Skip to content

مین برد چیست؟

قطعات لیزر

مین برد، قطعه‌ای با یک صفحه و بدون توسعه یا قابلیت اضافی است. مثلا بردهای کنترل در چاپگرها، تلویزیون‌ها، ماشین‌های لباسشویی، تلفن همراه، دستگاه‌های صنعتی و … از مین‌برد برای کنترل کارکرد این دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

مین‌برد زیر سیستم‌هایی نیز دارد. پردازنده مرکزی، درگاه‌های ورودی و خرجی سیستم، کنترل‌کننده‌های حافظه، رابط‌ها و سایز اجزا زیر سیستم‌های مین‌برد هستند.

مین برد
مین‌برد به طور خاص به معنی PCB با قابلیت توسعه است. همانطور که از نام این قطعه مشخص است، اغلب به عنوان مادر تمام قطعاتی که به آن متصل هستند شناخته می‌شود.

ارتباط و هماهنگی بین واحد پردازش مرکزی و حافظه را مین‌برد حفظ می‌کند. مین‌برد اجازه می‌دهد تا CPU ارتباط بین قطعات دیگر را تنظیم کند. بهتر است بگوییم مین‌برد ارتباط بین بسیاری از اجزای الکترونیکی حیاتی یک سیستم را فراهم می‌آورد.

تفاوت مین‌برد و مادربرد

مین‌برد و مادربرد هیچ تفاوتی ندارند. مین‌برد در بین متخصصان و کارشناسان نام‌های مختلف دیگری نیز دارد. مین‌برد را مادربرد، برد اصلی یا برد مدار اصلی نیز می‌نامند.

بیشتر بدانید: اجزای دستگاه برش لیزری

چه دستگاه‌‌هایی مین‌برد دارند؟

  • لپ تاپ

در کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها، مین‌برد را به عنوان «ستونِ ستون فقرات» و همچنین «مادر» تمام قطعات متصل به خودش در نظر می‌گیرند.

مین‌برد لپ‌تاپ به طور قابل توجهی کوچکتر و نازکتر از مین‌برد دسکتاپ است. در مادربردهایی که طراحی ضعیفی دارند مشکلاتی از جمله افزایش گرما یا تداخل بین قطعات ایجاد می‌شود.

  • چاپگر

مین‌برد قطعه اصلی و حیاتی چاپگر است. عموما برای چاپگرهایی که در مین‌برد آنها نقصی وجود داشته باشد، تعویض مین‌برد راه حل نهایی برای تعمیر و راه‌اندازی مجدد چاپگر است. تعویض مین‌برد باید بسیار با احتیاط انجام شود.
در چاپگرها، مین‌برد بخش اصلی است که مسئول عملکرد قطعات الکترونیکی است. بخش‌هایی مثل تجزیه فایل‌ها، تنظیم دما و موتورهای متحرک.
کنترل‌کننده حرکت چاپگرهای سه ‌بعدی بسیاری از امور را ردیابی می‌کنند تا فرآیند کامل و بدون نقص انجام شوند، مین‌برد در سرعت و هدایت فعالیت‌های این قطعه نقش بسزایی دارد.

  • تلویزیون

مین‌برد برای تمام عملکردهای تلویزیون مانند پاور، صدا، انتخاب ورودی، صدا و تصویر را کنترل می‌کند. همچنین مین برد دستورات کنترل گیرنده مادون قرمز (کنترل تلویزیون) را دریافت و دستورات آن را ترجمه می‌کند. این دستورات امور متفاوتی مانند کم یا زیاد کردن صدا، دکمه‌های بالا و پایین برای تغییر کانال تلویزیون هستند.

مطالعه مقاله: تعویض آب دستگاه لیزر

مین برد تلویزیون

خراب شدن برد تلویزیون

بیشتر اوقات وقتی تلویزیون کار نمی‌کند، مشکل از مین برد است. می توان مین برد را تعمیر کرد و دوباره از همان تلویزیون استفاده کرد، یا تلویزیون جدیدی خرید.
در بسیاری از موارد این مسئله با تعویض مین برد حل می شود. برای بعضی موارد نیز تعمیر مین برد بسیار متفاوت است، زیرا گزینه های زیادی برای تعمیر مین برد وجود دارد.

  • ماشین لباسشویی

در ماشین‌های لباسشویی معمولی اعم از مصارف خانگی یا صنعتی/تجاری، معمولا با بردهای مخصوص خودشان نصب می‌شود. مین‌برد در این دستگاه‌ها وظیفه دارد تمام عملکردهای شستشو را کنترل کند و اطمینان حاصل کند تمام امور کامل و بدون نقص انجام شود. همچنین مین‌برد وظایف هر قطعه را برای آنها بارگزاری می‌کند.

می برد ماشین لباسشویی

علائم خرابی برد ماشین لباسشویی

خرابی مین‌برد در ماشین لباسشویی علائم متعددی دارد. مثلا کار نکردن، پرنشدن آب در ماشین لباسشویی، عدم تخلیه آب در ماشین لباسشویی، نچرخاندن مخزن شستشو و …
برای تعمیر ماشین لباسشویی، بسته به میزان مشکل ایجد شده، می‌توان آن را در منزل تعمیر کرد و یا برای تعمیر ماشین لباسشویی را به مرکز خدمات انتقال داد.

تمیز کردن مین برد

متخصصان فنی برای تمیز کردن مین‌برد، عموما از ایزوپروپیل الکل 99 درصد استفاده می‌کنند. بعد از تمیز کردن، مین‌برد را کمی در فضای آزاد قرار می‌دهند تا خشک شود.

  • تلفن و موبایل

خلاصه مطلب برای کاربرد مین‌برد در موبایل را بهتر است این گونه بیان کنیم: مین‌برد مهم‌ترین قطعه در موبایل و تلفن است. بنابراین اگر بخشی از مین‌برد هم آسیب ببیند هر مشکلی ممکن است ایجاد شود. حتی اگر این آسیب دیدگی بسیار کوچک و جزئی باشد.

مین برد موبایل

آسیب دیدن مین‌برد موبایل

برخی از علائم که نشان می‌دهد مین‌برد آسیب دیده می‌تواند این باشد که تلفن بعد از شارژ شدن هم روشن نمی‌شود، حتی با تعویض باتری هم تلفن روشن نمی‌شود یا گوشی روشن می‌ماند و صفحه نمایش در حال خراب شدن است.
برای تعمیر مین‌برد، باید با استفاده از ابزارهای مخصوص لحیم‌کاری میکرو، تراشه‌های کوچک که در مین‌برد قرار دارند را جدا کرده و تعمیر کرد و یا جایگزین آن، تراشه دیگری قرار داد.
تعویض مین‌برد به اطلاعات روی سیستم آسیبی نمی‌رساند. تمام اطلاعات موبایل روی هارددیسک قرار دارد و باید مین‌برد را با یک مین برد یکسان یا با یک مین‌برد با مشخصات فنی بالاتر جایگزین کنید.

  • دستگاه‌های صنعتی

تمام دستگاه های صنعتی عموما با مین‌برد کنترل فرآیندها را پیگیری می‌کنند. مثلا ماشین‌های صنایع نساجی، بسته‌بندی، تولید قطعات و …

مین برد دستگاه لیزر

مین برد دستگاه لیزر حکاکی و برش

یکی از دستگاه‌های صنعتی که کارهای ظریف و حساسی انجام می‌دهد، دستگاه لیزر است. هماهنگی بین قطعات و کنترل انجام تمام فرآیندها در دستگاه لیزر برش و حکاکی توسط مین‌برد انجام می‌شود. فرآیندهایی مانند پردازش اطلاعات حکاکی و برش، کنترل موتورهای حرکت محورها و سنسورهای دستگاه.

زمان ارسال طرح به دستگاه برای انجام حکاکی و یا برش، مین‌برد دستگاه لیزر وظیفه شناسایی طرح ها را دارد. مین برد همانند تمامی قطعات دستگاه‌ها برای انجام وظایف خود نیاز به نرم افزار درایور دارد. دستگاه لیزر با کمک درایور مین‌برد را می شناسد.

ارسال دیدگاه

captcha