Skip to content

دستگاه جوش تفنگی چیست؛ کاربردها، عملکرد، مزایا و معایب

آموزش

دستگاه جوش تفنگی چیست | جوشکاری یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین روش‌ها برای ساخت قطعات فلزی و اتصال‌ این قطعات به یکدیگر است که از گذشته تا به حالا با روش‌های مختلفی انجام شده است. جوشکاری باعث ایجاد قطعات متصل، یکدست و محکم به یکدیگر می‌شود و در نهایت اتصالات قوی ایجاد می‌کند.

یکی از دستگاه‌های جوشکاری پرکاربرد برای جوشکاری، دستگاه جوش تفنگی است.

عملکرد این دستگاه به زبان ساده بدین صورت است که با استفاده از انرژی الکتریکی و استفاده از اصل جوشکاری قوس الکتریکی، حرارت قابل توجهی را تولید کرده و بین الکترود و قطعه کار قوس الکتریکی ایجاد کرده و در نهایت قطعات مدنظر را با دقت و ظرافت بالایی به یکدیگر جوش می‌دهد.

در این مطلب از شرکت روتک قصد داریم تا به بررسی، معرفی و عملکرد، کاربردها، انواع مختلف، روش‌های جوشکاری، مزایا، معایب و نکات مهم در خرید دستگاه جوش تفنگی چیست و  … بپردازیم؛ بنابراین اگر دوست دارید تا با 0 تا 100 این دستگاه آشنا شوید، تا انتها همراه ما باشید.

برای مطالعه مقاله رفع عیوب جوشکاری با دستگاه جوش لیزری روی لینک کلیک کنید.

دستگاه جوش تفنگی چیست؛ معرفی دستگاه

دستگاه جوش تفنگی در واقع همان دستگاه جوش لیزری است که برای اتصال و ساخت قطعات فلزی به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نسل از دستگاه جوش‌های لیزری، با تکنولوژی جدید محبوبیت بالایی در صنایع مختلف پیدا کرده‌اند و امروزه در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

دستگاه جوش لیزری یا تفنگی درواقع از با استفاده از اشعه پرقدرت لیزر و با دقت، کیفیت جوش و ظرافت ویژه‌ای برخوردار است و بدون ایجاد آسیب، سوختگی و سیاه شدگی و با جزئیات بسیار ریز قطعات فلزی را به یکدیگر متصل می‌کند.

در ابتدا به طور مختصر اشاره کردیم که این دستگاه با تولید حرارت و استفاده از جریان الکتریکی و براساس اصل جوشکاری قوس الکتریکی، قطعات فلزی را به یکدیگر جوش می‌دهد.

بیشتر بدانید: در این مقاله با جوشکاری برنز آشنا شوید.

دستگاه جوش تفنگی چیست
دستگاه جوش تفنگی چیست

دستگاه جوش تفنگی چیست؛ عملکرد دستگاه

عملکرد کلی دستگاه جوش تفنگی به این صورت است که در ابتدا، منبع تغذیه برق مورد نیاز برای جوشکاری را فراهم می‌کند. سپس الکتریسیته از منبع تغذیه به الکترود و قطعه کار منتقل شده و در نهایت الکترود در دستگاه به عنوان یک قطعه فلزی عمل می‌کند که با دریافت برق، قوس الکتریکی را ایجاد کرده است. این قوس در نهایت در گرم شدن قطعات فلزی و استفاده از محلول جوش و اتصال قطعات نقش دارد.

دستگاه جوش تفنگی دارای الکترودهای مثبت و منفی بوده که از طریق آنها جریان الکتریکی را عبور می‌دهد. این دستگاه با ایجاد قوس الکتریکی بین الکترودها و قطعات فلزی در نقطه جوش، گرمای بسیار شدیدی را تولید می‌کند که در نهایت این گرما باعث ذوب شدن قطعات فلزی می‌شود.

در ادامه قوس الکتریکی قطع شده و قطعات فلزی که به حالت مایع درآمده‌اند، به یکدیگر و به صورت بسیار محکم اتصال پیدا می‌کنند و در نتیجه یک اتصال جوش قوی و با دوام بالا ایجاد می‌شود.

دستگاه جوش تفنگی به دلیل ویژگی‌هایی مثبت زیادی مانند سرعت عمل بالا، دقت بالا و قابلیت استفاده در محیط‌های صنعتی محبوبیت و کاربردهای فراوانی دارد. همچنین، این دستگاه قابلیت جوشکاری انواع فلزات مانند فولاد، آلومینیوم، استیل و مس را نیز دارد.

بیشتر بدانید: جوش لیزری دستی چیست؟

اجزای دستگاه جوش تفنگی چیست؟

دستگاه شامل چند قسمت اصلی است:

منبع تغذیه

برق مورد نیاز برای تامین قدرت جوشکاری توسط منبع تغذیه ایجاد می‌شود که ممکن است با استفاده از برق شهری یا با استفاده از سیستم‌های تولید برق خودکار مانند ژنراتورها عمل کند.

پیوسته‌ دهنده

این قسمت وظیفه دارد تا جریان الکتریکی را از منبع تغذیه به الکترود و قطعه کار برساند.

الکترود

یک قطعه فلزی است که برق را دریافت کرده و در نتیجه قوس الکتریکی را ایجاد می‌کند که معمولاً از جنس فلز جوش قطعات استفاده می‌شود.

قطعه کار

جنس آن غالبا از فلزاتی است که قرار است به هم جوش داده شوند.

بیشتر بدانید: چه متریالی را میتوان با دستگاه جوش لیزر جوش داد؟

دستگاه جوش تفنگی چیست
دستگاه جوش تفنگی چیست

انواع مختلف دستگاه جوش تفنگی چیست؟

امروزه دستگاه‌ها با قابلیت‌ها و کاربردهای مختلف و در مدل‌های متنوع در بازار وجود دارد. توجه داشته باشید که بهتر است پیش از انتخاب و خرید دستگاه جوش تفنگی با ویژگی‌ها و تفاوت‌های انواع مختلف این دستگاه آشنا شوید و با توجه به کاربرد‌های مدنظر و نظر کارشناسان و خریداران، دستگاه مناسب را انتخاب کنید.

به طور کلی انواع دستگاه‌های جوش تفنگی با توجه به عملکرد، کاربرد و کارکردی که دارند، به صورت زیر تقسیم بندی می‌شوند:

دستگاه جوش تفنگی لیزری

همانطور که در ابتدا گفته شد، جوش تفنگی در واقع همان دستگاه جوش لیزری است که با استفاده از اشعه پرقدرت لیزر، برای جوشکاری و اتصال ‌فلزات، استفاده می‌شود( برای اتصال و جوشکاری بین طلا و نقره از نوع دیگری از دستگاه‌ها استفاده می‌شود که دستگاه جوش لیزری نیست). این دستگاه با استفاده از تکنولوژی لیزر فایبر در سه توان مختلف 1500، 2000 و 3000 وات به تولید می‌رسد. سیستم عامل این دستگاه control by HMI بوده و در ابعاد کارگیر 1300*650*1100 میلی‌متر کاربرد دارد.

از دستگاه جوش تفنگی لیزری برای جوشکاری آلومینیوم، آهن، استیل، نیکل، برنج، کروم، آلیاژها و سایر فلزات (بجز طلا و نقره) استفاده می‌شود و کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع مختلف دارد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت یا به صورت تلفنی، اطلاعات لازم را برای تهیه و خرید دستگاه جوش تفنگی بدست بیاورید. (برای مطالعه مقاله جوش لیزری استیل روی لینک کلیک کنید)

دستگاه جوش تفنگی معکوس

این دستگاه ویژگی‌هایی مانند وزن سبک‌تر، اندازه کوچک‌تر دارد و به آسانی جابه جا می‌شود. این دستگاه‌ برای مواردی که نیاز به جابجایی دارند، مثل کارهای در محل جوشکاری در فضاهای محدود، کاربردی است.

دستگاه جوش تفنگی معمولی

قدرت و قابلیت جوشکاری این مدل دستگاه بسیار مناسب است و کاربرد خانگی دارد.

دستگاه جوش تفنگی تحت فشار

این مدل دستگاه، بیشتر برای جوشکاری در شرایط فشار بالا و در صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی و صنایع دریایی استفاده می‌شود. قدرت بالایی برای جوشکاری در شرایط سخت دارد.

دستگاه جوش تفنگی دیجیتالی

این مدل، صفحه نمایش دیجیتال دارد و به کاربر امکان می‌دهد تا تنظیمات را دقیق‌تری را برای جریان جوشکاری و دما ایجاد کند. این مدل دستگاه قابلیت‌های دیگری مثل حفاظت در برابر جریان بالا، کاهش انرژی و مصرف برق دارد.

دستگاه جوش تفنگی هیبریدی

این دستگاه الکتریسیته را با استفاده از ترکیب قوس الکتریکی و دیگر تکنولوژی‌ها مثل فرکانس بالا یا امواج رادیویی تولید کرده و از کارایی، کنترل بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: دستگاه جوش بدون الکترود چیست؟

دستگاه جوش تفنگی لیزری
دستگاه جوش تفنگی چیست

انواع مختلف دستگاه‌های دستگاه جوش تفنگی چیست؟؛ بر اساس منبع تغذیه

علاوه بر این دسته بندی، دستگاه‌های جوش تفنگی براساس منبع تغذیه می‌توانند به دو دسته زیر نیز تقسیم بندی شوند:

  • دستگاه جوش تفنگی باتری
  • دستگاه جوش تفنگی برقی

در دسته بندی تخصصی‌تر، دستگاه‌های جوش تفنگی به صورت زیر تقسیم بندی می‌شوند:

دستگاه جوش تفنگی TIG

این دستگاه با استفاده از فرایند جوشکاری TIG یا Tungsten Inert Gas عمل می‌کند. در این دستگاه، الکترود تنگستن به عنوان الکترود غیر مصرفی بوده و گاز محافظ به عنوان محافظ برای قوس الکتریکی استفاده می‌شود. این دستگاه جوش قابلیت جوشکاری بر روی فلزات متنوع را دارد و برای جوشکاری فلزات باریک و دقیق کاربردی است.

دستگاه جوش تفنگی Plasma

در این دستگاه که با استفاده از فرایند جوشکاری پلاسما عمل می‌کند، قوس الکتریکی به کمک هوای فشرده و گازهای محافظ برقرار می‌شود. دستگاه جوش تفنگی پلاسما برای جوشکاری فلزات همراه با برش نیز قابل استفاده است.

دستگاه جوش تفنگی MIG/MAG

این دستگاه با استفاده از فرایند جوشکاری MIG/MAG یا Metal Inert Gas/Metal Active Gas عمل می‌کند و با استفاده از یک الکترود پیوسته به عنوان ماده جوشکاری و گاز محافظ به عنوان محافظ برای قوس الکتریکی استفاده می‌شود.

دستگاه جوش تفنگی MMA

این دستگاه با استفاده از فرایند جوشکاری MMA یا  Manual Metal Arc یا الکترود پوشش‌دار عمل کرده و با استفاده از الکترود پوشش‌دار به عنوان ماده جوشکاری و الکترود قابل حل شونده به عنوان الکترود عمل می‌کند. از این دستگاه برای جوشکاری در محیط‌های مختلف و شرایط سخت استفاده می‌شود.

دستگاه جوش تفنگی لیزری

دستگاه جوش لیزری فلزات از طریق سورس لیزر فایبر که اشعه لیزر را تولید می‌کند، توانایی جوش انواع فلزات مختلف را به یکدیگر دارد.

بیشتر بدانید: دستگاه جوش لیزری چیست؟ و نازل دستگاه جوش لیزری چیست

کاربردهای دستگاه جوش تفنگی لیزری چیست؟

این دستگاه به دلیل ویژگی‌هایی مانند قابل حمل بودن، کارایی بالا و قدرت جوشکاری قوی، در صنایع مختلف مانند، صنایع ساختمانی، خودروسازی، فلزکاری و ساخت و ساز، صنایع فلزی و … و به عنوان یک ابزار اساسی برای اتصال قطعات فلزی به کار می‌رود:

جوشکاری فلزات

از این دستگاه برای اتصال و جوشکاری قطعات فلزی در صنایع مختلفی مثل ساخت و ساز، خودروسازی، دریایی، صنایع هوایی و … کاربرد دارد.

تعمیرات و نگهداری

دستگاه جوش تفنگی برای تعمیر و نگهداری اجزاء و قطعات فلزی نیز کاربردی است و با استفاده از آن می‌توان قطعاتی که نیاز به تعمیر دارند را مورد بازسازی و استفاده مجدد قرار داد.

ساخت و تعمیر لوله‌ها

در صنایع نفت و گاز، دستگاه جوش تفنگی برای جوشکاری و تعمیر لوله‌ها  و ایجاد اتصالات محکم بین لوله‌ها، تعمیر لوله‌های آسیب دیده یا شکسته استفاده می‌شود.

صنعت دریایی

در ساخت و تعمیر قایق‌ها، کشتی‌ها و سازه‌های دریایی کاربرد دارد.

ساخت و تعمیر ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای دستگاه جوش تفنگی، ساخت و تعمیر ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی است. این دستگاه با استفاده این روش جوشکاری می‌تواند قطعات فلزی مورد نیاز را به هم وصل کرده و تجهیزات را به حالت عملیاتی بازگرداند.

کاربردهای خانگی

این دستگاه در بخش‌هایی مثل تعمیرات خانگی، ساخت و تعمیرات مبلمان فلزی، درب و پنجره فلزی و اشیای فلزی دیگر نیز اهمیت دارد.

تولید و تعمیرات صنایع خودروسازی

در صنعت خودروسازی از این دستگاه برای جوشکاری قطعات فلزی خودروها، تولید، تعمیر و تعویض بدنه خودروها و نصب قطعات فلزی استفاده می‌شود.

سایر صنایع

دستگاه جوش تفنگی ممکن است در صنایع دیگری مثل صنایع الکترونیک، صنایع غذایی و صنایع دستی کاربرد داشته باشد.

کاربرد دستگاه جوش لیزری چیست؟

دستگاه جوش تفنگی لیزری
دستگاه جوش تفنگی چیست

روش‌های جوشکاری با دستگاه جوش تفنگی چیست؟

دستگاه جوش تفنگی برای اتصال قطعات فلزی، از حرارت و فشار استفاده می‌کند که در ادامه به بررسی روش‌های جوشکاری با این دستگاه می‌پردازیم:

جوشکاری قوس الکتریکی فلز فلز (SMAW)

الکترودی که درون دستگاه جوش تفنگی قرار دارد، با اعمال جرقه الکتریکی، قوس الکتریکی را بین الکترود و قطعه‌کار ایجاد کرده و با ذوب شدن الکترود و قطعه‌کار باعث ایجاد یک لایه جوش متصل می‌شود.

جوشکاری قوس الکتریکی فلز غلافی (FCAW)

مواد جوشکاری به صورت پودر یا سیم درون الکترود قرار دارند که با اعمال جرقه الکتریکی، قوس الکتریکی بین الکترود و قطعه‌کار ایجاد شده و مواد جوشکاری ذوب و به صورت یک لایه جوش، قطعه‌کار را پوشانده و اتصال را ایجاد می‌کند.

جوشکاری قوس الکتریکی فلز گازی (GMAW)

یک الکترود چدنی برای ایجاد قوس الکتریکی استفاده می‌شود و گازی مانند آرگون یا دی‌اکسید کربن برای حفاظت از منطقه جوش استفاده و به صورت خودکار نیز می‌تواند صورت بگیرد.

جوشکاری قوس الکتریکی فلز گاز محافظ دارای الکترود مصرفی (GMAW)

در این روش، الکترودی با مواد جوشکاری مصرفی با سیم جوش استفاده شده و الکترود به صورت خودکار پیش می‌رود تا زمانیکه مواد جوشکاری به طور همزمان از آن خارج شود.

جوشکاری قوس الکتریکی فلز گاز حفاظتی (GTAW)

یک الکترود غیر مصرفی (تنگستن) به عنوان الکترود تشکیل دهنده قوس الکتریکی استفاده می‌شود و یک گاز حفاظتی (مانند آرگون) برای حفاظت از منطقه جوش استفاده می‌شود.

برای آشنایی با روش های جوشکاری لیزری روی لینک کلیک کنید.

دستگاه جوش تفنگی لیزری
دستگاه جوش تفنگی چیست

مزایا و معایب دستگاه جوش تفنگی چیست؟

مزایای دستگاه جوش تفنگی

  • کارایی و عملکرد مناسب همراه با افزایش راندمان
  • تسریع روند جوشکاری
  • قابلیت استفاده در محیط‌های مختلف و حمل آسان
  • کیفیت جوش بسیار بالا
  • قدرت جوش بالا

مطالعه بیشتر: مزایای دستگاه جوش لیزری

معایب دستگاه جوش تفنگی

  • هزینه بالا خرید و نگهداری دستگاه
  • اعمال محدودیت در جوشکاری با برخی از مواد مثل استنلس استیل و آلومینیوم (جوش لیزری آلومینیوم)
  • نیاز به تجهیزات حفاظتی زیاد و پرخطر

نکات مهم خرید دستگاه جوش تفنگی چیست؟

نکات مهمی که در هنگام خرید دستگاه جوش تفنگی باید به آن توجه کنید:

  • با توجه به استفاده از نیروی برق، باید تجهیزات حفاظتی مناسب باشد.
  • قدرت، دقت و کارایی دستگاه باید متناسب باشد
  • دستگاه باید قابلیت جوشکاری روش مدنظر شما را داشته باشد.
  • حمل و نقل آسان و راحت بسیار مهم است.
  • از برند و شرکت‌‌های معتبر خریداری شود.
  • حتما از کارشناسان و خریداران قبلی نظرخواهی شود.
  • دستگاه باید خدمات پس از فروش و گارانتی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش تفنگی لیزری
دستگاه جوش تفنگی چیست

جمع بندی موضوع دستگاه جوش تفنگی چیست؟

دستگاه جوش تفنگی لیزری دارای ویژگی‌هایی نظیر سرعت عمل، دقت بالا است و کاربرد‌های زیادی دارد. این دستگاه در انواع مختلف و با ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی به بازار عرضه شده است، که هر کدام برای کاربردهای خاصی مناسب هستند. استفاده از این دستگاه مزایایی مثل ایجاد اتصال قوی و محکم، جوشکاری در محیط‌های متنوع، بالا رفتن راندمان و … دارد و با توجه به ویژگی‌های بسیار مناسب این دستگاه می‌تواند انتخاب مناسبی برای جوشکاری باشد.

برای مطالعه مقاله کارآفرینی با دستگاه جوش لیزری روی لینک کلیک کنید.

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی دستگاه جوش تفنگی لیزری پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه برش لیزر را انتخاب تهیه کنید. برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان برای خرید دستگاه جوش تفنگی لیزری می‌توانید با شماره 02148000090 با متخصصان فروش ما در روتک تماس حاصل فرمایید.

ارسال دیدگاه

captcha