Skip to content

تاثیر رزولوشن بر کیفیت حکاکی توسط دستگاه لیزر

آموزش

تاثیر رزولوشن بر کیفیت حکاکی توسط دستگاه لیزر را در این مقاله بررسی می‌کنیم.
یکی از کابردهای مهم دستگاه لیزر حکاکی بر روی متریال‌های مختلف است؛ برای افزایش کیفیت حکاکی رزولوشن تا حد زیادی تاثیرگذار است درنتیجه لازم به استفاده از دستگاه‌های باکیفیت و مناسب امر مهمی است که باید به آن توجه کرد.
عواملی مختلفی بر کیفیت حکاکی تاثیرگذار هستند که قبل از کار با دستگاه نیاز است با آن‌ها آشنا شوید؛ یکی از موارد تاثیرگذار بر حکاکی وضوح تصویر است به این معنی که زمانی که طرح و تصویر وضوح بالایی داشته باشد کیفیت سطحی لیزر شده نیز با کیفیت خواهد بود.

تاثیر رزولیشین بر کیفیت حکاکی توسط دستگاه لیزر

تاثیر سرعت بر کیفیت حکاکی در دستگاه‌‌های لیزر

یکی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت حکاکی و رزولوشن سرعت انجام حکاکی است.
سرعت حک به عوامل مختلفی مانند نوع متریال و قدرت دستگاه بستگی دارد و باتوجه به نوع متریال استفاده شده، متغیر خواهد بود؛ به عنوان مثال اگر دو متریال پارچه و چوب را در نظر بگیرید، دستگاه لیزر به قدرت‌های متفاوتی برای حکاکی نیاز دارد.
پارچه با سرعت زیاد و قدرت کم به راحتی توسط دستگاه لیزر حکاکی می‌شود و در مقابل چوب جزو متریال‌هایی است که به سختی برش یا حکاکی می‌شود و دستگاه به قدرت بسیار زیادی نیاز دارد.

مطالعه مقاله: حکاکی لیزری روی فلز چیست؟ 

مدت زمان حکاکی لیزر

یکی دیگر از عواملی که بر کیفیت حکاکی و رزولوشن تاثیر می‌گذارد، مدت زمان حکاکی لیزر است؛ به صورتی که هرچه تصویر با کیفیت و وضوح بهتری حکاکی شود نیاز به زمان بیشتری دارد  و برعکس هرچه میزان حکاکی سطحی باشد و کیفیت در اولیوت قرار نگیرد، با مدت زمان کم نیز نتیجه دلخواه حاصل می‌شود.
در ادامه چند مورد از مدت زمان‌های مختلف متناسب با تنظیمات برای حکاکی را شرح می‌دهیم:

  • DPI 150: 1:01
  • DPI 300: 1:53
  • DPI 400: 2:28
  • DPI 600: 3:33
  • DPI 1200: 6:57

توان لیزر و تاثیر آن بر کیفیت برش و حکاکی

یکی از نشانه‌های برش با کیفیت، کم بودن شیارها در متریال است.
دستگاه‌های لیزر با توان و قدرت بالا به راحتی از مواد با ضخامت زیاد عبور می‌کنند و لبه برش تاحد زیادی صاف و یکنواخت می‌شود.

حکاکی و برش لیزری

نوع متریال اولیه در حکاکی و برش لیزری

نوع مواد اولیه از عوامل تاثیرگذار در تمیزی لبه برش لیزری است؛ به عنوان مثال در فلزات هر کدام ویژگی خاص خود را دارد و هرچه مقادیر کربن، منگنز، سیلیکون، فسفر و سولفور موجود در فلزات بیشتر باشد، تحمل آن‌ها در هنگام برش با لیزر بیشتر می‌شود.(مقاله حک لوگو روی فلز)

تاثیر رزولوشن بر کیفیت حکاکی توسط دستگاه لیزر

تنظیمات وضوح اهمیت زیادی بر رزولوشن و کیفیت حکاکی دارد که برخی از استانداردهای مناسب را شرح می‌دهیم:

DPI 75/200

این تنظیمات برای تایین موقعیت تصویر برای حکاکی استفاده می‌شود؛ زمانی که تست متریال اولیه به پایان رسید با اجرا این تنظیمات حکاکی نمونه اصلی انجام می‌شود.

DPI 300

این تنظیمات برای حکاکی طرح‌های پیچیده با دقت زیاد استفاده نمی‌شود؛ همچنین در این تنظیمات رزولوشن تاثیر زیادی بر کیفیت حکاکی نمی‌گذارد بنابراین برای طرح‌های ساده استفاده می‌شود.

DPI 400

این تنظیمات تاثیر مستقیمی در سرعت حک دارد اما زمانی که در حکاکی علاوه بر سرعت، کیفیت نیز مد نظر باشد، نیاز به استفاده از تنظیمات DPI 600 است. 

DPI 1200

این تنظیمات یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای حکاکی با کیفیت توسط دستگاه لیزر است اما از تنظیمات DPI 600 نسبت به این تنظیمات بیشتر استفاده می‌شود.

برای مطالعه مقاله حکاکی روی آلومینیوم روی لینک کلیک کنید.

کیفیت حکاکی لیزری

استفاده از دستگاه‌های لیزر برای حکاکی

برای خرید دستگاه لیزر مناسب ابتدا حوزه‌ی فعالیت خود را مشخص کنید زیرا هر کدام از دستگا‌ه‌های لیزر مناسب برای تعدادی از متریال‌ها هستند.
باید مشخص شود که چه متریالی مورد استفاده شما است؛ فلز یا غیرفلز، سپس هدف شما از خرید مشخص شود، آیا برش لیزری مد نظر شما است یا حکاکی لیزری و یا هردو.
مشاوره با کارشنان فروش روتک به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین و به‌صرفه‌ترین دستگاه را انتخاب و خرید نمایید.(چاپ لیزری روی فلز چیست؟)

استفاده از دستگاه لیزر و کاربردهای متنوع حکاکی لیزری

اگر به شروع یک کسب‌وکار مختص به خود فکر می‌کنید، پیشنهاد ما به شما آشنایی کامل با دستگاه‌های برش لیزر و کاربردهای هرکدام است.
قطعات صنعتی، هدایای تبلیغاتی، محصولات چرمی مانند کیف، عروسک‌های پارچه‌ای، اسباب‌بازی‌های چوبی، کارت‌های دعوت و بسیاری از محصولات مورد استفاده‌ در همه‌ی سنین را می‌توان با دستگاه‌های لیزر تولید کرد.

برای مطالعه مقاله حکاکی لیزری روی انگشتر روی لینک کلیک کنید.

مزایای استفاده از دستگاه‌ برش لیزر درمقابل روش‌های سنتی

  • سرعت بالا
  • کم بودن میزان خطا
  • ظرافت بالا در حکاکی
  • مناسب برای طرح‌های خیلی پیچیده
  • قیمت مناسب درمقابل کاربردهای زیاد
  • دقت بالا در برش و حکاکی
  • ماندگاری زیاد در طرح‌های مختلف

ارسال دیدگاه

captcha