Skip to content

برش لیزری ام دی اف؛ تکنولوژی پیشرفته برای افزایش کارایی و کیفیت در صنعت چوب 

آموزش

دستگاه‌های برش لیزری ام دی اف (MDF)، با بهره گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته دنیا، امروزه یکی از کارآمدترین ابزارها برای افراد شاغل در این حرفه مثل کابینت سازان است.

ساخت دستگاه‌های فول اتومات و نیمه اتومات به جهت کاربردهای مختلف، نقش مهمی در افزایش سرعت پیشرفت این حرفه ایفا کرده است.

تکنولوژی برش لیزری ام دی اف یک روش پیشرفته برای برش دقیق و سریع مواد چوبی مانند ام دی اف (MDF) است. در این تکنولوژی، از یک پرتو لیزر قوی و پرقدرت برای برش و حکاکی مواد با استفاده از تیوب لیزر استفاده می‌شود.

پرتو لیزر با استفاده از تعداد زیادی فوتون با امواج متمرکز، بر روی سطح مورد نظر تمرکز می‌کند و باعث برش و طرح‌های دلخواه می‌شود.

در این مطلب از شرکت روتک، قصد داریم تا به موضوع برش لیزری ام دی اف (MDF) و کاربردهای آن بپردازیم، پس اگر قصد دارید تا اطلاعات کاملی درباره این موضوع بدست آورید، همراه ما باشید.

برای مطالعه مقاله ساخت مهر با دستگاه برش لیزر روی لینک کلیک کنید.

ورق  ام دی اف (MDF) چیست؟

ورق‌های MDF دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت، پایداری، با قابلیت پردازش بالا هستند که آنها را در بین صنایع مختلف بسیار محبوب کرده است. ورق‌های ام دی اف (MDF) مصنوعی بوده و از فایبرهای چوبی ریز و ملات پلیمری ایجاد می‌شود.

این ورق‌ها به صورت لایه‌‌های فشرده شده و از طریق فشار و حرارت ساخته می‌شود. ورق‌های MDF به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، در بخش‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • در ساخت قطعات مبلمانی مانند جعبه‌های شب، کمد، میز، صندلی، نمای دیواری، پنل‌های سقفی و طرح‌های دکوراتیو در داخل ساختمان‌ها
  • برای ساخت محصولات چوبی مانند درب‌های داخلی، پارکت، پنل‌های لمینت، قطعات مبلمانی کوچک و برای کارهای نجاری و تزئینی
  • در تولید بازی‌های کودکانه مختلف، پازل‌ها، اسباب‌بازی‌ها و مدل‌سازی
  • برای تولید اجسام تزئینی و هنری مانند تابلوهای نقاشی، مجسمه‌ها و طرح‌های دیواری (از آنجایی که سطح صافی دارند، قابلیت رنگ آمیزی و ایجاد طرح نیز دارند و برای آثار هنری کاربردی هستند.)
MDF laser cutting 02
برش لیزری ام دی اف

اصول عملکرد برش لیزری ام دی اف

پرتو لیزر یک پرتو کوچک و متمرکز از نور است که به طور همزمان امواج الکترومغناطیسی با طول موج واحد تولید می‌کند. این پرتو لیزر توسط عناصری مانند آینه‌ها و لنزها هدایت و  متمرکز می‌شود و به سطح متریال‌ای مانند MDF می‌رسد. به طور کلی مراحل برش لیزری براساس اصول زیر صورت می‌گیرد:

تولید پرتو لیزر

در ابتدا، یک منبع لیزر قدرتمند و با امواج متمرکز تولید می‌شود که این منبع، تیوب لیزر co2 با مشخصات خاص است که توانایی تولید پرتوی لیزری با طول موج دقیق را دارد.

متمرکز شدن پرتو لیزر

پرتو لیزر به کمک عناصری مانند شیشه‌های هدایت نور و آینه‌ها، متمرکز می‌شود که در نتیجه، پرتو را به قطری خیلی کوچک اما قدرتمند تبدیل می‌کند که قادر به برش دقیق و ریز مواد است.

تعامل لیزر با متریال

زمانی که پرتو بر روی سطح متریال متمرکز می‌شود، امواج لیزری انرژی خود را به سطح متریال منتقل می‌کنند.

جذب انرژی توسط متریال

در تعامل با پرتو لیزر، سطح متریال انرژی لیزر را به خوبی جذب می‌کند. این کار نهایتا باعث افزایش دما و انتقال حرارت به سطح متریال می‌شود.

برش و حکاکی متریال

با افزایش دما و انتقال حرارت به سطح متریال مورد نظر، برش، حکاکی و دیگر اعمال صورت می‌پذیرد و متریال خیلی سریع و دقیق بدون کوچکترین فشار فیزیکی، برش می‌خورد.

هدایت کردن پرتو

عملکرد برش لیزری ام دی اف باید کنترل شده باشد و با استفاده از پارامترهای مشخصی مانند قدرت، الگو برش یا سرعت برش تنظیم شود.

بررسی اجزای دستگاه برش لیزری ام دی اف

برای برش لیزری ام دی اف، دستگاه برش لیزر خانگی اجزای مختلفی دارند که همه با یکدیگر در تعامل هستند. در این بخش به معرفی این اجزا می‌پردازیم:

سیستم هدایت پرتو

این سیستم شامل عناصری مانند آینه‌ها و شیشه‌های هدایت نور است که به دقت برش و تمرکز آن کمک می‌کند و پرتو لیزر را به سمت سطح مورد نظر هدایت می‌کند.

منبع لیزر

این منبع لیزر وظیفه تولید پرتو لیزر با طول موج دقیق، از جنس دیود لیزری را دارد و توانایی تولید پرتوی لیزری با قدرت و طول موج مورد نیاز را ایجاد می‌کند.

میز کار

به سطحی که مواد چوبی به آن محکم می‌شوند و بر روی آن برش صورت می‌گیرد، میز کار گفته می‌شود. این میز باید از استحکام و صافی مناسبی برخوردار باشد تا برش به درستی انجام شود.

سیستم کنترل

کنترل و مدیریت تمامی عملکردهای دستگاه برش لیزری، با مسئولیت این بخش انجام می‌شود. سیستم کنترل شامل، کنترل قدرت لیزر، سرعت حرکت پرتو، الگوهای برش و دیگر پارامترهای مورد نیاز برای برش با دقت بالا است.

معرفی روش‌های مختلف برش ام دی اف

در برش لیزری ام دی اف، می‌توان از روش‌هایی مثل اره کاری استفاده کرد اما امروزه بیشتر از روش‌های برش لیزری برای برش زام دی اف‌ها استفاده می‌کنند چرا که این روش‌ها دقت و سرعت بالایی دارند و دور ریز ام دی اف را کاهش می‌دهند. برخی از این دستگاه ها عبارتند از:

  1. اره: قدیمی‌ترین و ساده‌ترین روش، استفاده از اره است. در این روش که از دقت پایینی برخوردار است، می‌توان ورق‌های ام دی اف را در ابعاد دخواه برش داد. علاوه بر دقت پایین این روش بسیار زمان‌بر است و دور ریز زیادی ایجاد می‌کند.
  2. دستگاه برش لیزری UV: از این دستگاه برای موادی مانند شیشه، سرامیک و پلاستیک های حساس به حرارت استفاده می‌کند. دستگاه برش لیزری UV برش‌های دقیق و با کیفیت بالا را بر روی سطوح حساس ایجاد می‌کند.
  3. دستگاه برش لیزری: با استفاده از ارتباط بین کامپیوتر و دستگاه لیزر می‌توان طرح‌های دلخواه و پیچیده را روی متریال پیاده سازی کرد به طوری که طرح دلخواه شما در کوتاه‌ترین زمان به بهترین شکل ممکن ایجاد شود؛ از این مدل دستگاه برای برش لیزری چوب، پلاستیک، مقوا و پی وی سی استفاده می‌کند. این دستگاه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای برش‌های دقیق و پیچیده است.
  4. استفاده از دستگاه سی ان سی CNC: با استفاده از دستگاه سی ان سی می‌توان برش و فرزکاری بهینه روی دستگاه پیاده سازی کرد. از آنجایی که میز کار در این روش در ابعاد 370*190 سانتی‌متر می‌توان ورق‌های بزرگ ام دی اف را به صورت یک تکه‌ای برش داد و مصولی با ظرافت بالا ایجاد کرد.

مزایای استفاده از برش لیزری ام دی اف در صنعت چوب و مبلمان

برش لیزری ام دی اف در صنایع مختلفی از جمله چوب و مبلمان کاربردهای گسترده‌ای دارد. در ادامه به بررسی برخی از کاربردهای آن می‌پردازیم:

کاهش آسیب دیدگی

با استفاده از دستگاه برش لیزر 130 در 90 ام دی اف، خطر ضربه و خراش در محصولات چوبی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این فناوری که از دقت بالایی برخوردار است، به آسانی می‌تواند طرح‌های دلخواه را بدون کوچک‌ترین آسیب دیدگی و ضربه، بر روی MDF برش دهد.

تولید محصولات چوبی با دقت بالا و پیچیده

با استفاده از برش لیزری ام دی اف، می‌توان طرح‌ها و مدل‌های پیچیده و دلخواه را ایجاد کرد.این تکنولوژی، این امکان را ایجاد می‌کند تا برش دقیقی در حاشیه‌ها و جزئیات ریز ایجاد شود و تولیدکنندگان محصولات خلاقانه و منحصر به فردی را به تولید برسانند.

افزایش بهره‌وری با تسریع روند برش

با افزایش سرعت و دقت در برش لیزری، می‌توان در زمان کوتاه‌تری محصولات با کیفیت و بیشتری را به تولید رساند. این امر باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

دکوراسیون داخلی و مبلمان

برش لیزری ام دی اف می‌تواند در صنعت دکوراسیون داخلی و تولید مبلمان کاربردی است. استفاده از این تکنولوژی، می‌تواند طرح‌ها و الگوهای متنوع را بر روی MDF برش داد و در دکوراسیون داخلی و طراحی مبلمان از آن استفاده کرد.

کاربردهای برش لیزری ام دی اف

برش لیزری ام دی اف (MDF) در صنعت و کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای اصلی برش لیزری MDF عبارتند از:

صنعت هنر

برش لیزری MDF در هنر نقش بسیار مهمی دارد. هنرمندان و طراحان در بخش‌های مختلف می‌توانند از این تکنولوژی برای برش قطعات دقیق، تزئینات و طرح‌های خلاقانه از MDF استفاده کنند.

صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی

برش لیزری MDF همواره در صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی بسیار مورد استفاده بوده و با استفاده از این موضوع، می‌توان الگوها، طرح‌ها و قالب‌های مختلفی را روی MDF برش داد. برای مثال از این مهم می‌توان برای مبلمان، درب و پنجره، پنل های دیواری و سایر محصولات دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

MDF laser cutting 04

تابلوسازی و تبلیغات

برش لیزری MDF در بخش تابلوسازی و تبلیغات کاربردهای زیادی دارد. این تکنولوژی به شرکت‌ها و تبلیغاتی که نیاز به تولید تابلوها، نمتریالا، لوگوها و تبلیغات سه بعدی دارند، اجازه می‌دهد تا قطعات دقیقی را با جزئیات بالا را ایجاد کنند.

بخش مد و پوشاک

در این بخش، از برش لیزری MDF می‌توان برای تولید الگوها، قالب‌ها و قطعات مورد نیاز در لباس‌ها و لباس‌های سفارشی استفاده کرد. این تکنولوژی به طراحان مد این امکان را می‌دهد تا به راحتی الگوهای مدنظر و حتی پیچیده را بر روی MDF برش دهند تا از آن برای تولید لباس‌های خاص و ویژه استفاده کنند.

MDF laser cutting 03
برش لیزری ام دی اف

 جمع بندی برش لیزری ام دی اف

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی برش لیزری ام دی اف پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آمتریال عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است.

شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین نوع دستگاه برش لیزر غیر فلزات را انتخاب  تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.