Skip to content

دستگاه برش لیزر چیست و چه کاربردی دارد؟

آموزش

دستگاه برش لیزر چیست | دستگاه برش لیزری، یک فناوری پیشرفته و کاربردی در صنایع مختلف است که با استفاده از تکنولوژی لیزر، برش و حکاکی را بسیار دقیق و با کیفیت بالا روی متریال مختلف انجام می‌دهد. حال ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که دستگاه برش لیزر چیست؟

برش لیزری یک روش بسیار موثر در تولید و طراحی محصولات است که به دلیل دقت بالا، سرعت بیشتر و قابلیت انجام الگوها و طرح‌های پیچیده، امروزه مورد توجه بیشتر بخش‌های صنعتی و غیر صنعتی قرار گرفته است.

دستگاه برش لیزر با استفاده از یک منبع لیزری، پرتو پر قدرت پرتو لیزری را تولید می‌کند و با تمرکز آن بر روی سطح مورد نظر، متریال را برش یا حکاکی می‌کند.

این فناوری قابل استفاده برای متریال‌های مختلفی مانند چوب، فلزات، پلاستیک، چرم، پارچه و شیشه است و در صنایع چوب، تبلیغات و تبلیغات، صنعت قطعات خودرو، صنعت الکترونیک و آرایشگاه‌ها و صنف بهداشتی به کار می‌رود.

علاوه بر موارد ذکر شده دستگاه برش لیزری یک ابزار قدرتمند برای تولید محصولات سفارشی تا طراحی و حکاکی متریال و …. شناخته می‌شود. در این مطلب از شرکت روتک قصد داریم تا سوال کاربردها، مزایا و ویژگی‌های دستگاه برش لیزر چیست بپردازیم؛ بنابراین اگر دوست دارید تا با همه جوانب دستگاه برش لیزر چیست؟ آشنا شوید تا انتها همراه ما باشید.    

دستگاه برش لیزر چیست؟

دستگاه برش لیزری، یکی دستگاه کاربردی برای برش فلزات و غیر فلزات است که از اصل فیزیکی لیزر برای برش و حکاکی روی متریال‌ها استفاده می‌کند.

در این فرایند، پرتو لیزری توسط دستگاه فایبر تولید شده و به سمت متریال مورد نظر هدایت می‌شود و پرتو لیزری با تمرکز بالا بر روی سطح متریال، منجر به برش و حکاکی دقیق نقطه مدنظر می‌شود.

در فرایند برش لیزری، پرتو لیزری توسط آینه‌ها و لنزها به داخل هد هدایت می‌شود؛ در ادامه، این پرتو بر روی سطح مورد نظر تمرکز پیدا کرده و باعث برش و حکاکی متریال می‌شود.

این فرایند به دلیل دقت بالا، سرعت بیشتر و قابلیت انجام الگوها و طرح‌های پیچیده، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه برش لیزر چیست
دستگاه برش لیزر چیست

انواع دستگاه برش لیزر چیست؟

برش لیزری توسط دستگاه‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام برای نوعی از متریال‌ها و کاربردها مناسب است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین دستگاه‌های برش لیزری می‌پردازیم:

دستگاه برش لیزر چیست؟ به طور کلی دو مدل دستگاه برش لیزری داریم؛

دستگاه برش لیزر فلزات

یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در دستگاه‌های برش لیزری، قیمت دستگاه برش لیزر فلزات است. در این دستگاه با استفاده از تکنولوژی سورس لیزر فایبر، فلزاتی مثل استیل، آلومینیوم، آهن، برنج و … را برش می‌دهند.

استفاده از دستگاه برش لیزری برای برش فلزات در کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و دقت برش نقش مهمی دارد.

دستگاه برش لیزر غیر فلزات

برای برش لیزری غیر فلزات دو دستگاه متفاوت وجود دارد:

  • دستگاه برش لیزر غیر فلزات صنعتی

دستگاه برش لیزری غیر فلزات صنعتی با استفاده از تیوب لیزر، متریال‌های غیر فلزی مختلفی از جمله چوب، فوم، نمد، پلکسی، پارچه، نمد، کاغذ، مقوا، PVC  برش می‌دهد؛ همچنین این دستگاه قادر است روی پلاستیک، انواع سنگ، شیشه و آینه حکاکی‌ انجام دهد.

دستگاه برش لیزر غیر فلزات صنعتی یکی از مناسب‌ترین دستگاه‌ها برای برش و حکاکی روی غیر فلزات است و در حال حاضر جزو پرفروش‌ترین دستگاه‌ها برای شروع یک کسب و کار و آموزش محسوب می‌شود.

  • دستگاه برش لیزر غیر فلزات خانگی

یکی دیگر از دستگاه‌های برش لیزری که برای برش غیر فلزات کاربرد دارد، دستگاه برش لیزری غیر فلزات خانگی است.

این دستگاه که در اندازه کوچکی به تولید می‌رسد، به عنوان یکی از بهترین دستگاه‌ها برای کارگاه‌ها کوچک، کسب و کارهای نوپا، دفاتر فنی و … محسوب می‌شود.

از دستگاه برش لیزری غیر فلزات خانگی می‌توان برای برش و حکاکی روی متریال‌های غیر فلزی مختلفی مثل چوب، چرم، پارچه، کارتن، کاغذ، نمد و … استفاده کرد.

برای مطالعه مقاله تفاوت قدرت دستگاه در ضخامت های مختلف ورق ها روی لینک کلیک کنید.

دستگاه برش لیزر چیست
دستگاه برش لیزر چیست

متریال‌های قابل حک و برش دستگاه برش لیزر چیست؟

دستگاه برش لیزری قادر است متریال‌های فلزی و غیر فلزی مختلفی را برش دهد که در ادامه به معرفی این متریال‌ها می‌پردازیم:

فلزات: دستگاه برش لیزری فلزات با توان لیزر مناسب می‌تواند فلزاتی مانند آهن، آلومینیوم، مس، برنج و …  را برش دهد. (برای مطالعه بیشتر درباره فلزات قابل برش با دستگاه لیزر روی لینک کلیک کنید.)

پلاستیک: از دستگاه برش لیزری غیر فلزات می‌توان برای ایجاد برش دقیق و با کیفیت روی انواع پلاستیک‌ها مانند اکریلیک، پلی استر، پلی‌کربنات و پلی‌اورتان استفاده کرد.

کاغذ و کارتن: این دستگاه می‌تواند انواع مقوا، کاغذ و کارتن را برش دهد و الگوها و قطعات مناسبی را به تولید برساند.

پارچه: با استفاده از دستگاه برش لیزری می‌توان انواع پارچه‌ها را در ضخامت‌های مختلف برش داده و الگوها، طرح‌های ساده و پیچیده را حکاکی کرد.(برای مطالعه دستگاه لیزر پارچه روی لینک کلیک کنید.)

چرم: این دستگاه قادر است تا روی چرم‌های مختلف از جمله چرم طبیعی و مصنوعی برش دقیق ایجاد کند و الگوها و طرح‌های ساده و پیچیده را روی انواع چرم حکاکی کند.

شیشه: با استفاده از تکنولوژِی دستگاه برش لیزری می‌توان طرح‌های سخت و پیچیده را روی شیشه‌های نازک حکاکی کرد.

چوب: یکی از کاربردهای مهم دستگاه برش لیزری استفاده در برش چوب و ایجاد قطعات چوبی مختلف است. با استفاده از این دستگاه می‌توان انواع چوب‌ها را برش داد و الگوها، قطعات و محصولات چوبی مدنظر را به تولید رساند. (مطالعه مقاله دستگاه برش لیزر چوب)

دستگاه برش لیزر چیست
دستگاه برش لیزر چیست

کاربرد‌های دستگاه برش لیزر چیست؟

دستگاه برش لیزر چیست؟ دستگاه برش لیزری از کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف برخوردار است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای این دستگاه در بخش‌های مختلف صنعتی می‌پردازیم:

چوب‌ کاری و تولید قطعات چوبی

دستگاه برش لیزری در صنعت چوب و برای برش و حکاکی روی متریال‌های چوبی مختلف مثل MDF، لمینت، پارچه‌های چوبی و روکش چوب کاربرد دارد؛ این کاربرد در ساخت مبلمان، درب و پنجره، تزیینات داخلی و صنایع هنری و ….  از اهمیت بالایی برخوردار است. 

صنعت چرم

دستگاه برش لیزری در صنعت چرم برای برش و حکاکی روی متریال‌های چرمی مختلف کاربردی است؛ این دستگاه در تولید کیف و کفش، لباس‌ها، محصولات و صنایع دستی چرمی اهمیت دارد.

صنایع فلزی

دستگاه برش لیزری برای برش و حکاکی روی متریال‌های فلزی مانند فولاد، آلومینیوم، مس و استیل، برنج و … استفاده می‌شود؛ این صنایع شامل صنعت خودروسازی، صنعت هواپیما سازی، ساختمان و ساخت و ساز، صنایع فلزی دقیق و … است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر توصیه میکنیم مقاله کاربرد برش لیزری در تولید قطعات خودرو را مطالعه کنید.

تولید پوستر و صنایع تبلیغاتی

دستگاه برش لیزری برای برش و حکاکی متریال‌هایی مانند پلاستیک، پارچه، اکریلیک و فوم در صنایع تبلیغاتی، پوستر سازی، تابلو سازی، طراحی مهر و لوگو و … کاربرد دارد.

صنایع الکترونیکی

دستگاه برش لیزری در صنعت الکترونیک برای برش و حکاکی مدارهای الکترونیکی، برد‌های مدار چاپی، قطعات مکانیکی دقیق و صنایع مرتبط کاربردی است.

علاوه بر صنایع نامبرده این دستگاه کاربردهای گسترده دیگری نیز دارد و در بخش‌های مختلف خانگی و غیر صنعتی نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها شناخته می‌شود.

بیشتر بدانید: مقاله گاز کمکی برای دستگاه برش لیزری

دستگاه برش لیزر چیست
دستگاه برش لیزر چیست

ویژگی‌ها و مزایای دستگاه برش لیزر چیست؟

دستگاه برش لیزر چیست؟ دستگاه برش لیزری در برش و حکاکی روی متریال‌ها متنوع و بخش‌های مختلف صنعتی و غیر صنعتی کاربردهای گسترده‌ای دارد. علاوه بر کاربردهای ذکر شده، این دستگاه از ویژگی‌های فنی و مزایای دیگری نیز برخوردار است که در این بخش به آن می‌پردازیم:

امکان برش و حکاکی با کیفیت و دقیق

با استفاده از دستگاه برش لیزری، می‌توان برش‌های و حکاکی‌هایی دقیق برش بر روی متریال‌ها ایجاد کرد و الگوها، طرح‌ها و جزئیات دقیقی را بر روی متریال‌ مختلف به راحتی انجام داد.

دقت در برش

 دستگاه برش لیزری قادر است با دقت بسیار بالا برش و حکاکی را انجام دهد. این دقت بالا به ویژه در ایجاد جزئیات دقیق کاربردی است.

برش غیر تماسی

 دستگاه برش لیزری به صورت غیر تماسی عمل می‌کند. غیر تماسی بودن دستگاه به این معنی است که در هنگام برش یا حکاکی نیازی به تماس مستقیم با متریال وجود ندارد. این ویژگی در ایجاد برش بدون خرابی، خوردگی یا تغییر شکل متریال‌ها نقش دارد.

برش متریال‌های مختلف

دستگاه برش لیزری قابلیت برش و حکاکی روی متریال‌های مختلف را دارد و این امکان به کاربر می‌دهد تا در صنایع مختلف از جمله فلزات، کاغذ، چوب، پلاستیک، چرم و … از آن استفاده کند.

سرعت برش بالا

دستگاه برش لیزری از توان لیزری و سرعت بالایی برخوردار است و با استفاده از این دستگاه می‌توان متریال‌های مختلف را با سرعت بالا برش داد. این ویژگی در افزایش بهره‌وری و کاهش زمان تولید نقش دارد.

کیفیت بالا

برش لیزر فلز به طور معمول به عنوان یکی از بهترین روش‌های برش قطعات فلزی تلقی می‌شود. این به دلیل دقت بالا، حداقل اثر حرارتی و کیفیت برش است.

صرفه‌جویی در مواد

برش لیزر فلز به دلیل دقت بالا و برش دقیق، می‌تواند به صرفه‌جویی در مواد کمک کند. این باعث کاهش هزینه‌های تولید و بهبود محصولات نهایی می‌شود.

امکانات حرفه‌ای

دستگاه برش لیزر فلز با امکانات حرفه‌ایی مانند قابلیت تغییر پارامترهای برش، کنترل کامل از طریق کامپیوتر و نرم‌افزارهای مناسب، تنظیمات خودکار و… به کاربر امکان پیکربندی بیشتری برای برش ارائه می‌دهد.

کاربری آسان

دستگاه برش لیزر فلز با استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزارهای مناسب، به سادگی کنترل می‌شود.

کاربرد گسترده

دستگاه برش لیزری با ویژگی‌ها و مزایای متنوعی که دارد در صنایع مختلف از جمله فلزات، برش و حکاکی روی چوب، صنعت چرم، تولید پوشاک و لباس، صنایع الکترونیکی و موارد بسیاری دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: ساخت مهر با دستگاه برش لیزر

دستگاه برش لیزر چیست
دستگاه برش لیزر چیست

مضرات دستگاه برش لیزر چیست؟

با توجه به کاربرد فراوان برش لیزری در صنایع، اگر استفاده از آن به روشی اصولی انجام نگیرد خطراتی را به همراه خواهد داشت.

این خطرات ناشی از تنظیمات دستگاه از جمله طول موج، توان و نوع قدرت لیزرها است که می تواند به اندام‌ها و سلامت بدن انسان آسیب‌های جدی وارد کند؛ به همین دلیل هنگام استفاده از دستگاه‌های لیزر به اپراتورها توصیه می‌شود از وسایل ایمنی همچون عینک دستگاه لیزر استفاده کنند.

از جمله عواملی همچون منبع تغذیه ولتاژ بالا، گازها و مواد شیمیایی مورد استفاده در لیزرها، دودهای ایجاد شده در حین کار خطرات نشات گرفته از خطای انسانی هستند؛ به همین جهت باید انجام این قبیل کارها توسط نیروی انسانی متخصص انجام شود.

بیشتر بدانید: برش لیزری ام دی اف

مدل‌های مختلف دستگاه برش لیزر چیست؟

معرفی دستگاه برش لیزر فلز RT1530G2

یکی دیگر از دستگاه‌های کاربردی در صنعت برش لیزری فلزات، مدل RT1530G2 نام دارد. این دستگاه در دو توان 1500 و 3000 وات و با پیروی از تکنولوژی لیزر فایبر به تولید می‌رسد. این دستگاه دارای سیستم عامل cypcut است و در ابعاد کارگیر 1500*3000 میلی‌متر و 1500*6000 میلی‌متر به تولید می‌رسد.

دستگاه برش لیزر فلز RT1530G2 برای برش فلزاتی مانند آلومینیوم، برنج، آهن و استیل و …  در ضخامت‌های مختلف کاربردی است. این دستگاه صنعتی امروزه در صنایع برش فلزات زیادی مورد استقبال قرار گرفته است.

معرفی دستگاه برش لیزر فلز RT1530NC

یکی از دستگاه‌های مناسب برای برش لیزری فلزات، مدل RT1530NC است. این دستگاه با تکنولوژی لیزر فایبر و در دو توان 1500 و 3000 وات ارائه می شود؛ سیستم عامل این دستگاه nc studio بوده و در ابعاد کارگیر 1500*3000 میلی‌متر عرضه می‌شود.

دستگاه برش لیزر فلز RT1530NC، با توان ۱ الی ۳ کیلووات قادر است تا متریال‌های فلزی را از جمله آهن، استیل، آلومینیوم و برنج را با سرعت و دقت بالایی برش می‌دهد.

معرفی دستگاه دستگاه برش لیزر RT1390

دستگاه برش لیزری RT1390 یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌ها برای برش لیزری و حکاکی غیر فلز است که در سه توان مختلف 80، 100 و 130 وات و با از تکنولوژی RDWorks 8 فعالیت می‌کند. این دستگاه در ابعاد کارگیر 1300*900 میلی‌متر بوده و دارای میزی از نوع ثابت و متحرک است.

از این دستگاه برای برش و حکاکی روی متریال‌های غیر‌ فلزی مانند پلکسی، چرم، فوم، چوب، پارچه، نمد، کاغذ، مقوا، PVC و پلاستیک و حکاکی روی انواع سنگ، شیشه و آینه استفاده می‌شود.

معرفی دستگاه برش لیزری RT1490

یکی دیگر از دستگاه‌های مناسب برای برش لیزر غیر فلزات و حکاکی غیر فلز، دستگاه RT1490 است. این دستگاه در سه توان 80، 100 و 130 وات به تولید می‌رسد و با تکنولوژی لیزر تیوب لیزر CO2 فعالیت می‌کند.

این دستگاه جایگزینی مناسبی برای برش سنتی است و می‌تواند روی متریال‌های مثل چرم، فوم، چوب، کاغذ، مقوا، پارچه، نمد و پلکسی کار حکاکی و برش را انجام دهد.

معرفی دستگاه برش لیزری RT6040

یکی دیگر از دستگاه‌های کاربردی برای برش لیزری و حکاکی روی غیر فلزات، دستگاه برش لیزر خانگی  است. این دستگاه قادر است تا متریال‌هایی مثل چرم، فوم، پلکسی، چوب، پارچه، نمد، کاغذ، مقوا، پلاستیک و … را برش و حکاکی کند. (دستگاه برش لیزری نمد)

این دستگاه در دو توان مختلف 80 و 100 وات ارائه می‌شود و با استفاده از تکنولوژی لیزر تیوب لیزر CO2 و سیستم عامل RDWorks 8 فعالیت می‌کند.

مطالعه مقاله: انتخاب بهترین سورس لیزر فایبر

دستگاه برش لیزر چیست
دستگاه برش لیزر چیست

جمع بندی دستگاه برش لیزر چیست؟

دستگاه برش لیزر چیست؟ دستگاه برش لیزری یک فناوری پیشرفته است که با استفاده از انرژی بالا پرتو لیزر، قادر است تا برش یا حکاکی ایجاد کند. این دستگاه از دقت و سرعت برش بالایی برخوردار است و می‌تواند روی متریال‌های مختلف برش یا حکاکی ایجاد می‌کند. 

دستگاه برش لیزری با ایجاد برش بدون تماس، دقت بالا در بریدگی‌های متریال‌های رقیق و امکان برش و حکاکی با دقت بالا، در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین دستگاه‌های برش لیزری است. از دستگاه برش لیزری در صنایع مختلفی مثل برش و حکاکی روی فلزات، چوب‌کاری، صنعت چرم و صنایع الکترونیکی و … استفاده می‌شود.

در این مطلب از شرکت روتک، به بررسی دستگاه برش لیزر چیست؟ پرداختیم. شرکت روتک؛ پشتیبان صنعت لیزر کشور متریال عقد قرارداد و همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، مناسب‌ترین دستگاه برش لیزری و همچنین دستگاه لیزر حکاکی روی فلز را انتخاب تهیه کنید. برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان برای خرید دستگاه برش لیزری می‌توانید با شماره 02148000090 با متخصصان فروش ما در روتک تماس حاصل فرمایید.

دستگاه برش لیزر چیست؟

پرتو لیزری توسط دستگاه برش لیزری تولید شده و به سمت متریال مورد نظر هدایت می‌شود و پرتو لیزری با تمرکز بالا بر روی سطح متریال، منجر به برش و حکاکی دقیق نقطه مدنظر می‌شود.

ویژگی‌ها و مزایای دستگاه برش لیزر چیست؟

امکان برش و حکاکی با کیفیت و دقیق
دقت در برش
برش غیر تماسی
برش متریال‌های مختلف
سرعت برش بالا
کاربرد گسترده

کاربردهای دستگاه برش لیزر چیست؟

چوب‌ کاری و تولید قطعات چوبی
صنعت چرم
صنایع فلزی

ارسال دیدگاه

captcha