Skip to content

مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر

آموزش

یکی از روش‌های رایج، پرطرفدار و کاربردی در برش یا حتی حکاکی روی متریال‌های مختلف، استفاده از روش برش لیزر فایبر است. اگر جزو افرادی هستید که از دستگاه فایبر استفاده می‌کنید، قطعا دانستن ویژگی‌ها، نحوه کاربرد، روش استفاده، مشکلات و راه‌ حل های رایج برش لیزر فایبر می‌تواند نقش مهمی در عملکرد بهتر شما داشته باشد.

در این مطلب از شرکت روتک قصد داریم تا شما را با مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر آشنا کنیم؛ بنابراین اگر دوست دارید تا بیشتر درباره این مشکلات و راه حل‌ها بدانید، تا انتها همراه ما با   شید.

آشنایی با مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر؛ تکنولوژی پیشرفته برش

به زبان ساده لیزر فایبر در واقع به نوعی تکنولوژی لیزری گفته می‌شود که در راستای انتقال انرژی و ایجاد برش روی متریال مختلف از آن استفاده می‌شود. در این روش، نور لیزر که از طریق فیبر لیزری به تولید رسیده، توسط یک منبع لیزر جمع آوری و در نهایت برای برش یا حکاکی قسمت مورد نظر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی در ساختار فایبر یک هسته مرکزی با شاخه‌های فیبر لیزری وجود دارد که در نهایت نور لیزر را به طول فیبر هدایت می‌کنند. جنس هسته غالبا از شیشه یا پلیمر و با پوششی از جنس متفاوتی ساخته شده است، تا اشعه لیزر درون فیبر حفظ شود و از انتشار خارجی پیشگیری کند.

تکنولوژی لیزر فایبر در واقع سورس لیزر فایبر است که اشعه لیزر را تولید می‌کند؛ این تکنولوژی به دلیل ویژگی‌های متنوع و خاصی که دارد، قابلیت انتقال سریع، دقت و سرعت بالا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی در برش روی متریال مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از این فناوری پرکاربرد در صنایع مختلفی مانند صنایع فلزی، پزشکی، الکترونیک و … استفاده می‌شود و همچنین با توجه به قابلیت انتقال بالای اشعه لیزر، از این تکنولوژی در انتقال اطلاعات در بخش‌های مختلف نیز قابل استفاده است.

برای مطالعه تفاوت قدرت دستگاه در ضخامت های مختلف ورق ها روی لینک کلیک کنید.

تشخیص و شناسایی مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، روش برش لیزر فایبر یک روش رایج، پرکاربرد و پرطرفدار برای ایجاد برش‌های دلخواه روی متریال مختلف است. از آنجایی که ممکن است در روند برش لیزر فایبر به مشکل برخورد کنید، در ادامه به بررسی، تشخیص و شناسایی برخی از مشکلات و راه حل‌ های رایج برش لیزر فایبر اشاره می‌کنیم:

دوده حاصل از برش

در هنگام برش لیزر فایبر، ممکن است دود یا ذراتی ایجاد شود که می‌توانند به دستگاه و قطعات آسیب برسانند. برای رفع این مشکل، بهتر است تا از مکنده برای جذب دود استفاده کنید یا دستگاه را مرتبا تمیز کنید.

عدم تطابق بین قطعات و ایجاد انحراف

یکی از مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر، عدم تطابق و ایجاد انحراف بین قطعات است. این مشکل معمولا به دلیل ناهماهنگی بین دستگاه برش و قطعات اتفاق می‌افتد. برای رفع این مشکل، در ابتدا از جایگاه درست قطعات در دستگاه برش مطمئن شوید و در صورت مشکل، دستگاه را برای تطابق صحیح قطعات تنظیم کنید. (مزایای برش لیزری فلزات چیست؟)

مشکلات و راه حل‌ های رایج برش لیزر فایبر
مشکلات و راه حل‌ های رایج برش لیزر فایبر

ایجاد اعوجاج در برش‌ها

اعوجاج موجود پس از برش توسط دستگاه برش لیزر معمولا به دلیل عدم تمرکز یا تمرکز نامناسب انرژی لیزر است. در بعضی از مواقع دیده شده که به دلیل سرعت برش بالا نیز اعوجاج ایجاد می‌شود. برای حل این مشکل بهترین کار این است که دلیل اصلی ایجاد اعوجاج روی برش را پیدا کنید و براساس آن یا انرژی لیزر را به طور متناسب کم کنید یا سرعت برش را به میزان مناسبی کاهش دهید. (دستگاه برش لیزر چیست؟)

اشکال در نقش برش‌ها

دستگاه حک لیزری روی فلز (laser engraving) یا ایجاد نقش، یکی دیگر از کاربردهای رایج لیزر فایبر است که ممکن است دلیل تنظیمات نادرست یا عدم هماهنگی بین قدرت لیزر و متریال مشکلی ایجاد شود. برای رفع این مشکل، باید در تنظیمات لیزر و متریال حک کننده را بررسی کنید.

مشکلات و راه حل‌ های رایج برش لیزر فایبر
مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر

کمک گرفتن از افراد متخصص یا تکنسین‌ها

قابل ذکر است که در صورتی که تخصص لازم را برای شناسایی مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر ندارید؛ بهترین کار این است که از متخصص یا تکنسین کمک بگیرید تا متحمل هزینه بیشتری نشوید.

بیشتر بدانید: مطالعه مقاله انتخاب بهترین سورس لیزر فایبر

مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر
مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر

بررسی مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر

مهم‌ترین گام در هنگام برخورد با مشکلات لیزر فایبر و پیدا کردن راه حل‌ های مناسب، دانستن علت خرابی یا اشکال در دستگاه است.(مطالعه مقاله دستگاه برش لیزری آهن چیست؟)

پس از شناخت علت در گام دوم بهتر است تا از متخصصان و تکنسین‌هایی کمک بگیرید که شناخت و تجربه کافی درباره مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر دارند، تا بتوانید با دریافت راهنمایی‌ها و پشتیبانی‌های لازم، در نهایت مشکل خود را حل کنید. در این بخش به بررسی مهم‌ترین مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر می‌پردازیم:

بررسی تراکم بالای حرارت در محل برش عامل ایجاد اشتباهات و آسیب به ماده

بهترین راه حل برای حل این مشکل، استفاده از سرعت برش مناسب، کنترل دما و استفاده از سیستم خنک کننده است. همچنین در برخی از مواقع و براساس نظر تکنسین یا کارشناس برای حل مشکلات و راه حل‌های رایج برش لیزر فایبر بهتر است تا قطعه یا قطعات فنی آسیب دیده را تعویض کنید.

انحراف پیدا کردن برش و عدم دقت کافی در برش محصول نهایی

بهترین راه حل برای رفع این مشکل، بررسی و تنظیم مجدد تنظیمات برش، اصلاح موقعیت فایبر و تعویض قطعات فنی معیوب است.

ایجاد خروجی نامنظم و ناهموار در برش

در این صورت بهتر است تا تنظیمات برش را مجددا بررسی کنید؛ اما در صورتی که این راهکار نتیجه‌ای نداشت، می‌توانید با تعویض لنزها یا تمیز کردن سطح کار، بررسی و تعویض قطعات فنی معیوب نیز این مشکل را حل کنید.

ایجاد اشتباهات نقش‌برداری و برش

راهکار اصلی برای رفع مشکل بررسی تنظیمات پارامترها، استفاده از قدرت لیزر مناسب، بررسی و تعویض لنزها و تمیز کردن سطح کار خواهد بود. برای اطلاع از مقاله پارامترهای مهم در کنترل کیفیت برش لیزری فلزات روی لینک کلیک کنید.

آسیب دیدن قطعات فایبر لیزری

یکی از رایج‌ترین مشکلات در دستگاه برش لیزر فلزات، تمیز کردن و نگهداری منظم از قطعات فایبر، کنترل تنش و تغییرات دما، تعویض قطعات فایبر لیزری معیوب است. این کار باید به صورت مرتب انجام شود تا همواره از خرابی قطعات پیشگیری شود.

مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر
مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر

نتیجه گیری مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت های مختلف است.

شما می توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب ترین دستگاه برش لیزر را انتخاب تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه های لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.

مشکلات و راه حل های رایج برش لیزر فایبر چیست؟

انحراف پیدا کردن برش و عدم دقت کافی در برش محصول نهایی
ایجاد خروجی نامنظم و ناهموار در برش
ایجاد اشتباهات نقش‌برداری و برش
آسیب دیدن قطعات فایبر لیزری