Skip to content

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟

آموزش

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟ | در حوزه فناوری و تولید، استفاده از تکنولوژی لیزر برای برش متریال‌های مختلف مثل پلاستیک، به‌عنوان یک روش پیشرفته، کاربردی و دقیق مورد استفاده قرار گرفته است. پلاستیک به عنوان یک متریال مهم، کشسانی و کاربردی ویژگی‌های مختلفی مثل تراکم مناسب دارد.

یکی از بهترین روش‌ها برای برش پلاستیک در ابعاد مختلف، استفاده از دستگاه لیزر است. در این مطلب از شرکت روتک، قصد داریم تا به بررسی برش لیزری پلاستیک بپردازیم و در ادامه با نگاهی دقیق‌تر، شما را با قابلیت برش پلاستیک با استفاده از تکنولوژی لیزر آشنا کنیم.

دستگاه برش لیزری پلاستیک چیست؟

دستگاه برش لیزر پلاستیک، یکی از روش‌های مهم و کاربردی در برش پلاستیک به شکل‌ها، ابعاد و قطعات مختلف است. در این فناوری پیشرفته، دستگاه‌ لیزر قادر است تا با دقت و سرعت بالا از طریق تیوب لیزر، انواع متریال‌های پلاستیکی را با استفاده از توان بالای لیزر برش بزند.

این فناوری گسترده علاوه بر دقت و کیفیت بالا مزایای بسیار مهم دیگری از جمله، عدم ایجاد آلودگی صوتی و تمیزی در نتیجه کار به دلیل عدم ایجاد پلیسه در سطح لبه برش دارد؛ در ادامه بیشتر به این عملیات پیچیده اما کاربردی می‌پردازیم.

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟
آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟

با استفاده از دستگاه لیزر چه متریال‌های پلاستیکی را می‌توان برش داد؟

به طور کلی همه متریال‌های پلاستیکی برای برش لیزری پلاستیک مناسب نیستند؛ به این دلیل انواع متریال‌های پلاستیکی نسبت به برش لیزری را به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌کنیم:

متریال‌های مناسب برای برش با دستگاه برش لیزری پلاستیک

پلکسی گلاس

پلکسی گلاس متریالی ازجنس از پلی‌متیل متاکریلات (PMMA) یا پلی کربنات است. این ماده به شکل شفاف و شبیه به شیشه عمل می‌کند، اما در مقایسه با شیشه، وزن آن کمتر بوده و مقاومت بالایی در برابر شکستگی دارد.

پلکسی گلاس به عنوان یک جایگزین مناسب برای شیشه است که در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل ویژگی‌های مثل مقاومت در برابر ضربه، حرارت و نور UV و… کاربرد دارد. از پلکسی گلاس در صنایع مختلف از جمله ساختمانی، تبلیغات، مبلمان و صنایع دیگر استفاده می‌شود. (دستگاه لیزر پلکسی)

مولتی استایل

پلاستیک مولتی استایل، نوعی پلاستیک است که از ترکیب چندین نوع مختلف پلاستیک به همراه افزودنی‌های مختلف به تولید می‌رسد. این نوع پلاستیک در بیشتر مواقع ویژگی‌های متنوعی از جمله مقاومت در برابر ضربه، انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر حرارت، شفافیت و رنگ‌پذیری را با هم ترکیب می‌کند. به دلیل ویژگی‌های متنوع و قابل تنظیم آن، پلاستیک مولتی استایل در صنایع مختلف از جمله صنایع خودروسازی، بسته‌ بندی، لوازم خانگی، وسایل اداری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. (برای مطالعه مقاله برش لیزری مولتی استایل روی لینک کلیک کنید.)

PVC

ورق فومیزه PVC متریالی با کیفیت است که از مقاومت بالایی برخوردار است. ورق فومیزه PVC در صنایع مختلف مانند صنایع ساختمانی و دکوراسیون استفاده می‌شود. این متریال شکل پذیری خاصی دارد و به راحتی برش می‌خورد، حکاکی می‌شود و شکل می‌گیرد.
ورق فومیزه PVC دارای مزایایی از جمله مقاومت در برابر ضربه، استحکام بالا، دوام عالی، مقاومت در برابر رطوبت، خوردگی و آتش است. کار با ورق‌های PVC خیلی آسان است؛ چرا که با توجه به خواص شکل پذیری ویژه‌ این متریال، می‌توان آن را به راحتی سوراخ کرد یا برش داد.
ورق‌های فومیزه PVC در بخش‌های مختلفی مثل ساخت کابینت، کمد، تابلو و … کاربرد دارند و به عنوان جایگزینی مناسب برای موادی مانند MDF، چوب یا آلومینیوم شناخته می‌شوند. این ورق‌ها مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی دارند و می‌توانند حتی تا 40 سال هم در محیط بیرون و بدون آسیب دیدگی دوام بیاورند.
از آنجایی که فوم‌های PVC وزن سبکی دارند و کار با آن‌ها آسان است، از آن‌ها می‌توان برای ساخت و نصب غرفه‌های نمایشگاهی، ویترین‌ها و تجهیزات ساخته شده نیز استفاده کرد. همچنین این متریال قابلیت چاپ دیجیتال را دارد و می‌تواند با استفاده از ابزارهای مختلف مثل اره، چاقو و … شکل بگیرد.

بیشتر بدانید: دستگاه برش لیزری تابلوسازی

Can plastic be cut with a laser 04 1

متریال‌های نامناسب برای برش با دستگاه برش لیزری پلاستیک

هایمپک

پلاستیک هایمپک یا Hemp Plastic نوعی پلاستیک بیودگرادابل است که از متریال اولیه گیاهی مانند الیاف همپ به تولید می‌رسد. این نوع پلاستیک دارای خصوصیات مانند قابلیت تجزیه‌پذیری زیستی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای است. استفاده از پلاستیک هایمپک به عنوان جایگزینی مناسب بجای پلاستیک‌های سنتی نفوذ پذیر برای محیط زیست باشد که می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی محیط زیست و حفظ منابع طبیعی داشته باشد.

پلی کربنات تخت

پلاستیک پلی‌کربنات تخت یا Polycarbonate Sheet، نوعی پلاستیک با ویژگی‌های ویژه مانند شفافیت بالا، مقاومت در برابر شکست و ضربه، مقاومت در برابر حرارت، وزن سبک، و مقاومت شیمیایی است.

معمولا از این نوع پلاستیک برای ساخت و تولید انواع محصولات و قطعات صنعتی، ساختمانی، خودروسازی، الکترونیکی و حفاظتی استفاده می‌شود. این متریال همواره به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه برای شیشه به دلیل وزن سبک‌تر و مقاومت بالاتر در برابر شکست، پلاستیک پلی‌کربنات تخت در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طلق کریستال

طلق کریستال نوعی گلوله است که از متریالی مانند کریستال یا شیشه ساخته شده است. این گلوله‌ها معمولا برای تزیین یا استفاده در زیورآلات و لوازم زیبایی استفاده می‌شوند. طلق کریستال به دلیل زیبایی و براقیت خاصی که دارد، مورد توجه طراحان و صنعتگران در صنایع مختلفی مانند طراحی لباس، لوازم آرایشی و تزئینات داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید: دستگاه برش لیزر چیست 

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟
آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟؛ مزایا

به طور کلی، روش برش لیزری پلاستیک، از بهترین روش‌ها برای ایجاد یک برش سریع و دقیق است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین مزایای استفاده از روش برش لیزری پلاستیک می‌پردازیم:

  • تمیزی بیشتر در محصول نهایی
  • قیمت مناسب
  • کیفیت عالی برش
  • کاربرد راحت، سریع، آسان و بی‌ درد سر این فناوری
  • افزایش سرعت برش و امکان تهیه در تیراژهای بیشتر 
  • کاهش هدر رفت میزان متریال مورد استفاده
  • ایجاد تنوع در شکل و طرح (دانلود طرح لیزر رایگان)
  • امکان ایجاد و برش هر طرحی
  • عدم نیاز به ساخت قالب و انجام فرایند ریخته‌گری
  • کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت کار
  • بدون تماس با سطح متریال

پس از برش پلاستیک با استفاده از تکنولوژی لیزر، لبه‌های محصول به طور کاملا صاف و یکنواخت برش می‌دهد. این ویژگی منحصر به فرد باعث می‌شود تا دیگر نیازی به انجام کارهای بیشتر برای بهبود و صیقل دادن سطح برش شده نباشد.

بیشتر بخوانید: کاربرد دستگاه برش لیزری در صنعت دکوراتیو

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟
آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟

در هنگام خرید دستگاه برش لیزر پلاستیک به چه موارد دقت کنیم؟

در هنگام خرید دستگاه لیزر پلاستیک نیازمند است تا به موارد زیر توجه زیادی داشته باشیم:  

کاربرد مورد نیاز

برای استفاده بهینه از دستگاه برش لیزر غیر فلزات، ابتدا باید کاربرد مورد نیاز آن را مشخص کنید.

فضای مورد نیاز

همچنین، در صورت تمایل به تولید محصولات بزرگ، نیاز به فضای بیشتری دارید نسبت به تولید محصولات کوچک‌تر.

میزان بودجه

بهتر از پیش از خرید دستگاه لیزر پلاستیک مانند دستگاه برش لیزری پارچه با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید تا دستگاه بهتری را تهیه کنید که تطابق بیشتری با کارکرد مدنظر و میزان بودجه داشته باشد.

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟
آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟؛ کاربردها

امروزه با توجه به کاربرد گسترده پلاستیک، موارد مصرفی پلاستیک در حال افزایش روز به روز هستند، از هدایا و سوغاتی‌ها تا بازاریابی و نمونه کالا، از پلاستیک استفاده می‌شود. برای پردازش و حکاکی این اشیاء، دستگاه حکاکی و برش پلاستیک لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرد. (برای مقاله برش لیزری ام دی اف روی لینک کلیک کنید.)

برش لیزری پلاستیک برای تولید جعبه‌ها، شابلون‌ها، تایل‌های سقفی، ماکت‌ها، لوازم بهداشتی و آرایشی، بارکدها و بیلبوردهای تبلیغاتی استفاده می‌شود. از آنجا که بسیاری از اجناس و لوازم استفاده شده در زندگی روزمره از جنس پلاستیک هستند، می‌توان از تکنولوژی برش لیزری برای طراحی و تولید آن‌ها استفاده کرد. در ادامه به معرفی تنها برخی از مهم‌ترین کاربردهای برش لیزری پلاستیک می‌پردازیم:

تولید جعبه‌ها

برش لیزری برای ساخت جعبه‌های مختلف از پلاستیک استفاده می‌شود.

تولید شابلون‌ها

برش لیزری برای ساخت شابلون‌ها و الگوهای مختلف از پلاستیک استفاده می‌شود.

تولید تایل‌های سقفی

برش لیزری برای تولید تایل‌های سقفی از پلاستیک استفاده می‌شود.

ساخت ماکت‌ها

برش لیزری برای ساخت ماکت‌های مختلف از پلاستیک استفاده می‌شود.

تولید لوازم بهداشتی و آرایشی

برش لیزری برای تولید لوازم بهداشتی و آرایشی از پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد در صنعت تبلیغات و تولید بیلبوردهای تبلیغاتی

برش لیزری برای ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی از پلاستیک استفاده می‌شود. از این دستگاه لیزری برای برش بیلبوردهایی استفاده می‌شود که از جنس پلکسی گلاس است.

ساخت متریال‌های ورقی

برای متریال‌های ورقی، برش لیزری بهترین روش تولید است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین دستگاه برش لیزر

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟
آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟؛ معایب

استفاده از لیزر برای برش پلاستیک می‌تواند منجر به تولید گاز‌های بدبو شود؛ بنابراین بهتر است تا در هنگام استفاده از این دستگاه، حتما از ماسک استفاده شود.

روش برش لیزری ممکن است محدودیت‌هایی در ضخامت برش پلاستیک ایجاد کند و برای متریال ضخیم‌تر ممکن است مناسب نباشد.

برخی از متریال پلاستیکی ممکن است مقاومت کافی در برابر لیزر نداشته باشند و به آسانی ذوب شوند، در نتیجه برای حفظ ظاهری زیبا از پلکسی گلاس یا ورق های پلاستیکی هایمپک و کریستال استفاده کنید.

استفاده از لیزر برای برش پلاستیک‌های حاوی کلر مانند PVC ممکن است در نهایت منجر به آتش‌سوزی شود.

برای برش پلاستیک با لیزر، ورق های پلاستیک باید دارای لبه‌های صافی باشند، زیرا خمیدگی‌ها می‌توانند باعث خطا در برش و عدم انجام کار به درستی شوند.

ورق‌هایی مانند طلق کریستال و هایمپک با استفاده از روش برش لیزری پلاستیک تهیه می‌شوند، ممکن است تا کیفیت برش در این ورق‌ها بهتر از موارد دیگر نباشد. این ورق‌ها از جنس پلی استایرن هستند و ممکن است در هنگام برش لیزری با مشکلاتی روبه رو شوند.

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟
آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟

بیشتر بدانید: برش لیزری فوم 

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟؛ محدودیت‌‌ها

به طور کلی دامنه استفاده از تکنولوژی برش لیزری پلاستیک با دقت بالا حدودا 0.015 میلی‌متر است که این دقت بسیار بالا است.

متریال‌های پلاستیکی مختلف می‌توانند در دامنه‌ای متغیر، ضخامتی بین 0.4 میلی‌متر تا 5 میلی‌متر داشته باشند. با توجه به شرایط فوق و بیان دامنه ضخامت و برش، می‌توان پلاستیک و متریال‌های پلاستیکی مختلف دیگر مثل پلکسی را برش داد.

چنانچه از این دستگاه‌ها استفاده شود، گازهای آلوده پس از پالایش به محیط خارجی منتقل می‌شود. توجه داشته باشید که پلاستیک‌های حاوی کلر مانند PVC را تحت تابش لیزر قرار ندهید تا از خطر آتش‌سوزی جلوگیری شود.

برای مقاله مشکلات دستگاه برش لیزر با راهکارهای سریع روی لینک کلیک کنید.

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟
آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟

با استفاده از لیزر روی متریال‌های پلاستیکی و PVC چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

فناوری لیزر به عنوان یک فناوری پیشرفته، قابلیت حکاکی و برش بر روی متریال‌های متنوع از جمله پلاستیک و PVC را فراهم می‌کند. حکاکی با لیزر بر روی این متریال‌ها، با دوامی بالا و کیفیت عالی انجام می‌شود.

با استفاده از دستگاه برش لیزری پلاستیک می‌توان تا انواع حکاکی‌ها را روی قطعات الکترونیکی و الکتریکی، قطعات خودرو، محافظ موبایل و موبایل، کیبورد، لپ تاپ و تبلت  و … را با استفاده از لیزر انجام داد.

بیشتر بدانید: ساخت مهر با دستگاه برش لیزر

معرفی دستگاه‌های مناسب برای برش لیزری پلاستیک

  • دستگاه برش لیزر RT1390
  • دستگاه برش لیزر RT1490
  • دستگاه برش لیزری خانگی RT6040

برای مطالعه مقاله برش لیزری ام دی اف روی لینک کلیک کنید.

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟
آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟

جمع بندی موضوع آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟ | برش لیزری پلاستیک با استفاده از تکنولوژی لیزر یک روش پیشرفته و دقیق برای ایجاد برش‌های با کیفیت بالا در متریال پلاستیکی است. این روش از تابش لیزر برای ذوب کردن و برش دادن پلاستیک استفاده می‌کند، که امکان برش دقیق، بدون نیاز به تماس مستقیم با ماده و ایجاد حاشیه‌های تمیز را فراهم می‌کند. برش پلاستیک با لیزر در صنایع مختلف از جمله صنایع بسته‌بندی، تبلیغات، الکترونیکی و پزشکی استفاده می‌شود و از مزایایی همچون سرعت بالا، دقت بالا و کارایی بالا برخوردار است.

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی روش برش لیزری پلاستیک پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه برش لیزر پلاستیک انتخاب و تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.

با استفاده از دستگاه لیزر چه متریال‌های پلاستیکی را می‌توان برش داد؟

پلکسی گلاس
مولتی استایل
pvc

آیا پلاستیک با لیزر قابل برش است؟

یکی از بهترین روش‌ها برای برش پلاستیک در ابعاد مختلف، استفاده از دستگاه لیزر است.

ارسال دیدگاه

captcha