Skip to content

نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری + راهنمای کاربران

آموزش

نکات ایمنی جوش لیزری | در طول استفاده از دستگاه جوش لیزری، عدم رعایت موارد عملیاتی و سایر عوامل انسانی ممکن است منجر به آسیب رساندن به تجهیزات یا عملکرد غیرعادی دستگاه شود؛ چنین آسیب‌دیدگی‌ها و عملکرد غیرعادی ای تحت پوشش ضمانت شرکت ما نیست.

لطفا قبل از نصب این دستگاه جوش لیزری دستی، این  راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری را به‌دقت بخوانید.

این محصول از ادغام لیزر، ماشین‌آلات و برق تشکیل شده است و به طور کامل توسط شرکت ما یعنی سنفنگ توسعه‌یافته و ساخته شده است. مشخصه اصلی دستگاه جوش لیزری دستی، ساختار جمع‌وجور، دقت زیاد، طول عمر بالا و ظاهری زیبا است که هم از نظر اقتصادی و هم عملی برای کاربران به‌صرفه است.

برای استفاده بهتر و ماندگاری بیشتر این دستگاه، لطفا قبل از شروع به استفاده از آن، راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری و دستورالعمل ارائه شده برای نکات ایمنی جوش لیزری را به‌دقت مطالعه کنید.

در این راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری و نکات ایمنی جوش لیزری از تصاویر زیادی استفاده شده است تا کاربران بتوانند به‌خوبی از مطالب مطلع شوند و تمامی آن‌ها را به‌راحتی درک کنند.

محتوای این مقاله راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری شامل نصب و راه‌اندازی این محصول، استفاده بهینه از نرم‌افزار، تعمیر و نگهداری روزانه و دستورالعمل‌های ایمنی است. هدف این راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری و نکات ایمنی جوش لیزری ارائه درک بهتری از عملکرد و نگهداری از این محصول است.

برای آشنایی با کارآفرینی با دستگاه جوش لیزری روی لینک مقاله کلیک کنید.

معرفی دستگاه جوش لیزری

از شما برای خرید دستگاه جوش لیزری دستی سپاسگزاریم. اگر برای اولین‌بار از این محصول استفاده می‌کنید، لطفا قبل از نصب آن، راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری و نکات ایمنی جوش لیزری را به‌دقت مطالعه کنید.

برای ایمنی شما و اطرافیانتان و همچنین برای استفاده صحیح از این محصول، لطفا به هر محتوایی که با علائم خطر، هشدار یا توجه مشخص شده است، توجه ویژه داشته باشید.

خطر – هشدار – توجه

هر عملکرد نادرستی ممکن است فورا منجر به آسیب‌های جدی فیزیکی یا حتی جانی به شما شود!

بیشتر بدانید: آشنایی با روش های جوشکاری لیزری 

نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری: شرایط محیط کار

  • دمای محیط کار باید صفر تا 35 درجه سانتیگراد و رطوبت باید کمتر از 85 درصد باشد. محیط کار باید عاری از تغییرات شدید دما باشد. برخی شرایط محیطی عمر دستگاه را کوتاه می‌کنند که عبارت‌اند از: مکان‌هایی پر از زباله، گردوغبار و روغن زیاد، مکان‌هایی با ارتعاشات و تکان‌های زیاد، مکان، مکان‌هایی نزدیک به منابع تداخل فرکانس بالا، مکان‌هایی که اغلب متراکم می‌شود و نیز مکان‌هایی با غلظت بالای CO2 ،NOX و SOX.
  • هنگامی که دمای محیط به زیر صفر درجه سانتیگراد می‌رسد، ممکن است آب موجود در دستگاه یخ‌زده و دستگاه آسیب ببیند.
  • اگر دمای محیط به‌شدت تغییر کند، بر روی لنز نوری میعان ایجاد می‌شود و لکه‌های مه پدیدار می‌شوند. جلوگیری از تغییرات شدید دما در محیط کار ضروری است. اگر اجتناب از آن دشوار است، لطفا قبل از استفاده از دستگاه اطمینان حاصل کنید که هیچ‌گونه میعانی در دستگاه وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: دستگاه جوش لیزری چیست؟

نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری چیست؟

این محصول با استانداردهای ایمنی الکتریکی تجهیزات و امکانات لیزری GB 10320-1995 مطابقت دارد. لطفا قبل از استفاده از دستگاه، تمام اطلاعات ایمنی در این بخش را به‌دقت بخوانید.

اقدامات احتیاطی

راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری این دستگاه متعلق به محصولات لیزری کلاس 4 است و پرتوی که از لیزر ساطع می‌شود یا پرتوی که توسط لنز منعکس شده و منتشر می‌شود ممکن است باعث آسیب به بدن انسان شود. پرسنل حاضر باید به حفاظت از خود و پیشگیری از آتش‌سوزی توجه کنند. نگاه مستقیم به لیزر و قراردادن هر قسمت از بدن در معرض لیزر اکیدا ممنوع است.
راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری لوله سیم‌پیچ در مشعل جوش دستی حاوی فیبر است؛ بنابراین لوله باید در حالت طبیعی قرار گیرد و پیچاندن یا خم کردن لوله ممنوع است. در غیر این صورت، قطر سیم‌پیچ بسیار کوچک خواهد شد و منجر به آسیب رساندن به فیبر می‌شود.
راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری افراد غیرحرفه‌ای اکیدا از جدا کردن، تعمیر یا تنظیم این دستگاه توسط خودداری کنند. در صورت وقوع برق‌گرفتگی یا آتش‌سوزی ناشی از دلایل فوق، شرکت هیچ مسئولیتی در این قبال ندارد. اپراتورها باید از نظر دانش ایمنی و فرایند تولید مورد آموزش ببینند. لطفا هیچ عملیات دیگری به غیر از موارد ذکر شده در راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری انجام ندهید.
راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری افرادی که از پیس میکر (دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب) استفاده می‌کنند نباید با دستگاه کار کنند. در حین کار با دستگاه جوش، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود که بر عملکرد طبیعی پیس میکر تاثیر می‌گذارد.

نکات ایمنی جوش لیزری: دستورالعمل‌های ایمنی برای لیزر

طول موج لیزر مورد استفاده در دستگاه جوش 1080 نانومتر (نور نامرئی) است. دستگاه جوش لیزری دستی یک محصول کلاس IV (کلاس 4) است، به این معنی که تابش مستقیم، انتشار یا بازتاب لیزر آن برای بدن انسان مضر است.

لیزر این دستگاه نه‌تنها برای چشم مضر است بلکه می‌تواند پوست را نیز بسوزاند؛ بنابراین، هنگام کار با این تجهیزات، لطفا از عینک محافظی که در شکل زیر نشان داده شده است استفاده کنید.

راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری
راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری

لطفا قبل از جوشکاری، اسکوییزر سوسماری را روی سکوی جوشکاری فلز قرار دهید و نازل جوش تنها زمانی کارکرد دارد که فلز را لمس کند.

اپراتور باید در طول عملیات از عینک محافظ و دستکش ایمنی استفاده کند. نشانه رفتن سری خروجی لیزر به سمت هر شخصی اکیدا ممنوع است. پس از اتمام جوشکاری، قطعات کار همچنان بسیار داغ هستند، هنگام لمس این قطعات، لطفا برای جلوگیری از سوختگی دستکش بپوشید.

بیشتر بخوانید: مطالعه مقاله جوش لیزری استیل

نکات ایمنی جوش لیزری: دستورالعمل‌های ایمنی برای برق

لطفا قبل از روشن‌کردن برق، منبع تغذیه و مدار را بررسی کنید و مطمئن شوید که اتصال مجازی، اتصال کوتاه هیچ‌گونه ایرادی وجود ندارد.

محصول را از طریق سیم PE به زمین وصل کنید و مطمئن شوید که اتصال به زمین به طور کامل محکم و مطمئن است.

راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری قطع شدن سیم اتصال به زمین، می‌تواند باعث شارژ شدن محفظه بیرونی تجهیزات شود که می‌تواند منجر به آسیب به اپراتور شود.

لطفا مطمئن شوید که منبع تغذیه AC و ولتاژ آن نرمال است.

راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری سیم‌کشی معیوب یا ولتاژ نادرست منبع تغذیه باعث ایجاد آسیب جبران‌ناپذیری به لیزر می‌شود.

نکات ایمنی جوش لیزری: دستورالعمل‌های ایمنی برای پیشگیری از آتش‌سوزی

  • انبارکردن مواد قابل اشتعال و منفجره و همین‌طور زباله در اطراف دستگاه اکیدا ممنوع است. جرقه در طول فرایند جوشکاری می‌تواند این مواد و زباله‌ها را آتش بزند.
  • انبارکردن مواد قابل اشتعال و مواد منفجره در مسیر لیزر یا مکان‌هایی که پرتوهای لیزر ممکن است به آن‌ها تابیده شود اکیدا ممنوع است. زیرا اگر پرتوهای لیزر به آن‌ها تابیده شود ممکن است بسوزند یا منفجر شوند.
  • در حین جوشکاری، پوشاندن دستگاه با پتو، لباس و غیره به‌منظور جلوگیری از آتش‌سوزی ناشی از حرارت ایجاد شده توسط دستگاه. اکیدا ممنوع است.

در صورت وقوع آتش‌سوزی یا انفجار، لطفا برق منبع تغذیه را خاموش کنید و از کپسول‌های آتش‌نشانی دی‌اکسیدکربن یا پودر خشک برای خاموش‌کردن آتش استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ماسه خشک برای خاموش‌کردن آتش نیز استفاده کنید.

برای اطلاع از کاربرد دستگاه جوش لیزری روی لینک کلیک کنید.

نکات ایمنی جوش لیزری: نصب و راه‌اندازی

نکات ایمنی جوش لیزری: اقدامات احتیاطی قبل از راه‌اندازی

  • بسته را باز کنید. بررسی کنید و مطمئن شوید که دستگاه هیچ آسیبی ندیده است. بررسی کنید و مطمئن شوید که تمام قطعات کامل و بدون آسیب‌دیدگی هستند.
  • سیم برق خارجی و سنجشگر نیتروژن را برای اتصال برق آماده کنید.

مراحل نصب

سیم زمین شبکه برق باید مطابق استاندارد ملی اتاق تجهیزات باشد. حداکثر توان دستگاه حدود 6 کیلووات است و ظرفیت سوئیچ بیش از 5 درصد این ظرفیت است. منبع تغذیه موتور اصلی AC380V/50Hz است و نوسان شبکه برق باید کمتر از 5 درصد باشد.

  • اتصال برق و گاز

در پنل پشتی دستگاه پورت‌های برق و گاز تعبیه شده‌اند. سوکت برق مربوط به سیم برق همان‌طور که در شکل 3 نشان داده شده است روی کانکتور برق قرار دارد. هنگام سیم‌کشی، لطفا به سیم زمین (سیم PE زرد) و سیم خنثی (سیم N آبی) که در شکل 2  نشان داده شده است توجه کنید.

نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری
نکات ایمنی جوش لیزری
  • اضافه‌کردن آب

درب جلوی دستگاه را باز کنید، در اینجا پنل عملیات داخلی چیلر و رابط تبادل آب وجود دارد. همان‌طور که در شکل 4 نشان داده شده است، آب خنک‌کننده باید هر ماه یکبار تعویض شود. توجه داشته باشید که هنگام اضافه‌کردن آب، دریچه تخلیه باید باز باشد.

راهنمای کاربردان دستگاه جوش لیزری
راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری

اسکوییزر سوسماری

اسکوییزر سوسماری را می‌توان روی سکوی جوش فلزی یا محصولی که قرار است جوش داده شود ببندید. همان‌طور که در شکل 5 نشان داده شده است، سکوی جوش فلزی و محصول در حال جوش نباید به سیم زمین متصل شوند.

نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری
نکات ایمنی جوش لیزری

مراحل استفاده

  1. سوئیچ مدارشکن (قطع‌کننده مدار) واقع در پشت دستگاه را روشن کنید. وضعیت تغذیه در شکل 6، در زیر نشان داده شده است.
    نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری
    نکات ایمنی جوش لیزری
  2. همان‌طور که در شکل 7 نشان داده شده است، دکمه اضطراری را در وضعیت باز شده قرار دهید. سوئیچ کلید را به سمت راست در موقعیت «روشن» قرار دهید. پنل جلوی سری دستگاه، از چپ به راست شامل پنل عملیات، سوئیچ کلیدی، نشانگر قرمز رنگ روشن/خاموش، نشانگر زرد رنگ آماده‌سازی، نشانگر سبز لیزر و دکمه توقف اضطراری است. سپس با روشن شدن دستگاه، نشانگر آن نیز روشن می‌شود.
  3. نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری
    نکات ایمنی جوش لیزری
  4. همان‌طور که در شکل 8 نشان داده شده است، دکمه اضطراری منبع لیزر را باز کنید. سوئیچ کلیدی را به سمت چپ در موقعیت “REM” قرار دهید. سپس منبع لیزر روشن می‌شود.
    نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری
    نکات ایمنی جوش لیزری
  5. هم‌زمان پنل عملیاتی وارد حالت خودآزمایی سیستم می‌شود، رابط در شکل 9 نشان داده شده است و سپس سیستم وارد رابط نشان داده شده در شکل 10 می‌شود.
نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری
نکات ایمنی جوش لیزری
    • مود (حالت): 32 حالت از 0 تا 31 موجود است. در هر مود، دو مود انتشار لیزر وجود دارد، PWM برای کنترل مدوله شده و CW برای انتشار مداوم
    • PWM: فرکانس مدولاسیون باید 1 تا 20000 هرتز و نسبت وظیفه 1 تا 99 تنظیم شود. با این حال، حالت انتشار CW به طور کلی پذیرفته شده است
    • توان لیزر: این پارامتر برای تنظیم توان لیزر خروجی تنظیم شده است و درصد 10 تا 100 به معنی V 1 تا 10 است
    • منبع تغذیه لیزر (ولتاژ بالا): روی این پارامتر کلیک کرده و روی «روشن» تنظیم کنید، نشانگر زرد رنگ Praparation روشن می‌شود و منبع لیزر آماده انتشار لیزر است. پس از روشن شدن برق لیزر، نگه‌داشتن نازل به سمت مواد قابل اشتعال، بدن و چشم انسان اکیدا ممنوع است
    • چراغ راهنما (چراغ قرمز): کلیک کنید و این پارامتر را روی “ON” تنظیم کنید، سپس چراغ قرمز روشن می‌شود
    • سوئیچ دمیدن: برای روشن یا خاموش‌کردن عملکرد دمیدن استفاده می‌شود
    • 出光吹气: برای تنظیم زمان دمیدن قبل از انتشار لیزر استفاده می‌شود. (برای این دستگاه، آن را روی 3/0 تنظیم کنید)
    • 关光出气: برای تنظیم زمان دمیدن بعد از خاموش شدن لیزر استفاده می‌شود. (برای این دستگاه، آن را روی 3/0 تنظیم کنید)
    • سوئیچ چرخشی: هنگامی که این پارامتر روی “ON” تنظیم می‌شود، نوک تفنگی جوش با سرعت کم شروع به چرخش می‌کند و زمانی که لیزر منتشر می‌شود با سرعت تنظیم شده نوسان می‌کند. هنگامی که این پارامتر روی “OFF” تنظیم می‌شود، نوک تفنگی جوش نمی‌چرخد
    • نرخ نوسان: برای تنظیم میزان نوسان در زمان انتشار لیزر از تفنگی جوش استفاده می‌شود. وقتی هیچ لیزری منتشر نمی‌شود، تفنگی جوشکاری با سرعت تعیین شده نوسان نمی‌کند. حداکثر مقدار مجاز این پارامتر 100 است
    • 控制方式: Exte به این معنی است که تفنگی جوش دستی، انتشار لیزر را کنترل می‌کند
    • همان‌طور که در شکل 11 نشان داده شده است، 切换界面 را فشار دهید تا وارد رابط ایرادات ثبت شده، بشوید.

بیشتر بخوانید: دستگاه جوش تفنگی چیست؟

User manual of manual laser welding 05
  1. پس از روشن شدن نشانگر زرد رنگ Preparation، سری جوش شروع به انتشار لیزر می‌کند. لطفا همان‌طور که در شکل 12 در زیر نشان داده شده است، موقعیت نازل را در موقعیتی با قوی‌ترین لیزر تنظیم کنید.
نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری
نکات ایمنی جوش لیزری
  1. نازل‌ها برای فرایندهای مختلف جوشکاری لب‌به‌لب، مادگی گوشه، نری زاویه، جوش خیاطی است.
نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری
نکات ایمنی جوش لیزری

مزایای دستگاه جوش لیزری چیست؟

نکات ایمنی جوش لیزری:‌ تعمیر و نگهداری

تمیزکاری

برای اطمینان از عملکرد طبیعی دستگاه جوش لیزری، باید روال تعمیر و نگهداری رعایت شود. آب خنک‌کننده باید ماهی یک‌بار تعویض شود. این دستگاه جوش لیزری ابزاری دقیق است که باید بادقت نگهداری شود. لطفا قبل از انجام هر عملیات، از تمیز بودن محیط کار و خشک و تمیز بودن زمین اطمینان حاصل کنید. همچنین دستگاه اعم از سطح بیرونی دستگاه، سیستم رصد، میز کار و غیره، باید تمیز شود و عاری از زباله باشد. لنز محافظ نیز باید تمیز نگه داشته شود.

بیشتر بدانید: رفع عیوب جوشکاری

تجزیه‌وتحلیل خرابی و عیب‌یابی

هنگامی که یک خطا یا ایرادی رخ می‌دهد، رابط نشان داده شده در شکل 14 نمایش داده می‌شود. پس از رسیدگی به این ایراد، می‌توانید مستقیما روی دکمه قرمز کلیک کنید تا خطای آن پاک شود.

  • هنگامی که هیچ لیزری منتشر نمی‌شود، لطفا خط ایمنی و سوئیچ مشعل جوشکاری را از نظر اتصال بررسی کنید. بررسی کنید که آیا زنگ هشدار منبع لیزر کار می‌کند و اینکه آیا منبع لیزر روشن شده است یا خیر. بررسی کنید که آیا زنگ هشدار چیلر کار می‌کند و آیا چیلر روشن شده است یا خیر.
  • وقتی انرژی لیزر ناکافی است، بررسی کنید که آیا لنز محافظ آسیب‌دیده است، آیا پارامتر لیزر خیلی کوچک تنظیم شده است و آیا فوکوس لیزر روی محصولی که قرار است جوش داده شود، درست تنظیم شده است یا خیر.
  • هنگامی که دمیدن وجود ندارد، لطفا فشار سیلندر، صفحه‌نمایش و سوئیچ دمیدن را بررسی کنید.

برای مطالعه مقاله دستگاه جوش بدون الکترود چیست روی لینک کلیک کنید.

راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری
راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری

سایر خطاها و عیب‌یابی آن‌ها

خطا

علت

روش عیب‌یابی

E01: باز کردن قفل!

سوئیچ کلیدی روی “روشن” نیست.

بررسی کنید و مطمئن شوید که سوئیچ کلیدی روی حالت «روشن» است.

E02: سرریز فرمان -I!

منبع لیزر

منبع لیزر را بررسی کنید یا دوباره راه‌اندازی کنید.

E03: گرمای بیش از حد ماژول -I!

منبع لیزر

بررسی کنید و مطمئن شوید که منبع لیزر به طور معمول کار می‌کند.

E04: نور منعکس شده خیلی شدید است -I!

خواص بازتابی موادی که قرار است جوش داده شوند

(1)مواد نباید شدت بازتابندگی زیادی داشته باشند.

(2)مشعل جوش نباید کج شده باشد.

E05: پالس خیلی طولانی است -I!

پالس خیلی طولانی تنظیم شده است.

عرض پالس را مجددا تنظیم کنید.

E06: پالس خیلی کوتاه است – I!

پالس خیلی کوتاه تنظیم شده است.

عرض پالس را مجددا تنظیم کنید.

E07: قدرت فراتر از محدوده است -I!

ناهنجاری منبع تغذیه رخ می‌دهد.

بررسی کنید و مطمئن شوید که منبع تغذیه 48 ولت دستگاه طبیعی کار می‌کند.

E08: انرژی تک نقطه‌ای خیلی زیاد است -I!

میزان پیک، بسیار بزرگ تنظیم شده است.

مقدار پیک را تنظیم کنید یا با لیزر سنفنگ تماس بگیرید.

E09: قطع برق –I!

ناهنجاری منبع تغذیه رخ می‌دهد.

بررسی کنید و مطمئن شوید که منبع تغذیه طبیعی کار می‌کند.

E10: چرخه وظیفه خیلی بزرگ است -I!

غیرعادی کارکردن برد کنترل

مجددا راه‌اندازی کنید یا با سنفنگ تماس بگیرید.

E11: دمای پایین – I!

دمای واقعی محیط پایین است.

دمای محیط را بر روی 20 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

E12: نشت GND – I!

ماژول را بررسی کنید.

با سنفنگ تماس بگیرید.

E13: نور قرمز غیرطبیعی است!

جعبه کنترل و ماژول را بررسی کنید.

با سنفنگ تماس بگیرید.

E14: ناهنجاری شدید -I!

ناهنجاری ماژول رخ می‌دهد.

با سنفنگ تماس بگیرید.

E15: فیبر در هم گیرکرده -I!

اتصال ضعیف فیبر یا سری QBH.

فیبر و سری QBHh را بررسی کنید یا با سنفنگ تماس بگیرید.

E16: توان بالاتر از حد متوسط است -I!

پارامترهای تنظیم شده را بررسی کنید.

پارامترها را مجددا تنظیم کنید.

E17: ماژول آماده نیست -I!

مشکل در منبع تغذیه یا ماژول.

منبع تغذیه 48 ولت و ماژول را بررسی کنید.

E18: حافظه غیرطبیعی است!

مشکل در جعبه کنترل.

جعبه کنترل را علامت بزنید یا با سنفنگ تماس بگیرید.

E19: قفل از راه دور غیرعادی است!

اتصال ضعیف کابل سوئیچ از راه دور.

اتصال کابل سوئیچ از راه دور را بررسی کنید.

E20: منبع لیزر غیرطبیعی است!

ماژول را بررسی کنید.

لیزر را مجددا راه‌اندازی کنید یا با سنفنگ تماس بگیرید.

بیشتر بدانید: چه متریالی را میتوان با دستگاه جوش لیزر جوش داد؟

نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری: جابه‌جایی، حمل‌ونقل و نگهداری در انبار

نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری: روش‌ها و اقدامات احتیاطی برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل

  1. کج کردن و برعکس کردن دستگاه در حین حمل‌ونقل اکیدا ممنوع است.
  2. مسیر نوری لیزر ممکن است در حین حمل‌ونقل تحت تاثیر قرار بگیرد و اتصال سیم، قبل از استفاده از دستگاه باید مجددا بررسی شود.
  3. هنگامی که دستگاه برای مدت طولانی استفاده نمی‌شود، لطفا تمام لوازم الکتریکی خارجی دستگاه را جدا کرده و تمام قطعات را تمیز نگه دارید.
  4. برای حمل‌ونقل دستگاه به راه دور، دستگاه نباید با وانت یا هر وسایل نقلیه روباز دیگر حمل شود. دستگاه نباید در فضای باز نگهداری شود. نباید در کنار مواد قابل اشتعال، انفجاری و خورنده حمل شود. دستگاه جوش لیزری (Laser beam welding) باید از باران، برف، سایر مایعات و آسیب‌های مکانیکی محافظت شود.

نکات ایمنی جوش لیزری: روش‌ها و اقدامات احتیاطی برای نگهداری در انبار

  1. دستگاه باید در جعبه بسته‌بندی اصلی خود نگهداری شود. دمای محیط نگهداری باید 0 تا 40 درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی 45 تا 80 درصد باشد.
  2. نگهداری دستگاه در کنار گازهای مضر، مواد منفجره، قابل اشتعال و مواد خورنده مجاز نیست.
  3. محل نگهداری باید عاری از ارتعاشات مکانیکی قوی، شوک و میدان‌های مغناطیسی قوی باشد.
  4. جعبه بسته‌بندی باید حداقل 20 سانتی‌متر از زمین فاصله داشته باشد. در صورتی که شرایط برای این کار فراهم نیست، مدت نگهداری در این شرایط نباید بیشتر از سه ماه طول بکشد.
نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری
راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه جوش لیزر را انتخا تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.

شرایط محیط کار دستگاه جوش لیزری به چه صورت است؟

دمای محیط کار باید صفر تا 35 درجه سانتیگراد و رطوبت باید کمتر از 85 درصد باشد. محیط کار باید عاری از تغییرات شدید دما باشد.

دستورالعمل‌های ایمنی برای پیشگیری از آتش‌سوزی چیست؟

انبارکردن مواد قابل اشتعال و منفجره و همین‌طور زباله در اطراف دستگاه اکیدا ممنوع است.
انبارکردن مواد قابل اشتعال و مواد منفجره در مسیر لیزر یا مکان‌هایی که پرتوهای لیزر ممکن است به آن‌ها تابیده شود اکیدا ممنوع است.
در حین جوشکاری، پوشاندن دستگاه با پتو، لباس و غیره به‌منظور جلوگیری از آتش‌سوزی ناشی از حرارت ایجاد شده توسط دستگاه. اکیدا ممنوع است.

12 comments on “نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری + راهنمای کاربران”

ادمین سایت

سلام وقت بخیر
اگه فاصله لبه های دو قطعه زیاد نباشد نیاز به مفتول نیست.

ارسال دیدگاه

captcha