Skip to content

بهترین تکنیک‌های حکاکی برای دستگاه لیزر

آموزش

فواید تکنیک‌های حکاکی

هنگامی که صحبت از حکاکی با دستگاه برش و حکاکی لیزری می‌شود، متریال‌های مختلفی برای حکاکی و برش، از چوب گرفته تا آکریلیک و آلومینیوم به ذهن لیزرکاران می‌رسد؛ اما آیا می‌دانید چه تنظیماتی برای سرعت و قدرت دستگاه برش لیزری برای هر متریال مورد نیاز است؟

در واقع این سوالی است که جواب آسانی ندارد و بسیاری از افرادی که با دستگاه لیزر کار می‌کنند با مشکل تنظیم سرعت و قدرت رو به رو هستند.

در این مقاله قرار است به شما نکاتی در رابطه با تنظیمات دستگاه لیزر آموزش دهیم و با بررسی تکنیک‌های حکاکی درک بهتری ازآن‌ها پیدا کنید.

همچنین می توانید برای آشنایی با دستگاه حکاکی روی فلزات روی لینک کلیک کنید.

تنظیمات سرعت و قدرت در دستگاه برش و حکاکی

  1. اولین مورد مهم در تنظیمات دستگاه لیزر، متریال یا همان مواد اولیه‌ای است که قرار است در دستگاه خود استفاده نمایید.
  2. دومین مورد میزان نیروی برقی است که دستگاه شما استفاده می‌کند.

در برش و حکاکی متریال‌های ضخیم مانند چوب، توان‌های بالاتر دستگاه لیزر برای سرعت بیشتر و کارهایی با عمق حکاکی بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین سرعت بالاتری در توان‌های بیشتر خواهید داشت، اما برای موادی مانند آکریلیک جهت انجام حکاکی بهتر است از دستگاه‌هایی با قدرت پایین‌تر استفاده شود.

یکی دیگر از مواردی که در این تنظیمات تاثیرگذار است، میزان ضخامت مواد مصرفی دستگاه‌های لیزر است.

به عنوان مثال برش 2 سانتی‌متر از آکریلیک قدرت بیشتری می‌خواهد تا آکریلیکی با ضخامت 8 میلی‌متر.

می‌توانید برای مشاهده نحوه تخمین سرعت و توان دستگاه لیزر بر اساس متریال به مقاله‌ی مربوطه مراجعه نمایید.

Engraving Techincs 2

حکاکی و برش چوب

همان‌طور که می‌دانید چوب یکی از موادی است که در صنعت لیزر بسیار استفاده می‌شود، چون هم قابلیت حکاکی و هم برش با لیزر را دارد، مخصوصا به دلیل تغییر رنگ زیبای آن در حین حکاکی و ایجاد سایه‌ها، برای حکاکی بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته‌است.

چوب هر درختی خصوصیت‌های خاص خود را دارد؛ بعضی از آن‌ها متراکم‌تر و سخت‌تر هستند و به همین دلیل برای برش و حکاکی نیاز به قدرت بیشتری وجود دارد. اما در دنیای لیزرکاران، چوب درخت گیلاس، افرا، گردو و توسن نسبت به بقیه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا تراکم کمتری نسبت به بقیه چوب‌ها دارند و همچنین درخت گردو و افرا در ایران بیشتر یافت می‌شود.

در صورتی که تمایل دارید تا با دستگاه لیزر خود وسایل چوبی سه بعدی بسازید می‌توانید به مقاله ساخت نمونه چوبی سه بعدی با دستگاه لیزر سر بزنید.

Engraving Techincs 1

تکنیک های حکاکی با دستگاه لیزر در چوب، آکریلیک و شیشه

در بعضی متریال‌ها مانند چوب، در توان بالای دستگاه لیزر، شما می‌توانید با بیشتر کردن سرعت دستگاه مانند زمانی که توان دستگاه پایین است، یک حکاکی عمیق داشته باشید؛ درنتیجه در دستگاه برش لیزری هر چه توان بالاتری داشته باشید می‌توانید به بازدهی بیشتری از دستگاه دست یابید.

متریال هایی مانند آکریلیک برای حکاکی به توان‌های کمتری در دستگاه لیزر نیاز دارند، روی آکریلیک می‌توان با توان پایین حکاکی را انجام داد.

ضخامت متریالی که می‌خواهید برش یا حکاکی کنید در تنظیم سرعت و توان دستگاه تاثیرگذار است؛ برای مثال، برش یک قطعه آکریلیک سه چهارم اینچی نسبت به آکریلیک یک چهارم اینچی توان بیشتری نیاز دارد.

تکنیک‌های حکاکی چوب

تکنیک‌های حکاکی روی چوب به شرح زیر است:

  • چوب متریال خوبی برای حکاکی است، زیرا هنگامی که حکاکی می‌شود تغییر رنگ می‌دهد و عمق حکاکی در آن از بقیه متریال بهتر است.
  • بیشتر انواع این متریال می‌توانند با هر توانی حکاکی شوند؛ چه شما از لیزر با توان 25 وات استفاده کنید چه توان 120 وات.
  • طبق توان دستگاه لیزر، بهترین رویکرد این است که توان لیزر را روی 100 درصد تنظیم کنید و سرعت را طبق عمق حکاکی تنظیم کنید.
  • تصاویر سیاه و سفید، زمانی که روی چوب حکاکی می‌شوند طرح‌های بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید با ایجاد کنتراست سیاه و سفید حکاکی‌های زیباتری روی آن داشته باشید.
  • حکاکی تصاویر سیاه و سفید با کنتراست بالا، حکاکی‌های زیبایی با ظاهر سه بعدی ایجاد می‌کند.
  • خارج از نوع و ولتاژ دستگاه حکاکی، بهترین تنظیمات قدرت دستگاه، 70 درصد به پایین است و سرعت را هم به دلخواه و متناسب با عمق کار می‌توانید مشخص کنید.
  • حداقل رزولوشنی که به شما پیشنهاد می‌شود برای حکاکی با هر نوع دستگاه برش و حکاکی چوب استفاده نمایید، 300dpi است، اما بهترین رزولوشن 600dpi است که بستگی به نوع و کیفیت مین برد دستگاه لیزر و نوع دستگاه برش لیزری دارد.
  • اگر به سایه‌های زیبا و جذاب علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از تصاویر سیاه و سفید استفاده کنید، زیرا سایه‌های زیبایی در محصول شما ایجاد می‌کند.
  • وقتی حکاکی روی چوب انجام می‌دهید بهتر است که رگه‌های متریال شما موازی با حرکت محور x باشند.

عکس و تصاویر سیاه و سفید را نیز می‌توان روی چوب حکاکی کرد، اما از قبل نیازمند آن است که به وسیله نرم افزار، عکس را ویرایش کنید.

برای مشاهده آموزش نرم‌افزار دستگاه لیزر می‌توانید به صفحات زیر مراجعه کنید:

بعد از چوب، آکریلیک دومین متریال محبوب در دستگاه لیزر است؛ با آکریلیک هر دو کار برش و حکاکی لیزری قابل انجام است.

آکریلیک جزء متریال‌هایی است که برای برش و حکاکی بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و در انواع رنگ‌ها و سایزهای مختلف در بازار عرضه می‌شود.

همچنین می‌توانید در مقاله حکاکی آکریلیک با دستگاه لیزر، نکاتی در این رابطه فرا بگیرید.

دو نوع آکریلیک موجود است:  cast و Extruded

Cast acrylics در بیشتر حکاکی‌ها استفاده می‌شود، زمانی که روی این نوع آکریلیک حک می‌شود نتیجه کار به رنگ سفید در می‌آید و کنتراست بالایی ایجاد می‌کند؛ برعکس در Extruded acrylics پس از حکاکی، کنتراست بالایی ایجاد نمی‌شود.

این نوع آکریلیک برای زمانی که می‌خواهید فایل وکتوری را برش دهید مناسب است.

نمونه عکس آن در زیر آمده است:

تکنیک‌های حکاکی آکریلیک

برخی از تکنیک‌های حکاکی روی آکریلیک به شرح زیر است:

  • بیشتر حکاکی‌ها روی آکریلیک در پشت متریال انجام می‌شود؛ پیشنهاد می‌شود پوشش روی سطح آکریلیک را قبل از حکاکی بردارید.
  • توجه داشته باشید قبل از شروع حکاکی روی آکریلیک، طرح را آینه یا برعکس کنید؛ این موضوع بسیار با اهمیت است زیرا حکاکی در پشت آکریلیک انجام می‌شود.
  • آکریلیک را با سرعت و توان پایین می‌توان حکاکی کرد؛ اگر توان دستگاه را بالا تنظیم کنید، احتمال این‌ که متریال شما در حین حکاکی خراب شود وجود دارد.
  • برای حکاکی روی آکریلیک، فوکوس لنز را نسبت به حالت نرمال به اندازه تقریبی 1.6 میلی‌متر نزدیک‌تر به متریال قرار دهید؛ این کار باعث می‌شود حکاکی نرم‌تری داشته باشید.
  • اگر بخواهید روی آکریلیک کار برش لیزری را انجام دهید، سرعت را کم و توان را افزایش دهید؛ این شرایط اجازه می‌دهد که پرتو لیزر لبه‌های متریال را ذوب کند.
  • عموما آکریلیک را می‌توان در یک مرحله برش داد، اما در متریال‌های ضخیم نیازمند دو مرحله برش می‌شویم؛ پیشنهاد می‌شود که قبل از برش آکریلیک را تمیز کنید، آکریلیک یک متریال قابل اشتعال است به همین دلیل دستگاه لیزر خود را بدون مراقب در حین کار ترک نکنید.

Engraving Techincs 3

تکنیک‌های حکاکی روی شیشه

زمانی که بخواهید روی شیشه کار حکاکی را انجام دهید نتایج بسیار کلاسیک، زیبا و پیچیده‌‍ای خواهید داشت؛ به همین دلیل شیشه از جمله متریال‌های محبوب در صنعت حکاکی لیزری است.

هنگامی که لیزر به شیشه می‌تابد، سطح شیشه را می‌شکند، اما در حقیقت شیشه را حکاکی نمی‌کند بلکه مواد شیشه را از بین می‌برد.

متأسفانه در زمان فرآیند حکاکی لیزری اگر شیشه محافظت نشود، ممکن است تراشه‌ها و برآمدگی‌هایی روی سطح کار ایجاد شود.

Engraving Techincs 4

حکاکی روی شیشه با دستگاه لیزر

جنس و کیفیت شیشه‌ها متفاوت است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که به چه نتیجه‌ای بعد از کار دست می‌یابد؛ پیشنهاد می‌کنیم انواع مختلف شیشه‌ها را با سرعت‌ها و توان‌های متفاوت جهت تست، حکاکی کنید تا نتیجه کار را برای هر نوع شیشه ببینید.

در نهایت باید بدانید که حکاکی و برش با دستگاه لیزر نیازمند آگاهی از نحوه کار دستگاه و شناختن خصوصیات متریال مورد استفاده است.

خرید بهترین دستگاه حکاکی لیزر

شرکت روتک طی این 10 سال اخیر، ارائه دهنده دستگاه حکاکی لیزری به سراسر کشور است.

برای آشنایی با شیوه کار با دستگاه ها و نکات کاربردی آن ها می توانید به صفحه وبلاگ مراجعه کنید؛ همچنین برای اطلاع از جزییات دستگاه لیزر حکاکی و دریافت مشاوره رایگان برای خرید می توانید با شماره 90 000 480 021 شرکت روتک تماس حاصل فرمایید.

نوبت توست تا با دستگاه حک لیزری، کارت را شروع کنی.

توان مناسب دستگاه لیزر چقدر است؟

بهترین عملکرد زمانی است که توان لیزر را روی 100 درصد تنظیم کنید و سرعت را طبق عمق حکاکی تغییر دهید.

ضخامت متریال چه تاثیری بر سرعت و قدرت دستگاه دارد؟

یکی از موارد مهم که در تنظیمات دستگاه تاثیر دارد، میزان ضخامت مواد مصرفی دستگاه‌های لیزر است؛ به عنوان مثال برش دو سانتی‌متر از آکریلیک قدرت بیشتری می‌خواهد تا آکریلیکی با ضخامت 8 میلی‌متر.

12 comments on “بهترین تکنیک‌های حکاکی برای دستگاه لیزر”

داخل نرم افزار کورل گراو بهترین گزینه رزولوشین برای چوب و آکریلیک چند است؟ سپاسگزارم از سایتتون

مدیریت وب‌سایت روتک

سلام بسته به کیفیت کار از 300 تا 600 قابل تنظیم است و البته محدودیت مین برد هم باید در نظر گرفت بسیاری از مین برد ها بیش از 300 DPI نیستند.

علی

سلام من با دستگاهم روی سنگ حکاکی میکنم بهترین توان و سرعت برای کارم چیه میسه راهنمایی کنید که عکس بهتر و با کیفیت تر بشه

مدیریت وب‌سایت روتک

سلام برای حکاکی برروی سنگ مهم ترین نکته، طراحی شما می باشد و تنظیم نور، رزولوشن، نقاط تیره و روشن و … از جمله کار هایی می باشد که شما در طراحی انجام می دهید تا به کیفیت مناسبی دست پیدا کنید در مورد سرعت و توان این نکته قابل ذکر است که دستگاه های متفاوت شرایط مختلفی را دارند که این امر باعث می شود سرعت و قدرت در دستگاه های مختلف متفاوت باشد ولی بهترین پیشنهاد برای رسیدن به کیفیت مناسب استفاده از سرعت کمتر و قدرت کم می باشد که لایه برداری سطحی صورت پذیرد و به کیفیت مناسبی دست پیدا کنیم.

Hamid reza

سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون. من دستگاه لیزر خریدم برای حکاکی چهره رو سنگ قبر ولی نتونستم به اون کیفیتی که گفته شده دست پیداکنم فک میکنم در انتخاب رزولوشن و تبدیل عکس مشکل دارم ممنون میشم راهنمایبم کنید ودیگه اینکه تو اموزشی که از خریدار گفته شد در قسمت فتوگراو بعضی از اعداد ایتم چهارم برای روشن و تیره کردن عکس تغییر ایجاد میکرد ایا ایا این کار درست است لطفا راهنماییم کنید

ادمین وب سایت روتک

سلام مرحله اول شامل سیاه و سفید کردن و نقطه ای کردن و مرحله ی دوم شامل تغییرات نور و رزولوشن می باشد و سپس خروجی با توان کم و سرعت بالا بر روی سنگ چک شود.

اسمعیلی

سلام خیلی سایت خوب و فعالی دارید. آیا در شرکت رکورد دستگاه دست دوم روتک هم می فروشید که قیمتش مناسبتر باشه؟ اگر پاسخ مثبته آیا روی دستگاه کارکرده هم گارانتی و خدمات ارائه می دید؟

ادمین وب سایت روتک

سلام بله با شرکت تماس بگیرید. 48000090-021

رضا لشگری پور

سلام خسته نباشید.برای حکاکی حروف مثلاً نستعلیق با فونت درشت و توپر یعنی اینکه داخل حروف حکاکی بشه و دورش برش بشه چگونه عمل کنیم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام روز بخیر
طرح خود را باید در کورل آماده کنید و از آن کپی بگیرید و لایه هر کدوم از طرح‌ها را با یک رنگ مشخص کنید؛ سپس یک لایه را روی scan و یک لایه را روی cut تنظیم کنید.
بعد از این کار بایستی هر دو طرح یکسان را روی هم بندازید تا ابتدا حک کند و بعد برش را انجام دهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با واحد فروش ۰۲۱۴۸۰۰۰۰۹۰ در تماس باشید.

saman

سلام ، من می خوام رو اهن حک رو انجام بدم ، ولی عمق حک باید خیلی کم باشد ، باید زیر ۱۰ میکرون باشه ، چه روشی رو پیشنهاد می کنید ؟؟
با روش حک لیزری می تونم انجام بدم ؟

سلام وقت بخیر
با استفاده از دستگاه فایبر مارکینگ می‌توانید این حک را انجام دهید.
برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با واحد فروش ۰۲۱۴۸۰۰۰۰۹۰ در تماس باشید.

ارسال دیدگاه

captcha