Skip to content

با 4 روش نوین برش لیزری لوگو آشنا شوید!

آموزش

لوگو نمادی است است که از متن و تصویر تشکیل شده است، هویت کسب و کار را مشخص می‌کند. معمولا از یک نماد یا علامت تجاری و یک لوگو تایپ به همراه برچسب تشکیل شده است.
اما از دیدگاه برند، لوگو اهمیت بیشتری دارد. یک لوگوی خوب نشان می‌دهد که یک برند چه کاری انجام می‌دهد و برای چه چیزی ارزش قائل می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره برش لیزری لوگو و حک لوگو روی فلز نکاتی را بیان کنیم.

لوگو چه کاری انجام می‌دهد؟

لوگو به غیر از ظاهر زیبا، کاربردهای زیادی دارد. لوگو موجب متمایز شدن برند از رقیبانش می‌شود. شاید بتوان گفت عملکرد لوگو این است که به برند یک علامت و نشانه‌ی منحصر به فرد می‌دهد.

لوگوها به غیر از ظاهر زیبا، کاری انجام می دهند، درست است؟ آره! لوگوها عملکردهای زیادی را انجام می دهند. زمانی که برند، رقیبان قدرتمندی داشته باشد، این نکته بسیار حائز اهمیت است.

اگر صاحب برند هستید و یا در پی ثبت برند خودتان هستید، قبل از طراحی لوگو، درمورد ظاهر رقبای خود تحقیق کنید. عموما برندها برای اطلاع از موقعیت خود به تحقیق درمورد برندهای دیگر می‌کنند. در بعضی موارد نیز دیده شده که برندها بسیار غیرعادی بودند و مشتریان بالقوه برند آنها را درک نکردند.

یک لوگوی خوب با مرزبندی مشخص، اطلاعات کلیدی درمورد برند را مشخص می‌کند، اطلاعات مهمی از برند را در اختیار مشتری قرار می‌دهد، خدماتی که ارائه می‌دهد، جمعیت هدف و ارزش‌های برند را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد.

عموما برندها از تصاویر مرتبط با هویت و محصول خودشان، در طراحی لوگو استفاده می‌کنند تا زمینه فعالیت و محصولاتشان را به مخاطب نشان دهند. ممکن است از رنگ خاصی برای برقراری ارتباط استفاده کنند، یا از فونت جذاب در لوگو استفاده کنند تا لوکس بودن برند را نشان دهند.

حک لوگو روی فلز: نقش لوگو در شناخت برند توسط مخاطب

لوگو تاثیر بصری از خود در ذهن مخاطب به جای می‌گذارد. به عبارت دیگر لوگوها با ارتباط بصری قوی که ایجاد می‌کنند، به مشتریان کمک می‌کنند تا برند را در ذهن نگه‌دارند.
اگر دقت کنیم، لوگوی بعضی برندها مانند نایک به قدری در همه جا حضور دارد که می‌توان آن را بدون نام ضمیمه تشخیص داد. در نتیجه جای تعجبی ندارد که لوگو بخش مرکزی هویت برند است.

Logo 2
حک لوگو روی فلز

برش لیزری لوگو: عناصر یک لوگو چیست؟

حال که می‌دانیم لوگو چه تاثیری در شناخت و هویت برند دارد، بررسی کنیم از چه چیزی تشکیل می‌شود. در حالی که پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، بعضی از عناصر رایج در طراحی لوگو را شرح می‌دهیم.
ترکیب این عناصر، 7 نوع لوگو (مونوگرام لوگو، لوگوتایپ، لوگو تصویری، لوگو انتزاعی، لوگو Mascot، لوگو ترکیبی، لوگو emblem) را تشکیل می‌هند.

مطالعه مقاله: مقایسه لیزر CO2 و فایبر

عناصر یک لوگو چیست؟
حک لوگو روی فلز

تایپوگرافی

تایپوگرافی هنر تکنیک و چینش حروف، برای جذاب کردن آنها در هنگام نمایش است. تایپوگرافی، یک کاردستی از حروف و طراحی است.

تصویرسازی

گاهی اوقات تایپوگرافی با آیکنها و نشانه‌ها همراه می‌شود. در این نوع طرح‌ها می‌توان از عناصر هندسی انتزاعی نیز استفاده کرد.
در بعضی موارد خاص، لوگو شامل عناصر تزئینی مانند خطوط و علائم نگارشی، ستاره‌های کوچک یا خطوط نقطه‌دار هستند که لزوما یک تصویر خاص را ایجاد نمی‌کنند.

رنگ

لوگوها می‌توانند سیاه و سفید، تک رنگ یا چند رنگ باشند. لوگوهای چند رنگ اغلب پالت‌های رنگی هستند که مشابه و یا دور و مخالف هم هستند.

متن نوشته

بعضی لوگوها، با زمینه‌ای که برای آن تعریف می‌شود نیز به برند هویت می‌بخشد. پس مهم است که برندها درباره زمان و مکان استفاده لوگو نیز فکر کنند. لوگو معمولا در صفحات اجتماعی و سایت، ویترین و تابلوی فروشگاه‌ها، تبلیغات و … می‌بینیم.

عناصر استاتیک یا پویا

یکی از مواردی که در طراحی لوگو قابل ذکر است، ایجاد لوگوی ایستا است. لوگوی ایستا، لوگویی است که در همه جا یکسان است. لوگوی پویا نیز بسته به زمینه طرح، تغییر می‌کند.

حک لوگو روی فلز: جایگاه لوگو در برندینگ

یکی از مواردی که عموم را سردرگم می‌‎کند، تفاوت بین لوگو و برندینگ است. تفاوت این دو مورد بسیار ساده است. برند، مجموعه‌ای از برداشت‌هایی است که صاحبان کسب و کار به مردم انتقال می‌دهند. به عبارت دیگر، می‌‎توان تصویر بزرگی هویت کسب و کار را به مخاطب انتقال داد.

این تصویر می تواند توسط تبلیغات، آگهی‌های بازرگانی، طراحی سایت، چیدمان فروشگاه، خدمات پس از فروش و لوگو در ذهن مخاطب ایجاد شود.
به راحتی می‌توان گفت لوگو یکی از ابزارهای مهم در برندسازی است.

جایگاه لوگو در برندینگ
حک لوگو روی فلز

استفاده از لوگو در تبلیغات برند

تبلیغات عموما در وبسایت‌ها، صفحات اجتماعی، شبکه های تلویزیونی، بیلبوردها، اماکن عمومی (مترو، پاساژها، استادیوم ورزشی و …) ایمیل‌ها، پیام کوتاه و … استفاده می‌شود. از لوگو برند تقریبا در تمام روش‌های تبلیغات برندها استفاده می‌شود.
یکی دیگر از مواردی که بسیار مهم است و از لوگوی برای معرفی و تمایز محصول با محصولات رقبا استفاده می‌شود، درج لوگو روی محصولات و بسته بندی آنها است.

استفاده از لوگو در تبلیغات برند
حک لوگو روی فلز

4 روش حک لوگو روی فلز و برش لیزری لوگو

بسته به نوع متریال محصول و بسته بندی محصولات روش‌های متفاوتی برای درج , برش لیزری لوگو روی آنها است. در ذیل چند مورد رایج را شرح می‌هیم:

هویه سوخته کاری

با استفاده از این ابزار با تولید حرارت موجب سوختگی روی سطح متریال شده و حکاکی انجام می دهد. از این روش برای حکاکی روی چوب استفاده می شود.

داغی (مهر حرارتی)

مهر حرارتی دو نوع است. نوع اول روشی است که از سالیان دور استفاده می شود. مهر با استفاده از حرارت مستقیم آتش داغ شده و با فشار روی متریال قرار داده و با سوختن سطح باعث درج طرح مورد نظر روی آن می شود.

روش دیگر به این صورت است که مهر حرارتی است. طرز کار این ابزار شبیه به هویه برقی است. با استفاده از جریان، برق مهر داغ شده و با قرار گرفتن روی متریال موجب درج طرح مهر روی آن می شود. این روش نیز برای حکاکی روی چوب استفاده می شود.

برش لیزری لوگو
حک لوگو روی فلز

مهر برجسته

مهرهایی که سطح متریال را برجسته می کنند، مهر برجسته می گویند. در مهر برجسته از رنگ و جوهر استفاده نمی‌شود. در مهر برجسته طرح مورد نظر با تورفتگی و برجستگی مهر روی متریال درج می شود.
در مهر برجسته دو صفحه به نام های نری و مادگی وجود دارد که تورفتگی و برجستگی توسط این دو صفحه ایجاد می شود. مهر برجسته را مهر فشاری، پرسی، آهنی و فلزی نیز می گویند.

مهر برجسته
حک لوگو روی فلز

حکاکی لیزری

در این روش با استفاده از نرم افزارهای مخصوص طرح لوگو باید آماده شده و جهت انجام حک لوگو روی فلز به دستگاه ارسال شود. دستگاه حکاکی لیزری تصاویر یا طرح با فرمت‌های bmp، plt، ai، dfx، jpg، rd، tiff، icon، pdf، png و gif را می‎‌تواند روی انواع متریال‌ها حکاکی کند. تهیه طرحی این فرمت‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای فتوشاپ، اتوکد، کورل و … قابل انجام است.

این دستگاه مانند دستگاه لیزر co2 نیاز به خنک‌کننده (چیلر) ندارند و با هوای محیط خنک می شوند.
حکاکی لیزری لوگو بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از روش‌های دیگر است. دقت حکاکی لیزری 0.001 میلی‌متر است. تکنولوژی استفاده شده در این دستگاه فیبر نوری است.

یکی از دستگاه‌های مناسب برای حکاکی و برش لیزری لوگو، دستگاه لیزر فایبر است. از جمله مزیت‌های حکاکی با این دستگاه، کارکردن بدون وقفه و 24 ساعته است. اپراتور نیز فعالیت سخت و درگیری آنچنانی با دستگاه و متریال را ندارد. اپراتور باید متریال را روی صفحه کار قرار دهد و دستور حکاکی روی دستگاه را صادر کند.

برش لیزری لوگو
حک لوگو روی فلز

جهت آشنایی بیشتر با کارکرد دستگاه فایبرمارکینگ به سایت روتک مراجعه کنید و یا با مشاوران واحد فنی شرکت روتک تماس حاصل نمایید.

عناصر تشکیل دهنده لوگو کدامند؟

تایپوگرافی، تصویرسازی، رنگ، متن نوشته، عناصر استاتیک یا پویا از جمله عناصر مهم لوگو هستند.

لوگو به چه روشهایی درج می شوند؟

روشهای هویه سوخته کاری،داغی (مهر حرارتی)، مهر برجسته و حکاکی لیزری مرسوم هستند.

لوگو چیست؟

نمادی که از متن و تصویر تشکیل شده و هویت کسب و کار را مشخص می‌کند.

کاربرد لوگو برای برند چیست؟

لوگو موجب متمایز شدن برند از رقیبانش می‌شود و به برند یک علامت و نشانه‌ی منحصر به فرد می‌دهد.

ارسال دیدگاه

captcha