Skip to content

مزایای برش لیزری در برش ورق آهن؛ راهکاری هوشمند برای پیشرفت در صنعت

آموزش

امروزه به دنبال کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت و روند کار در شرکت‌ها و کارگاه‌های صنعتی مختلف، از دستگاه برش لیزری برای برش بخشی از آلیاژها یا فلزات استفاده می‌کنند. در روند برش لیزری می‌توانیم با کیفیت و دقتی بالاتر، برش‌های بسیار زیادی را با سرعت بیشتر تولید کنیم.

در این مطلب از شرکت روتک قصد داریم تا شما را با مزایای برش لیزری در برش ورق آهن بیشتر آشنا کنیم؛ پس اگر به این مطلب علاقه دارید تا انتها همراه ما باشید.

تکنولوژی برش لیزری در برش ورق آهن چگونه انجام می‌شود؟

به زبان ساده برش لیزری در برش ورق آهن به فرآیندی صنعتی گفته می‌شود که در آن با استفاده از سورس لیزر اشعه لیزر تولید شده و بر اساس نوع متریال، قدرت، سرعت و فرکانس لیزر از منبع ساطع شده به متریال مدنظر تنظیم میشود.

در فرآیند لیزر، نور در نقطه کوچکی متمرکز شده و سپس براساس انرژی منبع، ذوب شدگی از نقطه مورد نظر آغاز و موجب برش خوردن می‌شود.

در این فرآیند در واقع اشعه لیزر با تمرکز بر یک نقطه و ساطع کردن نور به بخش مدنظر باعث برش خوردن آهن و در نهایت تولید قطعه مورد نظر از جمله لوله، ورق‌ها، قطعات طراحی شده، قطعات سه بعدی، پروفیل‌ها و … می‌شود.

در فرآیند برش لیزر که در برش ورق آهن انجام می‌شود، نقطه مورد نظر ذوب می شود.

در حال حاضر در فرآیند برش لیزری در برش ورق آهن از دستگاه‌های برش لیزری آهن استفاده می‌شود و براساس نوع توان دستگاه، ممکن است کیفیت و سرعت برش نیز تغییر پیدا کند.

علاوه بر توان دستگاه برش لیزر فلزات، ماده مورد استفاده برای برش نیز بسیار اهمیت دارد، چرا که علاوه بر کاهش اثرگذاری می‌تواند باعث کاهش توان و خرابی دستگاه یا ایجاد آلودگی‌های محیطی شود. خوب است بدانید که برای برش لیزری در برش ورق آهن غالبا از اکسیژن و نیتروژن استفاده می‌شود.

توصیه می‌شود که پیش از آنکه از دستگاه لیزر برای برش هر ماده‌ای استفاده کنید، بیشتر درباره ماده مورد نظر و ویژگی‌های آن اطلاعات کسب کنید، چرا که برخی از مواد مثل آهن برای برش لیزری انتخاب مناسبی هستند اما این در حالی است که برخی از مواد مثل کربن، هالوژن‌ها، کبالت، منگنز، کروم و … به دلیل تولید دود سمی و غیر قابل استشمام، نه تنها برای لیزر مناسب نیستند بلکه خطرناک نیز شمرده می‌شوند.

بیشتر بدانید: تفاوت قدرت دستگاه در ضخامت های مختلف ورق ها

مزایای برش لیزری در برش ورق آهن؛ از افزایش کارآمد تا کاهش هزینه‌ها

با توجه به پیشرفت صنعت در حال حاضر تکنولوژی‌های مختلفی برای برش لیزری در برش ورق آهن ایجاد شده است که هر کدام از این فرآیندها بر اساس نوع ماده مصرفی برای برش، نوع و میزان پرتوهای نوری و ماده مدنظر می‌تواند سرعت و کیفیت برش را کم یا اضافه کند؛ البته استفاده از برش لیزری در برش ورق آهن در جنبه‌های مختلف دیگری نیز مزایای قابل توجهی دارد:

مزایای برش لیزری در برش ورق آهن؛ روشی اقتصادی و مقرون به صرفه

در برش لیزری آهن به دلیل استفاده از ابزارآلات و ماشین‌های صنعتی بزرگ، واضح است که کمتر از روش‌های سنتی به نیروی کار انسانی برای جابجایی نیاز داریم؛ به همین دلیل در روش برش لیزری در برش ورق آهن، هزینه‌های ما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

مزایای برش لیزری در برش ورق آهن؛ ظرافت در طراحی قطعات تولید شده

یکی از مهم‌ترین مسائل در برش لیزری، برش قطعات مختلف به بهترین شکل و با ظرافت و دقت بسیار بالاست. در این روش دقت دستگاه‌های صنعتی به گونه‌ای تعریف شده که شما می‌توانید هر ضخامتی را که مدنظر دارید را ایجاد کنید تا در نهایت محصولاتی با برش برابر داشته باشید. ظرافت و دقت بالا، مهم‌ترین ویژگی برش لیزری است زیرا در نهایت در شکل گیری و ایجاد یک سیستم هماهنگ و باکیفیت نقش مهمی دارد. (دستگاه برش لیزر چیست؟)

مزایای برش لیزری در برش ورق آهن
مزایای برش لیزری در برش ورق آهن

مزایای برش لیزری در برش ورق آهن؛ تولید انبوه قطعات آهنی یکسان

کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی از برش لیزری در برش لیزر آهن فقط برای تولید یک یا چند قطعه استفاده نمی‌کنند، بلکه قصد دارند تا تولید انبوه، در حجم و تعداد بالا ایجاد کنند.

در این صورت باید تمامی قطعات تولیدی از لحاظ شکل، اندازه و ضخامت یکسان بوده و کوچکترین تفاوتی در بین هیچ‌کدام از قطعات وجود نداشته باشند.

یکی از مزایای مهم در برش لیزری در برش ورق آهن دقیقا همین مورد است؛ در این روش می‌توان به صورت انبوه و با دقتی یکسان ورق‌های آهنی را تولید و به بازار عرضه کرد. (مزایای برش لیزری فلزات چیست؟)

مزایای برش لیزری در برش ورق آهن؛ استفاده از علم روز دنیا در صنعت برش لیزری

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در بخش‌های مختلف دنیا، هر روزه تغییرات قابل توجهی را در برش لیزری و در جهت مثبت شاهد هستیم. برای مثال در حال حاضر محققین در تلاش هستند تا برش لیزری بتواند با پرتوها و فرکانس‌های قوی‌تر و با دقت بالاتر، کیفیت قطعات تولیدی خود را افزایش دهند. همچنین یکی دیگر از مسائل قابل توجه، میزان حرارت در محل برش است که در حال حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و برخلاف تصور غالب برای برش دادن قسمت‌های مختلف نیاز نیست؛ این در حالی است که در روش‌های سنتی برای برش آهن به میزان انرژی حرارتی زیادی برای برش نیازمند بودیم!

مزایای برش لیزری در برش ورق آهن؛ تولید طرح‌های متنوع

به دلیل کاربرد گسترده از آهن در بخش‌های مختلف، ممکن است با طرح دلخواه یا خاص مواجه شوید؛ در این صورت اگر بخواهید تا از روش‌های سنتی مثل روش حرارتی و… استفاده کنید، خیلی موفق نخواهید بود.

از طرفی سرعت و دقت در تولید قطعات نیز بسیار مهم است که با توجه به شرایط میسر نخواهد شد. در این صورت استفاده برش لیزری می‌تواند بهترین راهکار برای شما باشد؛ چرا که در برش لیزری در برش ورق آهن شما می‌توانید طرح دلخواه خود را برای قطعه مورد نظر در مدت زمان کوتاهی به صورت انبوه و با دقت و کیفیت بالا به تولید برسانید.

برای انتخاب بهترین سورس لیزر فایبر روی لینک مقاله کلیک کنید.

مزایای برش لیزری در برش ورق آهن
مزایای برش لیزری در برش ورق آهن

مزایای برش لیزری در برش ورق آهن؛ حداقل میزان ضایعات و پرتی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از برش لیزری در برش ورق آهن (Iron sheet cutting)، کاهش پرتی و ضایعات تولیدی حاصل از برش آهن است که در این روش برای تولید قطعات مختلف به حداقل میزان خود می‌رسد.

مزایای برش لیزری در برش ورق آهن؛ دقت در لبه برش

یکی دیگر از آیتم‌های مهم کیفی دقت در لبه برش است. دقت در لبه برش مثل ضخامت برش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صورتی که کیفیت لبه برش پایین باشد، به راحتی می‌تواند در کاهش کیفیت کلی محصول تاثیرگذار باشد.

نکته مثبت استفاده از برش لیزری نیز همین است؛ چراکه با استفاده از برش لیزری آهن می‌توان به راحتی به دقت دلخواه در لبه برش دست پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: فلزات قابل برش با دستگاه لیزر

مزایای برش لیزری در برش ورق آهن
مزایای برش لیزری در برش ورق آهن

مزایای برش لیزری در برش ورق آهن؛ در برش لیزر آهن هیچ تغییراتی در ساختار فلز دیده نمی‌شود!

یکی دیگر از مشکلات مهمی که در استفاده از روش‌های حرارتی دیده می‌شود، تغییر در ساختار فلز به دلیل گرمای بالاست؛ که این اتفاق در فلز آهن نیز بیشتر دیده می‌شود. جالب است بدانید که در حال حاضر در روش برش لیزری آهن هیچ تغییراتی در ساختار آهن رخ نمی‌دهد و قطعات با کیفیت مدنظر به شکل‌های مختلف برش خورده و به تولید می‌رسند. (برش لیزر آهن چیست؟)

اهمیت و مزایای برش لیزری نسبت به سایر روش‌های متداول چیست؟

تا به اینجا متوجه شدید که برای برش آهن روش‌های زیادی وجود دارد اما از آنجایی که ظرافت و زیبایی مهم‌ترین اصل برای بیشتر شرکت‌ها و کارگاه‌های صنعتی است، غالبا علاقه دارند تا برش‌هایی دقیق، یکنواخت و یک شکل را در مدت زمان کمتری تهیه کنند. به طور کلی سه روش متداول برای برش آهن وجود دارد:

  1. برش پلاسمایی
  2. برش لیزری
  3. برش با دستگاه cnc

برش لیزری در برش ورق آهن نسبت به دیگر روش‌ها مزایای بسیار زیادی دارد اما کافیست بدانید که در روش‌ برش پلاسمایی قطعات آهنی با سرعتی نسبتا کم و کیفیتی پایین به تولید می‌رسند، که این موضوع برای شرکت‌های بزرگ و کارگاه‌های معتبر از اهمیت زیادی برخوردار است.

در برش cnc مانند برش پلاسمایی سرعت و کیفیت مثل برش لیزری نخواهد بود، همچنین به دلیل استفاده از اکسیژن، کیفیت گاز کاهش می‌یابد که این اتفاق در نهایت منجر به کاهش کیفیت، کاهش سرعت و تولید ضایعات و خرده آهن می‌شود.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه گاز کمکی برای دستگاه برش لیزری روی لینک کلیک کنید.

 جمع بندی مزایای برش لیزری در برش ورق آهن

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی مزایای برش لیزری در برش ورق آهن پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه لیزر را انتخاب  تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر نظیر دستگاه جوش لیزری مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.