Skip to content

معرفی و دانلود بهترین نرم افزار برش لیزر

آموزش

دستگاه‌های برش لیزری می‌توانند به‌سادگی و در کمترین زمان متریال‌های مختلفی از جمله چوب، پلکسی، آلومینیوم، آهن، پارچه و … را برش دهند و یا طرحی را روی آنها حک کنند. امروزه استفاده از دستگاه برش لیزری در بسیاری از صنایع متنوع از مهندسی گرفته تا صنعت هوافضا فراگیر شده است.

این دستگاه‌ها می‌توانند بدون دخالت دست، عملیات برش لیزری را از صفر تا صد انجام دهند؛ زیرا این کار به صورت دستی کنترل نمی‌شود و متکی بر نرم‌افزار برش لیزری است.

دستگاه‌های برش لیزر با استفاده از نرم افزار لیزر طرح‌های متنوعی را می‌توانند روی متریال‌های مختلف پیاده‌سازی کنند. این دستگاه‌ها در پیاده کردن طرح‌ها با محدودیت خاصی مواجه نیستند؛ برای این کار تنها کافی است با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی مانند فتوشاپ، کورل، اتوکد، ایلاستریتور و … طرح مورد نظر را طراحی کرده و سپس وارد دستگاه کنید.

با انتخاب بهترین نرم افزار برش لیزر دیگر ایجاد طرح‌های ظریف و پیچیده روی ورق‌ها غیرممکن نیست و با کمک نرم ‌افزار می‌توان طرح‌ها را با اندازه میلی‌متری طراحی کرد؛ برای این کار، تنظیمات خاصی را برای تغییر فرمت طرح مورد نظر خود باید انجام داد تا دستگاه برش لیزر بتواند آن را برش دهد.

آماده‌سازی طرح‌ها در زمان کوتاه تنها مزیت این نرم ‌افزارها نیست؛ خم شدن لبه‌های برنده و تیز که بعد از برش به‌وجود می‌آید یا برش با اندازه دقیق و بدون خطا امکان‌پذیر است.

در این مقاله به معرفی بهترین نرم افزار برش لیزر و همچنین معرفی نرم افزارهای طراحی برای برش لیزر خواهیم پرداخت.

بهترین نرم افزار برش لیزر: نرم افزار برش لیزر RDworks

با استفاده از نرم افزار دستگاه برش لیزر RDworks که به عنوان بهترین نرم افزار برش لیزر برای متریال‌های غیرفلزی شناخته می‌شود، می‌توان عملیات حکاکی و برش لیزری را انجام داد؛ دقت داشته باشید که هنگام نصب دستگاه لیزر، نرم‌افزار دستگاه نیز باید نصب شود.

امکانات طراحی این برنامه عبارت‌اند از نقاط ترسیمی، چندخطی، بیضی/دایره، مستطیل/مربع، خطوط (افقی/عمودی)، منحنی، متن. این نرم افزار از طرح‌هایی با فرمت‌های طراحی شده در اتوکد، کورل و نیز ایلاستریتور مانند DXF ، AI و PLT پشتیبانی می‌کند.

زمانی که طرح مورد نظر به دستگاه برش لیزر وارد شود، می‌توان تنظیمات لازم برش و حک مانند دقت، سرعت و … را برای متریال انجام داد؛ البته این نرم افزار دارای یک سری از ابزارهای محدود برای طراحی است که می‌توان برای طرح‌های نسبتا ساده نیز از آن استفاده کرد.

نصب نرم‌‌ افزار RDWORKS کار سختی نیست و شما می‌توانید با خواندن مقاله آموزشی، آن را بر روی سیستم خود نصب کنید. برای دانلود نرم‌افزار دستگاه لیزر RDWORKS نیز می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

Laser Cutting Software 1
بهترین نرم افزار برش لیزر

بهترین نرم افزار برش لیزر: نرم افزار برش لیزر CypCut

سیستم کنترل برش لیزری CypCut در واقع مجموعه‌ای از نرم افزارهای سیستمی است که برای برش لیزری ورق‌های فلزی طراحی شده است؛ فرایند برش لیزر در این نرم افزار شامل توابع طراحی و کنترل پردازش لیزر است که بیشتر توابع آن، در پردازش گرافیک، تنظیمات پارامتر، ویرایش فرایند برش سفارشی، طرح، مسیر طرح، شبیه سازی و کنترل فرایند برش اعمال می‌شود.

برای آموزش جامع نرم افزار cypcut، مقاله مورد نظر را مطالعه کنید.

Laser Cutting Software 2
بهترین نرم افزار برش لیزر

بهترین نرم افزار برش لیزر: نرم افزارهای طراحی برش لیزر

در این بخش می‌خواهیم نرم افزارهایی را که در برش لیزر فلزات و برش غیر فلزات (نظیر دستگاه لیزر غیر فلزات) کاربرد دارند، بررسی نماییم که قابلیت ایجاد فایل‌های برداری را دارند.

به طور کلی این نرم افزارها برای برش لیزری ساخته نشده‌اند؛ اما به شما این امکان را می‌دهند که گرافیک برداری دقیق ایجاد کرده تا در پروژه‌های برش لیزری استفاده کنید.

در ادامه چند نرم افزار کاربردی برای طراحی مورد نیاز برش لیزری را معرفی می‌کنیم:

نرم افزار ایلاستریتور

نرم افزار ایلاستریتور (Adobe Illustrator) یکی از نرم افزارهای برداری است که می‌توان با بهره گیری از دقت و کارایی ابزارهای حرفه‌ای طراحی آن برای برش و حک لیزری، طرح‌های برداری تهیه کرد؛ این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که طرح خود را ایجاد کرده و آن را در هر سایز و اندازه‌ای بدون کاهش کیفیت شخصی سازی کنید.

این ابزار برای متخصصان صنعت طراحی شده است که از فرمت‌های AI ،PDF ،DWG ،SVG  و EPS پشتیبانی می‌کند؛ با استفاده از این نرم افزار می‌توان طیف پیچیده‌ای از مسیرهای برداری و سایه‌ها، تاری و جلوه‌های برجسته را ایجاد کرد.

Laser Cutting Software 3
بهترین نرم افزار برش لیزر

ویژگی‌های نرم افزار:

  • رابط کاربری آسان
  • کار بر روی چندین فایل به‌صورت هم‌زمان
  • شیت‌بندی راحت تصاویر
  • مدیریت سایز فایل
  • امکان اجرای آن بر روی تمامی پلتفرم‌ها
  • تولید تصاویر با کیفیت

نرم افزار کورل دراو

به‌طورکلی تصاویر در کامپیوتر به دو نوع پیکسلی و برداری تقسیم می‌شوند؛ تصاویر پیکسلی معمولا حجم بالاتری داشته و با زوم شدن از کیفیت آنها کاسته می‌شود؛ ولی تصاویر برداری حجم کمی دارند و اگر روی زوم کنید، کیفیت آنها تغییر نمی‌کند؛ از آنجایی که فرمت قابل قبول برای دستگاه برش لیزری بر مبنای وکتور و خطوط است، نرم افطار کرل دراو یکی از نرم افزارهای کاربردی در زمینه طراحی برداری و تصویرسازی است.

نرم افزار Corel Draw دارای تمام ویژگی‌های استانداردی است که ویرایشگران گرافیک برداری دارند و به شما این امکان را می‌دهند که طرح‌های مختلف را در قالب وکتور به راحتی ایجاد کنید؛ در واقع با استفاده از این نرم افزار می‌توان فایل‌های بیت مپ را بر مبنای مختصات محورهای X و Y به وکتور تبدیل کرد و از آن‌ها خروجی مناسب برای حکاکی و برش ایجاد کرد.

یکی از دلایل محبوبیت این نرم افزار در میان نرم افزارهای طراحی، رابط کاربری آسان‌ آن است و از طرفی با اکثر فرمت‌های گرافیکی مانند SVG، JPG، DXF، AI، PNG و … سازگار است.

Laser Cutting Software 4
بهترین نرم افزار برش لیزر

نرم افزار اتوکد

به طور کلی نرم افزار اتوکد (AutoCAD) برای ترسیم طرح‌ها و نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سرعت بالایی در ترسیم و دقیق بودن طرح‌ها دارد.

این نرم افزار یکی از بهترین نرم‌افزارهای طراحی برش لیزر است که می‌توانید در طراحی استفاده کنید. با اتوکد می‌توانید از میان پالت بلوک‌ها یکی را انتخاب کرده و اشیا مختلفی به آن اضافه کنید.

علاوه بر این، یک ابزار اندازه‌گیری سریع نیز وجود دارد که می‌توان از طریق آن اطمینان حاصل کرد که همه اشیا شما در اندازه مناسب هستند؛ از طرفی این نرم افزار دارای ویژگی پاک‌سازی است که اشیا غیرضروری را به راحتی حذف کرده و اندازه پروژه را می‌توان کاهش دهید.

در نظر داشته باشید که این ابزار از فرمت‌های DWG ،DXF ،WMF ،DWF  و PLT پشتیبانی می‌کند.

Laser Cutting Software 5
بهترین نرم افزار برش لیزر

ویژگی‌های نرم افزار

  • دارای محیط ساده
  • قابلیت ترسیم انواع طرح‌های دو بعدی و سه بعدی
  • مجهز به ابزارهای قدرتمند طراحی
  • امکان مستندسازی ایده‌های خلاقانه
  • دارای منوی مرورگر
  • اشتراک گذاری طرح‌ها با کیفیت بال و حجم پایین
  • امکان انتقال تنظیمات برنامه بین کامپیوترها
  • امکان تحقق ایده‌ها و تصورات ۳ بعدی

اگر با نرم افزارهای طراحی آشنا نیستید یا فرصت یادگیری آن‌ها را ندارید، می توانید برای دانلود طرح از طرح‌های رایگان لیزر موجود در وبسایت روتک استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

captcha