Skip to content

کاربرد برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی؛ روشی دقیق و کاربردی برای تولید قطعات الکترونیکی با استفاده از برش لیزری

آموزش

امروزه صنعت برش لیزری به یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین صنایع تبدیل شده است به طوری که در حال حاضر کمتر بخشی وجود دارد که برش لیزری (نظیر برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی)  نقشی در آن نداشته باشد.

به دلیل جایگاه و اهمیت صنعت الکترونیک در تولید محصولات و قطعات الکترونیکی مختلف، امروزه یکی از مهم‌ترین بخش‌‌هایی که بیشترین استفاده از دستگاه برش لیزری را دارد، صنایع الکترونیکی هستند.

در این موارد، برش لیزری از دقت و حساسیت بالایی برخوردار است و اشعه لیزر با استفاده از مواد الکترونیکی متنوع برش‌ها، حکاکی‌ها و طرح‌های دلخواه و پیچیده را به راحتی روی مواد و متریال مربوطه اعمال می‌کنند.

فرایند برش لیزری یک روش ارزان و مقرون به صرفه برای تسریع تولید است که سبب می‌شود تا محصولاتی با کیفیت و با دقت بالاتر تولید و به بازار عرضه کنیم.

در این مطلب از شرکت روتک قصد داریم تا به بررسی کاربرد برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی بپردازیم و شما را با ویژگی‌های این روش در تولید قطعات الکترونیکی آشنا کنیم؛ بنابراین اگر قصد دارید تا درباره این مطلب بیشتر بدانید، تا انتها همراه ما باشید.

فناوری کاربرد برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی

امروزه لیزرها در تولید برای برش، خط کشی، ایجاد ساختار، سوراخ کاری و … در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که صنعت لیزر، یک صنعت نوپا و جدید است، همواره فرایندها و چالش‌های مختلفی را به همراه دارد به همین دلیل متخصصان این رشته همواره در تلاش هستند تا مشکلات موجود در این تکنولوژی را رفع کنند و قطعاتی با کیفیت بالاتر به تولید برسانند.

یکی از بخش‌های مهم در برش لیزری در تولید قطعات الکترونیکی است. به زبان ساده، برش لیزری در صنعت تولید قطعات الکترونیکی یک فرایند و مکانیزم اتوماتیک است که در آن قطعات الکترونیکی مورد نیاز با دقت و حساسیت زیادی با استفاده از لیزر روی مواد و متریال مختلف به تولید می‌رسند.

این فرایند در نهایت منجر به تولید قطعات کاربردی، ارزان و بدون اشکال می‌شوند. با استفاده از این روش می‌توان قطعات مختلف را در ابعاد کوچک تا بزرگ به روی متریال‌های متنوع تولید و به بهترین شکل ممکن به بازار عرضه کرد.

امروزه اجزای سازنده و پردازنده‌های مورد استفاده در صنعت الکترونیک، روز به روز کوچک‌تر می‌شوند و در عین حال نقش پررنگ تری را ایفا می‌کنند و از موادی مثل فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، آهن، تیتانیوم و مواد غیر فلزی مثل سرامیک، مواد کامپوزیت و پلاستیک استفاده می‌کنند، به همین دلیل بهتر است تا به جهت کاهش هزینه‌ها، افزایش دقت و کیفیت کالا تولیدی، تسریع روند تولید و مواردی از این قبیل برش لیزری را جایگزین برش سنتی و روش‌های دیگر کنیم. (برش لیزر آهن چیست؟)

قطعات الکترونیکی غالبا مواد سرامیکی، با کارایی بالا و مهندسی شده هستند که به دلیل خواص حرارتی، مکانیکی و الکتریکی که دارند در سطح وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این دسته از قطعات بیشتر در کنترل درایو خودروهای الکتریکی، مهندسی قدرت و قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند و با استفاده از بسترهای مسی باعث ایجاد پیوند‌های مستقیم DBC می‌شوند.

این پیوندها بیشتر از جنس ترکیبات مس- سرامیک، نیترید یا اکسید آلومینیوم هستند و غالبا به عنوان لایه ایزوله و ترکیبات مس اسکیل شده و طرح رسانا الکتریکی را ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: فلزات قابل برش با دستگاه لیزر

کاربرد برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی مختلف

برخی از مهم‌ترین کاربرد برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی عبارتند از:

برش لیزری PCB

یکی از کاربردهای مهم برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی، استفاده از لیزر برای برش دقیق و سوراخ کاری بردهای مدار چاپی (PCB) است؛ چرا که در تولید قطعات الکترونیکی بسیار مهم هستند. با استفاده از اشعه لیزر، می‌توان بردهای مدار چاپی را با دقت بالا برید و سوراخ کاری کرد. این کاربرد برای تولید بردهای الکترونیکی با تراکم بالا و قطعات کوچک بسیار مفید است.

حکاکی لیزری قطعات الکترونیکی

امکان حکاکی علامت‌ها، شماره‌ها و علائم مورد نیاز روی قطعات الکترونیکی با استفاده از لیزر امکان پذیر است. در این روش با استفاده از دستگاه حکاکی لیزری، می‌توان نشانه‌ها، کد‌ها و علامت‌های مورد نیاز را روی قطعات الکترونیکی به دقت بالا حکاکی کرد.

بیشتر بخوانید: انتخاب بهترین سورس لیزر فایبر

برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی
برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی

برش و سوراخ کاری قطعات فلزی

در برخی از قطعات الکترونیکی، نیاز به برش و سوراخ کاری قطعات فلزی نیز وجود دارد، استفاده از برش لیزری آهن یا دیگر فلزات می‌تواند روشی بسیار کاربردی باشد.

لیزر در جوشکاری قطعات الکترونیکی

یکی دیگر از کاربردهای لیزر در تولید قطعات الکترونیکی، جوشکاری آنها است. در این روش قطعات الکترونیکی که نیاز به جوشکاری دارند را با استفاده از دستگاه جوش لیزر به سرعت بالا، با دقت مناسب و در زمانی کوتاه جوش می‌دهیم.

برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی
برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی

سوراخ کاری لیزری لوله‌های نازک

با استفاده از برش لیزری می‌توانیم برای لوله‌های نازک در قطعات الکترونیکی را سوراخ کاری کنیم، این قطعات به عنوان کانال‌های مایکروفلوئیدی مورد کاربرد و استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد لیزر در ساخت سنسورهای الکترونیکی

از دستگاه برش لیزر فلزات می‌توانیم برای ساخت ساختارهای میکرونیزه و سنسورهای الکترونیکی با دقت و کیفیت بالا نیز بهره ببریم.

مهم‌ترین قطعات الکترونیکی تولیدی در برش لیزری

در حال حاضر برش لیزری کاربرد گسترده‌ای در تولید قطعات الکترونیکی و در صنایع مختلفی مثل تلفن همراه، کامپیوتر و سایر دستگاه های الکترونیکی دارد و از آنجایی که برش لیزری می‌تواند برش به روش لبه تمیز را تهیه کند، قطعات الکترونیکی تولید شده در این فرایند قادر هستند تا به شیار کامل متصل شوند و به این ترتیب، امکان تولید قطعات الکترونیکی با کیفیت بالاتر، دقیق و با عمر طولانی فراهم می‌شود.

به طور کلی، استفاده از برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی به عنوان یک روش دقیق و با کیفیت بالا شناخته شده است و با استفاده از لیزر، می‌توان قطعات الکترونیکی را با ابعادی بزرگ تا مینیاتوری به تولید برسانیم که از کیفیت و دقت بالایی برخوردار هستند.

بعلاوه، کاربرد برش لیزر در حفر و برش برد های مدار چاپی، بهبودی در اتصال قطعات الکترونیکی و افزایش عمر طولانی آنها را ایجاد شده است.

بیشتر بدانید: گاز کمکی برای دستگاه برش لیزری

برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی
برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی

برخی از قطعات الکترونیکی که با استفاده از برش الکترونیکی تولید می‌شوند عبارتند از:

بردهای مدار چاپی (PCB)

بردهای مدار چاپی از لایه‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که با استفاده از برش الکترونیکی می‌توان این لایه‌ها را با دقت بالا برش و حفر کرد. این قطعات الکترونیکی برای تراشه‌ها، مقاومت‌ها، خازن‌ها و سایر قطعات الکترونیکی استفاده می‌شوند.

قطعات نمایش

قطعات نمایش الکترونیکی مانند صفحه‌های نمایش مایع (LCD) و صفحه‌های نمایش ال ای دی (LED) نیز با استفاده از برش الکترونیکی تولید می‌شوند. این قطعات با دقت بالا و قابلیت برش به ابعاد کوچک، برش الکترونیکی به تولید قطعات نمایش با کیفیت و وضوح بالا کمک می‌کند.

سنسورها

سنسورها به قطعاتی گفته می‌شود که تغییرات فیزیکی، شیمیایی یا برقی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند. این قطعات با استفاده از برش الکترونیکی، می‌توانند ساختارهایی میکرونیزه و حساسیت بالا برای سنسورها را تولید کنند.

قطعات اتصالات الکترونیکی

قطعاتی مثل پین‌ها، سوکت‌ها و کانکتورها نیز با استفاده از برش الکترونیکی تولید می‌شوند. این قطعات برای اتصال و انتقال سیگنال‌ها و اطلاعات بین قطعات الکترونیکی کاربرد دارند.

قطعات میکروالکترونیکی

قطعات میکروالکترونیکی که با استفاده از برش لیزری تولید می‌شوند عبارتند از: تراشه‌ها و مدارهای مجتمع روی چیپ (IC). این قطعات با استفاده از برش الکترونیکی تولید می‌شوند و می‌توان این قطعات را با دقت بالا و ابعاد کوچکی به بازار عرضه کرد.

بیشتر بدانید: تفاوت قدرت دستگاه در ضخامت های مختلف ورق ها

مزایای برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی

برش لیزری روشی کاربردی در بخش‌های مختلف است که مزایای مختلفی دارد؛ یکی از این مزایا استفاده از برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی است. (برای مطالعه مقاله دستگاه برش لیزر چیست روی لینک کلیک کنید.)

در این بخش قابلیت برش دقیق و همچنین حفر در قطر‌های بسیار کوچک وجود دارد که این روش به تولید قطعات الکترونیکی با ابعاد مینیاتوری کمک می‌کند؛ همچنین، برش لیزر به دلیل مکانیزه بودن، قابلیت حذف حوادث غیر قابل پیش بینی و استرس‌های مربوط به تماس فیزیکی را نیز ندارد که این اتفاق می‌تواند به بهبود کیفیت و دقت قطعات الکترونیکی منجر شود.

برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی عبارتند از:

  • دقت بالا: با استفاده از اشعه لیزر، می‌توان قطعات را با دقت بالا را برش داد و مورد حکاکی و حفاری قرار داد.
  • تولید قطعاتی دقیق و کنترل شده: با استفاده از روش برش لیزری، می‌توان قطعاتی دقیق و کنترل شده را به دست آورد و کنترل بهتری روی فرآیند داشت.
  • تسریع روند کار و کاهش زمان: برش لیزری معمولا سریع‌تر از روش‌های سنتی برش داده می‌شود.
  • افزایش تولید: با استفاده از روش برش لیزری می‌توان در مدت زمان کمتر، تعداد قطعات یکدست و یک شکل بیشتری را به تولید رساند.

بیشتر بدانید: مزایای برش لیزر فلزات چیست؟

جمع بندی کاربرد برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی کاربرد برش لیزر در تولید قطعات الکترونیکی پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است.

شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه لیزر را انتخاب  تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.