Skip to content

نکات اولیه شروع کار با دستگاه لیزر

آموزش

آیا قصد خرید دستگاه حکاکی و برش لیزری را دارید؟ به‌تازگی تصمیم به کار با دستگاه لیزر گرفته‌اید؟ بنابراین بهتر است قبل از هر چیزی نکات اولیه شروع کار با دستگاه برش لیزر را مطالعه کنید.

بعد از انتخاب دستگاه، انتخاب عکس جهت طرح دستگاه لیزر و انتخاب متریال از موارد مهم این فرایند هستند.

نکات اولیه شروع کار با دستگاه لیزر

نکته اول شروع کار با دستگاه لیزر: خرید دستگاه لیزر

قدم اول برای شروع کار با دستگاه برش لیزری تصمیم گرفتن در مورد خرید آن است.

اگرچه خرید دستگاه لیزر نسبتا پرهزینه است، شما می‌توانید تصمیم به خرید قسطی آن بگیرید.

بهتر است قبل از خرید، مدل‌ها و برندهای مختلف را بررسی و مقایسه کرده و حتما با مطالعه و دقت اقدام به خرید دستگاه لیزر کنید.

می‌توانید از اطلاعات مشاورین و متخصصین دستگاه لیزر روتک نیز جهت خرید بهتر دستگاه برش لیزری کمک بگیرید.

نکته دوم شروع کار با دستگاه لیزر: تهیه عکس جهت طرح دستگاه لیزر

عکسی که می‌‌خواهید برش دهید یا می‌تواند عکسی باشد که با دوربین گرفته شده، طراحی شده یا از اینترنت دانلود کرده باشید؛ همچنین می‌توانید از دانلود طرح های رایگان لیزری استفاده نمایید.

عکس باید در کامپیوتر و نرم‌افزاری که دستگاه لیزر با آن کار می‌کند، آپلود شده باشد. 

بیشتر دستگاه‌های برش لیزری از نرم‌افزار Corel Draw استفاده می‌کنند اما ممکن است نرم‌افزار دستگاه لیزر شما متفاوت باشد.

نکته سوم شروع کار با دستگاه لیزر: انتخاب متریال

متریال‌های مختلفی مانند چوب، اکریلیک و پلاستیک و … همچنین روی شیشه و آلومینیوم وجود دارد که دستگاه برش و حکاکی لیزر می‌تواند روی آنها برش و حکاکی انجام داد.

نکته چهارم شروع کار با دستگاه لیزر: اطمینان حاصل کنید که لنز تمیز باشد.

قبل از شروع برش متریال اطمینان حاصل کنید که لنز دستگاه لیزر تمیز باشد؛ اگر لنز تمیز نبود با گوش‌پاک‌کن و مقداری الکل سطح لنز را تمیز نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید به مقاله تمیزکردن لنز لیزر مراجعه کنید.

 نکته پنجم شروع کار با دستگاه لیزر: دستگاه لیزر را روشن کرده و آماده برش کنید.

دستگاه را روشن کرده، منتظر بمانید قبل از شروع کار گرم شود؛ سپس برنامه نرم‌افزاری را باز کنید از بخش File گزینه‌ی Print را انتخاب کنید.

در مرحله بعد منوی تنظیمات باز می‌شود؛ دستگاه برش را به‌عنوان پرینتر انتخاب کنید و بعد می‌توانید روش برش را انتخاب کنید. بیشتر دستگاه‌های لیزر دو روش برش raster  و vector دارند. 

فایل Raster برای حکاکی لیزری و فایل Vector جهت برش لیزری استفاده می‌‍شود.

نکته ششم شروع کار با دستگاه لیزر: سرعت برش و عرض خط برش را قبل از برش تنظیم کنید.

باتوجه‌به نوع متریال ضخامت خط برش را تنظیم کنید؛ همچنین توجه داشته باشید که هر چه ضخامت خط برش بیشتر باشد، زمان برش بیشتری می‌برد و در نتیجه برش ناموزون و دندانه‌دار خواهد شد.

سرعت برش باید بر اساس نوع متریال نیز باید انتخاب شود.

در ادامه این مقاله سعی داریم تا نکاتی در ارتباط با دستگاه برش لیزری، دستگاه حک روی فلزات و کار با آن را ارائه دهیم.

نکات اولیه شروع کار با دستگاه لیزر

نکات کار با دستگاه برش و حکاکی لیزر

دستگاه‌های لیزر امروزه در صنعت تبلیغات کاربردهای بسیاری دارند و مسلما کارکردن با آن‌ها نیز، نیاز به مهارت‌های خاصی دارد. ابتدا بهتر است بدانید که تفاوت فایل‌های Vector و Bitmap چیست؟

فایل‌های وکتور مجموعه‌ای از دایره‌ها و خطوط ریاضی هستند و اصولا با نرم‌افزارهایی مثل Adobe Illustrator, Inkscape, AutoCAD و Corel ساخته می‌شوند؛ درحالی‌که فایل‌های بیت مپ مجموعه‌ای از پیکسل‌های مشخص هستند که شامل عکس‌های دیجیتالی، فایل‌های خروجی فتوشاپ و … هستند.

بیشتر بخوانید: برای اطلاع از جزئیات و قیمت دستگاه ليزر فلزات روی لینک کلیک کنید.

نکته اول: آماده‌سازی کار با دستگاه برش و حکاکی لیزر

مسلما اولین مرحله کار برای شروع کار با دستگاه برش و حکاکی لیزری، آماده‌سازی آن است که می‌توان گفت در واقع مهم‌ترین مرحله‌ی روند است؛ چون درصورتی‌که نکات مهم آن را درست اجرا نکنید، ممکن است برش کارتان خوب پیش نرود.

نکات زیر می‌تواند در این مرحله به شما کمک خوبی کند:

  • استفاده از نوار محافظ

ممکن است شما نیز بارها با این مشکل روبه‌رو شده باشید که بعد از حکاکی لبه‌های کار شما کمی سوخته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید لبه‌های کار خود را با نوار محافظ بپوشانید تا بتوانید بدین روش از سوختن و خراب‌شدن کارتان جلوگیری کنید.

  • پیش تنظیمات دستگاه لیزر

دستگاه لیزر شما مطمئنا دارای تنظیماتی برای ضخامت و مواد مختلف دارد؛ بنابراین سعی کنید این اطلاعات را در جایی نگهداری کنید و برای بالابردن کیفیت کارتان مدام آن‌ها را چک کنید.

  • تست پیش از حکاکی

یکی از نکات مهم قبل از حکاکی لیزر کمک کند این است که اگر در مورد تنظیمات برش خود شک دارید، باید ابتدا با یک طرح ساده مثلا دایره‌ای شکل آن را تست کنید و در صورت عدم کیفیت تنظیمات خود را آن‌قدر تغییر دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

نکته دوم: لایه‌ها در برش لیزری

گاهی اوقات نیاز است تا فقط قسمتی از کار شما حکاکی شود.

یکی از مهم‌ترین ترفندهای استفاده از دستگاه لیزر این است که فایل خود را در لایه‌های مختلف طراحی کنید؛ در این صورت اگر شما نیاز داشته باشید فقط قسمت و یا قسمت‌هایی از کار خود را حکاکی کنید، می‌توانید آن لایه‌ها را در نرم‌افزارهای طراحی با روشن و خاموش‌کردن لایه‌ها، به‌راحتی جدا کنید.

با استفاده از طراحی با لایه‌ها شما کنترل فایل خود را در دست خواهید داشت.

نکته سوم: حکاکی روی چوب

اگر شما لوگو و یا عکسی طراحی کرده‌اید که می‌خواهید آن را بر روی یک‌تکه چوب حکاکی کنید، باید دقت کنید که چوب خام جنس متفاوتی نسبت به بقیه محصولات چوب مانند MDF دارد.

شیارهای ناشی از گذر سال‌ها بر روی چوب، باعث می‌شود تا سوختگی بر روی قسمت‌‌های مختلف چوب شما متفاوت شود و در بعضی از قسمت‌هایی که سخت‌تر هستند، سوختگی تیره‌تری ببینید.

اگر یک‌دستی کار برایتان بسیار مهم است بهتر است از تخته‌های چندلا استفاده کنید.

نکته چهارم: جلوگیری از تداخل خطوط

گاهی برای برش چند بخش سعی می‌کنیم تا با چیدن آن‌ها کنار هم و یکی کردن خطوطشان در عملیات حکاکی صرفه‌جویی کنیم؛ این فکر خوبی است به‌شرط این‌که درست انجام شود.

با یک مثال سعی می‌کنیم نحوه صحیح انجام شدن کار را به شما نشان دهیم:

فرض کنید دو مربع کنار هم را می‌خواهیم برش دهیم.

اگر این دو مربع را در کنار هم قرار دهیم، کامپیوتر هنوز هم آن‌ها را دو مربع مجزا تشخیص می‌دهد و در حین حکاکی، دو بار بر روی خط مشترک آن‌ها برش می‌خورد و این باعث می‌شود تا لبه‌های مشترک دو مربعی که کنار هم چیدید بسوزد.

بهتر است در طراحی خود یک مربع کامل و یک مربع فقط با سه ضلع طراحی کنید تا در حین برش فقط یک‌بار روی ضلع مشترک عملیات حکاکی انجام شود.

پس سعی کنید همیشه از تداخل خطوط با هم جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید: لینک روش های برش پارچه

نکات کار با دستگاه برش و حکاکی لیزر

خطرات دستگاه برش لیزری

همان‌طور که می‌دانید امروزه لیزر در علوم و صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارد و شما با استفاده از تکنولوژی‌های موجود، می‌توانید نور لیزرها را کنترل کرده و از آن ها در مصارف مختلف استفاده نمایید.

ولی بهتر است بدانید که نور لیزر خطراتی نیز می‌تواند برای انسان داشته باشد که این خطرات باتوجه‌به طول موج، توان و نوع قدرت لیزرها آسیب‌های جدی به انسان وارد می‌سازد.

حساس‌ترین اندام‌های بدن در مقابل آسیب‌های اشعه لیزر چشم و پوست است، زیرا چشم بسیار به تابش‌های الکترومغناطیسی حساس است و پوست به دلیل این که سرتاسر بدن را پوشانده است، خیلی بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارد.

لیزر می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به اندام‌ها و بافت‌های مختلف بدن وارد نماید به همین دلیل در هنگام استفاده از انواع دستگاه برش و حکاکی لیزر بهتر است از وسایل ایمنی مانند عینک دستگاه لیزر استفاده کنید.

نور لیزر در دستگاه برش لیزری، باتوجه‌به این که دارای طول موج بالاتر از نور طبیعی است که می‌تواند آسیب‌های جدی به چشم وارد کند؛ این آسیب‌ها می‌توانند شامل سوختگی قرنیه، ایجاد آب مروارید و آسیب‌های دیگری باشد.

باتوجه‌به این که قدرت نفوذ نور مرئی در پوست بالا است، می‌تواند آسیب‌های جدی از جمله سوختگی پوست، ایجاد سرطان، پیری زودرس پوست و تغییر رنگ در پوست ایجاد نماید و بهتر است تا از ورود نور لیزر به داخل چشم و تابش اشعه لیزر به طور مکرر بر روی سطح پوست اجتناب گردد.

خطراتی که لیزر بر روی انسان می‌تواند داشته باشد، فقط در خصوص نور لیزر نیست و می‌توانند عواملی از جمله منبع تغذیه ولتاژ بالا، گازها و مواد شیمیایی مورداستفاده در لیزرها و دودهایی که در هنگام کار با لیزر به وجود می‌آیند، خطای انسانی در هنگام کار و یا تعمیرات نادرست دستگاه لیزر ایجاد شود.

در انتهای مطلب ذکر این نکته الزامی است که نباید دررابطه‌با استفاده از اشعه لیزر سهل‌انگاری شود؛ چرا که در صورت بروز خسارت، جبران آن به‌مراتب هزینه بیشتری برای افراد در برخواهد داشت.

همیشه هنگام کار با دستگاه‌های برش لیزری ابتدا نکات ایمنی را رعایت کنید و سپس شروع به کار کنید.

در این مقاله سعی کردیم نکاتی را خدمتتان عرض کنیم که پیش از شروع کار با دستگاه برش لیزری باید بدانید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد و برایتان کارآمد باشد!

خطرات دستگاه برش لیزری

برای شروع کار با دستگاه لیزر چه کار کنیم؟

خرید دستگاه لیزر
تهیه عکس جهت طرح دستگاه لیزر
انتخاب متریال
اطمینان حاصل کنید که لنز تمیز باشد!
دستگاه لیزر را روشن کرده و آماده برش کنید!
سرعت برش و عرض خط برش را قبل از برش تنظیم کنید.

تفاوت فایل‌های Vector و Bitmap چیست؟

فایل‌های وکتور مجموعه‌ای از دایره‌ها و خطوط ریاضی هستند و اصولا با نرم‌افزارهایی مثل Adobe Illustrator, Inkscape, AutoCAD و Corel ساخته می‌شوند.
فایل‌های بیت مپ مجموعه‌ای از پیکسل‌های مشخص هستند که شامل عکس‌های دیجیتالی، فایل‌های خروجی فوتوشاپ و … هستند.

لیزرها از نظر حفاظت نوری به چند دسته نقسیم می‌ شوند؟

-گروهی که از نظر حفاظتی کاملا بی خطر است و هیچ آسیبی به انسان و چشم نمی‌رسانند: لیزرهای مورد استفاده در سیستم‌های رایانه‌ای.
-گروهی که دارای خطرات کمتری ست که این نوع از لیزرها به دلیل اینکه از قدرت نسبتا پایینی بهره دارند، خطر بسیار کمی دارند و قالبا توان این نوع لیزرها زیر 1mw است.
-گروه با مقدار خطرات متوسط که این نوع لیزر دارای توانی در حدود 1 تا 5 mw هستند و در دستگاه‌هایی که امکان تغییر باریکه نور را دارند استفاده می‌شود.
-گروه لیزرهای خطرناک که توان این لیزرها در حدود 5 تا 500 mw هستند و تا زمانی که به داخل چشم تابیده نشوند خطری ندارند.
-گروه آخر که بسیار خطرناک هستند و قدرت خروجی این لیزر‌ها چیزی در حدود 500 mw و بیشتر است. نور این نوع لیزر حتی قوی‌تر از تشعشعات نور خورشید است و حتی در صورتی که انعکاس نورشان به داخل چشم تابیده شود خطر آفرین خواهد بود.

برای آماده سازی حکاکی و برش لیزری با دستگاه لیزر چه نکاتی را رعایت کنیم؟

1.استفاده از نوار محافظ
2.پیش تنظیمات دستگاه برش لیزری
3.تست پیش از حکاکی

6 comments on “نکات اولیه شروع کار با دستگاه لیزر”

آیا در رابطه با استفاده از دستگاه لیزر استفاده از دستکش خاصی ملزم هست یا نه؟ دفترچه این دستگاهها قابل دانلود است؟

مهشید زندوکیلی

سلام وقت بخیر
خیر؛ نیاز به دستکش خاصی نیست.
کاتالوگ دستگاه را نیز می‌توانید از سایت شرکت روتک دانلود کنید.

علی صالحی

با سلام و تشکر. اطلاعات خیلی مفید و ضروری بود.

علیرضا محمدی

من خیلی به اینجور کارها علاقه دارم ولی چون کسی رو نمیشناسم که حداقل برای چند دفعه از نزدیک دستگاه رو مشاهد و تجربه ای کاری بگیرم . جراعت خرید و استفاده رو نمیکنم . خواهشمندم اگه شخصی این دستگاه رو خریداری کرده و طریقه استفاده درست رو بلد است بمن هم مشورت دهد با تشکر.

ادمین سایت

سلام وقتتون بخیر
برای دریافت مشاوره مشتریان با کارشناسان فروش، لطفا با شماره 02148000090 تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

captcha