Skip to content

7نکته‌ی مهم در ایمنی فضای کار دستگاه برش و حکاکی لیزر

آموزش

ایمنی فضای کار دستگاه برش و حکاکی لیزر را در این مقاله بررسی و نکات لازم در زمان کار با دستگاه را بیان می‌کنیم؛ تا درصورتی که قصد خرید و کار با دستگاه‌های لیزر را دارید، با خطرهای احتمالی آن آشنا شوید تا ایمنی اپراتور حفظ شود.

با خرید دستگاه‌های لیزر از شرکت روتک در زمان نصب دستگاه، کارشناس فنی تمام نکات ایمنی را به اپراتور آموزش می‌دهد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

متاسفانه برخی از افراد در ابتدا کار این نکات را جدی نمی‌گیرند اما در نظر داشته باشید عدم رعایت اصول  ممکن است ایراد اساسی در دستگاه ایجاد کند و یکباره سرمایه شما از بین برود.

 چند نکته مهم در هنگام کار با دستگاه برش و حکاکی لیزری

یادگیری کامل دستگاه 

اگر آموزش‌های کامل با دستگاه را ندیده‌اید و یا مجاز به استفاده از بخش‌های مختلف نیستید، هرگز نسبت به استفاده از آن اقدام نکنید.

با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در زمینه برش و حکاکی دستگاه لیزر وجود دارد، خیلی مهم است که یک اپراتور پشت دستگاه باشد و اطلاعات دقیق در مورد این دستگاه و نحوه کار با دستگاه را بداند در غیر این‌صورت امکان آتش سوزی وجود دارد.

 رفلکس‌های (reflexes) خطرناک

یکی از مواردی که باید به آن توجه شود، رفلکس‌هایی است که از متریال‌های خاص منعکس می‌شود؛ شیشه، آینه، انواع پلکسی جزو متریال‌هایی هستند که باعث منعکس شدن اشعه لیزر می‌شوند.

در اثر تابش این اشعه ممکن است در طولانی مدت به تیوب دستگاه آسیب وارد شود؛ درنتیجه هنگام کار با این متریال‌ها اپراتور باید دقت بیشتری داشته باشد.

کپسول آتش نشانی

 

مجهز بودن به کپسول آتش‌نشانی

در هر فضای کاری داشتن کپسول آتش‌نشانی امری ضروری است؛ در کارگاه‌های صنعتی اهمیت این موضوع بیشتر هم می‌شود.

دستگاه‌های به علت مکانیزمی که دارند از خود گرما و اشعه زیادی تولید می‌کنند و با اینکه احتمال آتش‌سوزی بسیار کم است ولی نباید خطرات احتمالی را نادیده گرفت.

فراموش نکنید درصورت بروز آتش‌سوزی از آب استفاده نکنید زیرا ممکن است دراثر ولتاژ بالای دستگاه رخ داده باشد و استفاده از آب باعث اتصالات و خطرات بیشتری شود. 

استفاده از لوازم ایمنی

وسایل ایمنی مانند لباس و عینک را فراموش نکنید.

برای کار با دستگاه لیزر مخصوصا زمانی که اپراتور قصد برش و حکاکی در توان‌های بالاتر از 150 وات را دارد، استفاده از عینک حتما لازم است.

زمان استفاده از نور لیزر (ماورا بنفش <400 نانومتر یا مادون قرمز> 700 نانومتر) یا در هر زمانی که اشعه لیزر در یک راستا قرار می‌گیرد، باید تمامی افراد از عینک محافظ استفاده کنند.

هرگز به‌طور مستقیم به پرتوهای لیزر نگاه نکنید؛ زیرا صدمات زیادی به چشم وارد می‌شود.

بیشتر خوانید: چاپ لیزری روی فلز چیست؟

محیط مناسب برای کار با دستگاه‌های لیزر

محیط مناسب برای کار با دستگاه لیزر محیطی است که نور کافی داشته باشد تا مردمک چشم بیش از حد بزرگ نشود و آسیب کمتری به چشم اپراتور وارد کند.

نکات ایمنی دستگاه برش لیزری

 

دستگاه بدون حضور اپراتور کار نکند

زمانی که دستگاه روشن است آن را ترک نکنید؛ ممکن است پس از مدتی استفاده از دستگاه تصور کنید حضور شما زمان انجام کار ضروری نیست اما بسیاری از متریال‌ها در اثر تابش اشعه لیزر ممکن است دچار آتش‌سوزی شوند که در این شرایط  نیاز به عکس‌العمل سریع اپراتور است.

از ورود افراد متفرقه و شلوغ بودن فضای کار جلوگیری کنید

در کارگاه‌های صنعتی بهتر است فقط افرادی که با خطرات محیط آشنایی دارند، حضور داشته باشند.

برای کار با دستگاه‌های لیزر نیاز به آشنایی کامل با دستگاه است و حضور مشتریان یا افرادی که اطلاعاتی در این مورد ندارند، علاوه بر آسیب به دستگاه موجب به خطر افتادن جان آن‌ها می‌شود.

اگر نکات ذکر شده توسط اپراتور کاملا رعایت شوند، دستگاه حکاکی و برش لیزر به یک دستگاه ایمن تبدیل شده و کیفیت کار با آن زیاد خواهد بود.

چگونه ایمنی را در هنگام کار با دستگاه رعایت کنیم؟

رعایت تمام نکات ذکر شده، ایمنی را در زمان کار بالا می‌برد و کیفیت دستگاه حفظ می‌شود.

ارسال دیدگاه

captcha