Skip to content

کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو؛ فناوری پیشرفته برای تولید قطعاتی با کیفیت در صنعت خودروسازی

آموزش

در عصر حال حاضر صنعت خودروسازی یکی از مهم‌ترین صنایع برای پیشرفت و بهبود هر کشوری محسوب می‌شود به طوری که از این صنعت به عنوان یکی از روش‌های پیشرفت اقتصادی یاد می‌شود.

یکی از روش‌های موثر که نقش پررنگی در افزایش کیفیت، دقت و تسریع روند پیشرفت صنعت خودرو سازی دارد، برش لیزری است.

برش لیزری نسبت به روش‌های سنتی در تسهیل و افزایش سرعت روند کاری نقش بیشتری را ایفا کرده است به طوری که امروزه قطعات خودرو با بیشترین کیفیت، بالاترین دقت و کمترین تلفات متریال ارائه می‌شود.

در این مطلب از شرکت روتک به بررسی کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو و صنعت خودرو سازی می‌پردازیم؛ بنابراین اگر قصد دارید تا با مزایا، معایب، نقاط ضعف و نقاط قوت تکنولوژی و کاربرد دستگاه برش لیزری در تولید قطعات خودرو بیشتر آشنا شوید؛ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بررسی کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو

برای ساخت یک خودرو در ابتدا باید قطعات مختلفی طراحی، برش، تولید و در نهایت مونتاژ شوند.

از آنجایی که دقت و کیفیت برای تولید قطعات خودرو حرف اول را می‌زند، بنابراین واضح است که بخش بخش مراحل تولید قطعات خودرو از اهمیت بالایی برخوردارند چرا که اگر در هر بخشی مشکلی وجود داشته باشد، در نهایت در تولید و پردازش نهایی نیز مشکل مهمی ایجاد خواهد شد.

برش لیزری (Laser cutting) این اطمینان را ایجاد کرده است که با استفاده از فناوری‌های برش، ورق‌های فلزات را با بهترین کیفیت و بالاترین سرعت برش دهیم و در تولید و ساخت قطعات خودرو با کمتر مشکلی مواجه شویم.

بدنه خودرو

اصلی‌ترین کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو برای تولید بدنه خودرو انجام می‌شود. در روش برش لیزری با استفاده از لیزر فرآیند برش سریع‌تر انجام می‌شود و دستگاه‌ برش لیزر فلزات، این قطعات را با بالاترین دقت، بهترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن برش می‌دهند.

برای اطلاع از مقاله گاز کمکی برای دستگاه برش لیزری روی لینک کلیک کنید.

کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو
کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو

تولید قطعات هیدروفرمینگ

قطعات سه بعدی یا هیدروفرمینگ یکی از ضروری‌ترین قطعات است که برای هر نوع خودرویی کاربرد دارد. روند برش لیزری در تولید این قطعات به دقت و جزئی نگری بالایی نیاز دارد. در حال حاضر برش لیزری بهترین عملکرد را در تولید قطعات هیدروفرمید از خود نشان داده است.

تولید قطعات مختلف خودرو

علاوه بر بدنه اصلی، از برش لیزری برای تولید قطعاتی مثل آینه‌ها، شاسی، دستگیره‌ها، کلید، گلگیر، برند خودرو و لوگو شرکت تولید کننده، اجزای داخل موتور، هیدروفرمید‌ها، قطعات پلاستیکی خودرو، قطعات فلزی ریز و … استفاده می‌شود.

کیسه‌های هوا یا ایربگ‌های خودرو

برای تولید کیسه‌های هوایی یا ایربگ‌ها (که از جنس‌ پارچه‌های خاصی به تولید می‌رسند) نیز مانند قطعات فلزی از برش لیزری استفاده می‌شود. با استفاده از این تکنولوژی پیشرفته می‌توان بدون نیاز به دخالت دست، ساییدگی، خرابی و … برش پارچه ایربگ را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام داد.

بیشتر بدانید: دستگاه برش لیزر چیست؟

از برش لیزری برای برش چه متریال‌هایی استفاده می‌شود؟

یک تفکر اشتباه در تولید قطعات خودرو این است که بسیاری از مردم فکر می‌کنند که برش لیزری تنها برای برش قطعات فلزی خودرو کاربرد دارد، این در حالی است که در بخش پیشین درباره اهمیت و جایگاه برش لیزری در تولید قطعه ایربگ به عنوان یک قطعه غیر فلزی اطلاعاتی کسب کردید.

در ادامه به این می‌پردازیم که در روند تولید قطعات خودرو از برش لیزری برای برش چه متریال‌هایی استفاده می‌شود:

برش لیزری لاستیک

برش لیزری لاستیک نیز در تولید قطعات خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در حال حاضر با استفاده از برش لیزری لاستیک، قطعات لاستیکی مثل لاستیک‌های تایر و قطعات سیستم ترمز با سرعت و کیفیت بالا به تولید می‌رسانند.

برش لیزری پلاستیک

علاوه بر برش فلزات، از برش لیزری برای برش غیر فلزاتی مثل انواع پلاستیک‌ها نیز استفاده قرار می‌شود. در این فرایند بر روی پنل‌های داخلی، کاورها، قطعات داشبورد، سیستم‌های نورپردازی و … انجام می‌شود و برش‌هایی با دقت و کیفیت برش بالا در طرح‌های مختلف تولید می‌شود.

کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو
کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو

برش لیزری فلزات

مهم‌ترین کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو، برش لیزری فلزات است. در این فرایند با استفاده از پرتو لیزر بر روی فلزات مختلف اعم از فولاد، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ از انرژی و قدرت نور متمرکز لیزر برای برش لیزری فلزات با دقت و کیفیت برش بالا استفاده می‌شود و قطعات پیچیده با طراحی‌های سخت و دقیق مانند شاسی، بدنه خودرو و قطعات موتور را با دقت بالا به تولید می‌رسانند.

بیشتر بدانید: انتخاب بهترین سورس لیزر فایبر

بررسی مزایای کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو

با توجه به روند این روش می‌توان گفت که برش لیزری به عنوان یک روش پیشرفته در تولید قطعات خودرو مورد استفاده بوده و نقش مهمی در بهبود عملکرد و کیفیت نهایی خودرو دارد. (برای مقاله مزایای برش لیزری فلزات روی لینک کلیک کنید.)

در ادامه به بررسی برخی از مزایای برش لیزری در تولید قطعات خودرو می‌پردازیم:

  • کیفیت برش بالا: برش لیزری نقش مهمی در برش قطعات خودرو با کیفیت بسیار بالا می‌شود. این فرایند قابلیت برش صاف، متناسب و بدون ناهمواری را فراهم می‌کند و قطعاتی با سطح صاف و دقیق را به تولید می‌رساند. افزایش کیفیت برش به طور کلی در بهبود عملکرد و طول عمر قطعات خودرو نقش مهمی ایفا می‌کند.
  • دقت بالا در تولید قطعات: برش لیزری به دلیل استفاده از پرتو لیزر دقت بسیار بالایی در تولید و بررسی جزئیات دارد به طوری که امکان برش قطعاتی با ابعاد کوچک و پیچیده را فراهم می‌سازد. البته توجه داشته باشید که علاوه بر دقت بالا اشعه لیزر، سیستم کنترل عددی هوشمند یا CNC و نرم افزار برش لیزری نیز نقش مهمی در ایجاد سازوکارهای پیچیده و افزایش دقت دارد. دقت بالا در تولید قطعات خودرو از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا تاثیر مستقیمی بر عملکرد و کیفیت نهایی خودرو خواهد داشت.
  • تسریع روند کاری: فرایند برش لیزری به دلیل استفاده از پرتو لیزر با سرعت بالایی صورت می‌گیرد. این اتفاق در نهایت منجر به افزایش سرعت تولید قطعات خودرو و کاهش زمان تولید می‌شود.
  • اتوماسیون: برش لیزری قابلیت اتوماسیون بالایی دارد و می‌تواند به صورت خودکار و بدون نیاز به کمترین دخالت انسانی قطعات را به بهترین نوع ممکن برش دهد. اتفاق باعث افزایش بهره‌ وری و کاهش هزینه‌های تولیدی می‌شود.
  • کاهش ضایعات و دور ریز: با استفاده از برش لیزری، ضایعاتی که در فرایند سنتی در روند برش برای تولید قطعات خودرو وجود داشت، به شدت کاهش می‌یابد که این اتفاق در نهایت باعث کاهش هزینه‌های تولیدی و جلوگیری از آسیب رساندن به محیط زیست می‌شود.

مطالعه مقاله: تفاوت قدرت دستگاه در ضخامت های مختلف ورق ها

کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو
کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو
  • کاهش هزینه‌ها: جالب است بدانید که زمانی که از برش لیزری برای تولید قطعات خودرو استفاده می‌کنید در واقع نصف هزینه برش سنتی هزینه می‌کنید. از آنجایی که کم کردن هزینه‌ها به نصف در روند کاری چند ساله نقش پررنگی در اقتصاد و سودآوری ایفا می‌کند، بهترین راه جایگزین کردن برش لیزری بجای روش‌های سنتی است.
  • تنوع متریال برای برش: برش لیزری قابلیت برش مواد متنوع از جمله فلزات، پلاستیک‌ها، لاستیک، فولاد ضد زنگ یا استیل، آهن یا فولاد کربن، برنج، آلومینیوم، انواع آلیاژها، مواد نوری و … را دارد. این تنوع در مواد و متریال، امکان تولید قطعات متنوع و چندمنظوره را در صنعت خودروسازی را فراهم می‌سازد.(فلزات قابل برش با دستگاه لیزر)

بیشتر بدانید: برش لیزر آهن چیست؟

جمع بندی درباره کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است.

شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه لیزر را انتخاب  تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.

مزایای کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو چیست؟

کیفیت برش بالا
دقت بالا در تولید قطعات
تسریع روند کاری
اتوماسیون
کاهش ضایعات و دور ریز