Skip to content

دستگاه جوش آرگون چیست؛ معرفی، مقایسه و بررسی انواع دستگاه‌ها

آموزش

دستگاه جوش آرگون چیست؟ | این دستگاه یکی از دستگاه‌های جوشکاری دقیق و باکیفیت است که برای جوشکاری انواع مواد فلزی و با استفاده از گاز آرگون (که یک گاز غیر فعال است) برای جوش‌های دقیق و باکیفیت استفاده می‌شود.

با توجه به ویژگی‌های خاص دستگاه جوش آرگون، از این دستگاه در بخش‌های مختلفی مثل صنعت دریایی، خودروسازی، ساختمان سازی، تولید قطعات فلزی و … استفاده می‌شود. این دستگاه کاربردهای مختلفی در جوشکاری لوله‌ها، تیوب‌ها، قطعات فلزی حساس و همچنین جوشکاری در محیط‌های محافظت شده دارد.

در این مقاله از شرکت روتک قصد داریم تا به بررسی دستگاه جوش آرگون چیست، ویژگی‌ها، انواع و نکات دیگر بپردازیم؛ بنابراین اگر قصد دارید تا با 0 تا 100 این دستگاه آشنا شوید تا انتها همراه ما باشید.

مطالعه مقاله: نازل دستگاه جوش لیزری چیست

دستگاه جوش آرگون چیست؟

دستگاه جوش آرگون چیست؟ یکی از بهترین ابزارها برای جوشکاری در محیط حفاظت شده، دقیق و باکیفیت دستگاه جوش آرگون است. آرگون یک گاز بی‌رنگ، بی‌بو و غیرفعال است که در فرآیند جوشکاری به عنوان محافظ جوش به کار می‌رود. این گاز با جلوگیری از تماس مواد فلزی با هوا، اکسیداسیون و از بین رفتن کیفیت جوش را جلوگیری می‌کند.

دستگاه جوش آرگون دارای منبع تغذیه و قابلیت تنظیم جریان الکتریکی است که قادر است تا جریان الکتریکی را از طریق قطب‌های مثبت و منفی به قطعات فلزی هدایت کند. در هنگام عبور جریان الکتریکی از نقطه جوش، گاز آرگون به عنوان محافظ جوش عمل کرده و از تماس مواد فلزی با هوا جلوگیری می‌کند.

با استفاده از دستگاه جوش آرگون می‌توان یک جوشکاری دقیق و با کیفیت و بدون نقص را روی قطعات فلزی اجرا کرد چرا که این دستگاه قابلیت تنظیم جریان الکتریکی، جریان آرگون و سرعت پیشروی را دارد، که این اتفاق باعث می‌شود تا بر اساس نیازهای خاص و مشخصات فنی قطعه، دستگاه تنظیم و جوشکاری انجام شود.

در حال حاضر دستگاه جوش آرگون در بیشتر کمپانی‌های ایرانی و خارجی در کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد. دستگاه جوش آرگون معمولا مشخصات زیر را دارد:

وزن معمولا بین 2.5 تا 10 کیلوگرم
منبع انرژِی الکتریکی
نوع جوش معمولا قوس الکتریکی SMAW
اینورتر دارد
ولتاژ ورودی 220 ولت
حداکثر جریان بستگی دارد و معمولا از 200 تا 250 آمپر متفاوت است
چرخه جوش متفاوت است می‌تواند الکترود باشد
لوازم جانبی معمولا دارای کابل، کلید آرگون لیفت و دو ولوم و دو دسته فیش است.
دستگاه جوش آرگون چیست؟
دستگاه جوش آرگون چیست؟

جایگاه جوش آرگون در جوشکاری فلزات چیست؟

جوش آرگون به دلیل ویژگی شیمیایی خاصی که دارا است (غیرفعال بودن)، در جوشکاری فلزات جایگاه بسیار مهمی دارد و در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود.  این روش جوشکاری به دلیل مزایای زیر، در جوشکاری فلزات حساس و با کیفیت بالا کاربرد دارد:

محافظت از جوش

گاز آرگون که به عنوان محافظ جوش عمل می‌کند، از تماس مواد فلزی با هوا جلوگیری می‌کند. این اتفاق باعث پیشگیری از اکسیداسیون و تشکیل آلاینده‌ها در نقاط جوش می‌شود و در نهایت کیفیت جوش بهتر می‌شود.

دقت بالا

جوش آرگون نقاط جوش را با دقت بالایی انجام می‌دهد که این میزان دقت برای جوشکاری قطعات فلزی حساس و نیازمند دقت و همچنین ایجاد اتصالات صاف و بدون عیب بسیار مهم و کاربردی است.

کیفیت بالا

گاز آرگون، کیفیت جوشکاری به طور قابل توجهی بهتر می‌کند که این روش در نهایت منجر به ایجاد اتصالات قوی و همچنین کاهش ترک‌ها، شکستگی‌ها و … می‌شود.

کاربرد در صنایع مختلف

جوش آرگون یک انتخاب مناسب برای صنایع مختلفی مانند خودروسازی، صنعت دریایی، ساختمان‌سازی و تولید قطعات فلزی استفاده می‌شود.

برای مطالعه مقاله چه متریالی را میتوان با دستگاه جوش لیزر جوش داد؟ روی لینک کلیک کنید.

اجزای دستگاه جوش آرگون چیست؟

دستگاه جوش آرگون شامل اجزای مختلفی است؛ برخی از مهم‌ترین اجزا عبارتند از:

منبع تغذیه

این بخش مسئول تامین برق مورد نیاز برای ایجاد قوس الکتریکی است. منبع تغذیه ممکن است شامل ترانسفورماتورها، روتورها، یا ترانزیستورهای قدرت باشد.

تورچ جوشکاری

تورچ جوشکاری، قوس جوش را ایجاد می‌کند. تورچ دارای الکترود و نوک تورچ است که جریان الکتریکی از آن عبور کرده و قوس جوش را ایجاد می‌کند. تورچ جوشکاری معمولاً دارای سیم‌های آرگون و الکترود است اما کارکرد دستگاه جوش بدون الکترود است.

گاز حفاظتی

برای جلوگیری از اکسیداسیون و تعریق قوس جوش، از گاز حفاظتی استفاده می‌شود. در جوش آرگون، گاز آرگون به عنوان گاز حفاظتی استفاده می‌شود. این گاز از طریق تورچ جوشکاری به قلم جوشکاری تا جایی تزریق می‌شود که منطقه جوش از هوا و عناصر دیگر محافظت کند.

کنترلر جریان

کنتلر جریان، مسئول کنترل جریان الکتریکی است که از طریق تورچ جوشکاری عبور می‌کند. با تنظیم جریان الکتریکی، میزان حرارت قوس جوش و سرعت جوشکاری قابل تنظیم است.

سیستم خنک کننده

این بخش فقط در برخی از دستگاه‌های جوش آرگون، سیستم خنک کننده وجود دارد. این سیستم به منظور خنک کردن قطعات دستگاه جوش و جلوگیری از افزایش دما و سوختن قطعات استفاده می‌شود.

مطالعه مقاله: رفع عیوب جوشکاری

دستگاه جوش آرگون چیست؟
دستگاه جوش آرگون چیست؟

نکات نحوه عملکرد دستگاه جوش آرگون چیست؟

به طور مختصر و ساده، نحوه عملکرد دستگاه جوش آرگون به صورت زیر است:

اتصال منبع تغذیه (تامین کننده برق مورد نیاز برای ایجاد قوس الکتریکی)

ابتدا، دستگاه جوش آرگون به منبع تغذیه برق متصل می‌شود.

تامین گاز حفاظتی

در مرحله دوم، گاز آرگون از طریق لوله‌ها و شلنگ‌ها به دستگاه جوش آرگون تزریق می‌شود. در اینجا گاز آرگون به عنوان گاز حفاظتی شناخته شده تا منطقه جوش را از هوا و عناصر دیگر محافظت کند.

تنظیم کنترل جریان

در این بخش، کنترلر جریان در دستگاه جوش آرگون تنظیم می‌شود. با تغییر جریان الکتریکی، میزان حرارت قوس جوش و سرعت جوشکاری قابل تنظیم است.

ایجاد قوس جوش

با فشار دادن دکمه یا سوییچ روشن‌کننده، قوس الکتریکی بین الکترود و قطعه کار (قطعه‌ای که قرار است جوش خورده شود) ایجاد می‌شود. این قوس الکتریکی حاصل از عبور جریان الکتریکی از تورچ جوشکاری است.

جوشکاری

یا حفظ قوس جوش و حرکت تورچ جوشکاری روی قطعه کار، جوشکاری انجام می‌شود. گاز آرگون که از تورچ جوشکاری تزریق می‌شود، منطقه جوش را از هوا و عناصر دیگر محافظت می‌کند و به کیفیت و استحکام جوش کمک می‌کند.

خنک کردن

این سیستم فقط در برخی از دستگاه‌ها وجود دارد. در صورت استفاده از سیستم خنک کننده، قطعات دستگاه جوش آرگون با استفاده از سیستم خنک کننده، خنک می‌شوند تا از افزایش دما و سوختن قطعات جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: در این مقاله با جوشکاری برنز با دستگاه جوش لیزری آشنا شوید.

روش‌های جوشکاری با دستگاه جوش چیست؟

در این بخش، به بررسی روش‌های مهم جوشکاری با استفاده از دستگاه جوش می‌پردازیم:

جوشکاری TIG) Tungsten Inert Gas)

در این روش، الکترودی از ولفرام (Tungsten) با استفاده از قوس الکتریکی بین الکترود و قطعه کار ایجاد می‌شود. گاز آرگون به عنوان گاز حفاظتی استفاده می‌شود. از این روش برای جوشکاری فلزات غیر آهنی مانند آلومینیوم، استیل ضد زنگ و تیتانیوم مناسب است.

جوشکاری MIG) Metal Inert Gas)

در این روش جوشکاری با استفاده جریان الکتریکی از طریق الکترود پیچیده شده و قطعه کار می‌گذرد و سیم جوش به صورت خودکار از دستگاه تغذیه سیم تغذیه می‌شود. از این روش برای جوشکاری فلزات آهنی مانند فولاد استفاده می‌شود. (دستگاه جوش لیزری آهن چیست؟)

جوشکاری Plasma

در روش جوشکاری پلاسما، قوس الکتریکی بین الکترود و قطعه کار ایجاد می‌شود. اما به جای استفاده از گاز حفاظتی، یک جریان پلاسمایی (ترکیبی از گاز و جریان الکتریکی) به عنوان حفاظت برای منطقه جوش استفاده می‌شود. این روش برای جوشکاری فلزاتی که نیاز به تولید حرارت بالا و سرعت بالای جوشکاری دارند مناسب است.

جوشکاری فلزات نیکل

به روش جوشکاری با استفاده از الکترود نیکل، گاز آرگون و الکترود مصنوعی نیکل، جوشکاری فلزات نیکل می‌گویند. این روش برای جوشکاری فلزات نیکل و آلیاژهای نیکلی مناسب است.

جوشکاری لیزری

دستگاه جوش لیزری یک دستگاه قدرتمند برای جوشکاری مواد مختلف است که با استفاده از تکنولوژی لیزر، پرتو قوی و تمرکز شده را به محل جوش می‌فرستد. با جوشکاری لیزری، مواد مورد نظر با استفاده از حرارت تولید شده توسط لیزر، ذوب و در نهایت به یکدیگر متصل می‌شوند.

دستگاه جوش لیزری توانایی قابلیت کنترل دقیق پارامترهای جوشکاری را دارد که امکان تولید جوش‌های با کیفیت بالا و عملکرد بهینه را فراهم می‌کند. دستگاه جوش لیزری تفنگی قادر است تا جوشکاری را در مناطق کوچکتری انجام دهد و نتایج ظاهری بهتری نسبت به روش‌های دیگر جوشکاری فراهم می‌کند.

برای آشنایی با انواع روش های جوشکاری لیزری روی لینک مقاله کلیک کنید.

دستگاه جوش آرگون چیست؟
دستگاه جوش آرگون چیست؟

معرفی دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش لیزری روتک یکی از بهترین و پرقدرت ترین دستگاه‌های جوش لیزری است که در جوشکاری متریال‌های فلزی مثل آهن، آلومینیوم، برنج، استیل، نیکل، کروم، تیتانیوم و سایر فلزات و آلیاژها کاربرد دارد .در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه در سه توان 1500، 2000 و 3000 وات با استفاده از تکنولوژی فایبر و سیستم عامل control by HMI و در ابعاد 1100*650*1300 میلی‌متر به تولید می‌رسد و در جهت ساخت اجزای مختلف، جوشکاری صفحات و لوله‌های فلزی به کار می‌رود.

این دستگاه با استفاده از جوش پرشتاب و اشعه پر قدرت لیزر، عملیات جوشکاری را با بهترین کیفیت، دقت و سرعت ایجاد می‌کند. دستگاه جوش لیزری در روش‌های مختلف مثل جوش مثلثی، جوش خطی، جوش دورانی، جوش موازی و … کاربرد دارد. کاربرد گسترده دستگاه جوش لیزری در صنایعی مثل هوافضا، ساخت تجهیزات، تولید لوازم خانگی، چرخ دنده‌ها، کشتی سازی و … دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: دستگاه جوش لیزری چیست؟

کاربردهای دستگاه جوش آرگون چیست؟

از دستگاه جوش آرگون در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود که از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنعت خودروساز

برای جوشکاری قطعات فلزی حساس و باریک استفاده می‌شود. که شامل جوشکاری قطعات بدنه خودرو، روکش‌های فلزی، لوله‌ها و قطعات دیگر است.

صنعت دریایی

از دستگاه جوش آرگون برای جوشکاری ساختارهای فلزی کشتی‌ها، قایق‌ها، ناوگان دریایی و قطعات دیگر استفاده می‌شود. این روش جوشکاری به دلیل دقت و کیفیت بالا، در ایجاد اتصالات قوی و مقاوم در برابر خوردگی و فشار آب بسیار موثر است.

صنایع نفت و گاز

برای جوشکاری لوله‌ها، تجهیزات فلزی و قطعات مرتبط استفاده می‌شود. این روش جوشکاری به دلیل محافظت از جوش در برابر اکسیداسیون و کیفیت بالا، در ایجاد اتصالات مطمئن و بدون عیب بسیار موثر است.

صنایع ساختمانی

در ساخت و نصب سازه‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شامل جوشکاری در ساخت و نصب درب‌ها، پنجره‌ها، نرده‌ها، سقف‌ها و … است.

صنایع الکترونیک

برای جوشکاری قطعات فلزی حساس و دقیق که در تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شامل جوشکاری در قطعات مدار چاپی، سوکت‌ها، کانکتورها و قطعات.

بیشتر بخوانید: کاربردهای دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش آرگون چیست؟
دستگاه جوش آرگون چیست؟

مزایا و معایب دستگاه جوش آرگون چیست؟

مزایای دستگاه جوش آرگون چیست؟

  • دقت بالا و قابل توجه دستگاه جوش آرگون از مهم‌ترین مزایای این دستگاه است.
  • تولید حرارت به محدوده کوچکی محدود می‌شود که این اتفاق باعث کاهش تغییرات حرارتی در قطعات جوشیده می‌شود در نهایت حساسیت کمتر و مقاومت بیشتر را از خود نشان می‌دهد.
  • عملکرد سریع و سرعت بالای دستگاه باعث صرفه جویی در زمان می‌شود.

معایب دستگاه جوش آرگون چیست؟

  • دستگاه جوش آرگون هزینه بالایی برای خرید، نگهداری و تهیه مواد مصرفی مثل آرگون نیاز دارد.
  • از این دستگاه فقط برای جوشکاری متریالی مثل سرامیک‌ها، فایبرها و پلاستیک‌ها مناسب است.
  • این دستگاه نیاز به تنظیمات دقیق، نگهداری، تعمیر، تهویه مناسب، رطوبت و کنترل دما دارد.

بیشتر بخوانید: جوش لیزری استیل و جوش لیزری آلومینیوم روی لینک مقاله کلیک کنید.

دستگاه جوش آرگون چیست؟
دستگاه جوش آرگون چیست؟

نکات خرید دستگاه جوش آرگون چیست؟

هنگام خرید دستگاه جوش آرگون، به چند نکته مهم توجه کنید:

  • قدرت لیزر بیانگر قدرت و کارایی دستگاه است که باید با نیازهای جوشکاری مدنظر شما یکسان باشد.
  • دستگاه جوش آرگون باید سیستم کنترلی دقیق داشته باشد و توانایی تنظیم آیتم‌هایی مثل توان، فوکوس و سرعت جوشکاری، کنترل دما، رطوبت و تهویه را داشته باشد.
  • دستگاه باید از ایمنی مناسبی برخوردار باشد و سیستم‌های ایمنی مانند قفل کودک، سنسورهای حضور و خروج و محافظت در برابر اتصال برق ناپایدار داشته باشد.
  • هزینه‌های خرید، تامین اقلام مصرفی و تعمیرات این دستگاه مهم و قابل توجه است.
  • شرکت تولید کننده دستگاه جوش آرگون باید از سابقه و خدمات پس از فروش خوبی برخوردار باشد و خدمات گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد.

برای نکات ایمنی دستگاه جوش لیزری روی لینک مقاله کلیک کنید.

نکات مقایسه دستگاه جوش لیزری و دستگاه جوش آرگون چیست؟

دستگاه جوش آرگون یک ابزار قدرتمند در صنعت جوشکاری است که برای اتصال دقیق و با کیفیت قطعات فلزی استفاده می‌شود که در بخش‌های مختلف کاربرد دارد. (برای آشنایی با مزایای دستگاه جوش لیزری روی لینک کلیک کنید.)

توجه داشته باشید که اگر دوست دارید تا از دستگاهی استفاده کنید که از قدرت جوشکاری، کیفیت جوش و عملکرد بهینه بهتری برخوردار باشد، دستگاه جوش لیزری می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به دستگاه جوش آرگون باشد؛ بنابراین اگر دوست دارید تا جوش‌هایی با کیفیت بالا و عملکرد بهینه داشته باشید، پیشنهاد ما به شما خرید و استفاده از دستگاه جوش لیزری بجای دستگاه جوش آرگون است.

دستگاه جوش لیزری دستی توانایی ایجاد اتصالات قوی را دارد و با تولید حرارت بالا و غلبه بر مواد سخت و مقاوم‌تر نسبت به دستگاه جوش آرگون کاربردهای بیشتر دارد. همچنین دستگاه جوش لیزری نسبت به حفظ خواص مواد حساس به حرارت نیز بسیار مناسب است و تغییرات حرارتی کمتری را تجربه می‌کند.

دستگاه جوش لیزری و دستگاه جوش آرگون هر دو ابزارهای قدرتمندی هستند که در فرایند جوشکاری استفاده می‌شوند. اما هر کدام از این دستگاه‌ها ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند. در زیر به مقایسه برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

قدرت جوشکاری بالا

دستگاه جوش لیزری با قدرت بالای خود قادر است مواد سخت و ضخیم‌تر را به راحتی جوش دهد، این در حالی است که دستگاه جوش آرگون مقدرت حدودتری دارد.

دقت و کنترل دقیق

با قابلیت کنترل دقیق پارامترهای جوشکاری، دستگاه جوش لیزری توانایی تولید جوش‌های با کیفیت بالا و عملکرد بهینه را فراهم می‌کند. این ویژگی در دستگاه جوش آرگون کمتر دیده می‌شود.

جوش‌ تمیز با کمترین تاثیر حرارتی

استفاده از دستگاه جوش لیزری، نتایج زیبا و ظاهری بهتری نسبت به دستگاه جوش آرگون به ارمغان می‌آورد. جوش‌های لیزری معمولاً دارای لبه‌های تمیزتر و کمترین تغییرات رنگی و سطحی هستند.

حفظ خواص مواد حساس به حرارت

با استفاده از دستگاه جوش لیزری، می‌توان مواد حساس به حرارت را جوشکاری کرد. این دستگاه از منطقه حرارتی کوچکتری استفاده کرده و تغییرات حرارتی در مواد اطراف را به حداقل می‌رساند.

برای مطالعه بیشتر درباره مقایسه مقایسه جوش لیزری و جوش آرگون روی لینک مقاله کلیک کنید.

دستگاه جوش آرگون چیست؟
دستگاه جوش آرگون چیست؟

جمع بندی موضوع دستگاه جوش آرگون و دستگاه جوش لیزری

شناخت مزایا، معایب و عملکرد دستگاه جوش آرگون و مقایسه با دستگاه جوش لیزری به شما این امکان را می‌دهد تا یک خرید درست و مطمئن داشته باشید؛ این کار مستلزم مشورت با کارشناسان و متخصصان در این حوزه است و برای خرید بهتر است تا به نکات گفته شده بیشتر توجه داشته باشید.

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی دستگاه جوش آرگون چیست؟ و جوش لیزری پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه برش لیزر را انتخاب تهیه کنید. برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان برای خرید دستگاه جوش لیزری می‌توانید با شماره 02148000090 با متخصصان فروش ما در روتک تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید: کارآفرینی با دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش آرگون چیست؟

یکی از بهترین ابزارها برای جوشکاری در محیط حفاظت شده، دقیق و باکیفیت دستگاه جوش آرگون است. آرگون یک گاز بی‌رنگ، بی‌بو و غیرفعال است که در فرآیند جوشکاری به عنوان محافظ جوش به کار می‌رود.

مزایا معایب دستگاه جوش آرگون چیست؟

مزایا:
دقت بالا
تولید حرارت در محدوده کوچک
عملکرد سریع
معایب
هزینه بالایی برای خرید و نگهداری
تهیه مواد مصرفی مثل آرگون

ارسال دیدگاه

captcha