Skip to content

نکات کلیدی و راهنمای تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش

آموزش

امروزه یکی از کاربردی‌ترین و پر استفاده‌ترین دستگاه‌های صنعتی، دستگاه لیزر فایبر است. دستگاه لیزر فایبر فلزات با استفاده از سورس لیزر فایبر در بخش‌های صنعتی مختلفی مثل برش، حکاکی، جوشکاری و … قابل استفاده بوده و به دلیل کاربردهای فراوان، قیمت مناسب و شرایط نگهداری راحت به یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های صنعتی تبدیل شده است.

در این مطلب از شرکت روتک قصد داریم تا شما را با چگونگی تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش آشنا کنیم و در ادامه نکات بیشتری را درباره تنظیم، شرایط نگهداری، سرویس کردن و تمیز کردن این دستگاه را با شما در میان بگذاریم؛ بنابراین اگر قصد دارید تا بیشتر درباره این موضوع بدانید تا انتها با ما همراه شوید.

هد دستگاه لیزر برش چیست و چه قطعاتی دارد؟

برای آشنایی و چگونگی تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش در ابتدا بهتر است تا با قطعات هد دستگاه فایبر برش آشنا شوید. این قطعات عبارتند از:

  • نازل
  • سرامیک
  • ورودی و ماژول سنسور
  • کولیماتور (لنز بالا) یا لنز موازی ساز لیزر
  • کانکتور QBH و QCS برای وصل کردن فیبر نوری به سر هد
  • لنزهای فوکوس یا لنز پایین
  • بررسی مکانیزم تنظیم فوکوس استاتیک به صورت دستی یا به صورت سروو موتور
  • محافظ لنز بالا
  • محافظ لنز پایین

بیشتر بدانید: مطالعه مقاله انتخاب بهترین سورس لیزر فایبر

تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش
تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش

هریک از قطعات مصرفی باید هر چند وقت یکبار تمیز و تنظیم می‌شوند؟

به طور کلی به جهت تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش باید آن را مرتبا تمیز کنید چرا که تمیز کردن نقش مهمی در پیشگیری از خرابی یا کاهش قطعات تعویضی و ایجاد هزینه‌های متعدد دارد.

معمولا بخش مهمی از خرابی دستگاه لیزر فایبر برش و تنظیم نبودن آن، وابسته به نحوه استفاده، تنظیم و تمیز کردن دستگاه برش لیزری دارد. شرایط تنظیم و پاک کردن، تمیز کردن و تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش معمولا زمان خاصی دارد. زمان تنظیم و تمیز کردن برخی از این قطعات عبارتند از:

  • لنز: 3 الی 6 ماه
  • کولیماتور: هر دو ماه و نیم تا سه ماه
  • لنزهای پایین و بالا: مرتبا باید چک شود.
  • پروتکتور پایین: معمولا هر 7 تا 10 روز

بیشتر بخوانید: برش لیزر آهن چیست؟

تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش
تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش

بررسی نکات تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش

بسته به مدل دستگاه لیزر (Laser cutting) شما، ممکن است مراحل و زمان‌های تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر نیز متفاوت باشد؛ اما به طور کلی برای این کار در ابتدا باید به نکات زیر توجه کرد:

  • بهتر است در ابتدا روز و در محیط‌های عاری از گرد و غبار پروتکتور را تمیز کنید، تا راحت‌تر و سریع‌تر بتوانید نگه دارنده را خارج کنید و قطعات را تمیز کنید.
  • برای جدا کردن گرد و غبار از بدنه هد بهتر است تا از جاروبرقی استفاده کنید.
  • برای آب بندی و تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش بهتر است در ابتدا با جارو برقی هد و کانکتور را غبارزدایی کنید و سپس به وسیله الکل قسمت‌های دیگر را تمیز کنید و در ادامه با استفاده از چسب یا سلفون و پیچیدن آن در اطراف کانکتور، از چسبیدن گرد و غبار جلوگیری کنید و دستگاه برش لیزر فلزات را آب بندی کنید.
  • پیچ‌های تنظیم کننده‌ی x و y را به جهت تنظیم اشعه خروجی و تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش استفاده می‌کنیم و براساس نور خروجی و بررسی جایگاه اشعه خروجی نسبت به نازل، اشعه را مورد بررسی قرار داده و پیچ‌های مربوطه را سفت یا شل می‌کنیم.
  • در هنگام تمیز کردن قسمت پایینی هد، از دستمال یا وسیله‌ای ضد عفونی شده استفاده کنید. بهتر است هنگام تمیز کردن فشار زیادی به هد وارد نشود.
  • پس از باز شدن نازل و خشک کردن سرامیک بهتر است با عایق سازی روزوه‌های داخل سرامیک از چسبیدن ذرات گرد و غبار جلوگیری کنید و پس از آن نازل را با آب و صابون یا الکل بشویید.

بیشتر بدانید: دستگاه برش آهن

مراحل تمیز کردن و تنظیم دستگاه لیزر فایبر برش

به طور کلی برای تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش در ابتدا باید چند مرحله زیر را انجام دهید:

1- جدا کردن قطعات: در مرحله اول باید تمامی پیچ‌های شستی را باز کنیم. پس از آن برای غبار زدایی و به جهت تمیز و تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش باید کولیماتور را به آرامی به بیرون بکشیم.

2- تمیز و تنظیم کردن هد دستگاه لیزر فایبر برش: مهم‌ترین مرحله تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش، پاکسازی غبار و گرد و خاک دستگاه است. به وسیله آب، دستمال، الکل و گوش پاک کن اطراف کولیماتور، لنز و بخش‌های مختلف را تمیز کنید.

3- قرارگیری درست قطعات: قطعات را در جای مناسب قرار دهید و پیچ‌های شستی کارتریج را ببندید.

4-تنظیم فاصله فوکوس: برا تنظیم فاصله فوکوس از برنامه کنترل دستگاه لیزر استفاده کنید و فوکوس را روی نقطه مدنظر قرار دهید.

5- بررسی توان لیزر: با توجه به متریالی که قصد برش آن را دارید، توان لیزر را تنظیم کنید.

6- بررسی و تنظیم سرعت برش: برای داشتن بهترین کیفیت برش و ایجاد برش‌هایی با دقت و ضخامت دلخواه، باید سرعت مناسب برش را تنظیم کنید.

7- آزمایشات مختلف برای تنظیم نهایی: پس از گذراندن مراحل بالا و توجه به همه نکاتی که برای تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش و آب بندی آن گفته شد، آزمایش خود را روی بخش کوچکی از مواد مورد نظر یا نمونه خود انجام دهید تا در صورت نیاز به تنظیم بیشتر از ایجاد مشکلات پیش رو جلوگیری کنید. (برای مطالعه مقاله برش لیزری فلزات روی لینک مقاله کلیک کنید.)

تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش
تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش

جمع بندی تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی تنظیم هد دستگاه لیزر فایبر برش پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت های مختلف است.

شما می توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب ترین دستگاه لیزر را انتخاب تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه های جوش لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.