Skip to content

آشنایی با 10 کاربرد لیزر پاک کننده فلزات

کاربرد دستگاه‌های لیزر

کاربرد لیزر پاک کننده فلزات | استفاده از تکنولوژی لیزر زنگ زدایی، روش جدیدی است که در چند دهه اخیر به دلیل کاربرد فراوان در صنایع مختلف به شدت گسترش یافته است و جایگزین روش‌های دیگر به ویژه روش‌های سنتی شده است.

دستگاه لیزر زنگ زدایی از قدرت، کارکرد و عملکرد مناسبی برخوردار است و با نصب و کارکرد آسانی که دارد، می‌تواند ضایعات مواد فلزی مثل زنگ زدگی، پاک کردن روغن و … را از سطوح فلزی پاکسازی کند؛ پاکسازی توسط این دستگاه با هدف کاهش استفاده از مواد شیمیایی و پاک‌ کننده‌‌ها در بخش‌های مختلف صنعتی است.

دستگاه لیزر زنگ زدایی به وسیله پرتو لیزری با توان بالا، فرآیند تمیز کنندگی را برای سطوح مختلف به منظور کاهش آلودگی‌ها، کاهش تاثیرات منفی روش‌های سنتی و ایجاد مشکلات رایجی مثل زنگ زدگی و … ایجاد می‌کند؛ بعلاوه در روش‌های سنتی علاوه بر آسیب به متریال، مقدار زباله زیادی تولید می‌شود.

این کمبودها و مشکلات در بخش‌های مختلف باعث شده است که کاربرد لیزر پاک کننده فلزات به بهترین و موثرترین روش برای این پاکسازی قطعات فلزی مبدل شود. در این مطلب از شرکت روتک به بررسی دستگاه لیزر زنگ زدایی و بررسی مزایا و کاربرد‌های این دستگاه می‌پردازیم؛ بنابراین اگر قصد دارید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید تا انتها همراه ما باشید.

دستگاه لیزر زنگ زدایی چیست؟

همانطور که گفته شد دستگاه لیزر پاک کننده زنگ آهن یک تکنولوژی پیشرفته است که از پرتوی لیزر برای تمیز کردن سطوح مختلف استفاده می‌کند. این دستگاه‌ها شامل یک منبع لیزر قدرتمند، یک سیستم تسهیل عبور لیزر و یک سیستم کنترل هوشمند است.

اگر بخواهیم به زبان ساده درباره کاربرد لیزر پاک کننده فلزات و عملکرد این دستگاه صحبت کنیم باید گفت که وقتی لیزر به سطح هدف تابیده می‌شود، پرتو لیزر باعث تشدید و تبخیر ذرات آلودگی، روغن، رسوبات و دیگر آلودگی‌ها می‌شود و این ذرات آلودگی سپس به صورت بخار تبخیر می‌شوند و سطح تمیز می‌شود.

دستگاه لیزر زنگ زدایی به عنوان یک روش غیر تماسی و غیر شیمیایی عمل می‌کند و برای تمیز کردن سطوح حساس و پیچیده مانند قطعات الکترونیکی، لنزهای دقیق، سطوح شیشه‌ای و فلزات به کار می‌رود.

از مزایای این دستگاه می‌توان به دقت بالا، عملکرد سریع، قابلیت تمیز کردن در محل و بدون نیاز به مواد شیمیایی اشاره کرد؛ همچنین، این دستگاه‌ها قابلیت تنظیم قدرت لیزر را دارند که به آنها امکان تمیز کردن به صورت دقیق در هر زاویه‌ای و در سطوح بسیار کوچک و پیچیده را دارند و بهبود کیفیت و دقت فرآیندها را فراهم می‌کنند.

پاک کننده لیزر می‌تواند اکسید و آلاینده‌ها را به سرعت و به آسانی تمیز کند. کاربرد لیزر پاک کننده فلزات در صنایع مختلفی مانند الکترونیک، علوم زیستی، صنایع دقیق، پزشکی و خودروسازی است.

نکته: دستگاه لیزر پاک کننده زنگ زدگی یک روش مناسب، سریع و پیشرفته برای تمیز کردن سطوح زنگ زده است که می‌توان با تعویض تفنگ دستگاه آن را به دستگاه جوش لیزری تبدیل کرد.

بیشتر بدانید: دستگاه لیزر زنگ زدایی چیست؟

کاربرد لیزر پاک کننده فلزات
کاربرد لیزر پاک کننده فلزات

چه روش‌هایی برای تمیزکردن فلزات وجود دارد؟

روش‌های تمیز کاری سطوح فلزی شامل مجموعه‌ای از روش‌ها و فرآیندهای مکانیکی و شیمیایی هستند که برای حذف آلودگی‌ها، رسوبات و زنگ‌ زدگی از سطوح فلزی استفاده می‌شوند. به طور کلی روش‌های مختلفی برای تمیزکاری فلزات وجود دارد:

دستگاه لیزر زنگ زدایی

دستگاه لیزر پاک کننده زنگ آهن یک روش مناسب، ایمن و کاربردی برای حذف و پاکسازی آلاینده‌ها و آلودگی‌ها، ناخالصی‌ها و رسوبات مختلف است. در این روش با استفاده از پرتو پرقدرت لیزر بدون کوچک‌ترین آسیب به بخش‌های مختلف، پاکسازی صورت می‌گیرد. کاربرد لیزر پاک کننده فلزات در بخش‌های مختلف مثل صنعت خودرو سازی، هواپیما سازی، فولاد و … دیده می‌شود اما با توجه به پیشرفت چشم‌گیر این دستگاه در سال‌های گذشته، به احتمال زیاد در آینده از این دستگاه در بخش‌های مختلف دیگری نیز استفاده شود.

روش شیمیایی

از مواد شیمیایی مانند اسیدها، قلیاها و حلال‌های شیمیایی برای حذف آلودگی‌ها و زنگ‌زدگی سطوح فلزی استفاده می‌شود؛ این مواد معمولا با استفاده از برس یا پارچه‌ای نرم بر روی سطح اعمال می‌شوند و سپس با آب شستشو داده می‌شوند.

روش حرارتی

در برخی موارد، جوشکاری و استفاده از حرارت می‌تواند برای حذف آلودگی‌ها و رسوبات سطوح فلزی مفید باشد. این روش معمولا برای حذف رسوبات روغنی و آلودگی‌های سخت استفاده می‌شود.

روش سنگ زنی

استفاده از آبکاری و سنگ‌زنی معمولاً با استفاده از ذرات سنگ‌زنی و آب یا محلول‌های شیمیایی برای حذف زنگ‌زدگی و آلودگی‌های سطح فلزی استفاده می‌شود.

روش انفجار

تمیزکاری به روش انفجار یکی از روش‌های مکانیکی برای تمیزکاری سطوح فلزی است؛ در این روش، از قدرت انفجاری جسم‌های جاروب کننده برای حذف آلودگی‌ها، رسوبات سخت، زنگ‌زدگی، رنگ و پوشش‌های محافظ از سطوح فلزی استفاده می‌شود.

این روش قدرتمند و کارآمد است، اما نیاز به تجهیزات و مهارت‌های خاص دارد؛ همچنین، در هنگام استفاده از این روش، باید از ایمنی کامل اطمینان حاصل کرده و دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت کرد.

روش مکانیکی

این روش شامل استفاده از برس‌ها، پنس‌ها، سنباده‌ها و سایر ابزارهای مکانیکی برای جاروب کردن، تمیز کاری، حذف آلودگی‌های زبر و رسوبات سخت در سطوح فلزی است. 

کارکرد لیزر پاک کننده سطوح چیست؟

  • حذف لایه‌های زائد روی سطح فلز
  • حذف سریع هرگونه لایه‌ی زائد
  • زنگ زدایی سریع و تمیز کردن اکسیدهای مختلف
  • تمیز کردن قالب مانند قالب تایر، قالب الکترونیکی و قالب مواد غذایی
  • از بین بردن آلودگی روغن روی قطعات پس از تولید و پردازش آن‌ها
  • تمیز کردن رزین، روغن، چسب، گرد و غبار، لکه، کثیفی و زنگ زدگی از سطح فلزات
کاربرد لیزر پاک کننده فلزات
کاربرد لیزر پاک کننده فلزات

کاربرد لیزر پاک کننده فلزات در صنایع مختلف

این روش با مصرف بهینه انرژی می‌تواند طیف وسیعی از آلودگی‌ها را از روی سطح فلزات پاک کند و برای صنایع مختلف کاربرد دارد؛ برخی از مهم‌ترین کاربردهای دستگاه لیزر زنگ زدایی سطوح در بخش‌های مختلف صنعتی عبارتند از:

کاربرد لیزر پاک کننده فلزات در پرداخت سطح و رفع زنگ زدگی در تولید فولاد

کاربرد لیزر پاک کننده فلزات برای رفع زنگ زدگی، لایه‌های اکسید و پرداخت سطح در تولید فولاد است که با استفاده از سورس فایبر، پرتوی لیزر را تولید می‎‌کند.

اگر فلز در معرض هوای مرطوب قرار گیرد، با آب واکنش داده و اکسید آهن تشکیل داده که زنگ می‌زند؛ در این حالت کیفیت فلز کاهش می‌یابد و همچنین به دلیل فرآیند عملیات حرارتی، یک لایه اکسید روی سطح فلز تشکیل شده و لایه اکسیدی سطح فلز تغییر رنگ داده و در نتیجه مانع از عملیات تکمیلی بعدی خواهد شد.

لیزر باید با یک پالس کوتاه ساطع شود تا از آسیب به فلز پایه جلوگیری کند؛ زنگ زدگی موجود به سرعت پرتو لیزر را جذب کرده و باعث افزایش دما می‌شود. هنگامی که دما به اندازه کافی بالا باشد، زنگ زدگی ذوب شده و در نهایت تبخیر خواهد شد.

کاربرد لیزر پاک کننده فلزات در نظافت دیوار بیرونی ساختمان

سیستم لیزر زنگ زدایی برای نظافت دیوارهای خارجی ساختمان‌ها تا طول 70 متر استفاده می‌شود. این روش انواع آلاینده‌ها را بر روی انواع سنگ، فلز و شیشه پاک کرده و همچنین می‌تواند لکه‌های سیاه روی مصالح سنگی مختلف در ساختمان‌ها را از بین ببرد.

کاربرد لیزر پاک کننده فلزات در صنعت الکترونیک

عایق‌های شبکه برق که برای مدت طولانی در معرض محیط‌های سخت و خشن خارج از منزل قرار می‌گیرند، معمولا با گرد و غبار و کثیفی فراوانی پوشیده می‌شوند. این وضعیت می‌تواند بر انتقال نیروی برق تاثیر بگذارد و باعث افزایش تلفات در انتقال نیرو شود و در نتیجه ضررهای اقتصادی غیرضروری را به همراه خواهد داشت.

روش سنتی برای تمیز کردن این عایق‌ها، شامل خراشیدن مکانیکی دستی است، که معمولا ناکارآمد، زمان‌بر و کار فشرده است. با توجه به مشکلات موجود در عملیات نظافت کنونی، ارائه روش‌ جدید مانند دستگاه لیزر پاک کننده فلزات برای تمیزکاری این عایق‌ها با کیفیت واقعا ضروری است.

کاربرد لیزر پاک کننده فلزات در تمیز کردن لوله در راکتور نیروگاه هسته‌ای

از دستگاه لیزر پاک کننده زنگ آهن برای تمیز کردن خطوط لوله در راکتورهای نیروگاه هسته‌ای استفاده می‌شود. از فیبر نوری برای ورود پرتو لیزر پرقدرت به راکتور برای حذف مستقیم گرد و غبار رادیواکتیو استفاده می‌شود و تمیز کردن مواد با این روش بسیار آسان است؛ همچنین چون از راه دور کار می‌کند، می‌تواند ایمنی کارکنان را ضمانت کند.

کاربرد دستگاه لیزر پاک کننده فلزات در صنایع خودروسازی

در این صنعت به منظور پاک کردن رسوبات، آلودگی‌ها و چربی‌های موجود بر روی قطعات از این دستگاه استفاده می‌شود؛ بعلاوه این کاربرد می‌تواند در تولید خودروها و قطعات جانبی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد لیزر پاک کننده فلزات در صنعت هوا و فضا

از دستگاه‌های لیزر تمیز کننده سطوح برای تمیز کردن قطعاتی مانند شیشه‌های مورد استفاده در پنجره‌ها، آینه‌ها و لنزها در این صنعت استفاده می‌شوند. این کاربرد می‌تواند در تولید ماهواره‌ها، سفینه‌های فضایی و هواپیما مورد استفاده باشد.

کاربرد لیزر پاک کننده فلزات در صنعت پزشکی

در صنعت پزشکی، لیزر پاک کننده زنگ زدگی برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن ابزارهای پزشکی و در بخش‌هایی مثل جراحی، دندانپزشکی و تولید وسایل پزشکی کاربرد دارد.

سایر کاربرد لیزر پاک کننده فلزات در صنایع مختلف

دستگاه‌های لیزر زنگ زدایی در صنایع دیگری مثل تمیز کردن قطعات سرامیکی و شیشه‌ای در صنایع کریستال، تمیز کردن قطعات فلزی در صنایع ماشین‌سازی، تمیز کردن سطوح و بطری‌ها در صنایع غذایی و تمیز کردن قطعات صنعتی در صنایع شیمیایی، کشتی سازی، قطعات خودرو، قالب‌های لاستیکی، قالب های تایر، ریل‌ها، صنعت حفاظت از محیط زیست کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: مقایسه دستگاه لیزر تمیز کننده سطوح با روش‌های سنتی

کاربرد لیزر پاک کننده فلزات
کاربرد لیزر پاک کننده فلزات

کاربرد لیزر پاک کننده فلزات در فرودگاه‌ها

فرودگاه‌های یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های حمل و نقل در سراسر دنیا است که مهم‌ترین بخش آن را باندها تشکیل می‌دهند. باندها از جنس بتن ساخته شده و از آنجایی که در روند برخاستن و فرود آمدن هواپیما رد لاستیک‌ها به دلیل سطح مسیر و درجه حرارت بالا بر روی آسفالت باقی می‌ماند، باید این بخش‌ها نیز همواره پاکسازی شود.

با گذشت زمان و تکرار متعدد این اتفاق، مقاومت سطح مسیر در برابر لغزی کم می‌شود که این موضوع بر ایمنی پرواز، عملکرد ترمز و فرود هواپیما موثر است و ممکن است خطاهای جبران ناپذیری را ایجاد کند.

برای تمیز کاری باند فرودگاه در ابتدا از روش‌های سنتی استفاده می‌شد که معمولا یک عامل آسیب رسان و غیرقابل جبران و غر مخرب برای تمیز کردن باندهای فرودگاه بود؛ اما با گذشت زمان و دستگاه لیزر پاک کننده زنگ آهن روش مناسبی برای تمیز کاری معرفی شد چرا که این روش آسیبی به سطح کار وارد نمی‌کند و در کاهش مصرف انرژی و آلودگی در محیط زیست نقش داشت.

امروزه از مهم‌ترین کاربرد لیزر پاک کننده فلزات، پاکسازی باندهای فرودگاه است چرا که به عنوان روشی ایمن شناخته شده است و باعث بهبود کیفیت سطح باند و افزایش امنیت پرواز می‌شود. از مهم‌ترین مزایای این روش عبارتند از:

  • کاهش هزینه
  • حفاظت از محیط زیست
  • راندمان بالا
  • کیفیت در تمیزکاری
  • جلوگیری از آسیب‌‌دیدگی سطح مورد نظر
  • حمل و نقل آسان
کاربرد لیزر پاک کننده فلزات
کاربرد لیزر پاک کننده فلزات

کاربرد لیزر پاک کننده فلزات در جوشکاری

استفاده از دستگاه لیزر پاک کننده زنگ آهن در جوشکاری یک روش بسیار مناسب و کارآمد است که در مقابل با روش‌های سنتی و معمولی در تمیز کردن فلزات، مزایای زیادی دارد.

این موضوع انعطاف پذیر و قابل تغییر است و می‌تواند باعث بهینه سازی شرایط سطح برای جوشکاری، بهبود مقاومت در برابر خوردگی، از بین رفتن اکسید‌ها، رابط خط همجوشی بستر پایدار و … کاربرد داشته باشد و بدون عامل آزمایش متوسط شیمیایی، در محیطی کاملا خشک، تمیز و سازگار با محیط زیست عمل کند. 

مزایای دستگاه لیزر تمیز کننده سطوح در جوشکاری فلزات

این دستگاه در بخش‌های مختلف صنعتی کاربردهای متعددی دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین مزایای و کاربرد لیزر پاک کننده فلزات (laser cleaning) می‌پردازیم:

بدون تماس با دست

فناوری تمیز کردن لیزری با سطح متریال هیچ گونه تماسی نداد و بسیار کاربردی است. در اشکال مختلف متریال نمی‌تواند عامل دردسر باشد و این دستگاه قادر است تا تمامی متریال‌ها را به راحتی از پوشش‌های زائدی جدا کند که با روش مکانیکی غیرممکن است.

افزایش کارایی و حفاظت از محیط زیست

این فناوری در کاهش مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست نقش دارد و تمیز کردن با فرآیندهای شیمیایی برای اپراتور و محیط زیست مضر است؛ بنابراین با این روش می‌توان این مشکل را نیز به صورت موثر و کارآمد حذف کرد.

آسیب نرساندن به سطح متریال فلز

پس از تمیز کردن پوشش مدنظر از آلاینده‌های سطح، فناوری لیزر زنگ زدایی به سطح خود محصول نیز آسیبی نمی‌رساند و می‌تواند از آسیب رساندن به قطعه و سایش مکانیکی دستگاه جلوگیری کند.

قابلیت تنظیم در سطوح مختلف

پرتو لیزر پاک کننده قادر است تا در سطوح مختلف تنظیم شود، مخصوصا برای متریال‌های فلزی و سطح فرآیند به خوبی ساخته شده و ساختارهای ریز ایجاد می‌کند.

این کاربرد لیزر پاک کننده فلزات عاملی است تا از این موضوع در صنایع مختلفی مثل قطعات خودرو، قالب لاستیک، ماشین آلات پیشرفته، آهنگ، صنایع حافظتی از محیط زیست، کشتی سازی و … استفاده شود.

بیشتر بدانید: مزایای دستگاه لیزر زنگ زدایی چیست؟

مزایای استفاده از دستگاه لیزر زنگ زدایی چیست؟

  • دستگاه لیزر تمیز کننده سطوح اندازه‌ی مناسبی دارد و قابل حمل است.
  • مجهز بودن دستگاه به چرخ، حمل و نقل آن را آسان کرده است.
  • یک روش آسان برای پاک کردن زنگ زدگی است.
  • دستگاه وزن سبکی دارد.
  • ایمنی دستگاه نسبت به بسیاری از روش‌ها بیشتر است.
  • عمر طولانی دارد.
  • می‌توان مکان دقیق و اندازه دقیق را برای تمیز کردن انتخاب کنید.
  • دستگاه لیزر تمیز کننده دارای هزینه عملیاتی پایین و دارای طول عمر بالایی (تقریباً بدون نیاز به تعمیر و نگه‌داری) است.
  • عدم حساسیت و خوردگی سطوح بعد از تمیز شدن با دستگاه لیزر زنگ زدایی
  • سر و صدای کم، بدون گرد و غبار  
کاربرد لیزر پاک کننده فلزات
کاربرد لیزر پاک کننده فلزات

برای آشنایی با جزییات مزایای دستگاه لیزر تمیز کننده سطوح روی لینک مقاله کلیک کنید.

نکات مهم عملکرد و کاربرد لیزر پاک کننده فلزات

برای استفاده بهتر و کاربرد صحیح‌تر از دستگاه لیزر پاک کننده زنگ آهن بهتر است تا به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:

  • همان‌طور که در ابتدا به این موضوع پرداختیم، عملکرد این دستگاه بسیار ساده است و می‌تواند به راحتی سطوح را بدون نیاز به مواد شیمیایی مختلف پاکسازی کند.
  • نکته مهم این است که باید قبل از شروع اتصال و جوشکاری هرگونه رنگ، روغن و زنگ زدگی را از روی متریال بردارید و پس از آن جوشکاری کرده و اکسید و مانده آن را نیز دور بریزید.
  • قدرت لیزر بر روی سطح تمیز شده تاثیر زیادی دارد. قدرت کافی لیزر باید به منظور حذف آلودگی‌ها و رسوبات مورد نیاز باشد.
  • طول موج لیزر نیز بر تاثیر عملکرد دستگاه لیزر پاک کننده زنگ آهن تاثیر می‌گذارد. طول موج مناسب برای هر نوع آلودگی و جنس سطح مورد تمیز کاری باید انتخاب شود.
  • فوکوس لیزر تمیز کننده سطوح، نقش مهمی در تمیزکاری دارد. تمرکز دقیق لیزر روی منطقه مورد نیاز، امکان حذف آلودگی‌های محدود را فراهم می‌کند.
  • سرعت حرکت لیزر روی سطح نیز تاثیرگذار است. سرعت مناسب برای حرکت لیزر باید انتخاب شود تا بهترین نتیجه در تمیزکاری حاصل شود.
  • نوع آلودگی و رسوبات روی سطح نیز بر تاثیر عملکرد دستگاه لیزر پاک کننده زنگ آهن تأثیر می‌گذارد. بعضی آلودگی‌ها ممکن است بهتر با لیزر تمیز شوند تا دیگر آلودگی‌ها.
  • نوع سطح مورد تمیزکاری نیز مهم است. سطح‌های فلزی، شیشه‌ای، پلاستیکی و غیره ممکن است نیاز به تنظیمات و شرایط مختلفی داشته باشند.
  • در بررسی عملکرد و کاربرد لیزر پاک کننده فلزات، ایمنی نیز بسیار مهم است. رعایت دستورالعمل‌ها و استفاده از وسایل حفاظتی مناسب می‌تواند خطرات احتمالی را کاهش دهد.

جمع بندی موضوع کاربرد لیزر پاک کننده فلزات

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی کاربرد لیزر پاک کننده فلزات پرداختیم و این روش را در مقایسه با روش‌های مرسوم مانند تمیز کردن مکانیکی، شیمیایی و … بررسی کردیم. این روش‌ها بسیار کارآمد، سریع، کم هزینه و دارای بار حرارتی کم و بار مکانیکی روی بستر است. دستگاه لیزر زنگ زدایی به سلامت اپراتور آسیبی نمی‌رساند.

شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه برش لیزر را انتخاب و تهیه کنید. برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان برای خرید دستگاه لیزر زنگ زدایی می‌توانید با شماره 02148000090 با متخصصان فروش ما در روتک تماس حاصل فرمایید.

آیا دستگاه لیزر پاک کننده زنگ آهن بی خطر است؟

این روش برخلاف سایر روش‌های تمیزکاری، برای اپراتورها ایمن تر است؛ چون این ماده مخرب و رساننده نیست برای موادی که تمیز می‌کند نیز ایمن است.

دستگاه لیزر زنگ زدایی در مقایسه با روش‌های دیگر چگونه است؟

این روش در مقایسه با روش‌های سنتی باعث صرفه جویی بیشتر در انرژی، سازگار با محیط زیست، امن، آسان برای استفاده و بهره وری بالاتر دارد.

21 comments on “آشنایی با 10 کاربرد لیزر پاک کننده فلزات”

ادمین سایت

سلام وقت بخیر
برق دستگاه 3 فاز است.

ارسال دیدگاه

captcha