Skip to content

معرفی پردرآمدترین شغل‌ های مربوط به جوشکاری

آموزش

معرفی پردرآمدترین شغل های جوشکاری | جوشکاری یکی از حرفه‌های مهم و حیاتی در صنایع مختلف است که نقش اساسی در تولید و ساخت قطعات و تجهیزات صنعتی دارد. افرادی که در زمینه جوشکاری فعالیت می‌کنند، نقش اساسی در ایجاد و اتصال قطعات فلزی با استفاده از فرایند جوش دارند.

در این مطلب از شرکت روتک، قصد داریم به معرفی پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری بپردازیم. این شغل‌ها نه تنها ارزش اقتصادی بالایی دارند بلکه نیاز به مهارت‌های ویژه و تخصصی در زمینه جوشکاری را نشان می‌دهند. افرادی که به عنوان جوشکار فعالیت می‌کنند، می‌توانند با انجام این شغل‌ها به درآمد بالا و فرصت‌های شغلی مناسب دست یابند؛ بنابراین اگر آشنایی با پردرآمدترین شغل های جوشکاری می‌تواند برای شما مهم باشد، تا انتها همراه ما باشید.

بیشتر بدانید: دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست    

آشنایی با شغل جوشکاری

جوشکاری یکی از روش‌های مهم و پرکاربرد برای ایجاد اتصال محکم قطعات فلزی و غیرفلزی به یکدیگر است؛ البته این عملیات نه تنها برای اتصال قطعات مختلف به کار می‌رود؛ بلکه برای رفع عیوب و بازسازی قطعات نیز استفاده می‌شود.

انواع روش‌های جوشکاری مانند جوشکاری آرگون، جوش لیزری و جوشکاری قوس الکتریکی برای این منظور استفاده می‌شود. شرکت‌ها به دنبال جوشکاران ماهر با حقوق بالا هستند و انجام کار جوشکاری بدون عیب و نقص از اهمیت زیادی برخوردار است.

گذراندن دوره‌های آموزش جوشکاری به افراد امکان ورود به این حرفه را می‌دهد. این حرفه به دلیل وجود روش‌ها و ابزارهای متعدد، نیازمند تخصص و آموزش است. در ادامه، به معرفی پردرآمدترین نوع جوشکاری خواهیم پرداخت.

بیشتر بدانید: جوشکاری قوس الکتریکی چیست

پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری
پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری

 شرایط و مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک جوشکار حرفه‌ای

برای کسب درآمد بالا از طریق شغل جوشکاری، لازم است دارای مهارت‌های لازم برای انجام انواع جوشکاری مانند جوشکاری آرگون، جوشکاری لیزری و جوشکاری قوس الکتریکی باشید.

همچنین سابقه کاری مرتبط، تسلط به فرایندهای جوشکاری، توانایی ایجاد جوش کامل و بدون نقص، روحیه کاری تیمی، مسئولیت‌پذیری، جزئی‌نگری، مدرک جوشکاری از سازمان فنی‌وحرفه‌ای و توانایی کار در شرایط سخت از جمله شرایط اساسی هستند.

برای فعالیت در شغل جوشکاری زیر آب، نیاز به توانایی انجام غواصی و توانایی جسمی برای انجام فعالیت‌های جوشکاری دارید. همچنین مهارت‌های ارتباطی مناسب نیز از شرایط استخدامی مهم برای جوشکاران است.

بیشتر بخوانید: مزایای دستگاه جوش لیزری

 شرایط و مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک جوشکار حرفه‌ای
پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری

معرفی پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری

شغل‌ های جوشکاری به عنوان یک حرفه حیاتی و حیطه گسترده‌ای از صنایع شامل موارد زیر می‌توانند شامل شوند:

جوشکاری در صنعت حمل و نقل 

با تقاضای بالای حمل و نقل، جوشکاران ماهر در ساخت سازه‌های بزرگ حمل و نقل می‌توانند به شغلی پردرآمد و پر چالش دست پیدا کنند.

جوشکاری زیر آب

حرفه‌ای که ترکیبی از مهارت غواصی و جوشکاری است و نیازمند تخصص، مهارت و توانمندی جسمی و روحی بالا است. با توجه به شرایط سخت و ریسک بالای این حرفه، می‌توان انتظار داشت که دارای درآمد بالایی باشد.

جوشکاری سازه‌ها و ساختمان‌های فولادی

با رشد ساخت و ساز با سازه‌های فلزی، جوشکاران ماهر در این زمینه می‌توانند با کسب مهارت و تجربه لازم به شغلی پردرآمد و پر فرصت تبدیل شوند.

جوشکاری سیار

جوشکاری سیار به عنوان یک ایده برای خود اشتغالی برای افرادی که به دنبال شغل دوم یا خود اشتغالی هستند، پیشنهاد می‌شود. در این حرفه، نیازی به پرداخت هزینه اجاره کارگاه نیست و با داشتن مهارت و تجهیزات لازم، می‌توانید با هزینه اندکی یک تجارت کوچک راه‌اندازی کنید. چه متریالی را میتوان با دستگاه جوش لیزر جوش داد؟

جوشکاری صنایع تسلیحاتی

جوشکاری در صنایع تسلیحاتی یک حرفه حساس و با ریسک بالا است که نیازمند تخصص و آشنایی با تکنولوژی و ظرافت‌های خاص برای انجام عملیات بر روی آلیاژهای متنوع است. حضور در کارگاه‌های تولید محصولات تسلیحاتی یکی از زمینه‌هایی است که این حرفه شامل آن می‌شود و با درآمد بالایی همراه است.

جوشکاری فولاد ضد زنگ یا استیل

حرفه‌ای که به شدت نیازمند نیروی متخصص است و با توجه به تقاضای بالای بازار کار، می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد.

جوشکاری درب‌های فلزی

نوعی روش جوشکاری که نیازمند مهارت و هنر است و با توجه به تقاضای بالا، می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد.

جوشکاری فلزات رنگی

جوشکاری فلزات رنگی از جمله حرفه‌های مهارت محور است که نیازمند دانش کافی در زمینه تکنیک‌های خاص جوشکاری مانند جوش نقطه‌ای مقاومتی، MIG ،TIG، جوش CO2 و جوش آرگون است. با تسلط بر این تکنیک‌ها، می‌توانید به این حرفه وارد شده و درآمد قابل توجهی کسب کنید.

جوشکاری صنعت نفت و گاز

جوشکاری در صنعت نفت و گاز یک شغل پر خطر و شامل وظایفی مانند جوشکاری فشار، ساخت تیر، لوله و اجزای فلزی مختلف برای دکل‌های نفتی و سکوهای حفاری می‌شود. برای ورود به این حوزه نه تنها نیاز به مهارت فنی بالا دارید، بلکه باید از توانایی روحی و جسمی فوق‌العاده‌ای نیز برخوردار باشید، زیرا شرایط سخت و مخاطرات احتمالی ممکن است چالش‌هایی برای شما ایجاد کند.

بیشتر بدانید: کارآفرینی با دستگاه جوش لیزری

معرفی پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری
پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری

آیا می‌توان با جوشکاری درآمد بالایی را کسب کرد؟

در جواب به این سوال می‌توان گفت بله؛ به منظور افزایش درآمد در سایر روش‌های جوشکاری، بهتر است تا آموزش و تسلط به سه روش اصلی جوشکاری، یعنی جوشکاری CO2، جوشکاری میگ و جوشکاری زیر پودری و توپودری، توجه شود.

جوشکاری CO2 با استفاده از گاز محافظ دی‌اکسید کربن انجام می‌شود که نسبت به آرگون ارزان‌تر است. بعلاوه این روش نیازمند سرعت بالا بوده و به نسبت دیگر مدل‌های جوشکاری، درآمد بیشتری دارد. جوشکاری CO2 چیست و چگونه انجام می شود؟

درآمد جوشکاری تیگ برای انواع فلزات مختلف مانند آهن، استیل، کربن، مس، برنج، آلومینیوم و تیتانیوم مناسب است و اگر در صنایع نظامی یا اتصال لوله‌های تحت فشار کار کنید، می‌توانید درآمد بیشتری نیز به همراه داشته باشد. اما باید توجه داشت که تجهیزات جوشکاری تیگ قیمت بالاتری نسبت به دیگر روش‌ها دارند و مکان زندگی و مهارت شما نیز بر درآمد تأثیرگذار هستند.

مطالعه بیشتر: جوش لیزری دستی چیست

آیا می‌توان با جوشکاری درآمد بالایی را کسب کرد؟
پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری

پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری

در بین تمامی روش‌های جوشکاری، روش جوشکاری زیر آب به عنوان یکی از پردرآمدترین روش‌های جوشکاری معرفی شده است، زیرا نیاز به مهارت‌های خاص و قدرت فیزیکی زیادی نیاز دارد و همچنین جوشکاری باید توانایی تحمل شرایط سخت زیر آب و غواصی با جوشکاری دقیق و باکیفیت را داشته باشد.

مطالعه مقاله: دستگاه جوش لیزری آهن چیست

پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری
پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری

عوامل تاثیرگذار بر پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری

عوامل مختلفی بر درآمد جوشکاری تاثیرگذار هستند که با توجه به این عوامل، می‌توان گفت که مهارت، تجربه، نوع جوشکاری و صنعت فعالیت اصلی بر درآمد جوشکاری تاثیرگذار هستند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

  • سطح مهارت و تخصص جوشکار بسیار تاثیرگذار بر درآمد او است. جوشکاران با مهارت بالا و تجربه کافی معمولا درآمد بیشتری دارند.
  • نوع و روش جوشکاری نیز بر درآمد تاثیرگذار است. برخی از روش‌های جوشکاری مانند جوشکاری TIG و MIG معمولا با درآمد بیشتری همراه هستند.
  • تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده نیز مهم هستند.
  • درآمد جوشکاری ممکن است در صنایع مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال، جوشکارانی که در صنایع پتروشیمی یا خودروسازی فعالیت می‌کنند، ممکن است درآمد بیشتری داشته باشند.
  • مکان زندگی و کار جوشکار نیز بر درآمد او تاثیر می‌گذارد. مناطق بازار کار پویا و با نیاز به جوشکاران ماهر معمولا درآمد بیشتری ارائه می‌دهند.
  • سابقه کار و تجربه جوشکار نیز از عوامل تاثیرگذار بر درآمد او است. جوشکاران با سابقه و تجربه بیشتر معمولا می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند.
  • وضعیت اقتصادی کشور و صنعت نیز می‌تواند بر درآمد جوشکاری تاثیرگذار باشد. در شرایط اقتصادی خوب، معمولا درآمد جوشکاران نیز افزایش می‌یابد.

مطالعه بیشتر: روش های جوشکاری لیزری

عوامل تاثیرگذار بر پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری
پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری

بازار کار پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری در ایران

بازار کار جوشکاری در ایران نیز یکی از حیطه‌های مهم صنعتی است که نیاز به نیروی کار ماهر و کارآمد در این زمینه احساس می‌شود. نکات ایمنی جوش لیزری

این بازار کار نیازمند توجه به ارتقاء مهارت‌ها، استفاده از فناوری‌های جدید، و رعایت استانداردهای کیفیت بالا است تا بتواند با رشد صنایع مختلف و نیازهای بازار همگام شود. (کیفیت جوشکاری لیزری) برخی از نکات مهم درباره بازار کار جوشکاری در ایران عبارت‌اند از: 

نیاز به جوشکاران ماهر

  • استفاده از فناوری‌های جدید
  • کیفیت و استانداردهای بین‌المللی 
  • نیاز به آموزش و ارتقای مهارت
  • پیشرفت صنایع مختلف

مزایای شغلی

درآمد جوشکاری با استفاده از الکترود دستی در سال 1402،  از 10 تا 12 میلیون تومان شروع می‌شود. جوشکاری تیگ یا آرگون، با استفاده از گاز آرگون به عنوان محافظ، در صنایع مختلف مانند پتروشیمی، نظامی و دریایی استفاده می‌شود و از جوشکاران ماهر در این زمینه تقاضا وجود دارد. گاز جوشکاری چیست؟

مطالعه کنید: کاربرد دستگاه جوش لیزری

بازار کار پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری در ایران
پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری

بازار کار جوشکاری در خارج از ایران

بر اساس پیش‌ بینی‌ها، درآمد جوشکاران در کشورهای مختلف از جمله ترکیه، آلمان، سوئیس، آمریکا، استرالیا، کانادا و عمان در دهه بعدی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت؛ به عنوان مثال، درآمد جوشکاران در ترکیه تا سال 2025 با رشد 46% و افزایش تا 96 هزار لیر می‌رود، در حالی که در کانادا پیش‌بینی می‌شود درآمد جوشکاران تا سال 2026 با رشد 12% و افزایش تا 61 هزار دلار خواهد بود؛ بنابراین اطلاعات می‌توان گفت که جوشکاری به عنوان یک حرفه پردرآمد و با تقاضای بالا، می‌تواند فرصت‌های شغلی مهمی در کشورهای خارج از ایران فراهم کند. (آشنایی با اصطلاحات جوشکاری)

کانادا

کانادا یکی از کشورهای پیشرو در صنعت جوشکاری و فلزکاری است و دارای صنایع مختلفی از جمله صنایع نفت و گاز، خودروسازی، ساخت و ساز، دریایی و هوایی است که نیاز به جوشکاران ماهر و متخصص دارند.

با توجه به نیاز زیاد صنایع مختلف به جوشکاران با تجربه و مهارت، بازار کار جوشکاری در کانادا برای افرادی که دارای مهارت و تجربه لازم هستند، بسیار فراهم و پر فرصت است. شرکت‌ها و صنایع در کانادا معمولا به دنبال جوشکاران ماهر با توانایی اجرای انواع روش‌های جوشکاری مانند جوشکاری CO2، جوشکاری TIG و MIG، و جوشکاری زیر پودری هستند.

همچنین، کانادا به دلیل استقبال خوب از مهاجران ماهر و توانمند، برای جوشکاران خارجی نیز فرصت‌های شغلی بسیار مناسبی ارائه می‌دهد.

بیشتر بدانید: جوشکاری برنز و جوش لیزری آلومینیوم

 آلمان

در آلمان، استانداردهای بسیار بالایی برای جوشکاران و کارگاه‌های جوشکاری وجود دارد و این کشور به عنوان یکی از بهترین مراکز آموزش جوشکاری در جهان شناخته می‌شود. به همین دلیل، جوشکاران با مدارک و تجربه معتبر از آلمان، در بازار کار جوشکاری جهانی ارزشمند محسوب می‌شوند.

همچنین، آلمان به دلیل نیاز به نیروی کار ماهر در صنایع مختلف، به جوشکاران با توانایی‌ها و مهارت‌های متنوع نیاز دارد؛ بنابراین، بازار کار جوشکاری در آلمان برای افرادی که دارای تجربه، مهارت و تعهد به کیفیت هستند، فرصت‌های شغلی بسیار مناسبی ارائه می‌دهد.

بیشتر بدانید: دستگاه جوش تفنگی چیست

بازار کار جوشکاری در خارج از ایران
پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری

دستگاه‌های مناسب برای جوشکاری

دستگاه جوش لیزری فایبر

یکی از بهترین دستگاه‌ها برای استفاده در جوشکاری و مشاغل جوشکاری، دستگاه جوش لیزری فایبر است. این دستگاه که با تکنولوژی فایبر فعالیت می‌کند، یکی از بهترین دستگاه‌ها برای جوشکاری متریال‌ها فلزی مختلف اعم از فلزات، قطعات فلزی و آلیاژهای فلزی مختلف مثل آهن، استیل، آلومینیوم، برنج، نیکل، تیتانیوم، کروم و … است؛ بنابراین این دستگاه کاربردی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه جوش لیزری چیست؟

از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای دستگاه جوش لیزری فایبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این دستگاه جوش لیزری قادر به ایجاد شکاف جوش یکنواخت، با کیفیت و بدون ساییدگی بر روی متریال‌های فلزی است. سرعت جوش با این دستگاه تقریباً دو برابر جوشکاری با روش‌های سنتی است. هد دستی دستگاه جوش لیزری دارای وزن سبک و کاربری آسانی است و امکان انجام عملیات مختلف جوشکاری را بر روی هر بخشی از میز فراهم می‌کند.

بزرگ‌ترین مزیت این دستگاه، جوش فلزات مختلف به یکدیگر و جوش فلزات آلیاژی را امکان‌پذیر می‌سازد. علاوه بر این، مصرف برق کاهش یافته و نیاز به حداقل 2 جوشکار برای عملیات جوشکاری با این دستگاه لازم نیست. استفاده از هد دستی در این دستگاه، امکان انجام عملیات جوشکاری بدون محدودیت در اندازه میز کار و در سطح گسترده‌ای را فراهم می‌کند. این دستگاه همچنین دارای قالب یکنواخت، میز کار کوچک و تجهیزات چرخ‌دار برای جابه‌جایی و استفاده آسان است. مقایسه دستگاه جوش لیزری و دستگاه جوش CO2 را در این مطالعه بخوانید.

بیشتر بدانید: دستگاه جوش بدون الکترود چیست

دستگاه‌های مناسب برای جوشکاری
پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری

جمع بندی موضوع معرفی پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری

جوشکاری یک شغل فنی با درآمد متغیر و نسبتا مناسب است که درآمدی بین سه میلیون تومان تا 500 میلیون تومان دارد. بنا به ویژگی‌ها و عواملی مانند تخصص، تجربه، محل کار، نوع صنعت و سایر شرایط موجود می‌تواند بر درآمد شخص در حرفه جوشکاری تاثیرگذار باشند؛ بنابراین این عوامل باید در نظر گرفته شوند تا تصمیم مناسب در انتخاب و پیشرفت در این حرفه گرفته شود.

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی موضوع معرفی پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری پرداختیم.

شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه جوشکاری را تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید دستگاه جوش لیزری و دیگر دستگاه‌ها به سایت روتک سر بزنید یا با ما تماس حاصل کنید.

بیشتر بدانید: دستگاه جوش آرگون چیست

پردرآمدترین شغل‌ های جوشکاری چیست؟

جوشکاری در صنعت حمل و نقل u003cbru003eجوشکاری زیر آبu003cbru003eجوشکاری سازه‌ها و ساختمان‌های فولادیu003cbru003eجوشکاری سیارu003cbru003eجوشکاری صنایع تسلیحاتیu003cbru003eجوشکاری فولاد ضد زنگ یا استیل