Skip to content

نازل دستگاه جوش لیزری چیست | اهمیت نقش آن‌‌‌ها در فرایند جوشکاری ‌

آموزش

نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟ | در صنایع گوناگون از جمله خودروسازی، هوافضا، پزشکی و الکترونیک، فناوری جوش لیزری به‌ عنوان یک روش پیشرفته برای اتصال قطعات فلزی با دقت و کیفیت بالا به کار می‌رود. یکی از عوامل اساسی در فرایند جوش لیزری، استفاده از نازل‌های مناسب در دستگاه جوش لیزری است که نقش اساسی در بهبود کیفیت و دقت جوش ایفا می‌کند. نقش اصلی نازل دستگاه جوش لیزری، هدایت و تمرکز دقیق پرتو لیزری بر روی نقطه مورد نظر برای جوش است. (جوش لیزری آلومینیوم)

این نازل‌ها از جنس متریال مثل برنج یا فولاد است و در برابر حرارت بالا و فشار لیزری مقاومت نشان دهند. دستگاه‌های جوش لیزری به دلیل دقت بالا در جوشکاری، کنترل بهتر حرارت، کیفیت بالا و ایجاد اتصالات قوی و پایدار، نقش مهمی در فرایند جوشکاری دارند؛ بنابراین چنانچه عملکرد بهینه و نتایج مطلب در عملیات جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است، بایستی انتخاب صحیح نازل دستگاه جوش لیزری صورت بگیرد. (دستگاه جوش لیزری چیست)

در این مقاله از شرکت روتک، قصد داریم به بررسی نازل‌ها و نقش آنها در دستگاه‌های جوش لیزری پرداخته و اطلاعات جامعی را در این زمینه ارائه دهیم.

بیشتر بدانید: کارآفرینی با دستگاه جوش لیزری    

نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟

نازل دستگاه جوش لیزری یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌ها در هد برش لیزر است که به منظور ایجاد پایداری در توان پرتو لیزر، پیشگیری از اختلال در فعالیت و عملکرد دستگاه و جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل هد جوش لیزری و … فعالیت می‌کند.

نازل دستگاه جوش لیزری از جنس متریالی مثل فولاد یا برنج است که با استفاده از گیره یا پیچ به دسته جوش اتصال پیدا می‌کند. این قطعه با بدنه هیچ ارتباطی ندارد و نسبت به بدنه هد دستگاه، عایق است.

علاوه بر موارد ذکر شده، نازل دستگاه جوش لیزری در موارد زیر نیز کاربرد دارد:

با توجه به اینکه هنگام جوشکاری ممکن است تا ضایعات به سمت بالا پرتاب شوند و باعث آلوده شدن فوکوس لنز دستگاه لیزر شوند، نازل دستگاه از این اتفاق پیشگیری می‌کند.

همچنین به جهت افزایش کیفیت جوشکاری، بهبود و کنترل آن، منطقه انتشار گاز را کنترل می‌کند که این کار نقش مهمی در بهبود کیفیت جوش دارد. (جوشکاری پالسی چیست)

در فرایند جوشکاری، استفاده از ابزار مناسب اهمیت زیادی دارد تا جوشکار بتواند فرایند قالب‌گیری فلزات و سایر مواد را با دقت و کیفیت انجام دهد و اشکال جدیدی ایجاد کند. نازل جوش یکی از اجزای مهم نوک مشعل جوشکاری است که جهت هدایت گاز به داخل گودال جوش به کار می‌رود و همچنین از تماس با فلز مذاب محافظت می‌کند. وجود انواع مختلف نازل‌ها و امکان نصب انواع مختلف آنها در سر هد، امکان به‌دست آوردن نتایج و اثرات مطلوب را فراهم می‌کند.

در مورد نازل‌های جوشکاری، مهم است که  در قدم اول، با نوع اتصال جوش داده شده آشنا شد و سپس جوش پوشش گاز مناسبی را ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: مزایای دستگاه جوش لیزری

نازل دستگاه جوش لیزری چیست
نازل دستگاه جوش لیزری چیست

انواع نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟

با توجه به اهمیت و جایگاه مهم نازل دستگاه جوش لیزری در بهبود عملکرد، انتخاب نازل جوش مناسب برای دستگاه نیز نقش مهمی در جوش و برش متریال‌های مختلف دارد. نازل جوش لیزر در مدل‌های مختلف و با توجه به ویژگی‌های مدنظر مثل قطر پایه، قطر سوراخ یا جنس متریال یا آلیاژ مدنظر تولید و ارائه می‌شوند. (چه متریالی را میتوان با دستگاه جوش لیزر جوش داد؟)

نازل‌های جوشکاری در انواع و اشکال مختلفی در بازار موجود بوده و می‌توان آن‌ها را بر اساس نیازهای خاص انتخاب کرد. این نازل‌ها در بیشتر مواقع در انواع لغزنده یا رزوه‌ای و همچنین سبک‌های سنگین یا استاندارد تهیه می‌شوند و این امکان را برای جوشکار فراهم می‌کنند تا در نهایت جوش با کیفیت و دقت بالا را ارائه کند. 

نازل‌ها در سایزهای مختلف به تولید می‌رسند و بسته به ضخامت متریال، قطر خروجی نازل هم متغیر خواهد بود، یعنی اگر قطر خروجی نازل بیشتر باشد پس نازل‌ مورد استفاده نیز باید بزرگ‌تر باشد:

نازل سینگل

نوعی قطعه مصرفی که پس از گذشت زمان مشخصی فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد. این مدل از نازل دستگاه جوش لیزری در سایزها و مدل‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود.(جوش لیزری دستی چیست)

نازل دبل

این مدل از نازل‌های لیزری برای برش و جوش متریال‌ها یا قطعات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در انواع و مدل‌های مختلفی ارائه می‌شوند. تفاوت اصلی بین نازل دبل و نازل سینگل در بخش مثلثی شکل اضافه در قسمت وسطی نازل دبل است. برای مطاله مقاله جوشکاری ورق نازک روی لینک کلیک کنید.

نازل‌های سنگین

این نازل‌ دستگاه جوش لیزری، ضخیم بوده و مقدار عایق بیشتری نسبت به نازل‌های استاندارد دارند؛ از این جهت بیشتر برای مواردی که شدت بالایی دارند، مناسب خواهند بود.

نازل‌های استاندارد

این مدل نازل دستگاه جوش لیزری، دیواره نازکی دارند و برای مواردی که شدت کمتری دارند، مناسب خواهند بود.

نازل‌های رزوه‌ای

این دسته از نازل‌ها با اینکه تعویض دشواری دارند، اما از امنیت بالایی برخوردارند و ایمن به مشعل متصل می‌شوند. این نازل‌های از نشت گاز جلوگیری می‌کنند و به تفنگ جوش بستگی دارند. 

نازل‌های لغزنده

نازل‌های لغزنده معمولا برای جوش‌های سریع مناسب‌تر بوده و ممکن است قیمت پایین‌تری نسبت به نازل‌های رزوه‌ای داشته باشند. با این حال، گاهی اوقات نازل قابل جابجا شدن است که این ویژگی می‌تواند در فرایند جوشکاری انعطاف‌پذیری بیشتری ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: دستگاه جوش بدون الکترود چیست

انواع نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟
نازل دستگاه جوش لیزری چیست

مدل‌های پرفروش نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟

از مدل‌های پرکاربرد نازل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نازل جوش داخلی
  • نازل فیله خارجی
  • نازل سیم پرکننده
  • نازل جوش تخت

بیشتر بدانید: کاربرد دستگاه جوش لیزری

معرفی مدل‌های پرفروش نازل دستگاه جوش لیزری
نازل دستگاه جوش لیزری چیست

شکل نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟

در انتخاب نازل دستگاه جوش لیزری، شکل نازل می‌تواند تاثیر زیادی بر روی کارایی و نتیجه جوشکاری داشته باشد. شکل‌های مختلف نازل‌ها شامل شکل بطری، مخروطی و استوانه‌ای هستند، هرکدام با ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود به فروش می‌رسند.(دستگاه جوش تفنگی چیست)

نازل بطری شکل

نازل‌های شکل بطری دسترسی خوبی به قطعه کار فراهم می‌کنند و پوشش گاز تنگ‌تری ایجاد می‌کنند.

نازل مخروطی

نازل‌های مخروطی به دلیل شکل داخلی مخروطی، اجازه پوشش گاز در نواحی گسترده‌تری را در نزدیکی حوضچه جوش می‌دهند.

نازل‌های استوانه‌ای

در حالی که نازل‌های استوانه‌ای برای جوش‌های با آمپر بالاتر مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کاربران دستگاه جوش لیزری

شکل نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟
نازل دستگاه جوش لیزری چیست

جنس نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟

جنس نازل نیز نقش مهمی در عملکرد و دوام آن دارد. انواع مختلفی از جنس‌های نازل وجود دارند که در این بین، فلز برنج رایج‌ترین و پرفروش‌ترین جنس نازل است. در ادامه به معرفی جنس‌های مختلف نازل‌ دستگاه جوش لیزری (جوش لیزری استیل و جوشکاری برنز) می‌پردازیم:

نازل‌های برنجی

همانطور که در ابتدا نیز به آن پرداخته شد، نازل‌ها بیشتر از جنس برنج به تولید می‌رسند؛ دانستن این نکته مهم است که نازل‌های برنجی از دوام بالایی برخوردار نیستند.

نازل‌های مسی

این دسته از نازل‌ها نیز بسیار پرکاربرد و بادوام بوده و برای استفاده طولانی مدت بهترین گزینه هستند. نازل‌های مسی در شدت‌های بالا کاربرد دارند و گرمای را به بهترین شکل ممکن جذب می‌کنند.

نازل‌های سرامیک

جدیدترین جنس نازل که به بازار معرفی شده است، متریال‌های سرامیکی هستند. این نازل‌های بسیار کاربردی هستند و مانند نازل‌های مسی برای استفاده طولانی مدت یا جذب گرمای زیاد مناسب‌اند.

نازل‌های نیکل اندود شده

این مدل از نازل دستگاه جوش لیزری (LASER WELDING)، به صورت یک هسته مسی با پوشش نیکلی هستند که به خنک کردن و عایق کاری کمک می‌کنند. انتخاب جنس مناسب نازل بستگی به نوع کاربرد، محیط کاری و نیازهای خاص جوشکاری دارد.

بیشتر بدانید: دستگاه جوش CO2 چیست

جنس نازل دستگاه جوش لیزری
نازل دستگاه جوش لیزری چیست

نکات نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟

شناختن و آشنایی با نکات مهم درباره نازل دستگاه جوش لیزری (دستگاه جوش لیزری آهن چیست)، نقش مهمی در افزایش عمر نازل، کاهش هزینه‌ها، بهبود عملکرد، افزایش کیفیت برش و … ایفا می‌کند. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین نکات در مورد نازل جوش لیزری می‌پردازیم:

در هنگام اتصال قطعات به یکدیگر نیازی نیست تا حتما قطعات خیلی سفت و محکم به هم متصل و پیچ شوند و تنها در صورتی که قطعات در کنار هم قرار بگیرند، کفایت می‌کند.

در هنگام نصب یا تعویض قطعه نازل دستگاه جوش لیزری، معمولا نیازی به استفاده از آچار نیست؛ اما چنانچه قطعه دچار انبساط طولی شود و برای جدا کردن قطعات از یکدیگر نیاز به فشار اضافی باشد، ممکن است نیاز باشد تا از آچار مخصوص برای تعویض یا نصب استفاده شود.

آچار می‌تواند به کاربر کمک کند تا به راحتی و با دقت لازم، قطعات را از یکدیگر جدا کرده و عملیات تعویض یا تعمیر نازل را انجام دهد. از این جهت، استفاده از آچار مخصوص در صورت لزوم، می‌تواند به بهبود فرایند تعویض قطعه نازل جوش لیزر کمک کند و از احتمال خرابی یا آسیب به قطعات جلوگیری نماید.

در هنگام باز و بسته کردن نازل جوش لیزر باید توجه داشت تا سرامیک پشت نازل دچار صدمه و خرابی نشود یا پشت نازل لیزری نیفتد؛ این اتفاق ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در آب بندی نازل شود.

یکی از دلایل عمده کاهش کیفیت جوشکاری، فرسودگی نازل دستگاه جوش لیزری است. در این صورت بهترین راه این است تا قطعه نازل تعویض شود و اقدامات لازم برای آن انجام بگیرد.

مطالعه مقاله: مقایسه جوش لیزری و جوش آرگون

نکات نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟
نازل دستگاه جوش لیزری چیست

معرفی دستگاه جوش لیزری فایبر

یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های جوش لیزری، دستگاه جوش لیزری فایبر است. این دستگاه که در ابعاد 650*1100*1300 میلی‌متر به تولید می‌رسد، در سه توان مختلف 1500، 2000 و 3000 وات عرضه می‌شود.

این دستگاه قادر است تا متریال‌های فلزی مانند آهن، استیل، آلومینیوم، برنج، نیکل، تیتانیوم، کروم و سایر فلزات یا آلیاژها را جوش دهد. از مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه جوش لیزری فایبر می‌توان به ایجاد جوش باکیفیت، یکنواخت، بدون ساییدگی و با سرعت بالا اشاره کرد. این دستگاه وزن سبک و کاربری آسان دارد و میزان مصرف برق و هزینه‌های جوشکاری را به شدت کاهش می‌دهد. (دستگاه جوش آرگون چیست)

مطالعه مقاله: روش های جوشکاری لیزری

معرفی دستگاه جوش لیزری فایبر
نازل دستگاه جوش لیزری چیست

جمع بندی موضوع نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟

نازل دستگاه جوش لیزری چیست | نازل دستگاه جوش لیزری، یکی از اجزای مهم و اساسی در فرایند جوشکاری با استفاده از لیزر است. وظیفه اصلی نازل‌ها، تمرکز و هدایت دقیق پرتو لیزری بر روی نقطه مورد نظر برای جوشکاری است که به ایجاد اتصالات قوی و دوام‌ پذیر کمک می‌کند.(دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست)

با آشنایی بهتر با نازل‌ها، جوشکاران و تولیدکنندگان می‌توانند انتخاب صحیح نازل و استفاده مناسب از آن را فراهم کرده و به کیفیت و دقت بالاتری در فرایند جوشکاری دست یابند. انتخاب نازل مناسب برای هر نوع مواد و فرایند جوشکاری می‌تواند به بهبود عملکرد، کیفیت تولید و کاهش خطرات مربوط به جوشکاری با لیزر کمک کند.

مطالعه مقاله: عیوب جوشکاری

در این مطلب از شرکت روتک، به موضوع نازل دستگاه جوش لیزری پرداختیم.

شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه جوش لیزر را تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید دستگا‌ه‌ برش لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.

جنس نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟

نازل‌های برنجی
نازل‌های مسی
نازل‌های سرامیک

ارسال دیدگاه

captcha