا، ممکن است تا دستگاه بلرزد و عملکرد درستی را از خود نشان ندهد. در ادامه این مطلب به بررسی اجزای مختلف دستگاه برش لیزر و آشنایی با تنظیمات دستگاه برش لیزر می‌پردازیم:

برای مطالعه مقاله از بین بردن جای سوختگی روی چوب روی لینک کلیک کنید.

تنظیم قدرت دستگاه برش لیزر

تنظیم سطح قدرت یا توان از جمله تنظیمات بسیار مهم در دستگاه برش لیزر است که تاثیر زیادی بر کیفیت برش دارد. این پارامتر با میزان انرژی لیزر ارتباط مستقیم دارد و می‌تواند میزان نفوذ لیزر در متریال‌های مختلف را بسته به نوع و ضخامت آن تغییر دهد؛ به همین دلیل برای هر متریالی تنظیمات قدرت مخصوص و ویژه‌ای وجود دارد.

از آنجایی که تنظیم قدرت دستگاه برش لیزر بسیار مهم است، بنابراین بهتر است تا برای تنظیم دستگاه برش لیزر به موارد زیر توجه داشت:

افزایش قدرت لیزر باعث ایجاد نفوذ بیشتر لیزر به درون متریال، تبخیر، سوختگی و حذف لبه‌های کار می‌شود؛ بنابراین توجه به تنظیم میزان قدرت دستگاه برش لیزر در ایجاد نقاطی مانند حذف لبه‌های کار، جلوگیری از سوختگی و تبخیر بیشتر در آنها است.

برای اینکه متریال مدنظر بدون هیچ نوع آسیب دیدگی با تفاوتی برش بخورند، باید در ابتدا عمق برش نرمال برای هر متریال را بدست آورد و سپس تنظیمات قدرت دستگاه برش لیزر را انجام داد؛ چراکه در صورتی که قدرت دستگاه برش لیزری زیاد باشد، لبه‌های پهن‌تر و در صورتی که قدرت دستگاه کمتر باشد، لبه‌های نازک‌تری ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: دستگاه برش سنگ قیمتی

تنظیم سرعت دستگاه برش لیزر

یکی دیگر از پارامترهای مهم در تنظیمات دستگاه برش لیزر، تنظیم سرعت است. تنظیم سرعت دستگاه برش لیزر، نقش بسیار مهمی در کنترل مدت زمان تابش پرتو لیزر به متریال و میزان توان و قدرت لیزر در یک نقطه مشخص دارد.

افزایش سرعت دستگاه برش منجر به کاهش انرژی مصرفی، کاهش زمان نفوذ پرتو در متریال و در نتیجه کاهش عمق برش می‌شود. برای دستیابی به نتایج بهینه، تنظیمات صحیح و بهینه قدرت و سرعت لیزر بسیار حیاتی است. این اقدامات باعث بهبود کیفیت و دقت برش، کاهش زمان و انرژی مصرفی، و افزایش بهره‌ وری در فرآیند برش لیزر می‌شود.

تنظیم فاصله کانونی دستگاه برش لیزر

فاصله کانونی یکی از مهم‌ترین موارد در دستگاه برش لیزر است؛ به طوری که داشتن برش دقیق و باکیفیت بدون تنظیم فاصله کانونی امکان پذیر نیست. به طور کلی فاصله کانونی در واقع یک قطعه عدسی همگرا است که باعث ایجاد همگرایی نور انتشار یافته از تیوب و انعکاس آن از راه آینه‌های لیزر می‌شود.

این قطعه در دستگاه برش لیزر در واقع نقطه تجمع یافته از نورهای خارج شده از لنز لیزر است که توان و قدرت بالایی دارد. تنظیمات مربوط به فاصله کانونی دستگاه لیزر باید با در نظر گرفتن نوع لنزهای مختلف انجام شود. یک روش کاربردی برای تنظیم فاصله کانونی دستگاه، قرار دادن 4 مربع در چهار اطراف میز است؛ در این روش از طریق اطمینان از یکسانی عمق برش در چهار طرف میز، موفق به تنظیم صحیح فاصله کانونی دستگاه می‌شود. این اقدامات باعث افزایش دقت و کیفیت برش، بهبود عملکرد دستگاه لیزر و افزایش بهره‌وری در فرآیند برش می‌شود.

تنظیم تیوب دستگاه برش لیزر

یکی از بخش‌های اصلی در دستگاه برش لیزر، تیوب لیزر است. تیوب بر روی دو براکت قابل تنظیم قرار دارد و توسط پایه‌ها تنظیم می‌شود. تنظیم تیوب ارتباط مستقیم با سایر تنظیمات دستگاه برش لیزر دارد مثلا تنظیم تیوب دستگاه برش لیزر با تنظیم آینه‌ها به صورت مستقیم و تنظیم عدسی و لنز به صورت غیر مستقیم مرتبط است. تنظیم تیوب و رعایت برخی از اقدامات باعث بهبود عملکرد و دقت دستگاه برش لیزر و تنظیم صحیح تیوب لیزر می‌شود.

بیشتر بدانید: راهنمای شناسایی علائم تمام شدن تیوب لیزر

تنظیم عدسی دستگاه برش لیزر

این قطعه نزدیک‌ترین بخش به متریال تحت برش است و در هنگام انجام عمل حکاکی و برش، دوده تولید شده به عدسی برخورد می‌کند. در واقع عدسی پس از آخرین آینه دستگاه برش لیزری، قرار دارد و با توجه به جایگاه عدسی، هنگام تنظیم قدرت و سرعت دستگاه برش لیزر باید توجه داشت تا پرتو لیزر پس از برخورد به آینه‌های اول تا سوم باید به عدسی نیز برسند. (علت دوده زدن دستگاه لیزر + راه حل‌ها!!!)

تنظیم نازل دستگاه برش لیزر

قطعه نازل در دستگاه برش لیزری در حکاکی و برش متریال نقش دارد. نکته مهم این است که اگر تنظیمات قدرت و سرعت لیزر در نازل به درستی انجام نشود، این امر می‌تواند منجر به بروز خطاهایی در عملیات برش و حکاکی گردد. بنابراین، توجه و دقت به تنظیمات نازل لیزر از اهمیت بالایی برخوردار است تا عملیات برش و حکاکی به درستی انجام شود و از خطاهای احتمالی جلوگیری گردد.

بیشتر بدانید: ساخت مهر با دستگاه برش لیزر

تنظیمات دستگاه برش لیزر
تنظیمات دستگاه برش لیزر

بهترین تنظیمات برای تعیین قدرت و سرعت در دستگاه برش لیزر

در تنظیمات دستگاه برش لیزر، اهمیت انجام تست آزمایشی بر روی قطعه‌ای از متریال برای تعیین تنظیمات ایده‌آل برجسته است. این تست ضروری است زیرا پارامترهای تنظیم قدرت و سرعت لیزر برای متریال‌های مختلف به شکلی واحد تنظیم نمی‌شوند و نیاز به تنظیمات خاص دارند. انجام تست آزمایشی کمک می‌کند تا از وقوع خطاهای احتمالی جلوگیری شود و به بهترین تنظیمات دستگاه برسیم.

همچنین، آموزش کامل و صحیح در استفاده از دستگاه برش لیزر به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور برای بهبود کیفیت برش در محصول نهایی تأکید شده است. این اقدامات باعث بهبود عملکرد و دقت دستگاه برش لیزر و در نتیجه افزایش کیفیت و کارایی در فرآیند برش می‌شود.

برای مطالعه مقاله برش لیزری ام دی اف روی لینک کلیک کنید.

تنظیمات دستگاه برش لیزر
تنظیمات دستگاه برش لیزر

عوامل مهم در دقت برش دستگاه لیزر

کیفیت نهایی برش با دستگاه لیزر بسته به دقت آن دارد. برای بهبود کیفیت محصول، فاکتورهایی از جمله توان و سرعت لیزر، موقعیت کانونی، موقعیت میز کار، نازل دستگاه و نوع متریال (ضخامت و جنس) بسیار مهم هستند چراکه این عوامل می‌توانند در دقت و کیفیت برش نقش مهمی را ایفا کنند و به بالا بردن استانداردهای تولیدی کمک کنند.

برای افزایش دقت برش با دستگاه لیزر، نکات مهمی وجود دارد:

  • بهینه‌سازی و کنترل جریان هوا از طریق طراحی نازل
  • انجام تست آزمایشی برای کاهش خطاها
  • کم کردن عمق کانونی لیزر

بیشتر بخوانید: کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ در صنعت خودرو

تنظیمات دستگاه برش لیزر
تنظیمات دستگاه برش لیزر

راهکارهای بهبود دقت برش لیزر

با توجه به اهمیت کاربرد دستگاه برش لیزر در صنایع مختلف، تنظیمات بهینه دستگاه باید با توجه به نوع متریال انجام شود. ایجاد یک جدول و ثبت مشخصات متریال ها به همراه سرعت و توان مناسب برای هر کدام، می‌تواند به دستیابی به کیفیت بالاتر در خروجی کار کمک کند. داشتن این تنظیمات در نرم افزار دستگاه لیزر، می‌تواند زمان و هزینه را به طور چشمگیری صرفه‌جویی کرده و عملکرد دستگاه را بهبود بخشد.

یکی از بهترین راهکارها برای بهبود روند کاری دستگاه برش و حکاکی لیزر، تهیه جدل تنظیمات دستگاه است. تهیه این جدول بر اساس تجربیات کار با دستگاه است که نقش قابل توجهی در افزایش کیفیت و پردازش دارد.

حکاکی لیزری روی انگشتر چگونه انجام می‌شود؟

نکات مهم در تنظیمات دستگاه برش لیزر

تنظیمات دستگاه برش لیزر تنها باعث افزایش کیفیت و دقت در برش نمی‌شود؛ گاهی اوقات رعایت یکسری نکات کوچک، نقش تاثیرگذاری بر روند بهینه سازی و کیفیت برش لیزری دارد:

  • تعیین ضخامت متریال قابل برش با دستگاه لیزر، با تنظیم پارامتر نقطه کانونی لنز دستگاه لیزر قابل انجام است.
  • برای اینکه بتوان فرآیند برش را به صورت تکرار پذیر انجام داد، موقعیت میز کار باید درست باشد.
  • آینه‌ها، لنزها و سایر قطعات دستگاه باید مرتبا چک شوند و همواره تمیز باشند.
  • نازل‌ها بایستی از موقعیت قرارگیری صحیح در دستگاه برخوردار باشند.
  • تنظیم صحیح سرعت و قدرت حداکثر دستگاه برش لیزر، ضروری است زیرا عدم تنظیم درست این دو متغیر می‌تواند منجر به مشکلات زیادی در عملیات برش مثل جدا کردن بخشی از متریال با فشار شود. در صورت بروز چنین مشکلاتی، افزایش مقدار سرعت می‌تواند بهبودی در تنظیم قدرت و سرعت لیزر و بهینه‌سازی عملکرد دستگاه را به همراه داشته باشد.
  • با در نظر گرفتن نوع متریال، باید روی پارامترهای دستگاه مانند سرعت، قدرت، فاصله کانونی و … تنظیمات مجددی صورت بگیرد.
  • پارامترهای پیش‌فرض قابل تنظیم مجدد هستند.
  • افزایش زمان برش یا حکاکی منجر به کاهش عمق حکاکی در متریال‌ها می‌شود.
  • افزایش سرعت دستگاه برش لیزری باعث کاهش زمان مصرفی و هزینه‌ها می‌شود.
  • افزایش قدرت دستگاه برش لیزری باعث بیشتر شدن سرعت برش، کاهش هزینه‌ها، افزایش عمق حکاکی در متریال و کاهش زمان مصرفی و حتی در مواردی کاهش ظرافت نهایی می‌شود.
  • تنظیم کلیه اجزای دستگاه برش لیزر برای بهبود الگوی طراحی نهایی اهمیت دارد.(طرح لیزر)
  • پس از هر بار استفاده از دستگاه، بایستی تنظیمات متغیرهای اجزا مجددا بررسی و تنظیم شود.
  • لنز قدرتمند در دستگاه، برش سریع‌تر و دقیق‌تر متریال را انجام می‌دهد.
  • ضخامت متریال می‌تواند نقش مهمی در دقت برش داشته باشد؛ چرا که هرچه ضخامت بیشتر باشد، دقت کاهش می‌یابد.
  • موقعیت قرارگیری لنز در دستگاه برش لیزر بر دقت و کیفیت برش تأثیرگذار است.
  • کاهش عمق کانونی لنز موجب افزایش دقت برش می‌شود.
  • بهینه‌سازی طراحی نازل و کنترل جریان هوا می‌تواند سرعت و دقت برش را افزایش دهد.
  • در فرآیند برش فلزات، اکسیژن از طریق نازل فشرده شده و پرتو لیزر بر روی سطح ماده ارسال می‌شود.(
  • تنظیمات صحیح سرعت پردازش بر دقت برش تأثیر می‌گذارد.
  • اپراتور باید در تنظیم قدرت و سرعت دستگاه دقت کند و پلن آزمایشی را به دقت اجرا کند تا خطاها را به حداقل برساند.

بیشتر بدانید: دستگاه حکاکی لیزر چیست

تنظیمات دستگاه برش لیزر
تنظیمات دستگاه برش لیزر

تست ماتریکس دقت و سرعت دستگاه برش لیزر

برای بهینه‌سازی تنظیمات دستگاه برش لیزر، انجام تست آزمایشی با استفاده از تست ماتریکس توصیه می‌شود:

  • در ابتدای این تست باید یک جدول با مربع‌های 10*10 ایجاد کرد (بین مربع‌ها فضای خالی در نظر بگیرید.)
  • متغیرهای سرعت و قدرت را به صورت محور افقی یا طولی (سرعت) و محور عمودی یا عرضی (قدرت) روی جدول اجرا شود.
  • در ابتدا و شروع عملیات برش باید با کمترین میزان سرعت و قدرت، برش انجام شود.
  • پس از آن برای برش هر مربع، دو متغیر سرعت و قدرت را افزایش داده و یادداشت کنید.
  • در آخر مربع‌هایی که کاملا بریده شده هستند و لبه‌های صافی دارند را انتخاب کنید.

مطالعه مقاله: راهنمای خرید بهترین دستگاه برش لیزر

تنظیمات دستگاه برش لیز
تنظیمات دستگاه برش لیزر

پیدا کردن فاصله نقطه فاصله کانونی لنز در دستگاه برش لیزر

برای تنظیم فاصله کانونی دستگاه برش لیزر، مراحل زیر را دنبال کنید: ابتدا محل قرارگیری عدسی دستگاه را با استفاده از ماژیک علامت گذاری کنید، سپس سر نازل دستگاه را نصب کنید و فاصله کانونی را در هنگام برش رعایت کنید. سپس فاصله بین لنز دستگاه و سطح قطعه کار را اندازه گیری کنید. اگر این فاصله ۵۸ میلی‌متر یا ۲ اینچ باشد، لنز لیزر نصب شده در دستگاه ۲ اینچ است و اگر فاصله ۶۳ میلی‌متر یا ۲.۵ اینچ باشد، لنز لیزر نصب شده ۲.۵ اینچ است. این مراحل باعث تنظیم صحیح فاصله کانونی دستگاه برش لیزر شده و به بهبود دقت و کیفیت برش کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: دستگاه برش لیزر چیست

تنظیمات دستگاه برش لیزر
تنظیمات دستگاه برش لیزر

مزایای تنظیمات دستگاه برش لیزر

مزایای تنظیمات دستگاه برش لیزر شامل موارد زیر است:

  • با تنظیم صحیح دستگاه برش لیزری، دقت و کیفیت برش محصولات بهبود می‌یابد.
  • صرفه جویی در زمان انجام کار می شود.
  • تنظیم مناسب دستگاه برش لیزری منجر به افزایش سرعت و بهره‌وری در فرآیند برش می‌شود.
  • تنظیم دقیق دستگاه برش لیزری به کاهش ضایعات منجر می‌شود.
  • تنظیم صحیح دستگاه برش لیزری باعث افزایش ایمنی در محیط کار می‌شود.
  • با تنظیم بهینه دستگاه برش لیزری، هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و بهره‌وری افزایش می‌یابد.

مطالعه بیشتر : کاهش هزینه برش لیزر 

تنظیمات دستگاه برش لیزر
تنظیمات دستگاه برش لیزر

جمع بندی موضوع آشنایی با تنظیمات دستگاه برش لیزر

تنظیمات دستگاه برش لیزر اهمیت بسیاری در بهبود عملکرد و دقت برش دارند. از جمله تنظیمات مهم می‌توان به تنظیمات سرعت برش، توان لیزر، نوع و فوکوس لنز، تنظیمات فوکوس و تنظیمات برای متریال مختلف اشاره کرد. انجام تنظیمات صحیح و مناسب بر اساس نوع متریال و نیازهای برش، به دستیابی به برش دقیق و با کیفیت کمک می‌کند. همچنین، فهم صحیح از پارامترها و اصول اساسی برش لیزر و تنظیمات آنها، به کاربران این امکان را می‌دهد تا به بهره‌وری بیشتر از دستگاه برش لیزر و بهبود فرآیند تولید خود دست یابند. اطلاعات و آشنایی با تنظیمات دستگاه برش لیزر، ابزاری قدرتمند برای افزایش کیفیت و کارایی در فعالیت‌های صنعتی و تولیدی می‌باشد.

بیشتر بدانید: عوارض دستگاه برش لیزر برای اپراتور

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی موضوع  آشنایی با تنظیمات دستگاه برش لیزر پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه برش لیزر را انتخاب و تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.

چه اجزایی باید در دستگاه برش لیزر تنظیم شود؟

تنظیم قدرت
تنظیم سرعت
تنظیم فاصله کانونی
تنظیم تیوب
تنظیم عدسی
تنظیم نازل

ارسال دیدگاه

captcha