Skip to content

کاربرد دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی

آموزش

دستگاه برش لیزری از جمله دستگاه‌هایی است که در بخش‌های مختلفی مثل صنعت فلزات، صنعت چوب، مد و فشن، تولید جواهرات و طلا و … کاربرد دارد.

یکی از بخش‌های مهمی که از دستگاه برش لیزری در آن استفاده می‌شود، در صنعت تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی است.

با ورود صنعت برش لیزری به بخش پزشکی، مشکلات بسیار مهمی رفع شد و به همین دلیل در حال حاضر این دستگاه به یکی از کاربردی‌ترین و اساسی‌ترین دستگاه‌ها برای پیشرفت پزشکی و درمان بیماران تبدیل شده است.

در این مطلب از شرکت روتک قصد داریم تا به بررسی دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی و جایگاه آن در صنعت پزشکی بپردازیم؛ بنابراین اگر دوست دارید تا به طور کامل با این موضوع آشنا شوید، تا انتها همراه ما باشید.

دستگاه‌های پزشکی برش لیزر

امروزه برای تولید دستگاه‌های مختلف پزشکی، از تکنولوژی برش لیزری و دستگاه‌های مرتبط برش لیزری استفاده می‌کنند.

از آنجایی که دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی و پیشرفت علم مهندسی پزشکی نقش مهمی را ایفا می‌کند، این امکان را برای فعالان در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند تا محصولاتی با کیفیت و با دقت بیشتر به دست مصرف کنندگان برسانند و از آنجایی که بخش پزشکی و درمان جزو بخش‌هایی است که از دقت و حساسیت بالایی برخوردار است، کاربرد دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه‌های پزشکی به صورت محسوس‌تری دیده می‌شود.

محصولات و تجهیزاتی که امروزه توسط فناوری برش لیزری به تولید می‌رسند، از کیفیت و دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. امروزه از برش لیزری در موارد زیر نیز استفاده می‌شود:

  • جراحی لیزر
  • ساخت قطعات
  • مهندسی پزشکی
  • وسایل و تجهیزات پزشکی
  • تولید تجهیزات میکرو پزشکی

در حال حاضر بخش کاربرد دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی به طور گسترده در طراحی و ساخت دستگاه‌های پزشکی و ایمپلنت‌ها مانند استنت‌ها، دریچه‌های قلب، گیره‌ عروقی، گیره استخوانی، استنت، فریمورهای دریچه، ساخت براکت، شفت‌های بسیار منعطف و … کاربرد زیادی دارد که این اتفاق نقش مهمی در افزایش سرعت و روند درمانی بیماران ایفا می‌کند.

بیشتر بدانید: دستگاه برش لیزر چیست.

دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی
دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی

مواردی تأثیرگذار بر عملکرد دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه‌های پزشکی

موارد متعددی بر عملکرد نهایی کاربرد دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی اثرگذار هستند. مهم‌ترین این موارد عبارت‌اند از:

  • نحوه و چگونگی برش
  • نحوه قرار گرفتن در دستگاه برش
  • ایجاد شکست‌ها یا ریز ترک‌ها و بررسی چگونگی آن برای پیشگیری از این اتفاق
  • بررسی مراحل پردازش نهایی
  • بررسی مواردی که در کاهش یا افزایش قیمت نقش دارند
  • در برش لیزری تلورانس‌هایی بادوام و مستحکم وجود دارد که قطعات و دستگاه‌های پزشکی لوله‌ای را تولید می‌کند و این امکان را می‌دهد تا اجزای برش سخت، سریع و بسیار دقیق ساخته شوند، در حالی که بسیار انعطاف‌پذیر و مقرون به صرفه هستند.

بیشتر بدانید: انتخاب بهترین سورس لیزر فایبر

مزایای کاربرد دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه‌های پزشکی

دستگاه برش لیزری فلزات یک فناوری جدید و کاربردی است که مزایای بسیار مهمی در دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی دارد:

  • به دلیل استفاده از درجه گرما متناسب، برش‌هایی بدون کجی و انحنا (حتی در مناطق و نواحی کوچک) ایجاد می‌کند.
  • تولید دستگاه‌هایی کاربردی با دقت و کیفیت بالا
  • تولید تجهیزات پزشکی و میکرو پزشکی
  • ایجاد کردن شرایط راحت‌تر برای جراحی بیماران
  • عدم تغییر شکل قطعات تولیدی
  • جلوگیری از سایش ابزار
  • رعایت استانداردهای دقیق
  • تولید در قیمت ارزان و مقرون به صرفه
  • افزایش روند تولید و افزایش سرعت
  • راندمان بالا
  • توانایی تولید و برش قطعات با پیچیدگی بالا
  • کاهش حذف سوراخ‌ها
  • امکان برش انواع فلزات و مواد (فلزات قابل برش با دستگاه لیزر)
دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی
دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی

معرفی مهم‌ترین کاربرد دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه‌های پزشکی و حوزه درمان

در بررسی کاربرد دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه‌های پزشکی دیده شده که برای تولید محصولات و تجهیزات پزشکی بیشتر از برش لیزر CNC، برش لیزر فایبر و برش لیزر آهن استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی کاربرد برش لیزری در حوزه تولید محصولات پزشکی و درمان می‌پردازیم:

دستگاه برش لیزر CNC (دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی)

دستگاه‌های برش لیزر CNC یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین دستگاه‌های لیزر هستند که بیشتر برای تولید دستگاه‌های پزشکی برای استفاده در بسیاری از بخش‌های برش یا ماشین‌کاری استفاده می‌شوند.

محصولات تولیدی این دستگاه‌ها نسبت به دیگر محصولات تولیدی از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند به طوری که لبه متناسبی دارند و از قدرت تحمل‌ بالایی برخوردار هستند.

دستگاه برش لیزر CNC غالبا برای تولید مواردی از قبیل دریچه‌ها قلب، استنت‌ها، ایمپلنت‌ها و مواردی این‌چنین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برش لیزر فایبر (دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی)

برش لیزر فایبر در انجام فرایندهای متعدد پزشکی و تولید قطعات و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از برش لیزری در پزشکی باعث شده تا میزان عفونت‌ها و جراحات تسریع شود و روند درمانی بیماران نیز سرعت پیدا کند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین کاربرد لیزر در پزشکی می‌پردازیم:

استفاده از جراحی لیزری در بخش‌های مختلف پزشکی، انقلابی بزرگ در این صنعت بود که از موارد پرتکرار کاربرد برش با لیزر برای تولید دستگاه‌های پزشکی در صنعت جراحی لیزری است.

در این تکنولوژی قابلیت برش دقیق و کنترل شده را در اختیار پزشک یا جراح قرار داده می‌شود و به جای استفاده از ابزارهای برش معمولی، از نور لیزر برای جراحی و برش بافت‌ها استفاده می‌شود.

برش لیزر آهن (دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی)

برش آهن یا برش لیزر یکی از کاربردی‌ترین برش‌ها در تولید محصولات پزشکی است. در این تکنولوژی برشی با دقت، کنترل شده به تولید می‌رسد که به طور کامل شبیه به خواسته مشتری یا تولید کننده محصولات پزشکی است.

از این برش بیشتر برای تولید محصولات و تجهیزات مهندسی پزشکی استفاده می‌شود و به عنوان یک روش تولید مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفته است.

در ادامه به بررسی برخی از مزایا و معایب برش لیزر آهن با دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی عبارت‌اند از: برای مطالعه مقاله مزایای برش لیزری فلزات روی لینک کلیک کنید.

  • کاهش میزان خرابی: برش لیزری آهن در کاهش خرابی و خوردگی قطعات نقش مهمی دارد.
  • محدودیت برش: برخی از قطعات فلزی را نمی‌توانیم با استفاده از روش برش لیزری آهن برش دهیم و به همین دلیل برای برش این دسته از قطعات بهتر است تا بجای روش برش لیزری آهن از روش‌ها تخصصی‌تر و کاربردی‌تر استفاده کنیم تا با کاهش کیفیت قطعات مواجه نشویم.
  • افزایش دقت و کیفیت: با استفاده از اشعه لیزر و روش برش لیزری آهن، می‌توانیم قطعات را با دقت و کیفیت بالا تولید کنیم؛ به‌طوری‌که قطعات به دیرتر خراب شوند و نیازی به تعمیر نداشته باشند.
  • بررسی هزینه‌ها: روش برش لیزری آهن و استفاده از تجهیزات لیزری برای برش آهن از جمله روش‌های هزینه بری هستند که ممکن است نیازمند بودجه زیادی باشند، بنابراین برای استفاده از این روش به صورت انبوه و گسترده به یک اسپانسر یا یک سرمایه اولیه مناسب نیاز دارید.
  • افزایش سرعت و روند تولید: همان‌طور که احتمالا تا به اینجا متوجه شدید، روش برش لیزری آهن سریع‌تر از دیگر روش‌های سنتی برش را انجام می‌دهد به همین دلیل می‌تواند برای استفاده در کارخانه‌های بزرگ یا تولید در سطح انبوه کاربرد زیادی داشته باشد.

بیشتر بدانید: برای مطالعه مقاله برش لیزر آهن چیست روی لینک مقاله کلیک کنید.

دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی
دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی

جمع بندی کاربرد دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه‌های پزشکی

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی دستگاه برش لیزری برای تولید دستگاه های پزشکی پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور آماده عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است.

شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه لیزر (و ایضا دریافت لیست قیمت دستگاه جوش لیزری) را انتخاب  تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و آشنایی با دستگاه‌های لیزر مختلف به سایت روتک سر بزنید و با ما تماس حاصل کنید.