Skip to content

ساخت مهر با دستگاه برش لیزر؛ روشی کارآمد برای ابداع مهرهای شخصی سازی شده

آموزش

با توجه به پیشرفت صنعت تبلیغات، امروزه مهر‌ها به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طوری که امروزه تنوع مهرها در طرح و شکل‌های مختلف بسیار زیاد است و این صنعت را به یکی از سودآورترین بخش‌ها برای شروع کسب و کار تبدیل کرده است.

روش‌های مختلفی برای ساخت مهرها وجود دارد اما به دلیل حساسیت بالا در ایجاد طرح‌های مختلف، امروزه با استفاده از تکنولوژی پیشرفته برش لیزری، امکان ساخت مهر در طرح‌های مختلف ممکن شده است. این فناوری نه تنها امکان ساخت مهرها با دقت و کیفیت بالا را فراهم می‌کند، بلکه امکان طراحی‌های متنوع و شخصی‌سازی آن‌ها را نیز فراهم می‌سازد.

در این مقاله از شرکت روتک، قصد داریم تا به بررسی فرایند ساخت مهر با دستگاه برش لیزر و نحوه بهره‌ بردن از این تکنولوژی برای ساخت مهر‌هایی منحصر به فرد و با کیفیت بپردازیم؛ بنابراین اگر دوست دارید تا اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید، تا انتها این مقاله، همراه ما باشید.

بیشتر بدانید: دستگاه برش لیزر چیست

مهرسازی چیست؟

مهر یا لوگو، به عنوان یک علامت اختصاری، نقش بسیار مهمی در معرفی افراد یا سازمان‌های مختلف ایفا می‌کند. این قطعه کوچک، بیشتر به عنوان نشانی برای اثبات هویت اسناد، معرفی برندها و محصولات است.

اگرچه مهرسازی به عنوان یک صنعت قدیمی و تخصصی شناخته می‌شود، اما با پیشرفت تکنولوژی‌های جدید مثل تکنولوژی لیزر، این حرفه به یک فرصت شغلی پر درآمد و پرسود تبدیل شده است.

فرایند مهرسازی با تنظیم ابزارهایی در احراز هویت افراد، کمپانی‌ها یا شرکت‌ها اشاره دارد. در این فرایند که شامل طراحی، ساخت و تولید مهرها است، از متریال مختلف مانند چوب یا پلاستیک برای تولید مهرها استفاده می‌شود.

ساخت مهر با دستگاه برش لیزر

روش‌های مهرسازی

روند تولید و طراحی مهر، بسیار حساس بوده و نیاز به دقت بالایی دارد؛ بر همین اساس امروزه باید بیشتر از گذشته به جزئیات و ریزه‌ کاری‌ها توجه شود. این فرایند دقیق و تخصصی روش‌های مختلفی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

روش مهرسازی دستی

این روش جزو ابتدایی‌ترین روش‌های مهرسازی است که با استفاده از ابزارهای ساده مثل مته‌های ریز یا ابزارهای کنده کاری ساده مثل چاقو و اره، حکاکی روی قطعات چوبی یا پلکسی صورت می‌گیرد؛ در این روش برای ایجاد اثر نیاز به جوهر یا استامپ خواهد بود.

Making a stamp with a laser cutting 09

ساخت مهر با دستگاه برش لیزر

همانطور که اشاره شد، امروزه ساخت مهر در طرح‌های مختلف با استفاده از دستگاه برش لیزر انجام می‌شود. با گذشت زمان و مشخص شدن جایگاه دستگاه برش لیزری در ساخت مهر، امروزه با توجه به مزایای مختلفی مثل کیفیت بالا، طراحی دقیق و … ساخت مهر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. 

در این روش می‌توان با استفاده از دستگاه برش لیزر غیر فلزات، طرح‌ها، شکل‌ها و ابعاد مختلفی از مهر‌ها را بدون هیچ محدودیتی مورد حکاکی قرار داد؛ با استفاده از حکاکی به پلیمر مخصوص، مهر‌هایی بدون نیاز به استامپ تولید می‌شود که تنها نیاز به شارژ جوهر دارد.

در ابتدا باید با استفاده از نرم افزارهای طراحی مختلف مثل نرم افزار اتوکد که با دستگاه لیزر نیز مرتبط هستند، طراحی صورت بگیرد (دانلود نرم افزارهای لیزر رایگان)؛ سپس با استفاده از روش برش لیزری، قطعه یا متریال مدنظر را در میز کار دستگاه قرار داده شود تا حکاکی شود.

در مرحله سوم نیاز است تا قطعه حکاکی شده را بر پایه‌ای مناسب قرار دهید؛ جنس پایه خیلی فرقی ندارد و بهتر است از جنس چوب یا پلاستیک باشد.

برای مقاله برش لیزری ام دی اف روی لینک کلیک کنید.

Making a stamp with a laser cutting 02

قیمت دستگاه برش لیزر برای ساخت مهر چگونه تعیین می‌شود؟ 

ساخت مهر با دستگاه برش لیزر توسط عوامل و شرایط مختلفی تعیین می‌شود و می‌تواند متغیر باشد؛ بنابراین باید پیش از خرید، با توجه به نیازها و بحث‌های فنی مرتبط، از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان مختلف قیمت‌ها و شرایط را مقایسه کنید به طور کلی قیمت دستگاه برش لیزر برای ساخت مهر به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

نوع و اندازه دستگاه برش لیزر

دستگاه‌های برش لیزر در انواع مختلفی از جمله CO2 و فایبر و با اندازه‌های مختلف از کوچک تا بزرگ و قابلیت برش متریال مختلف از جمله پلاستیک، چوب و… به منظور ساخت مهرها استفاده می‌شود.

قدرت و توان دستگاه

در فرایند ساخت مهر با دستگاه برش لیزر، قدرت و توان دستگاه برش لیزر نقش مهمی در تعیین قیمت آن دارد زیرا دستگاه‌های لیزر با توان بالا قیمت بیشتری دارند.

برند و شرکت سازنده

برند و سازنده دستگاه نیز می‌تواند قیمت را تعیین کند؛ دستگاه‌های برندهای معتبر و با کیفیت بالا معمولا قیمت بالاتری دارند.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش، ضمانتنامه، آموزش و پشتیبانی نیز در قیمت دستگاه تاثیرگذار باشند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین دستگاه برش لیزر

Making a stamp with a laser cutting machine 4

نکات مهم در روند ساخت مهر با دستگاه برش لیزری

در طراحی مهر، نقاطی که باید برجسته بمانند و توسط لیزر حک نشوند، باید به دقت مشخص شوند.

نقاط سفید در طرح، قسمت‌هایی هستند که توسط لیزر سوخته و حک روی آنها انجام می‌شود، بنابراین در تعیین این نقاط دقت کنید.

قبل از انجام حکاکی، حتما طرح مهر را آینه کنید تا هر طرحی که باید روی مهر قرار بگیرد، در دو طرف آن به صورت قرینه وجود داشته باشد و برجسته بماند. (دانلود طرح لیزر رایگان)

مهرها معمولا با استفاده از دستگاه برش لیزر ساخته می‌شوند و از متریال‌های مختلف مانند پلاستیک، چوب و فلزات برای ساخت مهرها با دستگاه برش لیزر استفاده می‌شوند.

دستگاه برش لیزر امکان ساخت مهرها با دقت بالا و جزئیات دقیق را فراهم می‌کند.

این روش تولید، به طراحان امکان می‌دهد تا مهرهایی با طرح‌های متنوع و منحصر به فرد بسازند.

بیشتر بخوانید: کاربرد دستگاه برش لیزری در صنعت دکوراتیو

Making a stamp with a laser cutting machine 07 1

مزایا، معایب و ویژگی‌های ساخت مهر با دستگاه برش لیزر

ویژگی‌ها و مزایا روش ساخت مهر با دستگاه برش لیزر

دقت بالا

ساخت مهر با دستگاه برش لیزر از طریق تیوب لیزر از دقت بالایی برخوردار است و امکان ساخت مهرهای دقیق و با جزئیات فراوان را فراهم می‌کند.

سرعت بالا

برش لیزری به صورت خودکار و با سرعت بالا انجام می‌شود که موجب افزایش تولید و کاهش زمان تولید مهرها می‌شود.

امکان ساخت مهرهای پیچیده

دستگاه برش لیزر قادر به برش اشکال پیچیده و دقیق مهرها است که با روش‌های سنتی ممکن نیست.

کاربری ساده و آسان

استفاده از دستگاه برش لیزر نسبت به روش‌های سنتی ساخت مهرها کاربری ساده‌تری دارد و نیاز به تجهیزات و مهارت‌های خاص کمتری دارد.

کیفیت بالا

مهرهای ساخته شده با دستگاه برش لیزر دارای کیفیت بالا و بدون خطا هستند.

برای مطالعه مقاله برش لیزری ام دی اف روی لینک کلیک کنید.

ساخت مهر با دستگاه برش لیزر

معایب روش ساخت مهر با دستگاه برش لیزر

هزینه بالا

دستگاه برش لیزر هزینه‌های بالایی دارد که ممکن است برای کسب و کارهای کوچک و تازه تاسیس مناسب نباشد.

محدودیت در اندازه

ساخت مهر با دستگاه برش لیزر ممکن است محدودیت‌هایی در اندازه مهرها داشته باشد و برای مهرهای بزرگ مناسب نباشد.

نیاز به تنظیمات پیشرفته

برای استفاده از دستگاه برش لیزر به تنظیمات و آموزش‌های پیشرفته نیاز است که ممکن است برای برخی کاربران پیچیده باشد.

برای مقاله مشکلات دستگاه برش لیزر با راهکارهای سریع روی لینک کلیک کنید.

معرفی دستگاه‌‌های برش لیزری مناسب برای ساخت مهر

دستگاه برش لیزر RT1390

یکی از بهترین دستگاه‌های برش لیزر برای ساخت مهر، دستگاه برش لیزر مدل RT1390 است. این دستگاه که برای برش لیزری و حکاکی غیر فلزات کاربرد دارد و با تکنولوژی تیوب لیزر کربن دی اکسید یا CO2 به تولید می‌رسد.
دستگاه برش لیزر RT1390 یا دستگاه برش لیزر شفنگ یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌ها برای برش و حکاکی در تکرارها و تیراژهای بالا است. علاوه بر موارد ذکر شده این دستگاه قابلیت کار 24 ساعته و در شیفت‌های متوالی را دارد و برای برش و حکاکی روی متریال‌های غیر فلزی مختلف مثل چوب، پلاستیک، پلکسی، پارچه، چرم و … کاربرد دارد.
از جمله مهم‌ترین کاربردهای دستگاه RT1390 می‌توان به کاربرد این دستگاه در صنعت خودروسازی، دکوراسیون داخلی، بسته بندی، ماکت سازی، تابلوسازی، تولید کیف و کفش و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه برش لیزر RT1490

دستگاه RT 1490، یکی از جدیدترین روش‌های برش و حکاکی سنتی جایگزین غیر فلزات است. استفاده از این دستگاه در افزایش سرعت و دقت برش و حکاکی نقش مهمی دارد و عملیات برش و حکاکی را بدون دخالت مستقیم اپراتور یا نیروی کاری انجام می‌دهد.
این دستگاه با سیستم حرکتی مدل برند MJ unit و به صورت غلتک کار می‌کند؛ استفاده از سیستم غلتک که جایگزین سیستم ریل و واگن است باعث ایجاد عملکرد بهتر در برش و حکاکی شده است.
این دستگاه در سه توان 80، 100 و 130 وات ارائه می‌شود و می‌تواند متریال‌های غیر فلزی مختلفی مثل چرم؛ پارچه، مقوا، نمد، چوب، پلکسی و … برش دهد یا حکاکی کند.

دستگاه برش لیزری خانگی RT6040

یکی از بهترین دستگاه‌ها برای برش لیزری و حکاکی غیر فلزات، دستگاه برش لیزری خانگی مدل RT6040 است. این دستگاه قیمت کمی دارد و ارزان قیمت است، سایز کوچکی دارد و قادر است تا تقریبا تمامی متریال‌های غیر فلزی از جمله پارچه، چرم، پلکسی، نمد، چوب، مقوا، پلاستیک را برش و حکاکی کند.
این دستگاه دارای میز آسانسوری با ارتفاع متغیر 15 سانتی‌متری است؛ این ویژگی کمک می‌کند تا قطعات در ضخامت‌های مختلف در دستگاه امکان قرار گیری و استقرار داشته باشند. دستگاه RT6040 در دو توان 80 و 100 و ابعاد کارگیر 600*400 میلی‌متر به تولید می‌رسد و قادر است تا علاوه بر حکاکی و برش روی متریال‌های ذکر شده، روی سنگ، شیشه و آینه نیز عمل حک را انجام دهد. با توجه به کارکرد و عملکرد بالای این دستگاه و قیمت پایین آن، این دستگاه می‌تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که قصد دارند تا کسب و کار جدیدی را برای خود ایجاد کنند و بودجه کمی دارند.

بیشتر بدانید: دستگاه برش لیزری تابلوسازی

ساخت مهر با دستگاه برش لیزر
ساخت مهر با دستگاه برش لیزر

  

جمع بندی موضوع ساخت مهر با دستگاه برش لیزر 

با توجه به ویژگی‌های مهم دستگاه برش لیزری و کاربرد آن، امروزه از دستگاه برش لیزر برای ساخت مهر‌هایی با طراحی‌های پیچیده و دقیق استفاده می‌شود. طراحی مهرها با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی مهندسی و سپس برش آن‌ها با دستگاه برش لیزر، به افزایش کیفیت و دقت مهرها کمک می‌کند.

از مزایای ساخت مهر با دستگاه برش لیزر می‌توان به سرعت بالا، دقت بالا و امکان ساخت مهرهای پیچیده اشاره کرد. هرچند که ساخت مهر با دستگاه برش لیزر برای ساخت مهرها هزینه‌های بالایی دارد، اما این هزینه با کیفیت و دقت بالای نهایی محصول توازن می‌یابد.

بیشتر بدانید: برش لیزری فوم

براساس موارد بررسی شده، استفاده از دستگاه برش لیزر برای ساخت مهرها، به بهبود کارایی و کیفیت مهرها کمک می‌کند. به طور کلی، ساخت مهر با دستگاه برش لیزر برای ساخت مهرها یک روش پیشرفته و موثر است که نقش مهمی در بهبود کیفیت، دقت و کارایی دارد.

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی موضوع ساخت مهر با دستگاه برش لیزر  پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه لیزر را انتخاب و تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.

مزایای روش ساخت مهر با دستگاه برش لیزر چیست؟

سرعت بالا
امکان ساخت مهرهای پیچیده
قابلیت برش متریال‌های متنوع
کاربری ساده و آسان
کیفیت بالا

ارسال دیدگاه

captcha