Skip to content

چگونگی استفاده از فونت‌های مختلف در طرح‌های لیزر

آموزش

یکی از المان‌های مورد استفاده در طرح‎‌های لیزری فونت‌ها هستند؛ استفاده صحیح از یک فونت می‌تواند در کیفیت طرح تاثیر زیادی بگذارد.
در نظر بگیرید با رعایت برخی از اصول در استفاده از فونت‌های مختلف یک طرح نوشتاری خوب ارائه می‌شود.
در زمان استفاده از فونت‌ها این سوال مطرح می‌شود که استفاده از چه نوع فونتی نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت.
برای پاسخ به این سوال ابتدا توضیحات مفیدی را در مورد انواع فونت‌ها بیان می‌کنیم.
فونت یک سبک نوشتاری است که از اشکال گرافیکی مختلف تشکیل شده است.
هر کدام از فونت‌ها دارای ویژگی خاص خود هستند که برای طرح‌های مختلف استفاده می‌شوند.
به عبارتی دیگر می‌توان گفت فونت‌ها ابزاری برای نمایش اطلاعات بر روی سطح‌های مختلف فیزیکی مانند کاغذ، چوب و… هستند.
در حال حاضر از طرح‌های لیزری برای انواع متریال‌ها استفاده می‌شود و توسط آن‌ها می‌توان چاپ نوشتاری ایجاد کرد.

نکات استفاده از فونت‌های مختلف در طرح‌های لیزری

  • استفاده از فونت‌های واضح

این نکته زمانی که بر روی متریال‌هایی مانند چوب و سنگ استفاده شود، اهمیت خود را نشان می‌دهد.
در متریال‌هایی که حکاکی بر روی آن‌ها به ظرافت زیادی نیاز دارد علاوه‌بر توجه به واضح بودن فونت باید نکاتی مانند فاصله‌ی حروف از همدیگر را در نظر گرفت؛ زیرا زمانی که طرح در حکاکی توسط دستگاه‌های حکاکی لیزری سوزانده می‌شود، اگر فونت انتخابی چیدمان حروف نزدیک به هم باشد ممکن است برخی از حروف حکاکی شده از نظر خوانایی آنچنان واضح نباشند.

  • استفاده از فونت‌هایی با ضخامت مناسب

یکی دیگر از نکات استفاده از فونت‌ها در طرح‌های لیزر توجه به ضخامت فونت است.
در این روش هدف از حکاکی، ثبت نوشته بر روی سطوحی مانند پلاستیک، چوب و… است؛ درنتیجه استفاده از فونت‌های خیلی نازک یا فونت‌هایی با ضخامت‌های زیاد برای این کار مناسب نیست و نمی‌توان حکاکی با کیفیتی را انجام داد.
به‌طور کلی تجربه نشان داده استفاده از فونت های انگلیسی مانند Time New Roman، Arial و Calibri در میان فونت‌های انگلیسی کیفیت خوبی در حکاکی ایجاد می‌کنند.

چگونگی استفاده از فونت‌های مختلف در طرح‌های لیزر چوب

  • توجه به نوع متریالی که هدف حکاکی بر روی آن است

بررسی نوع متریالی که قرار است متنی بر روی آن حکاکی شود و استفاده از فونت مناسب آن به عنوان مثال برای حکاکی روی چوب، استفاده از فونت‌هایی با وضوح بالا انتخاب درستی است و همچنین رعایت فاصله‌ی حروف نکته‌ی دیگری است که باید در نظرگرفته شود زیرا اگر حروف متن بیش از حد به هم نزدیک باشند، روی هم قرار گرفته و متن ناخوانا می‌شود و تمیز نخواهد بود.

  • هر متریالی تنظیمات قدرت متفاوتی در زمان حکاکی با لیزر نیاز دارد

می‌توان گفت هرچقدر متریالی که قرار است روی آن حکاکی انجام شود، فشرده‌تر باشد، قدرت اشعه‌ی لیزر را باید بالاتر تنظیم شود و همچنین اندازه فونت نیز با قدرت دستگاه رابطه‌ی مستقیم دارد به‌گونه‌ای که هرچه تنظیمات قدرت بیشتر، اندازه فونت انتخابی نیز باید بزرگتر باشد.

  • استفاده از فونتی که مطابق سلیقه و نظر مخاطب باشد

توجه به نظر مخاطب نکته‌ی دیگری است که در زمان استفاده از فونت‌ها باید به آن توجه شود؛ به عنوان مثال اگر هدف ارائه یک طرح مناسب برای یک سازمان یا شرکت رسمی است، باید از فونتی استفاده شود که سبک ساده و رسمی دارد و در مقابل برای طراحی یک کارت تبریک فونت‌های فانتزی برای استفاده مناسب‌تر هستند.

  • استفاده از ایده‌های خلاقانه در زمان حکاکی لیزر

در زمان حکاکی لیزری استفاده از ایده‌های خلاقانه در کنار فونت‌های مناسب طرح‌های خاصی را خلق می‌کند؛ به عنوان مثال می‌توان در برخی موارد جهت زیبا جلوه کردن متن یا عبارت حکاکی شده حروف ابتدایی هر کلمه را به صورت بزرگ نوشت تا به این وسیله عبارت ارائه حکاکی شده از جذابیت بیشتری برخوردار شود و یا می‌توان برای خلاقیت بیشتر در برخی موارد عبارت یا متن مورد نظر را به صورت افقی یا عمودی نوشت که استفاده از این کار باعث ایجاد جذابیت بیشتر هنگام ارائه طرح خواهد شد.

نرم افزار دستگاه لیزر

نرم‌افزارهای گرافیکی و کاربردی برای طراحی فونت دلخواه

  • نرم افزار گرافیکی کورل Corel Draw

یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای گرافیکی مناسب برای طراحی به صورت برداری و پیکسلی Corel Draw است که بیشتر بر روی طراحی برداری تمرکز دارد.
در طراحی‌های برداری باوجود حجم کم کیفیت در بزرگنمایی حفظ می‌شود که این خود دلیل بسیار خوبی برای طراحی فونت‌ها با اندازه‌های مختلف است.
از این نرم‌افزار می‌توان از فایل‌ها را به صورت وکتور خروجی گرفت و یا حتی فونت‌هایی چند بعدی طراحی کنید.

  • نرم افزار گرافیکی Adobe Illustrator

نرم‌افزار محبوب بسیاری از طراحان و گرافیست‌های مبتدی یا حرفه‌ای که کاربردهای زیادی دارد. طراحی فونت در این نرم‌افزار فرمت‌های مختلفی دارد به‌طور مثال EPS، Ai، SVG و… بهترین خروجی که از این نرم‌افزار می‌توان گرفت به صورت SVG است.
فایل‌های SVG در کنار حجم پایین خود، کیفیت بالایی برای شما به نمایش خواهند داد؛ همچنین طراحی در این نرم‌افزار به صورت دوبعدی و سه بعدی انجام می‌شود پس شما در طراحی فونت دلخواهتان انتخابات متفاوتی دارید.

  • نرم افزار میرعماد

اگر نیاز به استفاده از فونت‌های خوشنویسی دارید در این نرم‌افزار ایرانی انواع فونت‌های نستعلیق شکسته، نستعلیق، تحریری، ثلث، معلی، ریحان و… ارائه می‌شود؛ لازم به ذکر است که در این نرم‌افزار، شما قادر به طراحی نیستید.
فونت‌های ارائه شده توسط این نرم‌افزار را می‌توان به محیط نرم‌افزار کورل یا آفیس ورد برده و ویرایش و استفاده کنید.

  • نرم افزار LeoMoon ParsiNegar

اگر از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنید که امکان فارسی نویسی در آن‌ها وجود ندارد، می‌توانید از LeoMoon ParsiNegar استفاده کنید؛ این نرم‌افزار این امکان را به شما می‌دهد در ۹۹ درصد نرم‌افزارهای گرافیکی فارسی تایپ کنید.

ارسال دیدگاه

captcha