Skip to content

روش های برش پارچه؛ آشنایی با تکنولوژی‌های جدید برای برش پارچه

آموزش

روش‌ های برش پارچه | برش پارچه یکی از عملیات اساسی در صنایع مختلف از جمله صنایع پوشاک، خیاطی، تولیدی و دکوراسیون است که اهمیت بالایی دارد. انتخاب روش مناسب برش برای پارچه‌ تاثیر زیادی بر کیفیت، دقت و سرعت تولید دارد.

علاوه بر روش‌های سنتی مانند برش دستی یا استفاده از دستگاه‌های مکانیکی، امروزه روش‌های جدید و پیشرفته‌ای مثل دستگاه برش لیزری مورد استقبال قرار گرفته است چرا که با توجه به حجم کاری بالا، استفاده از روش‌های جدید بیش از پیش نیاز می‌شود.

در این مقاله از شرکت روتک، قصد داریم تا به بررسی روش‌ های برش پارچه بپردازیم و در ادامه با مزایا و معایب آن‌ها آشنا شویم. همچنین، تأثیر انتخاب روش مناسب برش بر کیفیت و بهره‌وری تولید در صنایع مختلف را بررسی خواهیم کرد. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با روش‌ های برش پارچه مدرن آشنا شده و انتخاب بهتری برای کسب بهترین نتایج در فرآیند تولید پارچه‌ها داشته باشید.  

روش های برش پارچه
روش های برش پارچه

آشنایی با روش‌ های برش پارچه

روش‌های متنوعی برای برش پارچه وجود دارد که هر یک از این روش‌ها، ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند که بسته به نوع پارچه، حجم تولید و نیاز هر فردی یا هر تولیدی لباس ممکن است یک روش مناسب باشد. انتخاب روش مناسب برش برای پارچه‌ها، می‌تواند به بهره‌وری و کیفیت تولید کمک زیادی کند.

روش‌ های برش پارچه: برش دستی

ابتدایی‌ترین روش برای برش پارچه همان روش‌های سنتی است که توسط ابزارهای دستی مانند قیچی یا چاقو انجام می‌شد. این روش برای برش پارچه‌های ساده و حجم کار کم مناسب است.

روش‌ های برش پارچه: برش با دستگاه‌های مکانیکی

یکی دیگر از روش‌ های برش پارچه، برش با دستگاه‌های مکانیکی است که امروزه در کارگاه‌های کوچک از این دستگاه‌ها که به ماشین‌های برش مخصوص پارچه مشهور هستند، استفاده می‌شود. دستگاه‌های مکانیکی با استفاده از شمشیرها یا برشکارها عمل می‌کنند و برای برش حجیم‌ترین پارچه‌ها کاربرد دارند.

روش‌ های برش پارچه: برش با دستگاه سی‌ان‌سی (CNC)

یکی از روش‌ های برش پارچه، برش با دستگاه سی ان سی CNC است. برش با دستگاه CNC که با استفاده از دستگاه‌های کامپیوتری مجهز به نرم‌افزارهای خاص انجام می‌شود، قادر است تا دقت بالا و تکرارپذیری خوب، امکان برش الگوهای مختلف را فراهم کند.

روش‌ های برش پارچه: برش لیزری

جدیدترین و بهترین روش برای برش پارچه، برش لیزری است. این روش که از روش‌ های برش پارچه به صورت پیشرفته است، با استفاده از پرتو لیزر برش انجام می‌شود و از دقت و سرعت بالایی برخوردار است؛ به علاوه در این روش امکان برش الگوهای پیچیده و برش انواع متریال‌های پارچه‌ای با استفاده از کنترل پنل دستگاه از طریق نرم افزار لیزر ممکن است.(برای دانلود رایگان نرم افزار لیزر روی لینک صفحه کلیک کنید.)

روش های برش پارچه
روش های برش پارچه

برش لیزری پارچه چیست؟ 

امروزه برای طراحی لباس‌های زیبا و خلاقانه نیاز به استفاده از تکنولوژی پیشرفته برش لیزری است که یکی از روش های برش پارچه به شمار می رود. دستگاه برش لیزری پارچه قادر است هر نوع طرح و نقشی را روی پارچه با دقت و سرعت بسیار بالا پیاده کند. این دستگاه می‌تواند انواع پارچه‌ها از جمله جین، کتان، حریر، جیر، کرپ، فوتر، کنف، نمد و ابریشم و … را با بهترین کیفیت و دقت برش دهد.

برش لیزری پارچه یک تکنولوژی جدید است که با توجه به اصول برش لیزر برای برش و حکاکی روی انواع پارچه‌ها استفاده می‌شود. در این فرایند، دستگاه برش لیزری با تابش پرتو لیزر روی سطح پارچه، برش دقیق و سریعی را ایجاد می‌کند. این روش به طراحان و تولیدکنندگان لباس این امکان  را می‌دهد تا طرح‌های پیچیده و دقیق را به راحتی بر روی انواع مختلف پارچه‌ها اجرا کنند.

مهم‌ترین مشکل برش لیزری پارچه امکان سوختگی یا ریش ریش شدن برخی از پارچه‌های با درصد پلی‌استر بالا یا پنبه خالص توسط لیزر است. از دیگر کاربردهای دستگاه لیزر پارچه می‌توان به سفید کردن رویه پارچه‌های جین یا حکاکی روی پارچه اشاره کرد؛ این عمل بدون نیاز به مواد شیمیایی انجام می‌شود.

روش های برش پارچه
روش های برش پارچه

نحوه کار در دستگاه لیزری برش پارچه

در دستگاه‌های برش لیزری، بدون توجه به جنس یا متریال پارچه‌ها، از یک روند مشخص برای برش پارچه استفاده می‌شود. دستگاه برش لیزری پارچه، با اعمال ولتاژ بالا به تیوب لیزر، پرتو لیزر به نقطه هدف پرتاب می‌کند و در ادامه با استفاده از آینه‌ها، لیزر پرتاب شده را به سر هد انتقال می‌دهد.در این مرحله، پرتو لیزر توسط عدسی متمرکز شده و امکان برش یا حک روی پارچه را با دقت و کیفیت بالا ایجاد می‌کند. 

برای حکاکی لیزری روی فلز روی لینک کلیک کنید.

روش های برش پارچه
روش های برش پارچه

مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری پارچه

دستگاه برش لیزری پارچه یکی از بهترین روش های برش پارچه است که امکان برش را در کیفیت و دقت بالا و در الگوهای پیچیده فراهم می‌سازد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری برای برش پارچه می‌پردازیم:

  • میزان پرتی و دور ریز پارچه به حداقل می‌رسد.
  • امکان ایجاد طرح‌های متنوع و پیچیده در کوتاه‌ترین زمان و بیشترین سرعت فراهم می‌شود.
  • لبه‌های برش پارچه به خوبی روی هم قرار می‌گیرند و پارچه دوخت خوبی دارد.
  • هیچ نوع گرد و غبار یا خاکی در هنگام برش لیزری پارچه ایجاد نمی‌شود.
  • دستگاه برش لیزری پارچه دچار استهلاک نمی‌شود و عمر مفید آن زیاد است.
  • این دستگاه قادر است تا روی انواع مختلفی از پارچه‌ها عمل برش و حکاکی را اعمال کند.
  • امکان تولید لباس در حجم انبوه و تیراژ‌های زیاد وجود دارد.
  • هزینه برش و حکاکی روی پارچه نسبت به کیفیت و عملکرد صحیح دستگاه بسیار پایین است.
  • برش لیزری پارچه بدون هیچ نوع آسیب و مشکلی متریال‌های پارچه‌ای را برش می‌زند و حکاکی می‌کند.
  • از آنجایی که دستگاه برش لیزری پارچه دارای مکنده است، امکان جابجایی پارچه بسیار کم و حتی غیر ممکن است.
  • امکان برش چند لایه پارچه وجود دارد و می‌توان با استفاده از دستگاه لیزر به یکباره چند لایه پارچه را برش داد.
  • به دلیل استفاده از برنامه‌های طراحی جدید و دقیق در دستگاه برش لیزری پارچه، امکان پیدا کردن و ایجاد کردن الگوهای جدید و منحصر به فرد با استفاده از روش مهندسی معکوس ممکن است.
روش های برش پارچه
روش های برش پارچه

کاربردهای روش برش لیزری پارچه چیست؟

دستگاه لیزر پارچه سریع‌ترین و بهترین روش های برش پارچه است. این دستگاه قادر است تا به راحتی و در کمترین زمان با ایجاد الگوی طرح روی کاغذ و ارائه آن در برنامه‌های طراحی مانند کورل‌ دراو  می‌تواند، طرح‌ها را به دقت و با کیفیت قابل توجهی بر روی پارچه منتقل کند. از جمله کاربردهای روش برش لیزر پارچه می‌توان به:

صنعت لباس و مد

مهم‌ترین و ملموس‌ترین کاربرد برش لیزر پارچه در تولید لباس و صنعت مد و فشن است. برش لیزری پارچه در صنعت مد و لباس‌ امکان ایجاد طرح‌های دقیق و پیچیده بر روی پارچه را فراهم می‌کند. (برای دانلود طرح لیزر رایگان روی لینک کلیک کنید.)

تولید محصولات دکوراتیو

یکی دیگر از کاربردهای مهم برش لیزری، در تولید محصولات دکوری است. با استفاده از این دستگاه می‌توان تا ابزارهایی مثل رومیزی، پارچه‌های تزئینی، منسوجات و سایر محصولات دکوراتیو را تولید کرد.

تولید محصولات خانگی دست ساز

از طریق برش لیزری پارچه می‌توان محصولات خانگی دست ساز مانند کیف‌ها، جاپنبه‌ها، پتوها و … را تولید کرد.

تولید اکسسوری‌های پوشاک

از جمله این اکسسوری‌ها می‌توان به دستبندها، جاسوئیچی‌ها، کمربندهای پارچه‌ای و سایر محصولات مشابه اشاره کرد.

تولید لوازم دیجیتال و الکترونیکی

برش لیزری پارچه برای تولید قطعات لبه‌ای دقیق برای لوازم الکترونیکی و دیجیتالی نیز استفاده می‌شود.

تولید عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای

برش لیزری پارچه امکان تولید عروسک‌های پارچه‌ای و اسباب‌بازی‌های دقیق و زیبا را فراهم می‌کند.

روش های برش پارچه
روش های برش پارچه

در هنگام کار با دستگاه برش لیزری باید چه نکاتی توجه شود؟

در فرآیند برش لیزری پارچه و سایر متریال‌ها که جز دستگاه برش لیزر غیر فلزات است، تکنیک‌های خاصی برای هر متریال دارد. برخی نکات مهم عبارتند از:

  • اجتناب از برش پارچه‌های حاوی وینیل
  • در نظر گرفتن احتمال سوختن پارچه‌های با درصد بالای پلی‌استر و پنبه خالص
  • احتیاط در برش پارچه‌های توری یا ابریشم نازک
  • اجتناب از لمس پارچه در حال برش
  • رعایت نکات ایمنی هنگام کار با دستگاه برش
  • خواندن دفترچه راهنما پیش از شروع کار
  • داشتن مهارت و تخصص کافی
  • استفاده از کنتراست پایین برای جلوگیری از عمق برش اضافی
  • استفاده از پارچه‌های محکم مانند پشمی و چرم برای برش بهتر با دستگاه لیزری
روش های برش پارچه
روش های برش پارچه

روش‌ های افزایش طول عمر دستگاه برش لیزر پارچه

عمر مفید هر دستگاه برش لیزر بر اساس ساعات کارکرد و عمر تیوب تعیین می‌شود. تیوب، قسمت مهم دستگاه لیزر پارچه است و در صورت خرابی یا از کار افتادن، باید تیوب را تعویض کرد. با مراقبت صحیح از تیوب، می‌توان بدون نیاز به تعمیر یا تعویض آن، مدت‌ها از آن استفاده کرد. این روش به صرفه‌ترین روش از روش های برش پارچه برای کاهش هزینه‌های برش پارچه با لیزر محسوب می‌شود.

روش های برش پارچه
روش های برش پارچه

بررسی تاثیرات برش لیزری پارچه

فناوری پارچه برش لیزری به دلیل دقت، سرعت و تطبیق پذیری در میان روش های برش پارچه، در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است اما توجهی به اهمیت اثرات زیست محیطی نشده است. در این بخش به بررسی اثرات برش لیزری پارچه بر محیط زیست می‌پردازیم.

کاهش پرتی و ضایعات پارچه

همانطور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، یکی از مهم‌ترین مزایای برش لیزری پارچه نسبت به روش‌ های برش پارچه، امکان برش دقیق و صرفه جویی در مصرف پارچه است.

عدم استفاده از مواد شیمیایی

در روش‌های سنتی یکی از مراحل تکمیلی برش پارچه، استفاده از سفید کننده‌ها و مواد شیمیایی بود اما امروزه استفاده از دستگاه برش لیزری، دیگر نیازی به استفاده از مواد شیمیایی ندارد و برش پارچه بدون نیاز به مواد شیمیایی و با بهترین کیفیت ممکن انجام می‌شود.

مصرف انرژی

برش لیزری پارچه، انرژی زیادی برای برش پارچه نیاز دارد و در اثر مصرف زیاد برق منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای و در نهایت گرم شدن کره زمین می‌شود. امروزه با توجه به پیشرفت علم، انرژی‌های لیزر کارآمدتر از گذشته شده و سعی براین است که با مصرف انرژی کم، برش لیزری را انجام شود.

عدم استفاده از آب

روش برش لیزری پارچه به دلیل عدم نیاز به استفاده از آب، به عنوان یک روش پایدارتر در بین روش‌ های برش پارچه محسوب می‌شود. این روش امکان گسترش نساجی در مناطق کم آب را نیز فراهم کرده است. این در حالی است که یکی از مراحل تکمیلی برش، در روش‌های سنتی شستشو و رنگرزی پارچه است که مقدار آب زیادی را مصرف کنند.

طول عمر بیشتر تجهیزات

با توجه به کیفیت بالا دستگاه‌های برش لیزری، تجهیزات این دستگاه‌ها طول عمر بیشتری نسبت به دیگر روش‌های برش دارند؛ این ویژگی در افزایش طول عمر، نگهداری آسان‌تر و کاهش تعداد دفعات تعویض و تعمیر می‌شود.

سازگاری

برش لیزری قادر است تا طیف گسترده‌ای از متریال‌های پارچه‌ای را نسبت به روش‌ های برش پارچه به راحتی برش دهد.

تهسیل بازیافت زباله‌های پارچه‌ای

همانطور که گفته شد، برش لیزری پارچه میزان پرتی و ضایعات پارچه را به میزان بسیار ناچیزی در بین روش‌ های برش پارچه کاهش می‌دهد؛ این در حالی است که در روش‌های برش سنتی میزان ضایعات تولیدی بسیار زیاد است.

روش های برش پارچه
روش های برش پارچه

معرفی بهترین دستگاه‌های برش لیزری پارچه

دستگاه برش لیزر RT1390

یکی از بهترین روش های برش پارچه دستگاه لیزر 1390 یا دستگاه برش لیزر شفنگ است. این دستگاه یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های برای برش و حکاکی لیزری روی متریال‌های غیر فلزی مانند پلکسی، چرم، فوم، چوب، پارچه یا نمد، کاغذ و مقوا، PVC و پلاستیک و حکاکی روی انواع سنگ، شیشه و آینه است.

میز آسانسوری این دستگاه متغیر است و می‌تواند تا ارتفاع 50 سانتی‌متر و در ضخامت‌های مختلف را برش و حکاکی کند. در دستگاه لیزر 1390، هد لیزر CO2 بر روی واگن محور X قرار دارد و محل خروج پرتو لیزر برای حکاکی و برش متریال مشخص است. طراحی لوله هد این مدل شامل لنزهایی با فوکوس‌های 2، 2.5 و 4 اینچ است که در داخل آن قرار می‌گیرند.

این دستگاه در سه توان 80، 100 و 130 وات، در ابعاد کارگیر 1300*900 و در دو نوع ثابت و متحرک ارائه می‌شود.

دستگاه برش لیزر RT1490

دستگاه برش لیزری RT 1490، یکی از دستگاه‌های جایگزین روش‌های سنتی برش و حکاکی است. این دستگاه که قادر است تا برش و حکاکی متریال‌های غیر فلزی مثل پلکسی، فوم، چوب، نمد، کاغذ، مقوا و پلاستیک و حکاکی روی انواع سنگ، شیشه و آینه را انجام دهد یکی از بهترین دستگاه‌ها برای برش لیزری پارچه است.

از مزایای این دستگاه در صنعت پارچه می‌توان به افزایش سرعت، دقت و انجام عملیات بدون نیاز به دخالت مستقیم اپراتور اشاره کرد. این دستگاه قابلیت نصب رول بازکن و رول جمع کن برای طاقه‌های پارچه دارد و در صنایع مختلف تولید لباس و پوشاک، کیف و کفش، مبلمان، چرم و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه 1490 در سه توان 80، 100 و 130 وات و با تکنولوژی تیوب لیزر CO2 و سیستم عامل RDWorks 8 ارائه می‌شود. 

دستگاه برش لیزری خانگی RT6040

دستگاه برش لیزر خانگی که به دستگاه 6040 نیز مشهور است یکی از بهترین دستگاه‌های برش لیزری خانگی برای برش غیر فلزات نظیر چرم، فوم، پلکسی، چوب، پارچه، نمد، کاغذ، مقوا و پلاستیک و همچنین حکاکی روی متریال‌های شیشه، آینه و سنگ است.

این دستگاه کوچک و ارزان است و بخش عمده‌ای از برش و حکاکی لیزری را انجام می‌دهد. از آنجایی که این دستگاه چیلر لیزر ندارد، برای بیشتر شدن عمر تیوب لیزر دستگاه بهتر است تا از چیلر لیزر استفاده کنید. دستگاه 6040 در سه توان 40، 50 و 80 و ابعاد کارگیر 600*400 میلی‌متر به بازار ارائه می‌شود.

روش های برش پارچه
روش های برش پارچه

جمع بندی موضوع روش‌ های برش پارچه

روش های برش پارچه | به طور کلی از روش‌های مختلفی برای برش پارچه استفاده می‌شود. از جمله این روش‌ها عبارتند از روش‌های دستی مانند برش با چاقو و قیچی، استفاده از قالب‌ها و الگوها، استفاده از ماشین‌های برش حرارتی، برش لیزری پارچه، استفاده از دستگاه CNC یا سی ان سی و روش‌های اتوماتیک اشاره کرد.

با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، روش برش لیزری پارچه به عنوان یک روش پیشرفته در روش های برش پارچه شناخته شده است که دارای مزایایی از جمله دقت بالا، کاهش ضایعات، صرفه‌جویی در مصرف آب و کنترل آلودگی هوا می‌باشد و به عنوان یک گزینه مناسب برای برش پارچه‌ها مطرح می‌شود.

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی روش‌ های برش پارچه پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه لیزر پارچه انتخاب تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.

روش‌ های برش پارچه چیست؟

برش دستی
برش با دستگاه‌های مکانیکی
برش با دستگاه سی‌ان‌سی (CNC)
برش لیزری

ارسال دیدگاه

captcha