Skip to content

دستگاه جوش لیزری صنعتی؛ روشی جدید و پیشرفته در تولید قطعات

آموزش

فناوری جدید جوش لیزری که با استفاده از تکنولوژی لیزر قادر به ایجاد اتصالات و جوشکاری‌های دقیق و باکیفیت است، یک روش مناسب و کاربردی برای اتصال و جوشکاری برای انواع فلزات است.

در این روش جدید و موثر با استفاده از دستگاه جوش لیزر و تکنولوژی قدرتمند لیزر، پرتو لیزر را به صورت قوی و متمرکز برای جوشکاری ایجاد می‌کنند.

در این مطلب از شرکت روتک قصد داریم تا شما را با دستگاه جوش لیزری صنعتی آشنا کنیم و در ادامه به بررسی عملکرد و کاربردهای آن بپردازیم؛ بنابراین اگر دوست دارید تا بیشتر درباره این موضوع اطلاعات کسب کنید تا انتها همراه ما باشید.

برای مطالعه مقاله رفع عیوب جوشکاری روی لینک کلیک کنید.

دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست؟

دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست؟ دستگاهی فوق العاده دقیق است که برای جوشکاری و اتصال متریال‌های فلزی در صنایع مختلف کاربردی است.

دستگاه جوش لیزری صنعتی، از تکنولوژی لیزری برای ایجاد پرتو لیزر قوی و متمرکز استفاده می‌کند و آن را به محل جوش می‌فرستد و در نهایت با اعمال لیزر به محل جوش، قطعات مورد نظر با حرارت تولید شده توسط لیزر ذوب شده و به هم متصل می‌شوند.

دستگاه جوش لیزری آهن یا صنعتی دارای قابلیت کنترل دقیق پارامترهای جوشکاری است که امکان تولید اتصالات بسیار دقیق و با کیفیت بالا را فراهم می‌کند. بعلاوه، با تمرکز پرتو لیزر در نقاط کوچک، این دستگاه قادر به جوشکاری در مناطق دقیق و پیچیده است.

از این دستگاه در صنایعی مانند خودروسازی، صنایع هوافضا، صنایع الکترونیکی، صنایع پزشکی و صنایع جواهرسازی استفاده می‌شود. این دستگاه به دلیل دقت و قدرت جوشکاری بالا، می‌تواند در تولید قطعات پیچیده و حساس به حرارت مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه جوش لیزری صنعتی از دقت فوق العاده بالایی برخوردار است و می‌تواند از بهترین گزینه‌ها برای بخش‌های صنعتی مثل تولید قالب طراحی شده، تعمیر قالب‌های دقیق مثل محصولات دیجیتالی و … استفاده شود.

برای آشنایی با روش های جوش لیزری روی لینک مقاله کلیک کنید.

دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست
دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست

اجزای دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست؟

به طور کلی دستگاه جوش لیزری صنعتی از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

سورس دستگاه لیزر جوش

سورس یا منبع دستگاه جوش لیزری صنعتی، در واقع همان منبع تولید نور لیزر و عامل اصلی تولید پرتو لیزر است. امروزه فناوری جوشکاری لیزری تحول گسترده‌ای در صنایع جهانی در تولیدات هوشمند ایجاد کرده است.

با استفاده از سورس لیزر که در دستگاه‌های جوشکاری لیزری به کار رفته است، عملیات جوش به صورت یک فرایند با کیفیت، دقت، راندمان و سرعت بالا انجام می‌شود.

چیلر دستگاه لیزر جوش

چیلر دستگاه لیزر یک سیستم خنک کننده که وظیفه خنک کردن منبع لیزری در دستگاه‌های لیزری است. از آنجایی که در دستگاه‌های لیزری مقدار حرارت تولیدی بسیار زیاد است، بنابراین برای اطمینان از عملکرد صحیح و سلامت دستگاه، این سیستم خنک کننده برای دستگاه لیزر ضروری است تا اجازه دهد دستگاه به صورت دائمی فعال باشد و بدون وقفه کار کند.

مین برد دستگاه لیزر جوش

یکی از قطعات یدکی دستگاه لیزر، مین برد است که با استفاده از یک کابل به پنل اصلی به دستگاه متصل شده و بعد از اتصال فیزیکی آن به دستگاه، مین برد توسط دستگاه شناسایی می‌شود.

مین برد دستگاه برش لیزر مسئولیت پردازش و شناسایی طرح برای اجرای برش یا حکاکی، مسئولیت کنترل موتورهای حرکتی و سنسورهای تشخیصی دستگاه برش لیزر را بر عهده دارد.

پنل دستگاه لیزر جوش

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های جوش لیزری صنعتی (دستگاه جوش تفنگی چیست)، پنل است. این بخش شامل صفحه نمایش و دکمه‌ها برای کنترل و تنظیم دستگاه است و به کاربر این امکان را می‌دهد تا تنظیمات مربوط به دستگاه را انجام داده و وضعیت فعلی را مشاهده کند.

صفحه نمایش پنل معمولاً یک صفحه LCD یا TFT است که اطلاعات مربوط به دستگاه جوش لیزری صنعتی را نمایش می‌دهد. از طریق دکمه‌ها و منوهای موجود در پنل، کاربر می‌تواند تنظیمات مورد نیاز را انجام داده و دستگاه را به طور دقیق کنترل نماید. پنل به عنوان رابط کاربری دستگاه لیزر عمل کرده و این امکان را به کاربرد می‌دهد تا بدون دسترسی به بخش‌های داخلی دستگاه، تنظیمات و کنترل‌های لازم را انجام دهد.

هد دستگاه لیزر جوش

هد جوشکاری لیزری با طراحی داخلی هوشمند، سیستم کنترل کاربردی، قابلیت جوش قطعات پردازش شده و گستردگی دامنه جوش می‌تواند معایبی مانند نقطه لیزری کوچک و فرم جوشکاری را بهبود بخشد.

فیدر سیم جوش

دستگاه جوش لیزری (Laser beam welding) دارای محفظه مستطیل شکل به نام فیدر سیم است؛ در این محفظه غلتکی، سیم دستگاه جوش لیزر داخل آن قرار دارد که اصطلاحا به آن تامین کننده خوراک جوش گفته می‌شود.

چه متریالی را میتوان با دستگاه جوش لیزر جوش داد؟

دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست
دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست

کاربردهای دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست؟

به دلیل دقت و کیفیت بالا در جوشکاری از دستگاه‌های جوش لیزری صنعتی در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود:

صنایع خودروسازی

دستگاه جوش لیزری صنعتی در تولید قطعات خودرو مثل جوشکاری بدنه خودرو، جوشکاری قطعات فلزی موتور و تمام کردن جوش‌های نقاط حساس کاربرد دارد.

صنعت الکترونیک

در تولید قطعات الکترونیکی حساس، دستگاه جوش لیزری صنعتی برای جوشکاری دقیق و نازک استفاده می‌شود. به همین دلیل در صنعت الکترونیک دستگاه جوش لیزری برای تولید الکترودها و قطعات الکترونیکی یک انتخاب مناسب است.

صنعت فلزات

در صنعت فلزات مانند تولید قطعات فلزی پیچیده و حساس، دستگاه جوش لیزری صنعتی به دلیل دقت بالا و کنترل پارامترهای جوشکاری قابل تنظیم، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنعت هوافضا

از این دستگاه برای جوشکاری بدنه هواپیما و اتصال قطعات فلزی استفاده می‌شود.

صنعت پزشکی

در این بخش از این دستگاه برای جوشکاری قطعات دقیق در تولید دستگاه‌های پزشکی و داروسازی استفاده می‌شود.

صنعت جواهرات

به دلیل دقت و حساسیت بالا در دستگاه جوش لیزری صنعتی، از این دستگاه برای تولید و تعمیر جواهرات استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند جواهرات حساس و گران قیمت را بدون کمترین آسیبی به تعمیر و تولید برسانند. 

بیشتر بدانید: کاربرد دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست
دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست

ویژگی‌های دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست؟

دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست؟ یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین دستگاه‌های مورد استفاده در صنعت جوشکاری هستند؛ اما بهتر است تا پیش از خرید این دستگاه با ویژگی‌های آن آشنا شد:

سرعت جوشکاری

این دستگاه از سرعت بالایی برخوردار است. سرعت بالا، زمان تولید و هزینه‌های نهایی را کاهش می‌دهد.

قدرت لیزر

دستگاه جوش لیزری صنعتی غالبا از یک منبع لیزری قوی‌تر و با توان بالاتر نسبت به دستگاه‌های دیگر برخوردار است. این موضوع به دستگاه صنعتی اجازه می‌دهد تا بتواند قطعات را با ابعاد مختلف را جوش دهد؛ بنابراین اگر هدف شما تولید قطعات کوچکتر و دقیق‌تر است بهتر است تا از دستگاه جوش لیزری صنعتی استفاده کنید.

پیکربندی دستگاه

دستگاه جوش لیزری صنعتی (یا جوش لیزری دستی چیست) ابعاد کوچکتری دارد و قابل حمل‌ است و برای کارهای میدانی و با استفاده از تورچ لیزری به راحتی می‌توان متریال‌هایی با ابعاد بزرگ را جوش داد.

تاثیر حرارتی کم

در جوشکاری با لیزر، تأثیر حرارتی بر روی قطعات کمتر است. این ویژگی باعث می‌شود تا تغییرات ساختاری و تحلیلی در قطعات کاهش یابد و استحکام جوش بیشتری ایجاد شود.

دستگاه جوش لیزری صنعتی روتک

دستگاه جوش لیزری فایبر روتک، یکی از کاربردی‌ترین و بهترین دستگاه‌های جوش لیزری حال حاضر بازار است که برای جوشکاری متریال‌های مختلف از جمله آهن، آلومینیوم، برنج، استیل، نیکل، کروم، تیتانیوم و سایر فلزات و آلیاژها کاربرد دارد. از این دستگاه پرقدرت و کاربردی می‌توان در بخش‌های صنعتی مختلف استفاده کرد. برای اطلاع از مقاله جوش لیزری آلومینیوم روی لینک کلیک کنید.

در حال حاضر دستگاه لیزری فایبر روتک در سه توان 1500، 2000 و 3000 وات با استفاده از تکنولوژی فایبر و سیستم عامل control by HMI در جهت ساخت اجزای مختلف، جوشکاری صفحات و لوله‌های فلزی عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: دستگاه جوش لیزری چیست؟

دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست
دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست

مزایای دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست؟

دستگاه جوش لیزری صنعتی ویژگی‌ها، مزایا و معایب مختلفی دارد که بهتر است پیش از خرید با این موارد آشنا شوید تا یک خرید مطمئن و درست داشته باشید:

  • با استفاده از دستگاه‌های جوش لیزری صنعتی، می‌توان تا قطعاتی با ساختارهای سخت، پیچیده و ترکیب‌های مختلف ایجاد کرد.
  • دستگاه جوش لیزری صنعتی دقت و حساسیت فوق العاده بالایی در جوشکاری برخوردار است که این دقت بالا باعث بهبود کیفیت جوش، کاهش نیاز به تمیز کاری پس از جوشکاری و کاهش ضایعات است.
  • در این روش عموماً نیازی به متریال جوشکاری مانند الکترود یا سیم جوش نیست. (برای مطالعه دستگاه جوش بدون الکترود روی لینک مقاله کلیک کنید.)

برای آشنایی با مزایای جوش لیزری روی لینک مقاله کلیک کنید.

دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست
دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست

جمع بندی دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست

امروزه برخی از شرکت‌ها برای بهبود و تسهیل روند تولید محصولات خود یا ایجاد اتصالات و جوشکاری بین متریال مختلف از دستگاه جوش لیزری صنعتی استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه این دستگاه از مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است، دستگاه جوش لیزری فایبر از بهترین و پرقدرت‌ترین دستگاه‌‌های جوش است که از تقریبا برای جوشکاری در هر بخشی کاربردی است.

برای مطالعه نازل دستگاه جوش لیزری چیست روی لینک مقاله کلیک کنید.

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه برش لیزر را انتخاب تهیه کنید. برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان برای خرید دستگاه جوش لیزری صنعتی می‌توانید با شماره 02148000090 با متخصصان فروش ما در روتک تماس حاصل فرمایید.

برای مطالعه مقاله نکات ایمنی جوش لیزری روی لینک مقاله کلیک کنید.

اجزای دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست؟

سورس
چیلر
مین برد
پنل
هد
فیدر سیم

کاربردهای دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست؟

صنایع خودروسازی
صنعت الکترونیک
صنعت فلزات
صنعت هوافضا
صنعت پزشکی

ارسال دیدگاه

captcha