Skip to content

تاثیر نازل‌ها در برش لیزری

آموزش

اگر مرکز نازل لیزر و مرکز منتشر کننده‌ی لیزر در یک محور قرار نگیرند:

  1. برش را تحت تأثیر قرار می‌دهد: هنگامی که گاز پخش می‌شود، باعث ایجاد هوای متلاطم می‌شود، که باعث می‌شود یک طرف برش لکه داشته باشد و طرف دیگر نداشته باشد. به خوبی صفحات با ضخامت 3 میلی‌متر را برش نمی‌‎دهد و ممکن است مجبور شوید چند بار عملیات برش را انجام دهید تا برش لیزری به درستی صورت بگیرد. در برش ورق با ضخامت بیش از 3 میلی‌متر، تأثیر این نامتوازنی در محور جدی‌تر خواهد بود و گاهی قادر به برش نخواهد بود.
  2. بر کیفیت گوشه‌ها تاثیر خواهد گذاشت: هنگام برش قطعه‌هایی که طرحشان گوشه‌های تیز یا زاویه‌های تند دارد، عملیات برش به خوبی جلو نخواهد رفت و اگر صفحات ضخیم هم باشند احتمالا برش امکان‌پذیر نخواهد بود.
  3. تأثیر منفی بر کیفیت سوراخ کردن، عدم ثبات در هنگام اجرای عملیات برش: برای نفوذ اشعه در صفحات ضخیم ممکن است موجب آب شدن بیش از حد شود و تأثیر بر برش دقیق پایین است.

نحوه انتخاب دهانه‌ی نازل

دهانه‌ی نازل سایزهای مختلفی دارد: 1.0 میلی‌متر، 1.5 میلی‌متر، 2.0 میلی‌متر، 2.5 میلی‌متر، 3.0 میلی‌متر، و …
دو سایز معمول و پر استفاده‌ی دهانه نازل 1.5 میلی‌متری و 2 میلی‌متری است.
نحوه انتقال دهانه نازل

تفاوت نازل 1.5 میلی‌متری و 2.0 میلی‌متری:

  1. صفحات نازک زیر 3 میلی‌متر: اگر از 1.5 میلی‌متری استفاده کنید، سطح برش نازک است. اگر از mm2 استفاده کنید، سطح برش نسبت به آن مساحت بیشتری خواهد داشت و در گوشه‌ها لکه‌های ذوب ایجاد می‌شود.
  2. صفحات ضخیم بالای 3 میلی متر: به دلیل قدرت برش بالاتر، زمان اتلاف حرارت نسبی بیشتر است و زمانی که برای برش نیاز است به نسبت افزایش می‌یابد. با 1.5 میلی‌‎متر، منطقه انتشار گاز کم است بنابراین هنگام استفاده پایدار نیست، اما اساساً قابل استفاده است. با mm2، ناحیه انتشار گاز زیاد است و سرعت جریان گاز آهسته است، بنابراین برش پایدارتر است.
  3. قطر سوراخ 2.5 میلی‌متر فقط می‌تواند برای برش صفحات ضخیم بیش از 10 میلی‌متر استفاده شود. اندازه دهانه نازل تأثیر مهمی بر کیفیت برش و کیفیت سوراخ دارد. در حال حاضر، برش لیزری بیشتر از نازل‌هایی با دیافراگم 1.5 میلی‌متر و 2 میلی‌متر استفاده می‌کند. بنابراین، هنگامی که دیافراگم نازل بزرگ‌تر باشد، محافظت نسبی از لنز فوکوس بیشتر است، زیرا جرقه‌های پاشش ذوب در هنگام برش و احتمال جهش به سمت بالا زیاد است، که عمر لنز را کوتاه می‌کند.

همسان بودن بین مرکز نازل و لیزر یکی از مهمترین عواملی است که باعث ایجاد کیفیت برش می شود ، به خصوص هنگامی که قطعه کار ضخیم تر باشد، تأثیر آن بیشتر است. بنابراین باید غلظت مرکز بین نازل و لیزر تنظیم شود تا برش بهتری بدست آید.
تفاوت نازل 1.5 میلی‌متری و 2.0 میلی‌متری
توجه: وقتی نازل را تغییر دهید یا لکه‌های ذوب روی نازل وجود داشته باشد، تأثیر آن بر کیفیت برش همان طور که در بالا توضیح داده شد کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، نازل باید با دقت قرار داده شود و خراشیده نشود تا از تغییر شکل آن جلوگیری شود. لکه‌های ذوب روی نازل باید به موقع تمیز شوند. کیفیت نازل در هنگام ساخت از دقت بالایی برخوردار است و در هنگام نصب نیاز است به درستی نصبش انجام شود. اگر به دلیل کیفیت پایین نازل نیاز به تغییر شرایط مختلف در هنگام برش باشد، نازل باید به موقع تعویض شود.

ارسال دیدگاه

captcha