Skip to content

جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟ کاربرد، اصول و تکنیک‌های مهم

آموزش

جوشکاری قوس الکتریکی چیست | یکی از روش‌های مهم و پرکاربرد در صنعت فلزات که امکان ایجاد اتصالات محکم بین قطعات فلزی را فراهم می‌کند، روش جوشکاری قوس الکتریکی یا SWAM است. در این فرایند جوشکاری از یک قوس الکتریکی بین الکترودها و قطعات فلزی برای ذوب شدن قطعات و ایجاد اتصالات قوی و دائمی استفاده می‌شود. 

در این مطلب از شرکت روتک قصد داریم تا شما را با روش جوشکاری قوس الکتریکی آشنا کنیم و در ادامه به بررسی فرایند جوشکاری SWAM، اصول، عملکرد، محدودیت‌ها، روش‌ها و موارد مرتبط به این روش جوشکاری می‌پردازیم؛ بنابراین اگر قصد دارید تا بیشتر درباره اصول و تکنیک‌های اساسی جوشکاری قوس الکتریکی آشنا شوید تا انتها همراه ما باشید.

بیشتر بدانید: دستگاه جوش لیزری صنعتی چیست

جوشکاری قوس الکتریکی یا SWAW چیست؟

جوشکاری قوس الکتریکی یا SMAW که به عنوان Shielded Metal Arc Welding شناخته می‌شود، یکی از بهترین روش‌های جوشکاری فلزات است که با گرمای بسیار بالا تا حدود 6500 درجه فارنهایت، فلزات را در نقاط اتصال ذوب کرده و پس از سرد شدن جوش را ایجاد می‌کند. در این روش، جوشکاری فلزات با استفاده از قوس الکتریکی بین یک میله الکتریکی مصرفی و قطعه کار انجام می‌شود.

جوشکاری قوس الکتریکی یا SMAW یکی از روش‌های جوشکاری است که با استفاده از الکتریسیته، بر پایه ذوب الکترود، روکش و فلز پایه انجام می‌شود. این روش برای اتصال دو یا چند فلز به صورت دستی یا مکانیکی استفاده می‌شود و بیشترین کاربرد آن برای اتصال فولادهای با ضخامت حداقل ۳ میلی‌متر است. با ایجاد قوس الکتریکی از منبع تغذیه متناوب یا مستقیم، ذوب الکترود و فلز پایه ایجاد می‌شود و پس از سرد شدن، اتصال جوش ایجاد می‌شود. انواع الکترودهای جوشکاری را در این مقاله بخوانید.

این روش جوشکاری نیازمند وجود هوا یا گاز هادی برای برقراری قوس الکترونیکی بین دو الکتریکی است و از آنجایی که SMAW به طور گسترده در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، به آن به عنوان جوشکاری چوب نیز اشاره می‌شود.

این روش به دلیل تجهیزات ارزان، قابل حمل، قابلیت اجرا بر روی گروه وسیعی از فلزات، عدم حساسیت به باد و عدم محدودیت مکانی بسیار مورد توجه قرار دارد. با استفاده از تجهیزات جدید و پیشرفته، انتخاب بهترین روش انجام فرایند و توجه به فاکتورهای کیفیت جوش، می‌توان از این روش جوشکاری بهره‌وری بالایی برد.

استفاده از این روش برای متریال‌های فلزی مختلف از جمله برخی از فولادهای کربن، فولاد ابزار، چدن‌ها، فولاد ضد زنگ، مس و نیکل مناسب و کاربردی است؛ البته برای فلزات غیرآهنی، استفاده از جوشکاری قوس الکتریکی مناسب نیست؛ هرچند که در برخی موارد ممکن است برای جوشکاری آلومینیوم از این روش استفاده شود.

بیشتر بدانید: جوشکاری قوس الکتریکی چیست

جوشکاری قوس الکتریکی چیست
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

انواع روش‌های جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

در صنعت، انواع مختلفی از جوشکاری قوس الکتریکی استفاده می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم:

روش جوش قوسی GMAW یا جوشکاری با گاز محافظ

این روش شامل MIG و TIG است که بر اساس نوع گاز محافظ، تفاوت دارند. از این روش برای آلیاژهای فلزی مرسوم مناسب است و به صورت دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک اجرا می‌شود. آشنایی با گاز جوشکاری

روش جوش قوسی FCAW یا جوشکاری با الکترود توپودری

این روش دارای نرخ رسوب و سرعت جوشکاری بالاتر نسبت به روش‌های دیگر است و انواع مختلفی از فلزات را جوش می‌دهد.

روش جوش قوسی SAW یا پودر مغزی

این روش جهت جوش‌های طویل، ورق‌های ضخیم و اتصال لوله‌های درزدار مارپیچی و جوشکاری فولاد در کارخانه استفاده می‌شود. این روش امکان جوش ورق‌های با ضخامت تا 15 میلی متر را فراهم می‌کند.

روش جوش قوسی CAW یا جوشکاری قوس کربنی

این روش با استفاده از حرارت حاصل از قوس بین قطعه کار و الکترود کربنی انجام می‌شود و حرارت قابل کنترل است.

روش جوش قوس PAW یا جوش قوس الکتریکی پلاسما

این روش برای اتصال ورق‌های ضخیم تا نازک فلزات به ویژه آلومینیوم مناسب است. جوشکاری پلاسما چیست

بیشتر بخوانید: مزایای دستگاه جوش لیزری چیست؟

انواع روش‌های جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

ابزار و وسایل مورد نیاز در روش جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

برای انجام جوشکاری قوس الکتریکی، تجهیزات مناسب برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم اهمیت دارد. ماشین‌های جوش این امکان را فراهم می‌کنند. انواع رایج این ماشین‌ها عبارت‌اند از:

اینورتر یا منبع تغذیه

این ماشین‌ها نسل جدیدی از ماشین‌های جوش هستند که قابلیت کار با هر دو جریان متناوب و مستقیم را دارند.

رکتیفایر

این مبدل‌ها جریان متناوب 220-380 ولت را به جریان مستقیم تبدیل می‌کنند و کارایی مشابه ترانسفورماتورها دارند با این تفاوت که سیستم یکسوکننده جریان به آنها اضافه شده است.

ژنراتور

این دستگاه برای افزایش جریان برق مورد نیاز در جوشکاری استفاده می‌شود و انرژی آن از بنزین یا گازوئیل تامین می‌شود.

ترانسفورماتور

این ماشین‌ها جریان متناوب با ولتاژ بالا را به جریان با ولتاژ کم و شدت بالا تبدیل می‌کنند و ساده‌ترین ماشین‌های جوشکاری قوس الکتریکی هستند.

 دینام جوشکاری

این ماشین از طریق یک موتور الکتریکی جریان متناوب تولید می‌کند و به دلیل هزینه بالای تعمیرات و حمل و نقل سنگین، کاربرد کمتری دارد.

مطالعه مقاله:‌ چه متریالی را میتوان با دستگاه جوش لیزر جوش داد؟

ابزار و وسایل مورد نیاز در روش جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

ایجاد تخلیه جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

برای ایجاد تخلیه قوس الکتریکی، به ولتاژ بین 40 تا 45 ولت برای مدت زمانی مشخص نیاز است. مقدار آمپر مورد نیاز بر اساس نوع قوس متغیر و چیزی بین 5 آمپر تا صدها آمپر خواهد بود.

قوس الکتریکی که از مقاومت پایینی برخوردار است،به عنوان یک رسانای خوب الکتریکی عمل می‌کند برای صنایعی که به انتقال نیروی زیاد نیاز دارند، مناسب است. مکان‌های مختلفی مثل تجهیزات الکتریکی، تابلوهای برق، ترانسفورماتورها و … برای بروز و تجربه قوس الکتریکی مناسب است و باید با احتیاط و استفاده از تجهیزات حفاظتی مناسب مثل دستکش، ماسک و … در این مکان‌ها فعالیت کرد.

بعلاوه به دلیل تابش اشعه ماوراء بنفش از تخلیه قوس الکتریکی، خطراتی از جمله آسیب‌های شدید چشمی، ناراحتی‌های شنوایی و سوختگی‌های عمیق وجود دارد که برخی از آنها ممکن است برای مدت‌های طولانی به زندگی افراد آسیب برساند.

بیشتر بدانید: کارآفرینی با دستگاه جوش لیزری

ایجاد تخلیه جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

فرایند جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

آغاز فرایند جوشکاری قوس الکتریکی در ابتدا به یک منبع تغذیه یا اینورتر نیاز دارد تا انرژی لازم را برای ایجاد شدن قوس الکتریکی فراهم کند؛ این منبع تغذیه با یک منبع و یک گیره متصل می‌شود و گیره به سطح رسانا یا خود قطعه کار وصل می‌شود.

برای ایجاد قوس الکتریکی، میله روی سطح ناحیه جوش خراش می‌شود تا قوس الکتریکی قطعه کار و میله را ذوب کند. در این فرایند، شار الکتریکی روی میله ذوب شده جوش اطراف را تشکیل می‌دهد و گازها، مواد جامد و مایعات را منتشر می‌کند تا از اکسیداسیون و تخلخل فلز جلوگیری کند.

در انتها، فرایندهای مصرفی الکتریکی از جریان مستقیم استفاده می‌کنند تا بار الکتریکی به صورت منفی یا مثبت شارژ شود و جوشکاری عمیق یا کم عمق ایجاد شود. برای ایجاد جوش‌های با نفوذ مناسب، استفاده از جریان متناوب بین این دو حالت توصیه می‌شود.

مطالعه بیشتر: جوش لیزری دستی چیست

فرایند جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

آموزش جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

قوس الکتریکی به اصطلاح یعنی جریان مداوم الکترون‌ها بین دو الکترود مثبت و منفی در حضور یک ستون گاز رسانای خوب الکتریکی مثل اکسیژن. این قوس باعث تولید حرارت بسیار زیادی می‌شود که منجر به ذوب و تبخیر تمام مواد در ستون قوس می‌شود؛ این فرایند همچنین امکان انجام واکنش‌هایی که در دماهای پایین امکان‌پذیر نیستند را فراهم می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد، در جوشکاری قوس الکتریکی، ابتدا با استفاده از منبع تغذیه، انرژی لازم برای ایجاد قوس الکتریکی فراهم شده و سپس با نزدیک کردن الکترود به فلز پایه، قوس الکتریکی تولید شده و باعث ایجاد یونیزاسیون هوا و ذوب فلز پایه می‌شود.

سپس با نزدیک کردن الکترود به درز جوش، حرارتی بالغ بر 3600 درجه سلسیوس ایجاد می‌شود که این حرارت در نهایت منجر به  ذوب الکترود و فلز پایه شده و یک حوضچه مذاب در نوک الکترود تشکیل می‌دهد. با حرکت الکترود، حوضچه مذاب پیشروی می‌کند و حوضچه‌های مذاب پیشین سرد شده و باعث اتصال دو فلز به یکدیگر می‌شود. 

در جوشکاری قوس الکتریکی، دمای قوس بستگی به نوع الکترود مصرفی دارد و انواع مختلفی از تشعشعات ایجاد می‌شود. این تشعشعات شامل پرتو مرئی، ماورای‌بنفش و مادون قرمز هستند که می‌توانند صدمات جدی به بدن انسان وارد کنند. علاوه بر این، آلودگی قطعه کار و الکترود مصرفی می‌توانند بخارات و گازهای مضری تولید کنند که برای سلامتی اپراتور آسیب‌زا هستند. 

در این روش جوشکاری، نیروهای مختلفی مانند الکترومغناطیسی و هیدرودینامیکی نیز وجود دارند که باعث جدا شدن الکترود از مذاب و انتقال آن به قطعه می‌شوند. این نیروها به رانش مذاب و سرباره الکترود کمک کرده و فرایند جوشکاری را تکمیل می‌کنند.

 در مدار جوش، جریان برقی از طریق کابل جوش به الکترود هدایت می‌شود و با تماس الکترود با قطعه کار، جریان برق اتصال کوتاهی ایجاد می‌شود. این جریان با جدا شدن الکترود از فلز پایه، قوس الکتریکی و حرارت بالا ایجاد می‌شود که به ذوب الکترود و فلز جوشکاری کمک می‌کند.

مطالعه مقاله: دستگاه جوش لیزری آهن چیست

آموزش جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

میزان حرارت تولیدی توسط جوشکاری قوس الکتریکی چقدر است؟

حرارت تولید در جوشکاری قوس الکتریکی به حدی است که می‌تواند فرو رفتگی در الکترود مثبت ایجاد کند. برای ایجاد یک مدار پایدار، الکترود مثبت را کمی ضخیم‌تر از الکترود منفی انتخاب می‌کنند. دمای الکترودهای کربنی در هوا و فشار جو می‌تواند تا 4000 درجه سانتی‌گراد برسد؛ اما اگر از الکترودهای فلزی مانند آهن یا مس استفاده شود، دما کاهش می‌یابد و به مقداری بین 2000 تا 2500 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

در ایجاد قوس الکتریکی، الکترودهای کربنی دما بالایی تولید می‌کنند، طور یکه دمای ستون گازی تا 6000 تا 7000 درجه سانتی‌گراد ارتقا می‌یابد. این دما باعث ذوب یا تبخیر مواد می‌شود. این روش همچنین برای اتصال قطعات در جوشکاری استفاده می‌شود، اما بخش زیادی از انرژی تولیدی به‌عنوان هدر رفت انرژی در فضا پراکنده می‌شود.

مطالعه بیشتر: روش های جوشکاری لیزری

میزان حرارت تولیدی توسط جوشکاری قوس الکتریکی چقدر است؟
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

عوامل موثر بر جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

در جوشکاری قوس الکتریکی، فاکتورهای مختلفی تاثیرگذار بر کیفیت جوش دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

نوع جریان

نوع جریان متناوب و مستقیم برای جوشکاری استفاده می‌شود و با استفاده از ترانسفورماتور یا ژنراتور فراهم می‌شود. انتخاب بین جریان متناوب و مستقیم بر اساس شرایط و امکانات فعلی صورت می‌گیرد.

شدت جریان

شدت جریان بر اساس ضخامت قطعه و قطر الکترود مصرفی تعیین می‌شود. این فاکتور برای انجام جوش با کیفیت بسیار مهم است. تاثیر قطر و کیفیت پرتو لیزر بر عمق جوشکاری

 زاویه الکترود

زوایای مناسب جوشکاری برای وضعیت‌های مختلف باید مدنظر قرار گیرد و باید الکترود به درستی قرار داده شود.

طول قوس

طول قوس تحت تاثیر ولتاژ دو سر قوس قرار دارد و باید با دقت تنظیم شود. قطر الکترود مصرفی نیز بر طول قوس تاثیرگذار است.

 سرعت پیشروی فرایند

این فاکتور بر اساس ضخامت فلز هدف، میزان جریان و شکل جوش تغییر می‌کند و نقش مهمی در کیفیت جوش ایفا می‌کند. 

بیشتر بدانید: جوشکاری قوس الکتریکی چیست

عوامل موثر بر جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

مزایای جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

از مهم‌ترین مزایای استفاده از این روش جوشکاری می‌توان به: 

  • کم هزینه و ارزان
  • عدم محدودیت مکانی و مناسب برای جوشکاری‌هایی با محدودیت دسترسی
  • تجهیزات ساده و قابل حمل
  • عدم نیاز به تجهیزات گران قیمت
  • جلوگیری از اکسیداسیون فلز جوش و پرکننده
  • امکان استفاده در بازه وسیعی از فولادها و فلزات پرکننده

مطالعه مقاله: آشنایی با اصطلاحات جوشکاری

مزایای جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

کاربرد جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

جوشکاری قوس الکتریکی در انواع کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  

جوشکاری قوس الکتریکی

در حال حاضر، در جوشکاری قوس الکتریکی از انواع قوس الکتریکی به صورت مکرر استفاده می‌شود. با استفاده از قدرت قوس الکتریکی، قطعات فلزی به راحتی و برای مدت طولانی به هم متصل می‌شوند.

در این فرایند، قطعاتی که باید جوش داده شوند به‌عنوان الکترود مثبت در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که الکترود کربن به عنوان قطب منفی عمل می‌کند و قوس الکتریکی ایجاد شده باعث اتصال دائمی بین قطعات می‌شود. 

بیشتر بدانید: جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

نورپردازی

الکترودها، علاوه بر تولید حرارت و گرما، قدرت ساطع نمودن نورهای فراوان و خیره‌ کننده را نیز دارند. این نور در نزدیکی مرکز ستون قوس الکتریکی به دلیل وجود گازهای هادی کاهش می‌یابد و این قوس‌ها برای تولید لامپ‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آنجا که توان مصرفی این چشمه‌های نور کم است، صنعتگران به دلیل این ویژگی‌ها از آن‌ها در پروژکتورها، نورپردازی‌های سینمایی و دیگر کاربردها استفاده می‌کنند.

استفاده در تولید لامپ‌های کوارتزی

لامپ‌های جیوه، اگرچه برای چشم به دلیل تابش نور فرابنفش مضر هستند، اما برای استفاده در بخش‌های مختلف مثل بخش‌ پژوهش‌های علمی و سایر قسمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر، لامپ‌های کوارتز به‌عنوان جایگزینی بی‌ضرر برای لامپ‌های جیوه طراحی شده‌اند و هیچ ضرری برای محیط اطراف نخواهند داشت.

کوره ذوب الکتریکی

استفاده در کوره‌های ذوب الکتریکی برای ذوب فولادهای خاص یکی دیگر از موارد استفاده از جوشکاری قوس الکتریکی است.

مطالعه کنید: کاربرد دستگاه جوش لیزری چیست؟

کاربرد جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

نکات ایمنی جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

جوشکاری قوس الکتریکی یک فرایند خطرناک است و برای افزایش ایمنی اپراتور، رعایت نکات امنیتی ضروری است. برخی از نکات امنیتی که باید در نظر گرفته شوند عبارت‌اند از: نکات ایمنی جوش لیزری

  • استفاده از عینک و کلاه جوشکاری
  • استفاده از لباس‌های محافظ و دستکش‌های چرمی سنگین برای جلوگیری از سوختگی و گرما
  • دور نگه‌داشتن مواد قابل احتراق و محدود کردن اکسیژن محیط

بیشتر بدانید: جوشکاری برنز و جوش لیزری آلومینیوم

نکات ایمنی جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

محدودیت‌ها و معایبی جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

این روش جوشکاری نیز مانند هر روش دیگر محدودیت‌ها و معایبی دارد:

  • رسوب کمتری نسبت به فرایندهای دیگر دارد.
  • در حین کار، پاشش بسیار زیاد است.
  • برای جوشکاری فلزات غیر آهنی مناسب نیست؛ اما ممکن است در مواردی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
  • روند جوشکاری کند است.
  • پیش از جوشکاری مجدد یا در انتهای کار باید سرباره برداشته شود.
  • برای فلزاتی مثل سرب، روی و قلع اصلا استفاده نشود؛ در این فلزات به دلیل حرارت شدید قوس استفاده از روش جوشکاری قوس الکتریکی اصلا پیشنهاد نمی‌شود.
  • در محل تعویض الکترود ممکن است برخی عیوب دیده شود.
  • عدم کاربردی بودن برای فلزاتی مثل تیتانیوم، زیرکونیوم به دلیل پیشگیری از آلودگی اکسیژنی و عدم حفاظت کافی است.

بیشتر بدانید: دستگاه جوش تفنگی چیست

محدودیت‌ها و معایبی جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

تفاوت دستگاه جوش لیزری و جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

دستگاه جوشکاری لیزری دستی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا، یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که موفق شده انقلابی در بخش جوشکاری سنتی لیزری ایجاد کند. دستگاه جوشکاری دستی لیزر، روش سنتی جوشکاری لیزر را با مشعل جوش لیزری دستی جایگزین کرده و از قطعات دستی سخت برای جوشکاری سریع استفاده می‌کند.
دستگاه جوش لیزری انعطاف پذیری بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهد و مشکلاتی مانند تغییر شکل پذیری آسان، صیقل دادن، حل مشکلات نفوذ جوش، دستگیره جوشکاری و کیفیت جوشکاری را بهبود می‌بخشد که ممکن است در هنگام استفاده از جوش قوس آرگون وجود داشته باشد.

افزایش سرعت

شلیک دستگاه لیزر به طور قابل توجهی سریع‌تر از دستگاه‌های جوش قوس الکتریکی عمل می‌کند و این امر باعث انجام آسان‌تر و سریع‌تر کارها می‌شود.

آموزش آسان

سیستم جوش لیزری دستی، عملکرد ساده‌ای دارد که یادگیری آن بسیار راحت است.

گزینه‌های بیشتر برای موقعیت جوشکاری

سر جوشکاری دستی لیزر سبک و انعطاف‌پذیر است و می‌تواند مختلف زوایا و موقعیت‌های جوش را برآورده کند؛ این در حالی است که دستگاه جوش قوس الکتریکی به موقعیت‌های قابل لمس توسط پروب محدود است و اتصال تماسی با قسمت تکمیل می‌شود.

تکرار قدرت جوشکاری

قدرت دستگاه جوش قوس الکتریکی بسته به وضوح پروب و دشواری قسمت تماس با پروب متغیر است.

کنترل اندازه جوش

پرتو لیزر یا اندازه‌ کوچک و عمیق دارد یا گسترده و کم عمق است، در حالی که جوش قوس تنها به شکل دایره‌ای (کوچک یا بزرگ) است.

تفاوت قیمت

اگرچه قیمت دستگاه‌های جوش قوس الکتریکی در بازار ارزان‌تر از دستگاه‌های جوشکاری لیزری دستی است، اما همه مواد برای دستگاه‌های جوش قوس الکتریکی مناسب نیستند و این نوع جوشکاری برای کارهای دقیق کاربردی نخواهد داشت.

ویژگی‌های جوشکاری تیگ

محافظت آرگون: استفاده از آرگون می‌تواند از ورود عوامل خارجی مانند اکسیژن، نیتروژن، هیدروژن و … به قوس و استخر مذاب جلوگیری کرده و مشکلاتی مانند سوزش عناصر آلیاژی را کاهش داده و جوش‌های منطقه‌ای یکپارچه و بدون پراکندگی را ایجاد کند.
خصوصیات جوش قوس آرگون: احتراق قوس جوشکاری آرگون پایدار است، گرما به طور متمرکز ایجاد می‌شود، دمای ستون قوس بالا است، راندمان تولید جوش بالاست، منطقه تحت تاثیر گرما باریک است و تغییر شکل قطعات جوش داده شده آسان و تمایل به ترک کمتری دارند.

مزایای جوشکاری TIG

کنترل الکترود: طول قوس آسان قابل نگهداری است و با توجه به اینکه الکترود نیز کوچک است، در هنگام جوشکاری شار و پوششی تولید نمی‌شود، این عمل منجر به آسان‌ت شدن اتوماسیون و مکانیزاسیون می‌شود.
محدودیت در موقعیت: جوشکاری TIG به موقعیت خاصی محدود نیست و می‌توان در تمام موقعیت‌ها جوشکاری انجام داد.

مقایسه دستگاه جوش لیزری و دستگاه جوش CO2 را در این مطالعه بخوانید.

تفاوت دستگاه جوش لیزری و جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

معرفی بهترین دستگاه‌های جوشکاری قوس الکتریکی

دستگاه جوش تفنگی یا دستگاه جوش لیزری

یکی از بهترین دستگاه‌ها برای انجام جوشکاری، دستگاه جوش لیزری فایبر یا دستگاه جوش تفنگی است. این دستگاه امروزه برای جوشکاری انواع مختلف مواد فلزی از جمله آهن، استیل، آلومینیوم، برنج، نیکل، تیتانیوم، کروم و سایر فلزات یا آلیاژ‌ها استفاده می‌شود. دستگاه جوش لیزری چیست؟

دستگاه جوش لیزری فایبر با بهره‌گیری از اجزای فلزی متنوع و فناوری لیزر فایبر، توانایی انجام عملیات جوشکاری، تمیز کاری و برش فلزات را فراهم می‌کند. با استفاده از سورس فایبر MAX، این دستگاه تولید پرتوی با کیفیت، پرشتاب، عمیق و سریع را فراهم می‌کند که برای عملیات جوشکاری متمرکز می‌شود. این دستگاه امکان انجام روش‌های متنوع جوش لیزری از جمله جوش خطی، جوش موازی، جوش مثلثی، جوش نقطه‌ای، جوش دورانی و جوش بخیه را داراست. استفاده از این دستگاه در صنایع گوناگون از جمله صنایع پزشکی، ارتباطی، هوافضا، هدایای صنایع‌دستی، تجهیزات، لوازم‌خانگی، ابزارآلات، چرخ‌دنده‌ها و کشتی‌سازی امکانات گسترده‌ای را فراهم می‌کند. 

بیشتر بدانید: دستگاه جوش بدون الکترود چیست

معرفی بهترین دستگاه‌های جوشکاری قوس الکتریکی
جوشکاری قوس الکتریکی چیست

جمع بندی موضوع آشنایی با جوشکاری قوس الکتریکی

جوشکاری قوس الکتریکی یکی از روش‌های اساسی در صنایع فلزات است که امکان ایجاد اتصالات قوی بین قطعات فلزی را فراهم می‌کند. این روش جوشکاری اهمیت بسزایی در صنایع مختلف دارد و برای ایجاد اتصالات محکم بین قطعات فلزی به کار می‌رود.

برای بهبود عملکرد در این روش، ضروری است تا افراد فعال در این صنعت با اصول و تکنیک‌های مهم و خاص آشنا شوند؛ با رعایت این نکات، می‌توان اتصالات با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای صنعتی را ایجاد کرد. استفاده از جوشکاری قوس الکتریکی، بهبود کیفیت و کارایی اتصالات فلزی، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در صنایع مختلف را فراهم می‌آورد. 

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی موضوع جوشکاری قوس الکتریکی چیست پرداختیم.

بیشتر بدانید: دستگاه جوش آرگون چیست

شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه جوشکاری قوس الکتریکی را تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و دستگاه جوش لیزر به سایت روتک سر بزنید یا با ما تماس حاصل کنید.

مزایای جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

کم هزینه و ارزان
عدم محدودیت مکانی و مناسب برای جوشکاری‌هایی با محدودیت دسترسی
تجهیزات ساده و قابل حمل
عدم نیاز به تجهیزات گران قیمت
جلوگیری از اکسیداسیون فلز جوش و پرکننده
امکان استفاده در بازه وسیعی از فولادها و فلزات پرکننده