Skip to content

نکات ایمنی مهم برای استفاده از دستگاه برش لیزری

آموزش

دستگاه برش لیزری یکی از دستگاه‌های صنعتی است که ممکن است در حین استفاده از آن، خطراتی برای شما ایجاد شود. به همین دلیل در این مقاله برای شما نکات ایمنی کار با دستگاه برش لیزری را توضیح خواهیم داد. با رعایت این نکات نه تنها خود را از خطرات دستگاه لیزر حفظ خواهید کرد، بلکه می‌توانید هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را کاهش دهید و به عمر دستگاه لیزر خود اضافه کنید.

  1. اشعه لیزر برای چشم بسیار مضر است. همیشه دقت داشته باشید که از نگاه کردن مستقیم به اشعه آن جدا خودداری کنید. در صورتی که اشعه لیزر قابل دیدن باشد (نور سفید خیره کننده هنگام کار کردن لیزر) تاکید می‌شود که از عینک دستگاه لیزر استفاده کنید.
  2.  دستگاه برش و حکاکی لیزر را در مکانی قرار دهید که از دسترس کودکان دور باشد.
  3.  همان‌طور که می‌دانید اشعه لیزر قابل دیدن نیست، بنابراین جدا از قرار دادن دستگاه لیزر خود در مکان‌هایی که قابل اشتعال یا انفجار هستند، خودداری نمایید.
  4. کاور دستگاه لیزر باید در حین کار بسته باشد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
  5. در صورت بروز خطا، کلید استپ قرمز رنگ روی آن را بفشارید. این کلید در دستگاه‌های با طراحی استاندارد وجود دارد.Laser Cutting Machine 1
  6. در صورت خراب شدن دستگاه لیزر یا اتصالی آن، سریعا دستگاه را از برق بکشید تا هم به خودتان آسیب وارد نشود و هم دستگاهتان بیشتر خراب نشود.
  7. دستگاه لیزر را در مکان های مرطوب نصب نکنید.
  8. از آنجایی که ولتاژ بالایی برای روشن کردن تیوب لیزر مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتما دستگاه را به میله ارت تجهیز نمایید.
  9. اگر دستگاه شما دارای کلید حفاظ جان نیست، نسبت به نصب آن اقدام نمایید .
  10. سعی کنید از محافظ برق برای دستگاه لیزر خود استفاده کنید تا در صورت نوسان جریان برق، دستگاه شما آسیب نبیند.
  11. همیشه سطح دستگاه لیزر خود را تمیز نگه‌دارید تا به عمر دستگاه شما اضافه شود. می‌توانید در این رابطه مقاله تمیز کردن دستگاه برش لیزر را مطالعه کنید.
  12. برای افزایش طول عمر آینه دستگاه لیزر و لنز لیزر، از نشستن گرد و غبار روی دستگاه خودداری کنید و مرتبا آن را تمیز نگه دارید. بهتر است آینه‌ها هر هفته بررسی و تمیز شوند. نظافت لنز به نسبت کارکرد وابسته است، همین‌طور تمیز بودن باد کمپرسور و عدم وجود روغن در آن بسیار مهم می‌باشد.
  13. در صورتی که اطلاعات لازم در تنظیمات نرم‌افزاری ندارید، به هیچ عنوان در قسمت تنظیمات مین برد دستگاه لیزر وارد نشوید.
  14. تنظیم آینه لیزر و لنز دستگاه لیزر نیازمند تعلیم و آموزش است؛ لذا به هیچ عنوان بدون اطلاعات لازم در مسیر حرکت پرتو لیزر دست نبرید، چرا که یک تنظیم اشتباه در بازتاب آینه ممکن است ناخواسته موجب برخورد پرتو به افراد و اشیاء شده و منجر به بروز سانحه یا جراحت شود.
  15. تیوب لیزر بعد از کار تا چند ساعت مقداری ولتاژ را در حالت خازنی نگه می‌دارد؛ لذا بدون تخلیه کردن هرگز به آن دست نزنید.
  16. سطح شیشه‌ای تیوب لیزر اگر تمیز نباشد، موجب کاهش توان خروجی و منحرف شدن قسمتی از پرتو لیزر می‌شود.
  17. سطح آب و دمای آب را مکررا بررسی نمایید و از سالم بودن سنسور فشار آب دستگاه مطمئن شوید تا در صورت بروز خطا، تیوب لیزر دچار شکستگی نشود.
  18. تمیز کردن تیوب لیزر تنها توسط باد انجام شود و از برخورد حتی دستمال با آن خودداری نمایید.

بافت بدن انسان و همچنین اندام‌های حساس بویژه چشم‌ها نباید مستقیما با لیزر در تماس باشند تا دچار سوختگی نشوند. برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی و آسیب های جدی، همیشه ابتدا نکات ایمنی را رعایت کرده و سپس شروع به کار با دستگاه کنید.

در قسمت مقالات سایت روتک می‌توانید اطلاعات لازم در رابطه با شروع کار با دستگاه برش و حکاکی لیزری و نحوه نگهداری از دستگاه لیزر را مطالعه بفرمایید.

نکاتی نگهداری از دستگاه برش لیزری

در این مقاله قصد داریم نکاتی در مورد نگهداری دستگاه لیزر از جمله نگهداری تیوب لیزر، لنز، آینه دستگاه لیزر و سایر متعلقات برقی را به شما آموزش دهیم. دستگاه برش لیزر مانند هر مجموعه دیگری نیازمند نگهداری و رسیدگی می‌باشد. همان طور که یک خودرو نیاز به تعویض روغن، لاستیک و … دارد؛ دستگاه برش لیزری نیز مجموعه ای از تجهیزات مکانیکی و الکتریکی است که نیاز به سرویس، روغن کاری و نظافت دارد. برای جلوگیری از مشکلاتی که احتمال دارد در حین کار با دستگاه لیزر بوجود بیاید، پارامترهایی را جهت بررسی در ادامه بیان کرده‌ایم:

مواردی که باید برای نگهداری دستگاه لیزر بدانید:

تیوب دستگاه لیزر

تیوب لیزر دارای یک آینه در خروجی می باشد که برخی آن را با نام لنز جلوی تیوب نیز می شناسند. باید توجه داشته باشید که نباید دست و یا دستمال به این قسمت برخورد کند. تنها در صورت وجود گرد و خاک می توانید بوسیله باد آن را تمیز کرده و یا اسپری الکل به آن بپاشید و آن را با پنبه تمیز کنید.

Laser Cutting Machine 2

لنز دستگاه لیزر

نگهداری از لنز دستگاه لیزر شامل چند پارامتر می‌باشد که اپراتور باید بعد از زمان مشخصی لنز را بررسی کرده و نظافت کند. این زمان برای افرادی که کارهای بدون گرد و خاک انجام می‌دهند، هفته‌ای یکبار و برای افرادی که بعضی زمان‌ها پمپ هوا را خاموش می‌کنند، هر 24 تا 48 ساعت زمان باید لنز تمیز شود.

برای این که مطمئن شوید تمام سطح لنز تمیز شده است، نسبت به باز کردن مهره روی لنز دستگاه برش لیزری اقدام نمایید و لنز را با مایع شیشه شوی یا الکل و دستمال نمناک تمیز کنید. هنگام باز کردن لنز، حتما از خط کش مخصوص استفاده کنید چرا که باز کردن بوسیله پیچ گوشتی ممکن است موجب برخورد جسم نوك تیز و لعاب حساس لنز شود.

Laser Cutting Machine 3

آینه دستگاه لیزر

آینه دستگاه لیزر نیز سطح حساسی دارد. اگر آینه دستگاه شما طلایی رنگ و سبک وزن می‌باشد، دارای سطح حساسی است و باید مرتبا نسبت به تمیز بودن آن مطمئن شوید. نسبت زمانی نظافت بستگی به نوع کاربری دستگاه دارد. اگر آینه دستگاه شما نقره‌ای تیره و سنگین وزن می‌باشد، حساسیت کمتری به وضعیت آب‌و‌هوا و شرایط دارد، اما این دلیلی بر عدم نظافت به موقع نیست.

Laser Cutting Machine 4

آب  چیلر دستگاه لیزر

آب چیلر لیزر باید مشخصات لازم را داشته باشد که در مقالات قبلی در مورد نگهداری چیلر دستگاه لیزر توضیح کامل داده شده است، آب چیلر هر ماه باید بررسی شود تا میزان آن کاهش نداشته باشد. در صورتی که چیلر شما مدرج نیست و میزان آب را نشان نمی‌دهد، درب مخزن را باز کرده و سطح آب را بررسی نمایید. در چیلرهای مربع سطح آب باید بین خط مرز سبز رنگ و زرد رنگ باشد.

آب چیلر می‌بایست جهت تست رسوب داخل شیلنگ‌ها و تیوب لیزر، هر شش ماه (در صورت استفاده از آب مقطر با کیفیت) و هر چهار ماه (در صورت استفاده از آب مقطر معمولی) بررسی شود. اگر رسوب داخل جداره داخلی تیوب لیزر وارد شود یا املاح و مواد خارجی در این محدوده قرار گیرد، تیوب به سرعت افت توان پیدا می‌کند. همچنین در صورت نیاز نسبت به تعویض آب اقدام نمایید. در صورت سالم بودن آب پیشنهاد می‌شود هر یک سال نسبت به تعویض آن اقدام کنید. به جهت اطمینان از عملکرد صحیح به شما پیشنهاد می‌کنیم که از چیلر لیزر ۵۲۰۰ و یا چیلر لیزر ۵۰۰۰ S&A استفاده کنید.

Laser Cutting Machine 5

ریل، واگن و سیستم مکانیکی

ریل های دستگاه لیزر به این علت که در معرض دود و گرد و خاک حاصل از برش کاری و فشار باد قرار دارند، نیازمند پاک سازی و روغن کاری می باشند. روغن کاری خود به تنهایی به سالم ماندن ساچمه‌های داخل واگن دستگاه حکاکی لیزر کمک می‌کند ولی اگر قبل از روغن کاری ریل تمیز نشده باشد، ترکیب روغن و ذرات به ماده‌ای چسبنده و مخرب تبدیل شده و موجب خرابی هر چه سریعتر واگن یا خورندگی آبکاری سطح ریل‌ها می‌شود.

در نتیجه باید با توجه به نوع کار اعم از حکاکی‌های پرگرد و خاک یا ذرات ریز پلکسی در حین حکاکی، ریل‌ها به صورت متناوب و متناسب با حجم کار به صورت روزانه یا حداقل هفته‌ای یک مرتبه تمیز شوند. ابتدا با پاک کننده‌ای مثل الکل یا بنزین و یا اسپری قرمز ناهید  آن را تمیز کرده سپس با روغن 10 یا به اصطلاح روغن موتور یخچال و یا اسپری آبی ناهید چرب کنید. همچنین در مورد سالم بودن دندانه تسمه‌ها و  عدم پُرشدن حفره‌های روی پولی موتورها باید دقت لازم را داشته باشید. در زمان‌های یک ماهه چک شود و در صورت نیاز به تمیز کردن پولی اقدام کنید. تسمه‌های بدون دندانه یا ترک خورده  را نیز تعویض کنید.

Laser Cutting Machine 6

پمپ باد، مکنده و سایر متعلقات برقی

دستگاه حکاکی و برش لیزری دارای پاور HV بوده و این پاور دستگاه لیزر، ولتاژی در حدود 30 هزار ولت برق روی تیوب لیزر اعمال می کند؛ لذا در صورت بروز خطا ممکن است به اپراتور آسیب بزند و یا موجب بروز خسارت در تجهیزات الکتریکی شود. از طرفی از آن جایی که دستگاه برای برش غیر فلزات استفاده می‌شود، حرکت الکترولیک و PVC در موارد مشابه می‌تواند موجب القای الکتریکی ساکن در بدنه دستگاه شده و موجب بروز خطا در سیستم کنترل شود.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر درباره ی دستگاه ليزر برش پلاستيک غیرفلزات روی لینک کلیک کنید.

پمپ باد اصولا هوا را از طرف خود مکش کرده و به سمت لنز و هد می‌فرستد. لذا در صورت قرار گرفتن در مجاورت گرد و خاک، روغن و یا هر نوع ذره معلق، ممکن است به طرف لنز حرکت کرده و در حین کار با چسبیدن و سوختن و بالا بردن دمای لنز موجب شکستن آن شود. از طرفی برخی اپراتورها، پمپ هوا را جدا کرده و از کمپرسور هوا استفاده می‌کنند؛ لذا باید توجه داشت که اکثر کمپرسورها دارای رینگ و پیستون بوده و کمی روغن داخل هوای خروج آن‌ها قرار دارد.

همین روغن ذرات کوچک نیز می‌تواند به خرابی لنز منجر شود؛ لذا پیشنهاد می‌کنیم از کمپرسورهای بدون روغن برای این موضوع استفاده نمایید. مکنده از آن جایی که به صورت مستمر در حال کشیدن هوای داخل دستگاه می‌باشد، گاهی قطعات کوچک برش خورده را نیز به داخل خود کشیده و بعضاً علاوه بر خرابی مکنده موجب گرفتگی مسیر هوا شده و با عدم خروج دود، موجب آلودگی هوا و در برخی موارد آسیب جدی به اپراتور شده است.

 

خرید دستگاه برش لیزری

برای آشنایی با شیوه کار با دستگاه ها، جزئیات و نکات کاربردی آن ها می توانید به صفحه وبلاگ مراجعه کنید؛ همچنین برای اطلاع از قیمت دستگاه لیزر برش و حکاکی و دریافت مشاوره رایگان برای خرید دستگاه برش لیزری می توانید با شماره 90 000 480 021 شرکت روتک تماس حاصل فرمایید.

مشخصه تشخیص لنز حساس چیست؟

اگر آینه دستگاه لیزر طلایی رنگ و سبک وزن می‌باشد، دارای سطح حساسی است.

فاصله زمانی لنز دستگاه لیزر چه مدت است؟

برای دستگاهی که کارهای بدون گرد و خاک انجام می‌دهد، هفته‌ای یکبار و برای دستگاهی که بعضی زمان‌ها پمپ هوا را خاموش می‌کنند، هر 24 تا 48 ساعت زمان باید لنز تمیز شود.

میزان آب چیلر دستگاه لیزر چطور بررسی می‌شود؟

در صورتی که چیلر شما مدرج نیست و میزان آب را نشان نمی‌دهد، درب مخزن را باز کرده و سطح آب را بررسی نمایید.

مقدار آب چیلر دستگاه لیزر باید چقدر باشد؟

در چیلرهای مربع سطح آب باید بین خط مرز سبز رنگ و زرد رنگ باشد.

ارسال دیدگاه

captcha